Draaibaar

C

cyberrob

Niet wetende waar ik deze vraag exact moest posten, zet ik hem maar in het beginnersforum.

Ik heb nu drie opstellingen (schotels). Ik heb een Nokia MM9500 en een Phillips 5617 ontvanger en een diseq-switch. Nu vind ik al die schotels aan de muur niet echt mooi.

Is het mogelijk om een schotel draaibaar te maken, het liefst via de ontvangers aan te sturen, of eventueel op een andere manier. Of kan ik nu beter gewoon een draaibaar set kopen.

Cyberrob

Lost in satelitecyberspace

 
Hoi

Naar mijn mening kun je beter een draaibare set kopen. Dan heb je ook niet zo'n toren aan app. in de kamer staan. Dus compact en werkt erg goed. Maar ja, das mijn mening, mischien denken andere mensen daar weer anders over.

Gr. salu2

 
Ah iets waar ik wel wat ervaring in heb als Junior :))

Ik heb zelf een Rotor van Target.

Ding kost ergens zo rond de fl. 250 ex gloof ik,

Zit verder niets bij, klemmen en wat bouten en moeren.

Belangerijk is wel, je ontvanger moet Disq 1.2 ondersteunen anders krijg je met deze el-chepo rotor niets gedraait.

Verder zit er een reken sommetje bij waarmee je de nieuwe elevatie van je schotel en de rotor op je muurstatief berekend.

De truuk is nu dat je het 'technische' zuiden moet hebben. Dit is dus niet het zuiden met je compas. Het 'technische' zuiden zit daar een paar graden af.

Wat ik zelf heb gedaan is de rotor op 13 graden gezet met behulp van mijn sat ontvanger.

Vervolgens ben ik buiten toen mijn schotel zo goed mogenlijk afgaan richten op de HotBird. vervolgens schotel op 19 graden gezet en gekeken of de astra goed door kwam.

Als dit ook goed signaal geeft dan kan je er vanuit gaan dat als je de rotor weer op 0 graden zet de rotor goed naar het 'technisch' zuiden staat

Voor het tunen van de elevatie etc, is aan te raden om sat's te nemen die meer uit elkaar liggen dus bv de starspeeder op 45 graden of willekeurige andere. Dan kan je nog beter de goede hoeken afstellen van rotor en schotel.

De rotor van Target heeft een hoek op de as zitten (30 graden) waarmee als alles goed gemonteerd is de elevatie etc gecorigeert wordt met de stand van de schotel.

Helamaal zeker ben ik ook nog niet van mijn eigen opstelling, maar hiermee moet je allicht wel een heel eind kunnen komen

WebSel

 
Een trukje om het "technische" zuiden (mits een foutje van 1°) tamelijk goed te hebben is de Sirius 5° Oost als uitgangspunt te nemen. Let op dit telt enkel als je op de noord-zuid lijn zit van Brussel voor andere locaties wijkt dit natuurlijk af. Zo is Hamburg werkelijk de "0"-lijn. Een ander vb. Greenwich is niet 0°(dit is de nul-meridiaan) maar reeds rond de 8° à 10° (schat ik zelf.)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan