draaibare schotel en vaste schotel combineren

S

siebeliet

Hallo alemaal ik heb een vaste schotel 80cm en een draaibare schotel

150cm 36v sturing welke ik graag wil combineren d.m.v een multiswitch

mijn plan is dat ik op meerdere kamers signaal heb van beide schotels

nu is eingelijk mijn vraag kan ik met een draaibare schotel en met vier

tuners op vier kamers deze besturen en tv kijken ik kan hier weinig over vinden:confused:

 
Hoi siebeliet, welkom op het Satellite FUN Board !

Zoals jij je vraag stelt, is dit niet mogelijk.

Je wil via een multiswitch op 4 kamers met 4 ontvangers een 36 volt motor aansturen.

Dat is niet mogelijk.

Wanneer je een manier zou bedenken om voor mekaar te krijgen dat je met die 4 ontvangers de 36 volt motor kunnen aansturen zonder elkaar kapot te maken (das namelijk best op te lossen met een handjevol diodes), dan nog krijg je problemen.

Want als je eenmaal de schotel gedraaid hebt, hoe moeten de andere ontvangers dan weten waar ie heengegaan is ?

Das dus de kern van het probleem dat zal ontstaan.

Natuurlijk is er wel een oplossing denkbaar.

Je zit goed met de keuze voor een multiswitch.

Die kiest voor de vaste opstelling of de draaibare en daar de juiste band.

De bediening van de motor zul je over moeten laten aan 1 apparaat.

Dat apparaat kan de ontvanger zijn die dat nu ook doet.

Het kan ook een Vbox zijn, of elke andere losse controller voor 36 volt motoren die beschikken over een infrarood afstandbediening.

Er zijn "afstandbedieningsverlengers", apparaatjes die infrarood signalen door een kabel naar een andere ruimte kunnen sturen, maar er zijn ook draadloze versies.

Dit heb je dan dus op elke andere kamer nodig, 3 keer dus.

Hierna is het zaak dat je de afstandbediening meeneemt naar elke kamer waar je op dat moment de draaibare schotel wil bedienen, of je zorgt dat daar telkens een afstandbediening ligt.

Dit is allemaal wat omslachtig.

Maar zo kom je wel aardig in de buurt van wat je wil.

Je kunt dus nooit op 2 kamers naar 2 verschillende satellieten tegelijk draaien, maar das inherent aan de huidige opzet.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

 
ik heb 2 multi switches van hirschmann 1 met 8 ingangen en 4 uitgangen deze is voorzien

van diseq die wou ik gebruiken voor de draaibare schotel dan heb ik nog 1 met 4 ingangen

en 8 uitgangen voor de vaste schotel want als het goed is kan ik via mijn dream box

via diseq en een v box het singaal sturen.

 
Hoi.

Die eerste multiswitch is voorzien van DiSEqC omdat ie met zijn 8 ingangen moet kunnen kiezen voor welke groep van 4 (en dus welke satelliet) er gekeken word.

Deze multiswitch moet je dus altijd gebruiken voor je opzet.

Die andere multiswitch heeft geen nut.

Als je die wel wil gebruiken, moet je voor de twee multiswitches nog een DiSEqC switch gebruiken om de kiezen welke multiswitch je wil gebruiken.

Die extra switch is nodig bij elke ontvanger die aangesloten moet worden op 2 schotels, terwijl je een multiswitch hebt die dat allemaal zelf al kan.

De Vbox kun je inderdaad bedienen met een dreambox.

Het maakt daarbij niet uit waar die Vbox ergens geplaatst is.

Daarmee bedoel ik dat die Vbox dus gewoon op de plaats neergezet kan worden waar de kabel voor de motorbediening nu uitkomt.

Das dus waarschijnlijk in de huiskamer.

Je hoeft deze helemaal niet na de multiswitch te plaatsen, en ik zou dat ook niet doen.

Zou ik de Vbox ergens in de buurt van de multiswitch plaatsen, dan nog zou ik de dreambox eerst door die Vbox laten gaan en daarna pas de multiswitch verbinden.

Als je toch door de multiswitch heen wil en dus pas achter die multiswitch de Vbox wil bedienen, krijg je een aantal compicaties.

Ten eerste moet die multiswitch dan de DiSEqC signalen doorlaten en dus versie 2.0 of hoger ondersteunen, of dat het geval is zal er ongetwijfeld op staan.

Verder zorgt een multiswitch ervoor dat wanneer je bijvoorbeeld naar een van de bekende NL kanalen wil kijken, je doorverbinden word met de ingang Horizontaal Hoog.

Wanneer je naar bijvoorbeeld sky news gaat, dan schakelt ie naar Vertikaal Laag.

Je kunt de Vbox uiteraard maar op 1 uitgang van de multiswitch aansluiten, want deze heeft 1 ingang.

Dat is niet zo heel erg, maar het betekent dat je daar wel rekening mee moet houden als je

wil dat er gedraaid word.

Dan moet je dus eerst naar een zender schakelen die op de band zit waar je Vbox op mee kijkt.

In de praktijk zal dat onwerkbaar blijken.

Dus:

Alleen die eerste multiswitch gebruiken.

De Vbox tussen de dreambox en de multiswitch.

Houd er rekening mee dat een Vbox het antenne signaal stevig kan beïnvloeden, en je dreambox daar hinder van kan ondervinden.

De Vbox kun je ook bedienen zonder gebruik te maken van DiSEqC, dat noemde ik eerder al.

Je hoeft in dat geval dus niet het antenne signaal door de Vbox te laten gaan.

 
wil ik graag nog het volgende toevoegen het is mij inmiddels duidelijk dat ik met 1 tuner

de draaibare schotel moet bedienen ,en dat ik vind het niet erg dat ik in alle kamers

tegelijk het zelfde singaal krijg dit hindert op zich niks want op de draaibare schotel

kijk ik tog op 1 plek tegelijk.

Alleen de vaste schotel moet eingelijk met een quadro lnb via een 4 in en acht uit naar acht aansluit punten is dit mogelijk ?

 
Dat ligt er aan hoe je multiswitches in mekaar zitten.

Als je op de multiswitch met 8 INgangen kunt kiezen voor de stand 13/18 volt plus 22KHz, dan kun je het volgende doen:

Maak de installatie zoals eerder beschreven.

Aan de ingang voor de vaste opstelling van de multiswitch voor 2 satellieten stel je dus in dat die betreffende ingang 13/18 V +22KHz moet doen.

Deze vier ingangen sluit je dan aan op de eerste vier UITgangen van de tweede multiswitch.

De 4 ruimtes waar je dus niet mee hoeft te kijken met de draaibare opstelling, sluit je aan op de andere 4 uitgangen daarvan.

Dus ja, dat kan.

Wanneer je er 100 % zeker van wil zijn, noem dan even de twee typenummers van de multiswitches.

Dan kunnen we hier even de gegevens ervan opzoeken en uitsluitsel geven.

Overigens maakt het ook niet veel uit of je een quad of een quattro LNB toepast.

Deze twee verschillen van elkaar, hier (klik!) heb ik beschreven wat er zoal voor LNB's te krijgen is.

Overigens staan er wel meer interessante verhalen in de FAQ (nog een klik!) sectie.

 
Laatst bewerkt:
typen zijn hirschmann eco ckr508 4 in 8 uit werkt op 14/18v 22khz

eco ckr904 8 in 4 uit werkt ook op 14/18v 22khz met diseq2.0

 
Ik heb de gebruiksaanwijzing van deze apparaten gevonden.

Deze kunnen niet ingesteld worden.

Ze staan standaard ingesteld voor gebruik met een quad LNB, eentje die dus op elke uitgang alle banden kan presenteren.

Meestal (dus niet altijd) werkt dat ook met quattro LNBs.

Dat betekent dus dat je de multiswitches zoals boven beschreven achter elkaar kunt zetten (cascaderen).

Dat je hier over verder weinig kunt vinden is niet zo heel raar, want je bouwt een vrij unieke installatie.

Maar met een beetje opletten en goed kijken wat je doet heb je dit zo voor mekaar.

Succes met het bouwen van dit netwerkje.

 
hartelelijk dank voor de goede uitleg rest mij nog 1 vraag moet ik dan nog gebruik maken van een diseq switch?

 
Nee.

Je maakt gebruik van de DiSEqC switch die in de eerste switch zit en hebt dus geen verdere apparatuur nodig.

Alle 4 de receivers die aan die eerste switch aangesloten worden kunnen dus door middel van een DiSEqC commando kiezen voor de vaste of de draaibare schotel.

 
Hallo mas ik zit toch nog even met een vraag ik ben nu de boel aan het aansluiten

Mijn eco ckr904 heeft dus twee sateliet aansluitingen nu gaan er 4 kabels van mijn andere switch de ckr 508 naar de 904

maakt het nog wat uit op welke van de acht ingangen ik die vier kabels monteer

omdat je high en low 14 en 18v vertikaal en horizontaal hebt

 
Nee, dat maakt niet uit,

De tweede multiswitch denkt dat er telkens een gewone ontvanger is aangesloten op zijn uitgangen.

Zo'n ontvanger geeft met de 13/18 volt en de 22KHz aan, welk signaal hij wil ontvangen.

De LNB heeft een ingebouwde switch die zorgt dat wat er gevraagd word, ook aangeboden word.

Deze laatste functie neemt de multiswitch over als je meer ontvangers wil aansluiten dan je LNB uitgangen heeft.

Het maakt niet uit dat je eerste multiswitch altijd dezelfde signalen uitgeeft en dus altijd dezelfde band uit die ene aansluiting haalt.

Zolang je eerste multiswitch maar aangeeft welke band hij wil hebben, gaat dit goed.

En das dus ook de reden waarom ik daar naar vroeg.

Als je dat zou willen, kun je dus je eerste switch respectievelijk op aansluiting 2,7,1 en 5 (ofzo) aansluiten.

Dat maakt voor de werking helemaal niks uit.

Wel voor de overzichtelijkheid natuurlijk.

 
Ik zie nu dat ik je vraag verkeerd gelezen heb (maar ik vermoed dat je wel begrepen hebt wat de bedoeling is).

Jij hebt het over de 8 ingangen van de eerste multiswitch.

Ik heb het over de 8 uitgangen van de tweede.

Das dus iets heel anders.

Ik zou er voor zorgen dat ik van satelliet A (dus de 4 aansluitingen links op het apparaat) dus telkens naar een willekeurige uitgang van de andere multiswitch zou verbinden.

In principe maakt het niet uit als je hem op satelliet B aangesloten hebt, maar deze volgorde is om het volgende:

Wanneer een ontvanger nu geen DiSEqC commando stuurt, is automatisch die satelliet A geselecteerd.

Om naar B te gaan moet er dan dus echt een commando gestuurd worden.

Je moet dus wel per se kiezen voor satelliet A of satelliet B.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan