draaibaar en vast vraag voor Mas3 of iemand die het ook weet

Wing39

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
27 sep 2008
Berichten
557
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
58
Hallo sat fanaten,

Dit is eigenlijk een vraag voor onze techneut, Mas3

Wat is het geval Mas, ik heb nu een DB 7025 met een twin tuner staan

Op het dak een Archsat met 4 vaste duo LNB s voor 4,8 Sirius, 13e Hotbird 19,2e Astra en 28,2 Astra dit alles is verbonden met tuner A

In de slaapkamer staat nog een DB500 die ook met de schotel is verbonden

Het doel was dus om onafhankelijk van elkaar te kunnen kijken.

Nu wil ik voor de sats die in nog mis zoals 16e en 23e een draaibaar systeem neerzetten met een Triax 90cm en een usals motor en deze op tuner B laten draaien op de 7025.

Nu komen de vragen:

1 geeft dat geen conflicten als ik bijv de schotel naar de 13e draai omdat ik immers ook al op de vaste positie 13e heb , want ik wil wel de mogelijkheid open houden om onafhankelijk van elkaar te kunnen kijken anders schiet mijn vrouw me af.

2 Is er een manier om dan bijv ook in de slaapkamer ook te kijken en de schotel te sturen?(lijkt mij niet maar je weet maar nooit)

3 moet ik nog iets doen met een diseq switch tussen de twee schotels?

Alvast bedankt

groet,

Wing

 
Hoi.

Je wil dus je bestaande schotel vervangen door een draaibare opstelling ?

Je wil daarbij met beide ontvangers de schotel kunnen laten draaien, en je wil geen conflicten wanneer je naar verschillende posities wil kijken.

Dat is niet mogelijk.

Als je schotel naar 4.8 oost kijkt, ziet ie 28,2 oost echt niet.

Dat conflict zul je dus zeer zeker krijgen.

Met de 500 draaien terwijl de 7025 ook kan draaien, is alleen mogelijk wanneer je met die 500 de 7025 zou kunnen aansturen, en daarvoor moet je zelf dan beide Linux applicaties "even" schijven.

Een DiSEqC switch en een draaibare schotel hebben alleen wat met elkaar te maken als er meerdere schotels worden toegepast.

Ik ga binnenkort het omgekeerde doen, ik ga van draaibaar naar vast.

Als je toch gaat vervangen, raad ik je sterk aan om een ander type schotel neer te zetten.

Bijvoorbeeld een wave frontier of een clone daarvan.

Die heb je in een 55 en een 90 cm variant, en ze zien er wel wat indrukwekkend uit.

Met dat ding ga je gewoon gemakkelijk die satellieten pakken (standaard worden er 5 LNB houders meegeleverd meen ik), mogelijk heb je er wel een smalle (twin/quad) LNB bij nodig.

Tot slot zijn er nog DiSEqC switches met 10 LNB aansluitingen, daar heb je er dan 2 of 3 van nodig.

Zou het vrouwtje bezwaren hebben tegen een indrukwekkende schotel tegen de muur, rest je nog jouw overredingskracht, en een mooi paasontbijtje komend weekend.

Iets vergelijkbaars is dus in ieder geval hoe ik het zal gaan maken dit voorjaar / deze zomer.

Dan kan ik overal waar ik een ontvanger heb staan (best veel) ook kijken waarnaar ik wil.

 
Hoi die Mas,

Ik denk dat ik het misschien niet helemaal duidelijk heb uitgelegd, ik ga niet vervangen, maar zet er een draaibare schotel bij.

De vaste opstelling blijft in tact die is middels diceq verbonden met zowel tuner A op de DB7025 als met de DB500 in de slaapkamer.

De draaibare wordt op tuner B van de DB 7025 aangesloten.

Nu wilde ik dus weten of dat problemen gaat geven als ik bijv. naar een zender schakel op de 13 oost want de 4 satelieten die ik al op de vaste opstelling heb wil ik ook het liefst via de vaste opstelling bekijken.

Want volgens mij schakelt de 7025 automatisch van tuner als je een bepaalde zender kiest.

Voor de rest is het wel duidelijk, ik denk dat het voor de slaapkamer alleen de opstelling mogelijk blijft zoals die nu is.

Overigens de Wavefronitier staat allang op mijn verlanglijstje, maar als ik daar nu mee aankom word ik gegarandeerd afgeschoten.

Alvast bedankt ,

Groetjes,

Wing

 
Ik weet niet precies hoe die 7025 met zijn twee tuners om gaat en of daar ook onafhankelijke satelliet instellingen gemaakt kunnen worden.

Verder begrijp ik niet helemaal de keuze voor de draaibare schotel op lnb 2 te zetten aangezien dat veel werk met zich mee gaat brengen als je zenderlijsten gaat gebruiken. Eenvoudiger zou de keuze zijn om de draaibare schotel op lnb 0 te zetten.

Om dan op je vragen terug te komen:

1.) In theorie zou dat geen problemen mogen geven omdat je een aparte schotel gebruikt. Maar zoals gezegd, weet ik niet in welke mate de 7025 onafhankelijk de schotels aan stuurt. Als dat echt onafhankelijk gebeurt moet dit geen probleem zijn.

Het apparaat is immers bedoeld om naar satelliet A te kijken en op satelliet B iets te kunnen opnemen, toch?

Maar men wete maar nooit, misschien is er iemand met een 7025 opstelling die daar meer zekerheid over kan geven.

2.) Ja en nee. Kijken wel, sturen niet. Kijken kan als je er een duo-lnb in zou hangen.

Andere opties zijn de RF uitgang doorleggen naar de slaapkamer, alleen kijk je dan niet via de DM500 maar dat mag de pret niet drukken.

Zelfde truukje kan ook, en dan kun je wel draaien, met die speciale afstands bediening apparatuur (draadloos). Maar dan ben je feitelijk ook gewoon met de 7025 aan het kijken dus.

3.) Dat ligt er aan wie of wat naar welke schotel moet kijken etc. maar de kans is wel groot.

 
Bedankt voor het advies zover heren,

Ik heb even gekeken BT, maar in het menu van de 7025 is het mogelijk om de beide tuneers afzonderlijk in te stellen

Op tuner a kun je kiezen voor DIceq A,B,C en D

en tuner B laat zich instellen als de mogelijk tot gebruik van een rotor.

Dus mijns inziens zou het mogelijk moeten zijn om de draaibare schotel op tuner B aan te sluiten en aan te sturen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan