dreambox 500s doorgebrand

B

bommel71

hallo Allemaal ik ben hier nieuw maar probeer toch meteen een vraag te stellen.

ik heb een dreambox 500 s op de kop weten te tikken met een defect.

dit heb ik inmiddels gevonden maar kom er zelf niet uit.

achter de voedings ingang zijn een aantal koperbanen doorgebrand en is L 405 verdwenen.

weet iemand misschien hoe ik dit weer kan repareren?

de 0 lijn (2) is gedeeltelijk weg komt nog net onder stekkerbus uit.

bij c421 richting c125 is ook wat weg

onder d46 steekt nog een stukje koperlijn uit.

ik heb het schema maar daar kom ik niet uit

is deze verdwenen L405 een soort zekering ?

bij voorbaat mijn dank als iemand de oplossing weet en dit in gewone leken taal aan mij kan uitleggen (wat gaat waar naar toe)

opsturen naar de fabrikant zie ik niet als een optie alleen kijken kost daar al €20,00

GRTS Bommel 71

 
Hoi bommel71, welkom op het Satellite FUN Board !

Zoals jij de zaken beschrijft, kan het haast niet anders dan dat dat ding een blikseminslag gehad heeft.

Zie je ook ergens een koperachtig laagje in de buurt van waar die banen verdwenen zijn ?

Daar is dan de verdampte koper neergeslagen.

Voor koper verdampt, (en een spoel explodeert) heb je behoorlijk wat energie nodig.

Dat krijg je alleen bij zaken zoals bliksem inslag.

Is dat inderdaad gebeurd, dan is de kans bijzonder groot dat de schade die je nu ziet, alleen maar het topje van de ijsberg is.

Het vervangen van koperbanen en een paar condensatoren is niet zo'n enorm probleem.

Maar er is dan nog geen garantie dat het ding het ook weer gaat doen.

Ik denk dat je dan een kat in de zak op de kop getikt hebt.

Spoel L405 (een component aangeduid met de letter L is een spoel) zit tussen de massa van het apparaat, en de min van de voedingsaansluiting.

D46 zit tussen de plus en de min, maar wel in tegengestelde richting.

Die is bedoeld om een kortsluiting te maken als de voeding op een of andere wijze verkeerd om aangesloten word.

In dat geval gaat de kortsluiting dus door zowel D46 als ook door L405, wat dus kan verklaren waarom je daar een probleem kunt zien.

Zijn de printsporen verbrand, maar niet verdampt, dan kan het dus zijn dat er een stroom is gaan lopen tussen de massa van het apparaat, en de plus van diens voeding.

Daar kunnen veel oorzaken voor zijn, maar een defecte D40 of D42 (of beide), kan dat veroorzaken.

Als IC 40 defect is, maar D40 en D42 niet, dan kan dat ook niet de oorzaak zijn.

C125 is een elco, en die gaat naar de optische aansluiting voor audio.

Die heeft gemeen met C421 dat ie ook aan massa zit.

Het is dus niet te zeggen wat er tussen die twee componenten zit, dan moet je op de print kijken (ik heb hier een soort van schema van het ding, ga niet mij eigen 500 open schroeven als dat niet per se moet).

Heb je de originele voeding er ook bij ?

Of zat die er niet bij (en is dan wellicht de oorzaak van de problemen) ?

 
mas bedankt voor je antwoord wordt mu nu veel duidelijk.

ik heb de orginele voeding er bij eigenlijk is hij compleet in doos aangekomen.

ik heb ook een schema maar vond het vreemd dat zoals jij ook beschrijft d46 en c421 en op + en op 0 geschakeld zijn.

ik kwam er niet helemaal uit met c125 blijkt een andere pagina te zijn van het schema en is inderdaad voor de spdif

er is dus alleen weggebrand l405 mooie brandplek op het bord.

daar houden de koperbanen dus ook op.

ik ga zoeken naar de andere zaken die je opnoemde en eens kijken hoe dat er uit ziet en of er wat te meten valt.

ik ben op dat gebied gewoon een leek.

nogmaals bedankt vast voor je antwoord.

GRTS bommel

----- Added 20/10/2008 at 11:23:10 -----

bestemd voor Mas3

ik heb vanmorgen het boeltje in elkaar gesoldeerd.

de box werkt nu.

dus toch mazzel gehad.

nu ga ik me verdiepen in de settings etc. nogmaals bedankt.

bommel

 
Laatst bewerkt:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan