Die drones toch!

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
Het was weer in het nieuws dat in Nederland voor commerci?le drones althans het gebruiken ervan zogoed als niets mag en een totaal onwerkbare situatie is ontstaan.

Als ik het goed heb geldt voor kleine hobbydrones nog hetzelfde als bij modelvliegtuigen.
Die mochten alleen vanaf een verenigings veldje starten en gebruikt worden en vallen dus min of meer onder verenigingen.
Dat was geen probleem omdat het besturen van een modelvliegtuig of helicopter toch vrij moeilijk was en niet door iedereen beheerst werd.
Met de komst van die kleine drones wordt het veel makkelijker want die vliegen bijna vanzelf.
Maar toen kwam de overheid althans wetgever en die dacht weer op de ziekelijke Nederlandse manier voor commerciele drones met als uitgangspunt:
NIETS MAG:
En eens kijken wat er misschien een heel beetje mag, en laten we alles zo moeilijk mogelijk maken.
En zo ontstond de nieuwe wetgeving voor commerciele drones.
Een onwerkbaar gedrocht:

Ja drones mogen gebruikt gebruikt worden door de militairen en ook de politie mag ze gebruiken.
Maar de politie moet ze huren van defensie die daar vet voor betaald wordt per uur.

Ik heb eens gekeken hoe het in Duitsland gaat want daar worden die heel veel gebruikt door organisaties en bedrijven en dat heb ik op tv al vaak gezien.
Luchtvaartwetten zijn daar net zo ingewikkeld als hier maar het principe is dat het luchtruim vrij is voor ieder luchtvaartuig, inclusief modelvliegtuigen en drones.
Voor modelvliegtuigen gelden soortgelijke regels als hier en zijn ze dus vrij met de bekende beperkingen.
Maar voor drones die niet onder modelvliegtuigen vallen (uav) gelden wel bondswetten maar de uitvoering ligt bij de bondslanden.
In het geval van bv Noordrijn-Westfalen hoef je maar een aanvraag te doen, alles in te vullen en als alles goed is krijg je een algemene vergunning die geldig is voor twee jaar.
Voor de rest moet je kijken hoe het per bondsland geregeld is.
Een goed voorbeeld hoe het ook kan.
Maar in Duitsland gebeurt er erg veel aan drone ontwikkeling.

Het is mooi te zien hoe die drones aan bv vier propellertjes hangen en met alles uitgerust kunnen worden zoals camera's, detectoren, sensors etc.
Voor de hobby kijk maar eens op conrad voor wat hier mag!

Grtz.

Maar toen kwam de overheid althans wetgever en die dacht weer op de ziekelijke Nederlandse manier voor commerciele drones met als uitgangspunt:
NIETS MAG:
Dat klopt niet helemaal, er mag wel iets, maar er moet voldoende kennis van zaken en een vergunning voorhanden zijn, en terecht!
Er is wetgeving gekomen of zit er aan te komen maar ook de KNVvL heeft hier input aan gegeven. Het is ook vrij logisch.
Iedere jan judokus zou zo'n ding kunnen vliegen. Commercieel wordt er ook boven woongebieden gevlogen wat de privacy kan aantasten.

Het probleem was echter dat de wetgeving voor alle drones zou gaan gelden, hetgeen dus niet goed zou zijn voor de hobbyvlieger die, zoals je terecht aan gaf, al aan regels gebonden is en boven eigen terrein vliegt en kennis van zaken moet hebben, terwijl er feitelijk nauwelijks of geen regels waren voor commerciele vluchten.

De KNVvL heeft zich hier sterk voor gemaakt, dat was verleden jaar al in hun blad te lezen. Ik heb toevallig nog een stuk gevonden hierover op hun site:
http://www.knvvl.nl/actueel/nieuws-knvvl/nieuwsarchief/regeling-modelvliegen-en-drones

Dit is ook nog een stukje over de regelgeving:
http://hoogtezicht.nl/wet-en-regelgeving/regeling-modelvliegen

Dank je dat je aan me gedacht hebt, maar dit was me inderdaad sinds het nieuwsbulletin verleden jaar bekend.
Het was me nog niet bekend dat de wetgeving eindelijk aangenomen is en wat er precies in staat. Maar dat komt ook omdat ik niet meer bij de vliegclub zit momenteel.

Ah.... ik zie net dat die tweede link dus wel de juiste wetgeving betreft. :)

Je hebt nog geen quad-copter of drone?

Ik zie ze bij conrad voor 50 of 100 euro, maar ook voor honderden dus er is veel verschil.
Ze zullen ook wel in China te krijgen zijn maar dat weet ik niet.

Ja voor hobbydrones geldt dus weer hetzelfde als modelvliegtuigen en die kun je dus weer gebruiken.

Maar voor commerci?le drones is het fundamenteel totaal anders als in Duitsland.
In Nederland is het verboden met een commerci?le drone te vliegen en moet je een ontheffing aanvragen om toch te mogen vliegen.

In Duitsland is het luchtruim vrij ook voor commerci?le drones en moet je alleen een vergunning aanvragen die makkelijk verkrijgbaar is en voor twee jaar geldt.

De ontwikkeling van drones gaat in Duitsland dan ook als een raket en in Nederland als een slak.
Geen wonder dat men in Nederland steen en been klaagt.

Grtz.

Ik heb een kleine quadcopter, een miskoopje van een rommelmarkt ondanks dat ie nieuw was. Daarvan wil 1 propeller nog goed dus die wil continue maar 1 kant op en dat is niet op te vangen.

Je krijgt ze inderdaad van tussen 25 tot ..... nja hoe gek wil je het maken er zijn modellen van duizenden euro's. In China zijn ze ook te krijgen uiteraard.

Het kan heel goed dat het in Duitsland makkelijker is, daar zullen ze andere regels hebben. Maar je kunt niet alles hebben. Ik vind het eerlijk gezegd best goed dat er hier in Nederland veel strengere regels zijn voor commerci?le vluchten.
Met name i.v.m. de privacy.
Ik heb dan ook sterk de indruk dat degenen die klagen in Nederland alleen degenen zijn die dus commercieel gebruik ervan willen maken.

Deze week zag ik toevallig 2 reklame vliegtuigjes achter elkaar vliegen. Dat hebben we hier al jaaaaren niet meer gezien. Dacht al dat dit beroep uitgestorven was, maar best leuk omdat ook nog eens te zien.

H?, wat leuk zeg!
Die moet toch weer goed aan de praat zijn te krijgen.
Ik gebruik vaak siliconen(olie)spray als het om lagertjes of andere bewegende delen gaat en dat werkt erg goed.

Die hobbydrones zijn dus voor de hobby en recreatie dus voor iedereen.

Maar commerci?le drones wordt wat overdreven over gedaan wat betreft privacy enzo want niet iedereen wil gelijk foto's van anderen of van zijn huis maken.
Ik heb reportages gezien wat ze in Duitsland allemaal ermee doen door bedrijven, organisaties, overheidsinstellingen, etc.

De brandweer kan er inspecties mee doen met camera's en sensoren en vanboven.
Je kunt er hoogspanningsmasten en leidingen makkelijk mee controleren.
Ook grote en hoge bruggen kunnen makkelijk bekeken worden evenals hoge constructies of andere gebouwen.
De archeologie kan er van boven foto's van maken en hoeven geen duur vliegtuig of helicopter te huren maar kunnen het terplaatse doen.
Hij rampen of ongelukken kunnen op verschillende hoogten metingen gedaan worden naar giftige stoffen etc.
En zo is er meer te bedenken.

Dit moet allemaal met echte drones gebeuren en niet met hobbydrones want het is geen recreatie of hobby.
Veel zal onder overheid vallen maar die kunnen en zullen dat moeten uitbesteden aan commerci?le bedrijven die er een kundigheid in verkrijgen en het dient een algemeen nut.
In Duitsland gebeurt dat ook al op grote schaal.
Dus mogelijkheden zat.

Tja privacy!
Wat te denken van Google en zijn maps en satelliet en streets en internet (on)privacy.
Dat is toch de grootste zondaar ter wereld!

Grtz.

Mag ik een drone of helikoptertje die boven mijn tuin ronkt naar beneden knallen .
Onder het mom ik voel me bedreigd!

the matrix;231794 zei:
Mag ik een drone of helikoptertje die boven mijn tuin ronkt naar beneden knallen .
Onder het mom ik voel me bedreigd!

Jawel, maar..... heb jij dan wel een vergunning om te mogen knallen?

Die moet toch weer goed aan de praat zijn te krijgen.
Nou het is niet zo dat ie vast zit. Het probleem is dat ie keihard begint te draaien zo gauw ik iets naar links stuur.
Ergens zit er dus iets met de contacten niet goed want feitelijk moet hij dus altijd redelijk hard draaien en iets harder als je naar 1 kant stuurt. Dat gebeurt met de andere drie wel, maar die ene beweegt alleen maar als je naar links stuurt.
Soms draait ie daarna even in 't midden maar veel te langzaam, en naar rechts draait ie dacht ik ook niet, zou ik nog eens moeten proberen.

Nu effe niet, heb andere zorgen.

En gebruik zeker geen smeermiddelen zoals gesuggereerd is in welke vorm dan ook.
De proppellors draaien met zo'n grote snelheid dat de smeermiddelen verbranden en dan gaat de boel aankoeken. En dan is het echt wat niet meer gerepareerd worden kan verdwijnt in de klikko dan

Nee dat was me al bekend, maar bedankt voor de tip. ;)
Ding staat te koop voor 20 euri en anders komt er een nieuw motortje in van china, voor nog geen 2 euro incl. verzendkosten.

ik wil hem wel hebben

Ik knutsel nogal graag met elektronica en heb een zee van tijd.

Doe maar per email

Oki, komt voor de bakker. Nog ff doos zoeken.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan