Digitaal foto's maken.

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
403
Punten
83
Leeftijd
73
Ik heb een paar vragen over telelenzen.

Ik heb een Pannasonic TZ4.

De eerste foto's waren echt prachtig.

Maar de laatste tijd erg vertekend.

Nu heb ik op marktplaats een Sony alfa 230 gekocht.

Komt vandaag binnen als het goed is.

Vroeger had ik ook een spiegel reflex een Pentax.

Dat vond ik een prettig toestel.

Nu mijn vraag.

Als ik een telelens er bij wil nemen waar moet ik op letten?????

Het eerste wat van belang is, is dat hij past op de camera ik zou nooit gaan rommelen met verloopjes.

Daarna moet je jezelf af vragen hoe veel tele je nodig hebt en hoe veel dat mag kosten.

Het kan ook van belang zijn in welke omstandigheden je gaat fotograferen, indien er bijvoorbeeld weinig licht zal zijn dan is een lens met een groot diafragma wenselijk (een zo klein mogelijk f getal)

Stabilisatie is wat mij betreft alleen interessant als je meer dan 200 mm tele gaat hebben.

Lenzen met een kleiner zoom bereik zullen doorgaans scherper zijn dus als je bijvoorbeeld kunt kiezen tussen een 15-200 en een 100-200 zal de tweede doorgaans scherper zijn.

Heb je echt geen idee wat je er mee wilt of wanneer je hem gebruikt maar je wilt wel persé een telelens hebben, koop dan maar een 55-200 of 75-300. Die zijn voor algemeen huis tuin en keuken gebruik meestal wel goed.

Ik moet nog leren om te gaan met een digitale spiegel reflex.

Over het algemeen wordt het foto's maken van een landschap.

Super eisen stel ik niet want daar is de camera ook niet na.

Als het om landschappen gaat heb je geen tele lens nodig, dan zou ik voorlopig gewoon lekker aan de slag gaan met de kit lens (de lens die er bij zit).

Of als er niets bij zit zou ik gaan voor iets in de strekking van een 17-55.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan