Dreambox het internet op krijgen, lukt niet

L

Loek

Connectie via de FTP lukt, zelfs ngrab heb ik werkend kunnen krijgen :) pingen lukt dus ook

nu heb ik de volgende configuratie

PC:

3com netwerkkaart verbonden met het internet (Demon)
Realtec netwerkkaart verbonden met de dreambox

Internet (3com kaart) :

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: demon.nl
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
3Com Gigabit LOM (3C940)
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0E-A6-48-26-87
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 212.238.154.123
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.252.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 212.238.152.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 212.238.152.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 194.159.73.137
194.159.73.136

Netwerkkaart (lan)

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-50-FC-3B-F6-1E
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :

Op de dreambox :

IP : 192.168.0.2
Sub: 255.255.255.0
LAN
Dhcp - uit
Nameserver : 192.168.0.1
Gateway : 192.168.0.1
Use network - aan
Als ik dan via het menu wil updaten, krijg ik de melding : "Can't resolve host"

wat doe ik nou precies verkeerd? ik werk overigens onder XP Pro

tis al gelukt, weet niet goed, hoe, maar hij doet het (mac address laten detecteren - gebeurde onder ngrab) misschien?)

Je nameserver in je dream staat ook niet lekker. Het werkt misschien wel, maar het is beter om een nameserver te nemen die alszodanig bekend is op het internet. Elke (goede) provider heeft zeker 2 nameservers draaien. dus daar moet niet moeilijk achter te komen zijn.

Dat is niet geheel juist Big_G.
De nameserver staat goed als hij een router gebruikt.
Sommige routers (of firewalls daarin) kunnen verkeer naar dns servers zelfs blokkeren.
In dit geval gaat het via zijn pc, daarop zal een connection sharing utility draaien en daarop is het zelfs erg vaak het geval dat dns verkeer direct naar extern geblokkeerd wordt.

Indien je derhalve als DNS en Gateway het ip adres van je router neemt, handelt de router dat verkeer af.

Het kan dus in veel gevallen allebei, maar het is niet zo dat het beter is om een internet bekend dns ip er in te geven, het is zelfs zo dat het eenvoudiger (en ook beter) is om de router fijn alles te laten afhandelen. Dan hoef je ook geen dns ip's op te gaan zoeken van je provider.
Dat is net waarom ze een soort van dns servers en dhcp in routers ingebouwd hebben, om het de mensen makkelijk te maken.:)
Zo ook bij de Connection sharing utility's (Sygate, Winroute).

Klopt, en ben ik me ook wel degelijk bewust van.
Echter, aan de instellingen was dat het enige wat ik zo even kon zien waar wat aan te veranderen was.

G

In die zin gesproken was je idee wel goed.

Maar denkelijk is het 't bekende probleempje vermoed ik.
Hij heeft zijn dream aan zijn pc gekoppeld. Onderling communiceren is daarbij geen probleem (zoals ftp bijv.).

Maar wil ie met de dream op internet, zal hij ook Internet delen op de pc moeten aanzetten of anders een utility als Sygate of Winroute gebruiken, anders zal hij met de dream niet op internet komen, zelfs niet als je een Dns ip van je provider in geeft.

Zonder ICS (op enigerlei wijze) houdt het verhaal richting internet gewoon bij de aangekoppelde pc op.

Tenminste.... als ik het goed interpreteer, ik zie namelijk niet staan dat hij internet delen geactiveerd heeft.

Mijn excuses voor de late reactie, en de incompleetheid van het verhaal jongens.

idd, internet moest op delen (had ik al meteen ingesteld) alleen de dreambox functioneerde niet (internet gedeelte) toen handmatig alles ingesteld, achteraf gezien gaat dan de optie 'internet delen' verloren.

Juiste instelling bleek:

IP : 192.168.0.2
Sub: 255.255.255.0
LAN
Dhcp - uit
Nameserver : 194.159.73.137 (DNS-server van m'n provider)
Gateway : 192.168.0.1 (ip van de netwerk pc)
Use network - aan

Netwerkkaart (lan)

Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :

onder dit alles wel ffies Zonealarm uitgezet, want die kon de boel ook tegenhouden (ervaringen uit het verleden ;))

Dreambox / Setup / Expert setup / Update / Internet update en ja hoor, de firmwares waren te zien.

toen in Zonealarm, tabblad 'firewall' / advanced / this computer is an ics/nat gateway, daar het ip van de LAN opgegeven (ip van pc)

alles werkt nog steeds naar behoren.

bedankt :)

Ah, zonealarm de boel geblokt, ja dat kan ook.:)

Overigens is het ICS van windows zelf maar een crime. Wilde laatst ook bij iemand ICS gaan gebruiken, en toen wilde me dat ding toch perse het ip van de pc op 192.168.0.1 gaan zetten, werd ook voor gewaarschuwd dat ie dat ging doen (win2k).
Dus niet, want dat was het ip van een van de aanwezige servers.

Mooi dat het gelukt is Loek!

Originally posted by Black Tiger
Ah, zonealarm de boel geblokt, ja dat kan ook.:)

Overigens is het ICS van windows zelf maar een crime. Wilde laatst ook bij iemand ICS gaan gebruiken, en toen wilde me dat ding toch perse het ip van de pc op 192.168.0.1 gaan zetten, werd ook voor gewaarschuwd dat ie dat ging doen (win2k).
Dus niet, want dat was het ip van een van de aanwezige servers.

Mooi dat het gelukt is Loek!

:) ja moest ff zoeken en goede hulp hier gehad natuurlijk ;)

hij zet idd de ping naar 192.168.0.1 vind het inderdaad wat minder omdat ik moet kunnen inloggen in me modem (zyxel 650) via dit ip.. maar goed, ik weet dat het werkt en dat ip-en lukt nog wel :)

wat is het voordeel van internet aansluiting op de dreambox !!!

gr hatz,

ps ik wil alles weten ook al kan ik het niet onthouden.

Het aansluiten op Internet heeft de volgende voordelen:

1. Online key?s updaten
2. Cardsharing
3. Update van IMG?s online binnen halen
4. Plugings online binnen halen
5. Internet radio

Etc.. hoop dat je hier wat aan hebt.

gaat dat via pc of ander beeldscherm er was ook een toetsenbord verkrijgbaar bij de dreambox is dit noot zakelijk of gewoon een leuk hebbedingetje.

gr hatz,

ik blijf nieuwschierig.

Via je afstands bediening doormiddel van de div. knoppen (blauw, geel, "video", "audio") kan je, wanneer je DB is aangesloten op internet (breedband), alles met een druk op de knop updaten.
Met de juiste plugin kan je zelfs het internet op om te surfen. Daarvoor is een Keyboard toch wel makkelijker, maar zeker niet noodzakelijk.

Het updaten van je keys kan je overigens door het juiste commando via telnet, vanaf je pc, laten doen....

G

en is dit alles vrij gemakelijk te realieseren of moet je programeur zijn en/of zit er duidelijk uitleg bij,

dien je tv dan als beeldscherm als je internet op gaat,

hoe kom ik aan de juiste plugin om het internet op tegaan,

hoe kom ik op telnet?

gr hatz,

Je moet dat niet vergelijken met internetten zoals je dat bij een pc doet met een schermpje en browsen enzo, alle dingen gaan vrij automatisch.
TV als beeldscherm? Nah, min of meer, je krijgt een lijstje te zien van wat er is, je kunt met je keuzeknop van de a/b kiezen en als het klaar is krijg je OK meldingen etc.

Een plugin om het internet op te gaan heb je niet nodig, zit al in de dream gebakken en je hebt immers een utp (netwerk) aansluiting op het ding zitten.

Hoe je op telnet komt? Die vraag is al beantwoord in feite
Big_G schreef:
via telnet, vanaf je pc,
Vanaf je pc dus. Zit er al in. Start->uitvoeren dan cmd intypen (of command in win98se/me) dan krijg je een dosvenster.
Dan type je gewoon:
telnet ip.van.de.dreambox
druk op enter, en dan zie je van zelf dat ie vraagt om usernaam en paswoord.
Zo te zien moet je nog het nodige leren, maar da's ook helemaal niet erg.

Ik ga er van uit dat je al eens bij de veel genoemde Sjerom bent gaan kijken, daar is een schat aan handleidingen te vinden hoe je dingen doen moet.
Ben je daar nog niet geweest is het zeer zeker raadzaam om er eens rond te gaan snuffelen, dan zul je een heel stuk wijzer worden, http://dreambox.sjerom.com is de link van die site.

ik ben me even aan het kijken welke rechiever ik het best er bij kan nemen een extreme of een dreambox de dreambox heeft lijkt mij meer mogelijkheden maaar neem ik nu de 7000s of wacht ik op het nieuwe type?

heerst even geld sprokkelen een (compaq)pc op de reels helpen,
tuintje uitvlaken nieuwe software in rechiever"s ga zo maar door tot ik 350 eurie bij elkaar heb voor een dream of een extreme.

gr hatz,

een hobby moet wel betaalbaar blijven!!

Een Extreme zou ik niet meer doen als je toch al aan het denken bent over een Dream.
Ik lees echter net dat ze de produktie van de 7000 gaan stoppen en de 7080 komt er voor in plaats met een dvdspeler erin enzo, zie ander topic.
Lijkt me misschien toch verstandig dan even door te sparen en op die ontvanger te wachten. Maarja, misschien heb ik het ook mis, met iets nieuws is het altijd wel even koffiedik kijken.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan