Domoticz

Dr.Z

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
10 feb 2001
Berichten
3.099
Waarderingsscore
461
Punten
83
Leeftijd
55
Locatie
Ergens daarzo..
Dit topic is voor de mensen die bezig zijn met domoticz op raspberry-pi, synology nas of andere systemen.

Zelf heb ik mijn Daikin FTXM35 gekoppeld aan domoticz en wat ik weer via de domoticz app op mijn telefoon kan bedienen.

Op die manier heb ik niet de app van Daikin zelf nodig.

Mijn vraag is of er iemand in geslaagd is om een zonnepanelen omvormer aan domoticz te koppelen?

..en misschien ook nog TOON?

 
Ik heb 3 omvormers en vond het weinig zin hebben om ze uit te lezen.

Daarom lees ik nu de slimme meter uit en dan zie je gelijk wat je netto hebt op gebracht.

En de toon heb ik niet maar die kun je denk ik zonder problemen toevoegen even kijken of die in de lijst staat.

Ik kon de ICY van essent ook uitlezen.

 
Ik heb oa. de Ikea hub eraan hangen en omdat ik eigenlijk van die hub af wil, heb ik ook een zigbee stick eraan toegevoegd en een aantal Ikea zut eraan gehangen met Phoscon, dat is een app die je op de rasp kunt compilen om de apparaten aan te melden op de stick.

Ik heb de energiemeter ook ingekoppeld zodat je energieverbruik zichtbaar is, zowel gas als electriciteit wordt dan keurig in grafieken weergegeven.

Uiteraard heb ik ook de homekit erop gezet zodat je de zaak ook met siri kunt bedienen.

Bizar wat je allemaal met Domoticz kunt, je kunt het zo gek niet bedenken of het kan er wel op.

 
Ik heb 3 omvormers en vond het weinig zin hebben om ze uit te lezen.
3 omvormers? Zijn die ook aan elkaar gelinkt of draaien deze autonoom?

Bizar wat je allemaal met Domoticz kunt, je kunt het zo gek niet bedenken of het kan er wel op.
Echt bizar veel mogelijkheden!

Ik stuur mijn domoticz nu nog aan met de domoticz app maar wil dit voortaan rechtstreeks doen via VPN. Die domoticz app heeft reclame waar ik mij aan stoor.

 
Ik heb VPN ingesteld in mijn router en kan met behulp van mijn iphone de boel op afstand bedienen, ik gebruik dus geen losse apps of andere 'zooi'

 
Iphone heeft geen ingebouwde openvpn, dus dat zal inderdaad de enige externe app zijn die ik wil gaan gebruiken.

De apps van de standaard fabrikanten vertrouw ik ook niet zo erg. Vooral de app van Toon wil nog wel eens data sturen naar servers die niets met een energieleverancier te maken heeft.

Gelukkig is dit allemaal goed te weren met de firewall van Draytek.

Over de draytek gesproken, die kan ook een OpenVpn server draaien. Nu heb ik die lopen op mijn Synology.. (ook een machtig apparaat)

Dat BSD draait toch ook wel goed stabiel.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dr.Z ik heb een solar edge ruim 2 Wp op het platte dak een fronius ruim 2 Wp en nog een Fronius ruim 2,5 Wp op het schuine dak.

De solar edge lees ik uit via solar edge en de fronius via fronius.

Deze werken onafhankelijk van elkaar.

Op deze manier wil ik van het aardgas af.Ga binnen een E boiler plaatsen en dan kan de cv ketel uit en de gas kraan dicht.

Het is net wat Tech schrijft er kan heel veel met domoticz en de raspb.pi.

Mijn zoon heeft het bij mij allemaal geïnstalleerd maar ik wil het ook zelf kunnen.

 
@janblues, Interessante installatie heb je daar! Zelf durf ik geen tweede omvormer te plaatsen omdat ik bang ben dat er problemen kunnen ontstaan wanneer het stroomnet uitvalt.

Met één omvormer is het zo dat wanneer het stroomnet uitvalt, de omvormer uitschakelt en geen spanning/stroom meer opwekt.

In theorie zou het zo zijn dat twee omvormers elkaar van netspanning zouden voorzien en je dus geen netspanningprovider nodig hebt.

Om eerlijk te zijn heb ik hier nog geen studie naar verricht en niet in de gedetailleerde techniek ben gedoken.

Normaal gesproken kun je omvormers via de RS485 poorten verbinden zodat zij onderling communiceren in het geval van het wegvallen van de netspanning.

Jij hebt dat niet gedaan en ik ben benieuwd of jouw netspanning op een zonnige dag boven de 245 volt uit komt en ben zeer benieuwd wat er gebeurd wanneer het net wegvalt.

Zelf zit ik soms op 240 volt.

Ik heb inmiddels een tweede omvormer aangeschaft en de 375watt panelen zijn onderweg, dus kan het nu niet proberen.

Het is wel wat offtopic, maar dat komt goed. Want twee omvormers via domoticz uitlezen en data vergelijken is ook mogelijk.

Overigens is de solaredge uit te lezen met domotics. :)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik volg dit topic, en zit al meteen met vragen. 

Gebruiken jullie de Lite-versie of de betaalde versie? 

En hoe koppel je de apparaten? 

Ik heb hier zonnepanelen die ik nu bekijk met de app van Solaredge, en de Nas met WD My Cloud. 

Meer apparaten heb ik ook, maar ik wil eerst even weten hoe bovengenoemde apparaten toe te voegen zijn.

 
Domoticz is op een Synology NAS gratis en de volledige versie.

Binnen domoticz kun je instellen wat je wilt koppelen en het bewuste apparaat eenmaal gekoppeld kun je domoticz opdracht geven wat er allemaal ingesteld en uitgelezen kan worden aan het bewuste apparaat.

Een goed voorbeeld is mijn Daikin FTXM35. Eenmaal gekoppeld laat domoticz zien wat je allemaal kunt uitlezen en kunt schakelen.

 
In de Draytek kan je gewoon de VPN configuraties maken, zonder OpenVPN of andere zaken, ik gebruik geen losse app op mijn iphone, de VPN verbinding naar huis heb ik gewoon direct in de iPhone ingesteld.

Juist omdat je dus geen software van derden nodig hebt, gebruik ik dat op deze manier. Toon vertrouw ik voor geen meter, die stuurt me teveel rommel naar servers waar ik het bestaan niet eens van wist ;) maar Toon heb je ook niet nodig, dat kan je allemaal kwijt in Domoticz.

 
Het klinkt lullig, maar ik heb OpenVPN op de Draytek nog niet werkend gekregen. Reden? Lui/geen tijd/andere smoes.

Op de Syno is het kant en klaar. Je maakt een account aan, genereert de key en die file stop je in de config van de client.

Natuurlijk gaat het met de Draytek ook ongeveer zo, maar toch niet helemaal. Na een avond pielen werkte het nog niet en heb er verder geen tijd aan besteed.

Ongetwijfeld zal ik iets over het hoofd hebben gezien of niet goed genoeg mijn best hebben gedaan, maar wanneer ik even tijd heb dan duik ik er wel weer eens in. Voor nu heb ik teveel projecten op stapel.

Aankomend weekend wil ik bij iemand anders Toon koppelen aan Domoticz. Dat scheelt voor diegene weer 5 euro per maand voor de Toon-app.

 
Dit topic is voor de mensen die bezig zijn met domoticz op raspberry-pi, synology nas of andere systemen.

Zelf heb ik mijn Daikin FTXM35 gekoppeld aan domoticz en wat ik weer via de domoticz app op mijn telefoon kan bedienen.

Op die manier heb ik niet de app van Daikin zelf nodig.

Mijn vraag is of er iemand in geslaagd is om een zonnepanelen omvormer aan domoticz te koppelen?

..en misschien ook nog TOON?
Ik heb sinds kort een TOON2 die geroot is. Hiermee heb je dus geen abo nodig bij je energieleverancier.
Maar je kan kan er ook handige apps aan toevoegen (oa. zijn er verschillende appjes voor de PV panelen en doorcams of ipcam) helaas de pv panelen van mij krijg ik er nog niet op. Maar er zit ook nog een app op van Domoticz, hier moet je het op adres invullen van de server en het zou moeten werken.
Ik ben echter aan het stoeien met Home Assistant
 
Maar er zit ook nog een app op van Domoticz, hier moet je het op adres invullen van de server en het zou moeten werken.
Ik ben echter aan het stoeien met Home Assistant
Die HA heb ik nog niet werkend gekregen vanwege teveel speelgoed en andere belangrijke dingen.
Domoticz op de syno wordt niet meer ondersteund door de app bouwer maar is handmatig nog we laan te passen.
Domoticz werkt nog wel volledig op een RasberryPi.
maar wat je zegt, TOON2 werkt perfect en je kunt de aanschaf van een (tweedehands)Syno snel terugverdienen met de besparing op een TOON abbo. :)
 
lijkt mij toch niet als je 2 omvormers hebt ze niet uitgaan bij netuitval, dat gebeurd toch ook niet als je buren ook een omvormer hebben, of zie ik dat verkeerd? Zelf heb ik 13 losse omvormers dan gebeurd dat ook niet dat ze blijven leveren. Er zit ook nog een beveiliging in omvormers dat ze uit gaan als de spanning te hoog word. Een omvormer kan alleen leveren als hij een iets hogere spanning levert als het net op dat moment heeft, misschien zwepen ze elkaar heel even op tot de spanning te hoog word en gaan ze dan uit.
En over de toon, zo ver ik weet kun je alleen een geroote toon uitlezen met of als je betaalt voor je abbo, Ik lees naast de toon de standen uit met een esp8266 met de P1 Smart Meter software er op.
 
Laatst bewerkt:
lijkt mij toch niet als je 2 omvormers hebt ze niet uitgaan bij netuitval, dat gebeurd toch ook niet als je buren ook een omvormer hebben, of zie ik dat verkeerd?
Dat klopt. Dat komt doordat omvormers "luisteren" naar een 50Hz signaaltje om zich te ijken.
Ontbreekt deze, dan stopt de omvormer.
Wanneer je een hybride omvormer zou hebben, zou het wel werken omdat deze zelf 50Hz opwekt.
...zoals een DC/AC omvormer bijvoorbeeld voor in de auto.
 
blijf het een raar fenomeen vinden wat er allemaal mag met zonnepanelen.
meeste ongezekerd over het dak met een dc spanning waar je u tegen zegt
 
De zekering zit hem in de omvormer. Slaat de bliksem er in of gebeurd er een andere ramp, dan knalt de omvormer door...
In de meeste (goede) omvormers zitten behoorlijke zekeringen.
Ik heb al diverse omvormers in handen gehad die door blikseminslag naar onze lieve heer zijn gegaan. :)
 
Ik heb al diverse omvormers in handen gehad die door blikseminslag naar onze lieve heer zijn gegaan. :)
Ik denk dat er niet veel bestand is tegen blikseminslag.
 
de switches komen omhoog op je buro als je een klap op je schotel krijgt...

maare @Dr.Z de bekabeling die op het dak ligt is naar mijn weten niet gezekerd
en de meeste omvormers starten pas op bij ongeveer 60volt
een van de redenen dat ik ze niet op mijn dak wil.

(soms weet men teveel)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan