Kilroy
Addicted Member
- Lid sinds
- 15 aug 2002
- Berichten
- 3.349
- Waarderingsscore
- 1
- Punten
- 0
- Leeftijd
- 15
Inderdaad wordt in Amerika bijna hoofdzakelijk met diesels gereden.
Met diesel-elektrische traktie, diesel-generator-elektromotor.
Om de simpele reden dat de afstanden gewoon te groot zijn voor elektrificatie.
Het zou enorm veel kosten dat te doen.
En er zouden veel voedingsstations moeten komen die ook weer gevoed moeten worden.
Praktisch onuitvoerbaar.
Het is wel op beperkte schaal toegepast in urban gebieden NewYork, Philadelphia en anderen.
In tegenstelling tot Europa waar de afstanden veel korter zijn.
Desondanks gebruikt men in Europa diverse systemen.
In Nederland 1500 volt gelijkspanning waardoor veel voedingsstations nodig zijn.
In Belgie 3000 volt gelijkspanning.
In Duitsland 15000 volt wisselspanning 16 2/3 Hz (en Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Noorwegen).
In Frankrijk 1500 volt gelijkspanning en 25000 volt wisselspanning 50 Hz.
Bij die hogere wisselspanningen zijn minder voedingsstations nodig.
Elektrificatie geeft dus hoge construktie kosten.
Maar lage bedrijfskosten vanwege het hoge rendement.
En de hoge wisselspannings netten zijn weer gunstiger dan de lage gelijkspannings netten.
Grtz.
Met diesel-elektrische traktie, diesel-generator-elektromotor.
Om de simpele reden dat de afstanden gewoon te groot zijn voor elektrificatie.
Het zou enorm veel kosten dat te doen.
En er zouden veel voedingsstations moeten komen die ook weer gevoed moeten worden.
Praktisch onuitvoerbaar.
Het is wel op beperkte schaal toegepast in urban gebieden NewYork, Philadelphia en anderen.
In tegenstelling tot Europa waar de afstanden veel korter zijn.
Desondanks gebruikt men in Europa diverse systemen.
In Nederland 1500 volt gelijkspanning waardoor veel voedingsstations nodig zijn.
In Belgie 3000 volt gelijkspanning.
In Duitsland 15000 volt wisselspanning 16 2/3 Hz (en Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Noorwegen).
In Frankrijk 1500 volt gelijkspanning en 25000 volt wisselspanning 50 Hz.
Bij die hogere wisselspanningen zijn minder voedingsstations nodig.
Elektrificatie geeft dus hoge construktie kosten.
Maar lage bedrijfskosten vanwege het hoge rendement.
En de hoge wisselspannings netten zijn weer gunstiger dan de lage gelijkspannings netten.
Grtz.