DM800 aansluiten op een draaibare en vaste schotel

Maestro

Jr. Member
Lid sinds
9 sep 2012
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
33
Ik heb de volgende vraag. Ik wil met de vaste schotel waarmee ik nilesat 7w ontvang samen met mijn roterende schotel (28e,23,5e,19.2e, 13e) op mijn dreambox krijgen. Nu gebruik ik twee ontvangers 1 voor de nilesat en de dreambox voor de draaibare schotel. Is een disecq switch geschikt? Ik hoorde een verkoper zeggen dat het beter is om 2 afzonderlijke receivers te gebruiken omdat er anders kortsluiting kan optreden?

 
Dat ligt er een beetje aan wat de combinatie wordt en of je een single tuner Dreambox hebt of dat deze meerdere tuners heeft.

Met een single tuner moet dat zonder problemen mogelijk zijn.

Bij mij heeft jarenlang een draaibare schotel i.c.m. een vaste opstelling via een 4-diseqc switch gewerkt.

Het is dan wel verstandig om de draaibare schotel op diseqc 1 te hangen, dat maakt het instellen ook iets makkelijker.

Zet je 3 meest bekeken satellieten op de vaste posities, bijv. Astra 19.2 op diseqc 2 en Astra 23,5 op diseqc 3 en hotbird op diseqc 4. De minst bekeken positie bijv. Astra 28 kijk je dan op de draaibare schotel.

Daar kun je dan toch meer draaien naar een andere positie maar als je dan weer bijv. een Nederlandse zender wilt bekijken gaat het switchen snel en hoef je niet te wachten tot de schotel teruggedraaid is, dat hoeft dan alleen bij 28 oost.

 
Op mijn dreambox zit 1x lnb in en 1x lnb out. Ik denk dus een single tuner. zoals ik al eerder poste is alleen de nilesat een vaste positie. De andere postities werken via de rotor(usals). Oke het is dus mogelijk, wat moet ik aanschaffen en instellen in de dreambox?

 
Een 2-disecq is dan voldoende. Je kunt ook een 4-diseqc nemen, voor als je in de toekomst een schoteltje op Hotbird wilt uitrichten vast, daar zitten ook wat Arabische zenders op, in elk geval ook 2M Monde.

Even denken, dat is Enigma2, dus dat werkt iets ongemakkelijker dan Enigma1.

In dat geval zul je de tuner instelling op geavanceerd moeten zetten, dan alle satellieten die je wilt bekijken handmatig op die usals moeten instellen op lnb 1 diseqc 1 en dan is het even testen voor de Nilesat.

Normaliter zou je zeggen dat die dan op lnb2 op diseqc 2 moet komen. Zo werd dat in Enigma1 ingesteld. Kan echter ook zijn dat je nu lnb1 op diseqc 2 moet nemen, dat is even uitproberen. Maar moet zo wel kunnen werken, heb het zelf hier ook zo gehad op m'n DM800hd.

 
Oke ik denk inderdaad dat een 2 weg diseqc switsch voldoende is maakt merk nog uit? Welke zou je mij adviseren een goedkope of een van triax? De switch komt in de woonkamer achter de tv te staan dan.

De instelling in de dreambox is mij nog een raadsel. Oke hieruit begrijp ik dan ik via motor instellingen geavanceerd moet kiezen. De usals motor opstelling kan gewoon het zelfde blijven ik hoef toch alleen de vaste opstelling toe te voegen?

 
De switch komt in de woonkamer achter de tv te staan dan.
Huh? Dat is nogal behoorlijk ongebruikelijk. Normaliter wordt de diseqc switch kort bij de schotel gehangen, buiten dus.

Het is me niet bekend of Triax ook diseqc's verkoopt. Normaliter voldoet een goedkope ook wel overigens.

De usals motor opstelling kan gewoon het zelfde blijven ik hoef toch alleen de vaste opstelling toe te voegen?
Hoe wil je dat doen dan? Nu staat in je tuner configuratie "eenvoudig" met als instelling "rotor", correct?

Daar kun je geen satelliet aan toevoegen, of heb jij iets anders daar staan, misschien andere firmware dan Openpli?

 
Oo oke nee ik dacht dat het niet veel zou uitmaken waar de switch zou komen te staan. Maar blijkbaar wel dus is dit ivm signaalverlies?

Nee ik heb indd openpli maar ik leg het verkeerd uit. Ik bedoelde te zeggen dat ik via geavanceerd niet elke satteliet die ik ontvang met usals handmatig hoef in te voeren. Dus vroeg ik mij af wanneer ik geavanceerd kies in PL/I kan ik dan ook usals gebruiken en 1 vaste positie . Omdat wanneer ik nu geavanceerd kies ik alleen satellieten toevoeg via diseqc 1.2 .

 
Ik ben echt benieuwd naar het resultaat. Is het opgelost? Is je doel bereikt? Hoe heb je hem bereikt?

 
Maar blijkbaar wel dus is dit ivm signaalverlies?
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of het veel uitmaakt, maar ik denk dat je meer kans hebt om voldoende stroom of signaal door te sturen van de ontvanger naar de diseqc dan van de diseqc naar de schotel.

Nadeel is dat als je de diseqc binnen er dan ook meerdere kabels naar binnen moeten.

Het kan volgens mij wel, maar is niet efficient.

Verder met de vraag.

Ik bedoelde te zeggen dat ik via geavanceerd niet elke satteliet die ik ontvang met usals handmatig hoef in te voeren. Dus vroeg ik mij af wanneer ik geavanceerd kies in PL/I kan ik dan ook usals gebruiken en 1 vaste positie.
Ja dat kan.

Je gaat gewoon satelliet voor satelliet na. Die wat je niet wilt ontvangen laat je gewoon de instelling onder "geavanceerd" bij lnb op "not available" staan.

Bij de satellieten die je wel wilt ontvangen met de motor kies je voor lnb1 en dan diseqc mode 1.2 en dan kun je daar de gegevens invoeren (longittude en lattitude)

Bij diseqc kies je dan diseqc A/B.

Voor de satelliet die je vast wilt ontvangen geef je aan lnb 2 en bij diseqc mode 1.1 en disecq B/B.

Dat moet op deze manier werken.

@Houara: welkom op Satellite Fun. Als je hetzelfde probleem hebt kun je deze oplossing ook proberen.

 
Bedankt voor de reactie. Ik ga dit stap voor stap volgen. Je hoort het nog of mijn doel bereikt is. :duimen:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan