stuk uit consumentengids over reparatie:
Ondeugdelijk product met garantie
Uw rechten en plichten
U heeft een product gekocht waarop ??n van bovenstaande garanties van toepassing is. Dan heeft u, naast de regeling in de wet, een toezegging van verkoper of fabrikant.
Een garantie is een aanvulling op uw wettelijke rechten. Het kan deze nooit beperken of uitsluiten.
Een garantie heeft als groot voordeel de omgekeerde bewijslast. De garantiegever moet aantonen dat hij een goed product heeft geleverd en dat het defect niet onder de garantie valt. Slaagt hij hier niet in dan is hij aansprakelijk en moet hij het probleem verhelpen.
Wat kunt u doen?
Heeft u een garantie bij de aankoop van uw product gekregen dan kunt u de verkoper op grond van de wet aanspreken en de garantieverstrekker op grond van de rechten die de garantie u geeft.
Bij een garantie verstrekt door de verkoper dient u het probleem aan de verkoper voor te leggen. Kiest u voor de garantieverstrekker en gaat het om een fabrieksgarantie dan is de fabrikant degene die u van het probleem op de hoogte brengt. Let wel op de garantievoorwaarden. Indien deze bijvoorbeeld de voorrijkosten uitsluiten kunt u de verkoper voor deze kosten aansprakelijk stellen. Verder doet u er goed aan de verkoper in kennis te stellen van het feit dat u de fabrikant heeft ingeschakeld.
De wet stelt dat melden van het probleem bij de verkoper binnen twee maanden na ontdekking van het probleem op tijd is.
Spreek in beide gevallen een termijn af binnen welke het probleem wordt opgelost.
Indien de garantie geen uitkomst biedt, de garantie is verlopen of er komt maar geen oplossing van de garantieverstrekker dan kunt u de verkoper aanspreken op grond van de wet.
Ondeugdelijke reparatie
De reparatie is onjuist/ niet goed uitgevoerd.
Uw rechten en plichten
U heeft recht op een deugdelijke reparatie. U mag ervan uitgaan dat de reparateur deskundig is op zijn gebied. Als het product niet in orde blijkt, hoeft u de reparatiekosten in principe ook niet te betalen. Het is mogelijk dat er verschillende onderdelen defect waren. Als de reparateur in eerste instantie maar ??n onderdeel vervangt en later pas de andere onderdelen kan het redelijk zijn dat u beide rekeningen betaalt. Het probleem kan in meerdere onderdelen zitten. Als tijdens de reparatie een onderdeel is vervangen dat niet vervangen hoefde te worden, is het niet terecht dat u ervoor moet betalen.
Indien mogelijk kunt u de reparateur vragen om de reparatie ongedaan te maken. Het is mogelijk dat u garantie heeft gekregen op de reparatie. U kunt zich daar altijd op beroepen. Ook zonder die garantie is de reparateur verplicht deugdelijk te repareren. Binnen een garantieperiode hoeft u niet aan te tonen dat de reparateur een fout heeft gemaakt, er geldt een omgekeerde bewijslast.
Wat kunt u doen
Indien u een overeenkomst aangaat met een reparateur is het van belang hem zo precies mogelijk te vertellen wat volgens u het probleem is. Zorg ervoor dat op de bon komt te staan wat u heeft uitgelegd plus welke afspraken zijn gemaakt, zoals: dat het defect gratis wordt verholpen, wat gebeurt er als het defect mocht terugkeren en binnen welke termijn wordt de reparatie uitgevoerd.
Indien u gebreken signaleert bij aflevering, geeft u het artikel terug en eist u herstel. U betaalt niet tot het probleem is opgelost. Spreek opnieuw een termijn af. Indien u er pas later achter komt dat de reparatie onjuist is uitgevoerd dient u de reparateur hier zo snel mogelijk van op de hoogte te brengen. Geef hem een termijn en vraag om een oplossing. In de tussentijd heeft u het recht de betaling (geheel/gedeeltelijk) in te houden. Het ingehouden bedrag moet wel in verhouding staan tot de reparatie en de aard van de reparatie.
Reageert de reparateur niet of komt hij niet met een deugdelijke oplossing en ontkent hij de klacht dan kunt u de klacht nogmaals schriftelijk voorleggen en voorstellen een deskundige in te schakelen. Bij voorkeur kan dit geschieden ?op kosten van ongelijk?. Dat wil zeggen dat degene die in het ongelijk wordt gesteld de kosten van de deskundige moet betalen. Indien u dit kunt afspreken met uw tegenpartij, is het verstandig het op schrift te laten zetten.
Indien de reparateur helemaal niet wil meewerken, kunt u nagaan of hij is aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies. U kunt dan daar uw klacht voorleggen. Is hij niet aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies, dan kunt u overwegen uw rechtsbijstandsverzekering in te schakelen, indien u hierover beschikt of contact op te nemen met een BureauRechtshulp.
Tot slot kunt u ervoor kiezen het probleem aan de rechter voor te leggen. Deze procedure kost geld en tijd. U zult moeten afwegen of het belang van uw probleem opweegt tegen de kosten en tijd die een procedure bij de rechter met zich mee brengt.