Diseqc bevroren en RIP.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.476
Waarderingsscore
616
Punten
113
Leeftijd
73
Locatie
Een stoplicht op rood.
?donderju, mijn wok blijft rotsvast op 23.5 staan.

Heb ern verse pli erop gezet , niet dat ik dan verwachtte dat het daarmee verholpen zou worden . Maar je weet nooit .
Dus niet. Nu vrees ik dat voor dezelfde problemen kom te staan net als Parabolica 2 jaar geleden.

Een bejaarde stab100 diseqc motor en op een onmogelijke bereikbare plaats (voor mijn leeftijd)
Dat wordt een drama . Of ik hem nog ga vervangen????? Hangt goed en op astra 23,5.

Eerst maar eens kijken of er nog ergens bij iemand zo'n motor ligt te stoffen.
Dan is vervangen te doen maar wel bij mooi weer.

Oeps 110 € op MP
 
Laatst bewerkt:
Anders had je evt. nog een multi-lnb er op kunnen hangen. :)
 
Kan alsnog , alleen hoe werkt zo'n multi-LnB

13-19.2-23.5-28.2
Met 1 kabel?
 
Ik ken geen multi-lnb met 4 satellieten alleen eentje met 3. Dat werkt met 1 kabel vanwege de ingebouwde diseqc.
Of er ook multi-lnb's met 4 sats zijn weet ik niet.
 
Die had ik idd gezien maar die dekt 13 -16- 19.2

Kan geen triple vinden 19.2-23.5-28.2
 
Schiet mij een vraag te binnen.
Ik hebeen 2e handsje op de kop getikt.
Kan ik die motor testen voordat ik de ladder opga .
Dus een stuk kabel van ontvanger aan de rotor verbinden en dan in menu de motor links en rechts laten draaien??
 
Ja dat kan.

Zet je receiver op DiSEqC 1.2, dan kun je daarna je motor via de afstandbediening aansturen met stapjes naar links of naar rechts.
Vergeet niet de motor weer terug naar de originele stand, of beter nog op nul te zetten.
En je ontvanger natuurlijk op USALS.
Geen idee of je instellingen kwijt raakt als je de ontvanger in een andere modus zet, maar omdat de USALS posities volgens mij in de motor worden opgeslagen zul je het (gebruikte) ding waarschijnlijk sowieso helemaal opnieuw moeten instellen.
De handleiding kan handig zijn voor juiste installatie, maar door gebruik van de haakjes verpest de forum software de link.
Daarom in plain text dan maar:
Hmm dat word dan wel weer juist verwerkt, wazig dit..
 
Laatst bewerkt:
Top , dan kan ik eerst de rotor los testen, Scheelt mss een hele reeks krachttermen.
En bedankt voor de link
??
 
Een voordeel is dat je de montage instelling nu redelijk makkelijk kan overnemen @the matrix. Draai de nieuwe motor naar de positie waarop de oude ook staat en koppel hem los van de kabel. Zet een bijvoorbeeld een lijn op de paal die correspondeert met een punt van de bevestigingsbeugel van de oude motor en monteer de nieuwe motor precies zo. Neem vooraf de latitude en de elevation instellingen over en dan zou het weer moeten werken zoals voorheen, misschien nog een beetje fine tunen.
 
Heb de stab 100 ontvangen, kerel uit Dordrecht weet niet meer hoe hij de boel heeft geinstallleerd . Enige wat mij opvalt is dat de rotor niet op 0 ° maar op posite iets kleiner dan 5° Oost en volgens mij is dat de longitude van dortrecht. 4.67 oost .

schotel eraf halen, vervolgens oude rotor vervangen schotel terughangen en dan de boel gaan richten.

Een boel mankracht op ladder en vervolgens uitrichten. Tering klus.
Maar er komen een paar mooie dagen aan. Kan ook zijn dat deze klus later gedaan wordt. Eerst morgen kijken of hij werkt.
En dan advies volgen van Mas3 en Parabolica.
 
Stap 1 motor gecheckt .ff op de 2e tuner gezet configuratie ingesteld en toen naar motorinstellingen. Eerst maar naar positie 0 gezet.
Draait keurig naar ongeveer positie 0.
Vervolgens naar 23.5 oost , reutel reutel richting huhhhhhhh 45 west.
Van alles geprobeerd dus naar 20 west . Reutel reutel en stopt bij 5 oost.

Wat een &%@€) ding.???

Hij draait wel maar waarheen en waarom?? Limieten uitgezet.

Nog maar eens in de configuratie gekeken . ? stupid me ?
Had ik de offset ipv 006.62° op 066.62 gezet.

Na de correctie terug naar motor menu en kon daar de motor naar willekeurige waarden sturen en rekening houden met offset klopte het allemaal .

Ff de nodige standen bekeken
28.2 oost oke
23.5 oost oke
19.2 oost oke
13.0 oost oke
09.0 oost oke
En 10 en 30 west oke.

Motor is dus oke.


Toen toch iets vreemd ontdekt.
Ik ben daarna in mijn zenderlijst naar enkele zenders op vrrschillende satellieten gegaan
Zender 28.2 motor draait dus oke
Zender 23.5 idem
Zender 19.2 idem
Zender 13.0 idem.
Zender 09.0 heej halloooooo blijft op 13 staan

Meer satellieten heb ik niet opgenomen maar waarom gaat ie niet naar een zender op 9 graden terwijl ik hem wel in het motor menu naar alle waardes kan sturen.

Vreemd maar advies is welkom.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat hij via Usals is ingesteld. Dan kun je dacht ik ook nog in de zenderlijst de satellieten opnemen waar hij naar moet draaien.
Staat die 9 toevallig niet uitgeschakeld in de lijst?
 
De 9 graden satelliet staat in de lijst, anders kon ik geen zender daarop kiezen.

In de configuratie kies ik diseqc modus 1.2
En gebruik usals voor de satelliet op aan gezet.
 
Na de correctie terug naar motor menu en kon daar de motor naar willekeurige waarden sturen en rekening houden met offset klopte het allemaal .

Ff de nodige standen bekeken
28.2 oost oke
23.5 oost oke
19.2 oost oke
13.0 oost oke
09.0 oost oke
En 10 en 30 west oke.

Motor is dus oke.


Toen toch iets vreemd ontdekt.
Ik ben daarna in mijn zenderlijst naar enkele zenders op vrrschillende satellieten gegaan
Zender 28.2 motor draait dus oke
Zender 23.5 idem
Zender 19.2 idem
Zender 13.0 idem.
Zender 09.0 heej halloooooo blijft op 13 staan
 
Dus parabolica als ik in het motor menu een willekeurige hoek invul dan gaat hij ook naar die positie . In bovenstaand lijstje ging ik van 13E naar 9E vervolgens naar 10W en 30 W en dat functioneert dus goed.

Alleen als in mijn zenderlijst van willekeurige satellliet naar een zender op 9E kies blijft ie staan.

De zenderlijst is dezelfde die gebruikt werd met de huidige STAB voordat die de geest gaf en die ging heel keurig naar 9E


Heb zelfs de limieten van de schoyel ongesteld op 35E en 35W omdat ie anders tegen mijn dakgoot vastloopt.

Hij is nog niet omgebouwd!!
Stom hè
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in het verleden ook zoiets gehad en ik ben toen vanuit het motor menu (signaal zoeken) naar de positie gedraaid en ik heb toen de transpondergegevens ingevuld van een zender zodat ik ook signaal had. Daarna heb ik een volledige scan gedaan en de oude zenders laten verwijderen en daarna werkte het weer. In principe slaat de ontvanger dan de goede positie weer op met alle zenders.
 
Grrrrrrrrrrrr bij het toewijzen heb je twee satelliet positiekeuzes , beide omschreven als 9° Oost
Ik had er maar een gekozen. En na controle zag ik dat deze in de tuner niet op 9° gedefinieerd is maar op 9.2° .
Heb de andere 9° ook op LNB1 geactiveerd en nu staat zowel 9.0 als 9.2° In de tuner gedefinieerd.

Hoe is het mogelijk!!!!
Verklaring : bij het installeren van een nieuwe Open Pli. 8.0 heb ik de toewijzing half uitgevoerd.
Voor nu is de werking van Stab motor helemaal correct.

Volgende stap is ombouwen.
Thanks voor meedenken.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan