Digistar Monoblock LNB "omdraaien"

K

kollenburg

Hoi,

Van een goede kennins, heb ik een digistar Monoblock LNB gekocht.

Mijn bevindingen met deze LNB zijn tot op heden zeer positief, deze LNB doet bij mijn opstelling niet onder voor een opbouw met losse LNB`s.

Maar er is een groot nadeel aan deze monoblock, hij werkt "verkeerd om"

D.w.z. Eutelsat zit op diseqc A en Astra zit op diseqc B.

Dit geeft vooral problemen als je meerdere ontvangers gebruikt waarvan een aantal geen diseqc hebben (zoals ik).

De niet diseqc geschikte ontvangers zijn dan "gedwongen" naar hotbird i.p.v. astra te kijken.

Om e.a. toch goed te krijgen zou je de LNB op zijn kop, met de F-Connector naar boven op je schotel moeten plaatsen, niet er een handige en nette oplossing.

Reden voor mij om hier eens naar te kijken.

En wat blijkt, het diseqc decoder IC`tje in de LNB geeft wel de normale toestand aan, 0 = Diseqc-A / 1 (5v) = Diseqc-B !!

Dit alles op pootje 1 van dit IC

Echter achter deze uitgang is een inverter geplaatst om dit uitgangs signaal "om te draaien".

Waarom dit gedaan is, is me een raadsel, mischien heeft de fabrikant sponsering ontvangen, in ruil voor deze "bevooroordeling" van hotbird....wie weet...

Anyway...de oplossing voor deze lastige eigenschap van deze LNB is eenvoudig, verwijder de inverter schakeling.

(Het nu volgende stukje is voor de sodeer-kunstenaars onder ons)

Open de LNB en leg deze met de F-connector rechts voor je, de diseqc IC (CF745) ligt nu rechts onder.

Schuin onder dit IC zit een transistor (de enigste in dat hoekje), verwijder deze.

Rechts van waar de transitor zit liggen twee weerstandjes, horizontaal, verwijder hiervan de onderste (1,5 kohm)

Leg nu een doorverbinding (druppel tin) tussen de beide linkse aansluitingen van de zojuist genoemde weerstanden.

Hiermee is de ombouw gereed, Astra zit nu netjes op diseqc 1 en hotbird op de tweede...

Het verhaal is wat lang uitgevallen, maar mischien dat andere bezitters van deze verder perfecte LNB`s er hun voordeel mee kunnen doen....

Groetjes,

Erik.

 
Vaak worden inverters gebruikt als buffer, om de voorgaande schakeling te beschermen tegen mogelijke overbelasting door de volgende schakeling.

Als een geinverteerd signaal ongewenst is, dan wordt het signaal gewoon nog een keer geinverteerd.

Het zal best zo wel werken als je hierboven beschrijft, maar beter zou zijn om het signaal nog een keer te inverteren.

Misshien is er nog een vrij op hetzelfde ic'tje?

Dan heb je de perfecte oplossing voor jouw probleem.

 
Hoi,

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht.

Het gebruikte IC lijkt me echter een van de fabriek uit geprogrammeerde pic, (16c54) het fabrikaat is MicoChip en ook de pin-layout is het zelfde.

Deze processor familie kan tot 50 mA op de uitgangen leveren.

Dit gegeven, en het feit dat de gebruikte transistor voor de inverter schakeling wel een erg klein type was, heeft me toch doen besluiten het zo te doen.

Het geheel is nu een week in bedrijf en werkt nog steeds prima.

Om alle twijfel uit de wereld te helpen kan ik wel eens meten wat voor stromen er eigenlijk lopen...

Groetjes,

Erik.

 
ik heb er een (ongebouwd) en het werkt perfect.

maar nu mijn vraag,ik heb hier een ander type monoblok

merk weet ik niet, type AK51-M04

met zoeen mooie plastic racekuip er omheen.

deze werkt ook "andersom".

maar ziet er inwendig heel anders uit.

wie weet of/hoe deze omtebouwen is?

hier zit een philips diseq v1.0 ktl99269844h- ic in.

 
Hoi,

Tja....het typenummer van het IC`tje zegt mij helaas totaal niets.

Bij het IC in de Digistar kopjes, is pootje 1 van het IC de uitgang.

Je kunt eens kijken of het spannings-nivo op dit pootje bij het Philips IC ook wisseld van 0v naar 5v (of andersom) bij het veranderen van de diseqc instellingen.

Als dit niet het geval is zul je verder moeten zoeken.

Een goede methode is, om eerst alle spanningen op de pootjes te meten met de diseqc op 1 en vervolgens nog een keertje alle spanningen meten met de diseqc op 2

Dit zullen waarschijnlijk nagenoeg allmaal logica-nivo`s zijn, 0V of 5V

Je ziet dan in een keer welke spanningen van nivo veranderen (hopenlijk maar 1)

Dan rest alleen nog om dit nivo te inverteren.

Sucsess met de ombouw...

Groetjes,

Erik.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan