DisEqC rotor nieuwe posities opslaan m.b.v. Humax

W

wizzaerd

Misschien ligt het aan mij, maaruh...

Hoe je nieuwe posities (buiten de 26 voorgeprogrammeerde) kunt opslaan in een DisEqC-rotor met behulp van een Humax?

 
Ik zit al een hele tijd te twijfelen om de boel hier draaibaar te maken, maar dit is nieuw terein voor mij ...

Ik zou mij een Stab120 kopen en een 85cm schotel.

Waar moet ik op letten, en hoe begin ik er aan ?

Ervaringen zijn welkom !

CU

Red

 
Dat is een prima combinatie.

Ikzelf heb een 80cm en een STAB HH100. Als je deze in combinatie met een Humax 5400 gebruikt moet je er wel op letten een LNB te gebruiken die weinig voeding vereist. Omdat de stabmoter zijn voeding uit de tuner betrekt en de voeding van de humaxen niet over veel power beschikt kan dat ander tot "dwalen" van de schotel leiden. Ik heb uiteindelijk een LNB van Philips de SX1019 gemonteerd en was toen van het probleem verlost.

Mijn ervaringen in het gebruik zijn prima te noemen. Zelf met 80cm vang ik bijvoorbeeld op turksat nog een aantal kanalen.

Ik ben een dankbare gebruiker van de settings van de onvolprezen SET123. Hij komt regelmatig met updates. Helaas wil het nog wel eens voorkomen dat in deze sttings een kanaal niet naar de juiste satelliet verwijst. Hij kan natuurlijk ook niet al de beschikbare zenders even met de hand gaan controleren; ondoenlijk gewoon. Dan moet je dus het kanaal wissen en zelf handmatig gaan zoeken. Dat gaat overigens vrij makkelijk en is leuk om te doen. ook moet je bij een update van de settings controleren of al je vaste instellingen staan zoals ze in de tuner terecht moeten komen.

Een leuke zender (populair wetenschappelijk) om eens op te zoeken is Einstein.tv op Astra2.

En VT4 op telecom 2c. een Nederlandstalige zender; zeg maar de Belgische Veronica met vaak twee films op een avond en volledig FTA.

Oh ja, als je de spullen aangeschaft hebt vergeet dan niet zéér, zéér nauwkeurig de boel te installeren. Montagemast perfect vertikaal. Gebruik als referentie (voor ons 5.2 oost redelijk exact zuid) Sirius op 5 oost, turksat 42 oost en astra1 19.2 oost. Drie ontvangbare, redelijk uit elkaar liggende satellieten in een halve boog geven garantie dat de volledige boog klopt. Overigens bij de Stab zit een handleiding die, mits je goed leest prima is .

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Véél succes met ehu.. beltwalken

Beltwalker

 
Je kan kiezen tussen een Stab 100H en 120H

ik raad je aan om een Stab 100H tenemen.

De 100H is met draaien een stuk sneller dan de 120H

 
Kijk dat wist ik niet. al weer wat opgestoken. Dank U

Oh ja,

Nog een antwoord op de bovenste vraag. De Stab heeft een aantal posities voorgeprogrammeerd. Als je met de Humax een satelliet gevonden hebt dan sla je (volg de gebruiksaanwijzing van de hummie) positie op. De humax onthoud als het ware de afwijking van de in de stab voorgeprogrammeerde positie. Met andere woorden een kind kan de was doen.

Ook hiermee veel succes,

Groet Beltwalker

 
Kun je dat eens nader verklaren? Mijn ervaring is dat de humax de sat posities niet berkend ten opzichten van een opgeslagen sat zoals in de handleiding staat, maar t.o.v. het nulpunt (zuid).

Als dat niet juist is, hoor ik graag hoe e.e.a. precies in elkaar zit.

Groeten

 
@Beltwalker

Thanks, dat ga ik eens proberen. Vreemd is dat je de nieuwe posities niet kunt wegschrijven in de motor zoals dat met het Stab-boxje wel kan om de 23 vrije plaatsen te vullen.

Vreemd is ook dat het reset-commando wel de posities in de motor herberekend of gebeurt dat ook alleen in het geheugen van de Hum?

@Blob

In installer-modus kies je reset als je op de referentie-satelliet (sirius bijv.) staat, alle positie worden dan herberekend.

@Red

Gewoon doen, werkt goed en je horizon wordt een stuk breder. ;)

Installatie moet redelijk nauwkeurig zijn, maar is goed te doen als je de juiste afstelwaarden hebt (zie download & links).

HH100 is inderdaad iets sneller, HH120 kan een iets grotere schotel aan (tot 120cm) 't is maar waar je voor kiest...

Een nadeel is wel dat alles wat je in de coax plaatst het signaal iets dempt, zo ook de rotor. Ik gebruik zelf een Sharp LNBF (..100LL) die blijkt lekker gevoelig te zijn.

 
@wizzaerd

Ik blijf nog effe lastig...

Dus als ik het goed begrijp;

1. In humax installer mode referentie sat kiezen (motor dus op 0 positie).

2. Buiten geheel uitrichten op sirius.

3. nu reset in installer modus.

Klopt dat?

Mijn ervaring is dat een herberekening alleen goed gaat als ik de 0 positie van de motor exact op het zuiden zet. In alle andere gevallen kan ik op zich ook wel alles ontvangen, maar moet ik elke sat een keer handmatig zoeken en vastleggen.

 
@Blob

In het DiSEqC-motor menu;

1. Kies 'install'

2. Kies 'reference' (0-punt) en dan Goto

3. Stel de boel buiten af op het zuiden (sirius voor de meesten onder ons)

4. Kies positie Sirius

5. i.p.v. Goto kies je nu Reset

6. "Warning...." kies 'OK'

Alle posities t.o.v. reference zijn nu herberekend, dus 4.8gr oost is nu het 0-punt van de motor.

Herberekenen gebeurt inderdaad t.o.v. het 0-punt.

 
thanks,

dat wordt weer het dak op vanavond (lijk Sinterklaas wel)

Blob

 
@Blob

Tip: Kijk ook even hier om een mooie berekening te maken van de juiste afstelwaarden:

http://64.23.80.82/forum/index.php?topic=2224

Enne als je op een andere lengtegraad zit zal je vanuit reference (0-punt) de motor iets moeten bijdraaien voordat je herberekend, anders klopt het nog niet. :)

Voorbeeld; jij zit op 3.8 en sirius op 4.8; dan moet de motor dus op 1gr oost staan voordat je herberekend.

Doe Sint de groeten als je hem tegenkomt. :)

 
@ Wizzaerd,

Bedankt voor de nuttige link.

Om antwoord op je vraag te geven: In de gebruiksaanwijzing van de stab staat dat met sommige tuners je terug moet vallen op een stab-kastje om de stab een referentie op 0 te geven. Ik denk daus dat de in de hum opgeslagen gegevens betreffende de satposities enkel en alleen in de hum bekend zijn en "onafhankelijk"van de stab zelf zijn. Zeker weten doe ik het helaas niet. Ik wil het wel graag weten. Misschien is het dan zelf zinvol om een apparte satbbesturing aan te schaffen

Grts,

Beltwalker

 
Mijn ervaring is dat de opgetelde elevatie-standen ongeveer 90gr. moet zijn, stabhh 59gr., schotel 31gr.

Opzoeken nieuwe sat. is zeer makkelijk, in antennesetting unieke freq. intoetsen, dan bovenin ok drukken, kom je in satellite setting menu, diseqc command op installer zetten, bij movement draaien west of oost totdat je onderste balk optimaal heb voor die freq. (wel even opletten of je unieke freq. heb voor die satteliet) dan naar motor control en store, is dan opgeslagen en dan freq. zoeken.als iemand er behoefte aan heb wil ik anders een beknopte gebr.aanwijzing maken.

Gr. JD

 
effe een beetje off-topic maar ik heb ook zo'n commbinatie,ik vang veel sats,is het ook mogelijk om de panamsat(ik dacht uit het hoofd 43west) te vangen(fox sports) ik kan em nl niet vinden

oja een 80cm triax in gebruik.

 
Nou, Sinterklaas helaas niet tegengekomen en het herberekenen lukt ook nog steeds niet. Ik snap er niks van. Ik zit hier op 6,1 east, dus richt zet ik mijn motor op ongeveer 1,1 west en richt deze uit op sirius (prima ontvangst overigens). Dan ga ik naar positie sirius en voer een reset uit. Wanneer ik nu uit het menu ga en een zender kies van een andere sat (bijvoorbeeld Ned 1 op Astra) dan heb ik geen signaal, totdat ik de sat even handmatig zoek en vastleg. Zelfde geldt voor alle andere satellieten. Ik wordt helemaal gek van dat ding.

Ik heb nog wat vragen die waarvan de antwoorden me wellicht verder zouden helpen (andere tips zijn ook welkom)

1. Wat is het verschil tussen een store in installer mode en een store in user mode?

2. Hoeveel graden is 1 stap oost of west in user mode (zou makkelijk zijn als het 1 graad was ofzo, maar is bij mij niet eens lineair, laat staan 1 graad)

3. kan het zijn dat de 26 voorgeprogrammeerde posities in de motor (stab HH 100) overschreven zijn met foute posities? en zo ja hoe herstel ik dat?

 
@Blob

Na het herberekenen van de voorgeprogrammeerde posities zal je inderdaad nog bij alle 16/32 "antennas" een positie moeten kiezen. Dat kan met één van de voorgeprogrammeerde posities in het motormenu of door zelf naar een positie te draaien.

Let wel op met settinglijsten die je download, dat werkt niet altijd. Die van Pet123 zijn keurig voorzien van een lijst met satposities (antenna) die erbij hoort.

Antwoorden op je vragen:

1. Geen verschil

2. De rotor maakt stappen van 0.1 graad; 10 west kiezen is dus 1 graad naar het westen draaien.

3. Dat zou kunnen. De originele posities herstellen doe je door; Kies reference -> Goto, wacht tot hij op de 0-positie staat, kies dan reset en je posities zijn hersteld.

 
Nou, volgens mij staat de hardware op het dak nu prima, maar op de Hum is het nog steeds niks. Ik krijg een beetje de indruk dat wanneer ik via de humax de motor laat draaien naar antenne positie 3 hij ook daadwerkelijk naar sat 3 draait, maar dan wel diegene die in de motor zelf staat. zo ook natuurlijk voor de andere posities.

Zou dat het geval kunnen zijn? Op zich zou dat mijn problemen kunnen verklaren, want in de setting van pet123 die ik gebruik komt alleen sirius (positie 6) overeen met de lijst uit het boekje van mijn motor. Zelfs Astra (pos 2) en Hotbird (pos 1) zijn omgedraaid t.o.v. pet123 settings.

Zou het nog ooit goedkomen........zucht.....

Blob

 
Aha... je mist ff hoe je de posities moet toekennen aan de juiste 'antenne', begrijpelijk want dat is niet echt duidelijk met een voorgeprogrammeerde settinglijst. De truc is net te doen alsof je kanalen gaat opzoeken.

Neem het lijstje van Pet123 en kies bijvoorbeeld BVN als kanaal.

1. Kies Service Searching -> Antenna settings

2. Kies antenne 1 -> kies naam Astra

3. Alles op disable, motor op enable

4. Druk op OK en je komt bij manual search.

5. Bovenaan staat nu Astra, druk op OK en je komt in het 'motormenu'

6. Kies installer, kies astra, kies goto, wacht tot ie op astra staat en kies search OK.

7. Je bent nu weer terug in manual search. Ga een paar velden naar beneden en druk op OK

8. Als het goed is vindt ie nu kanalen op astra en krijg je de melding 'same network..' , druk op OK en annuleer dan het toevoegen van de kanalen.

Positie Astra is nu toegewezen aan antenne 1... Herhaal de procedure voor de eerste 15 antennes.

Hou wel dezelfde antenne-settings aan zoals Pet123 opgeeft, anders werkt het niet.

Makkelijker is het om bovenstaande met bijv. SetEdit te doen. Daar kan je namelijk bij elke LNB (antenne) het juiste nummer van de voorgeprogrammeerde positie opgeven en dit naar de ontvanger schrijven.

Suc6

 
wanneer ik ir in stap 6 astra kies, wat worst er dan via het diseq 1.2 protocol naar de motor gestuurd? "ga naar sat astra" of ga naar sat op positie 1"?

zoals gezegd staat op positie 1 in de motor (volgens boekje) de hotbird en astra op 2.

Ik begin me af te vragen of ik nu gewoon zo dom ben of alle anderen zo slim. Als ik her en der op de boards dingen lees als "een kind kan de was doen" moet ik denk ik toch aan mezelf gaan twijfelen.

Inmiddels heb ik alle sats gewoon effe met de hand gezocht en opgeslagen, en dat werkt prima. Dat neemt niet weg dat ik toch blijf proberen totdat ook ik het ding zover heb dat na een herberekening alles goed staat.

 
Als je in stap 6 astra kiest en dan het commando goto wordt er 'ga naar positie 2' naar de motor gestuurd.

Als je kijkt naar het lijstje van posities in het motormenu, dan zie je dat dit overeenkomt met het lijstje in de gebruiksaanwijzing van je motor. Alleen de eerste (reference) is geen positie en positie 26 staat niet in de lijst.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan