Diseqc bevroren en RIP.

Nog iets wat me bezig houdt maar lijkt me onlogisch.
De oude Stab staat stil en beweegt niet kabel van receiver gaat naar diseqc rotor en van rotor een kabel naar de LNB, omdat ik gewoon perfect beeld heb op Astra 23.5 is dan mijn conclusie dat de bekabeling in orde is, juist
En er geen rotte verbinding bij de pluggen zijn ontstaan???
 
Laatst bewerkt:
Bij rotte verbinding (water), is het beeld het eerste dat er aan gaat.
Dus het is onwaarschijnlijk dat je daar problemen zult hebben, maar tocht het eerste waar je even naar moet kijken als je de pluggen toch van de motor haalt.
Dus zorg ook dat je vervangende pluggen paraat hebt zou ik zeggen.
 
Mas3 dat zal ik zeker eerst doen en idd niet vergeten een setje pluggen en kniptang, mes en sliconenpasta mee te nemen..

Parabolica ik neem een paar kranten mee die leg ik rondom de ladder. .
Ff serieus de schotel hangt iets boven de dakgoot en de diseqc motor aan een beugel onder de dakgoot.

Dat hele gedoe zit boven de aanbouw "een kitchenport" dus in principe op ca 3meter hoogte maar om te voorkomen dat ik ladder op ladder af moet toch een emmrr vol met materiaal mee nemen. Snelbinders etc.

Extra euvel mijn staaf met windmeter en windrichting loopt binnen de beugel van de diseqc motor.

Moet dus extra handelingen uitvoeren om dat kwetsbare schoepenradje niet te mollen.
Wordt weer een avontuur, pal in de zon.

Wordt vervolgd.
 
Tekegramstijl
1) windmeter ontkoppeld en verwijderd.
2) tuner voor zekerheid op 23.5 gezet en uigezet.
3) schotel ontkoppeld en verwijderd viel me mee
4) midden positie van diseqc motor gemarkeerd (tip van parabolica)
5) diseqc motor ontkoppeld en verwijderd.
6) 2e handsje diseqc motor gemonteerd op zelfde positie als de oude.
7a) schotel terug willen plaatsen , kreeg met geen mogelijkheid dat kreng op de juiste plek. Een hoop gezeik , bovenhands werken en die schuif bevestigingen klemde op decpijp vast.
Een kwartier liggen ploeteren en nu tijd voor nadenken en koffie.
7b) 2e poging , kreeg hem staand op keukentrap niet hoog genoeg , dus ladder tegen dakgoot zodat ik hoger kon komen, schotel in dakgoot laten rusten , beugels op juiste positieven nu onderhands de schotel op de diseqc laten zakken. Joepie dat lukte . Schotel handvast en diseqc muurvast. En bekabeling aangesloten.
8) markering astra 23.5 op schotel was verdwenen. Gokwerk waar 23.5 moest staan.
9) kon mijn satelliet finder niet vinden , zo'n kabaal metertje.
10) tijd voor 2e kop koffie en bammetjes en nadenken.

11 ah op tablet een appje gevonden lite satfinder, die mee naar de schotel genomen en het appje liet de positie van 23.5 zien en veranderde van positie als je de ipad draaide wat ook zo hoort , tablet in lijn met schotel gezet en kon zo bij benadering de schotel op 23.5 uitrichten.

Moeder de vrouw bij de tv nadat de kabels aangesloten waren en via telefoon doorgeven of er beeld kwam.
Beetje naar links, beetje naar rechts geen beeld , krachtterm.

Naar beneden en met rotorinstellingen stappen naar links en stappen naar rechts totaal geen signaal.

2 krachttermen.

Weer ladder op en controleren met lite satfinder en toch stond de schotel zeer redelijk op positie. Snapte er geen rret van .


Tijd voor oren krabben. Weer naar beneden en nadenken.
Terug naar zender sbs6 en nog steeds melding afstemmen mislukt en een rode x .

Wordt vervolgd. Nu tijd voor meesterkok
 
Het vervolg,

Na de 2 krachtermen toch maar eens de LNB vervangen , waarom weet ik niet. Maar niet geschoten is altijd mis.

Het vervolg na achter de oren krabben
Mijn reet had nog steeds geen idee. Met de afstand bediening in de hand, zapte ik per ongeluk van SBS6 naar RTL7.
KRACHTERM 4 BEELD.
HUH terug naar SBS6 BEELD.

naar het motor scherm signaal sterkte 45%.
Stap links 3x --42%
Stap terug naar 23.5 --45%
Stap rechts 3x --42%

Conclusie schotel stond perfect op positie maar die stomme ontvanger locked niet meer als een zender ooit niet gevonden wordt. Blijft staan op afstemmen mislukt.

Dus weer de ladder op telefoon support van moeders die de percentages doorgaf terwijl ik de schotel bewoog.
Aardig vrouwtje.
45,44,44,46,48 en ze ratelde iedere verandering door, klonk wel aardig op de speakerstand van de iphone.

Dus de verandering naar oost of west gaf geen verbetering.
Dan de noord, zuid (latitude correctie) van de diseqc , grrrrrrrr. Geen beweging in de bouten.

Ladder af en zwaar geschut ophalen, een steeksleutel met lange steel.
Hehe weer bij de motor en de schroeven een slag los gedraaid.
Ondertussen hoorde ik nog steeds 44, 45, 47, 43, enz ?

Schotel iets verlaagd, 44, 22, 0
Schotel iets verhoogd 0, 23,46,55,65, 71,78, 72, 68
Hèhè heb daarna positie op ~78 gezet en alle bouten vastgezet.
Nog links en rechts geprobeerd krijg hem niet hoger. Mss door de lengte kabelnietwat verlies. Afstand schotel receiver = ca 20meter.
Met de oude diseqc motor combi zat ik ook op ca 75%

Vervolgens de windmeter stang terug gezet die door de diseqc houder loopt en aan paal vast gezet, steekt nu ruim 2 meter boven dakgoot uit.

Snelbinders om de kabels netjes weg te werken.

Klus geklaard
Prima resultaten op 28.2 oost 23.5 oost 19.2 oost, 13 oost en 9 oost

Rommel opgeruimd. Klusje van 11u-16u
Kopje koffie met 2 paracetamollen en een spierontspanner en vanaf 16u het plafond bestudeerd en wat bankzaken ??????????

Net de warme hap genuttigd, en begin de spiertjes al te voelen, het gehannes om de schotel terug te hangen heeft veel kracht gekost, zonder handjes op de ladder is een en al spier belasting, Erger nog als ik hem liet vallen waren een paar zonnepanelen zonvrij.

Allen bedankt voor het meeleven en de ideetjes uiteindelijk gelukt met dectip van Parabolica maar het had weinig gescheeld of ik had de handleiding nodig om de suggestie van MAS3 uit te voeren.

Case solved en closed
 
Case weer open. :)


Het is gelukt maar wat kan het tegen zitten hé?

Ik moest ooit een schotel installeren en vroeg 2 dames in de woonkameer om het signaal te observeren en ik begon in de tuin met volle moed te draaien aan de schotel, na een half uur nog niks. Ik naar de woonkamer alleen was er niemand meer te bekennen? Bleek dat ze na 10 minuten kleren waren gaan passen in de slaapkamer. :)
 
Ja maar wel het hoogste woord hebben als ze dan 's avonds geen TV kunnen kijken. Typisch vrouwvolk. :)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan