dreambox, van net uit de doos tot beeld

R

redneck eyeball

Bestaat er ergens een dreambox stap-voor-stap handleiding ?

Mijn dreambox heb ik morgen of overmorgen, maar ik vraag me dus af wat er moet gebeuren, en in welke volgorde.

Eerst image flashen ? of eerst kanalen zoeken ? eerst netwerk instellen ? etc ...

En wat mij ook niet duidelijk is, om een image te flashen, kan dat via de LAN, of moet het serieel zijn ?
Ik zag zelfs ergens dat het beide tegelijk moet zijn ...
De ene site zegt dat LAN niet werkt ... de andere dan weer wel...

Wie kan hier eens wat meer uitleg over geven.
Een soort Dreambox for Dummies als het ware.

Ik ben Humax5400 gebruiker van toen het toestel op de markt kwam, en ben al 12 jaar met satelliet bezig, dus echt basic hoeft nu ook weer niet ...

CU
Red

Satcity Sjerom Dreambox.net in australie zijn goede sites.
Sorry maar links mag ik hier niet plaatsen.

ik heb van de diverse sites alle info geprint en zo een stap voor stap manual gemaakt.

Werkt erg goed moet ik zeggen.

Suuces,

Cliff

RedNeck, je leest niet erg goed lijkt me, ben ik van jou niet gewend.
Er is hier al uitgebreid in een topic over gesproken.
Alles kan, je kan het via lan doen, serieel, of lan met seriele terugmeldingen.
Niets moet, alles kan, het veiligst is serieel.
Zelf heb ik Dreamup en gebruik van Dreamup de LAN optie, dan gaat het sturen van de firmware snel maar je moet dan een nullmodemkabel aangesloten hebben voor de terugmeldingen anders doet ie het niet.

Maar het kan ook via ftp etc.
Het allereerst zou ik zeggen haal hem uit de doos, sluit hem eens aan en probeer hem eerst zo eens voordat je met images gaat rommelen.

Speel er op die manier eerst even mee. Dan heb je de globale werking al een beetje onder de controle en de menu opzet en werking, als je daarna met een image bezig gaat weet je tenminste al een beetje waar je mee bezig bent.

@redneck eyeball
Maakt niet teveel uit welke volgorde, in het begin verknooi je toch alles :)

ff heel kort, hoef jouw volgens mij niet teveel uit te leggen.

1/doos open
2/motorkap eraf
3/harddisk erin
4/netwerkkabeltje, lnb, stekker erin. (box boot)
5/vul in het setupmenu bij expert setup, communication setup alle benodigde gegevens in (ip, namesserver en gateway)
5/vinkje zetten bij configure network
6/reboot box door ff shutdown en weer aanzetten
7/ff wachten
8/box via pc ff pingen (om zeker te zijn)
9/nieuwe software erin jassen met bv. dreamuplan
10/reboot box door ff shutdown en weer aanzetten
11/bij opstarten dream logo in display "up" knopje indrukken en ingedrukt houden totdat er "Flash erase" in het display verschijnt.
12/vul in het setupmenu bij expert setup, communication setup alle benodigde gegevens in (ip, namesserver en gateway), vinkje zetten bij configure network
13/reboot box door ff shutdown en weer aanzetten
14/settings in je box jassen met bv. llamaedit
15/emu selecteren (blauwe knop zapkast) en eventueel ff keys updaten van internet (wel goede namesserver invullen dus).
16/zappen maar

heel beknopt maar volgens mij meer dan voldoende. Let er wel op dat rebooten dus niet standby is maar echt uit. de stekker erin werkt ook. Sommige dingen gaan net ff wat anders dan met je Hummie maar dat zal je wel ondervinden. Ik neem aan dat er op de chat genoeg mensen aanwezig zijn die je er zo doorheen praten. Binnen een paar uur moet je toch overal beeld kunnen hebben.

Oh ja,
17/motorkap er weer op. laat de schroefjes er maar uit :)

groeten,
Peter.

@BT,

Tja, dat komt waarschijnlijk omdat de Dream voor mij compleet onbekend is ... en heel wat termen en benamingen dus niets betekenen ...
De doos zelf is voorzien voor vandaag of morgen, en ik wil liever goed voorbereid zijn om toch met enige kennis van zaken te werk te gaan.
Ik denk ook dat er zoveel aanpassingen aan de software zijn geweest dat berichten van een paar maand geleden nu worden tegengesproken. Wat toen niet kon of mocht kan nu wel ...

@prutsie,

Bedankt, korte maar krachtige uitleg.
Daar kom ik al een heel eind mee.

CU
Red

Keurig verteld Prutsie!

Nu kunnen ze bij C+ ook eindelijk eens een Dreambox aan de gang krijgen...hehehe

GR Fred.

Hoe kom je achter het adres van je namesserver?
Ik werk via een Router.

Groetjes,

Cliff

Originally posted by prutsie
@redneck eyeball
Maakt niet teveel uit welke volgorde, in het begin verknooi je toch alles :)

ff heel kort, hoef jouw volgens mij niet teveel uit te leggen.

1/doos open
2/motorkap eraf
3/harddisk erin
4/netwerkkabeltje, lnb, stekker erin. (box boot)
5/vul in het setupmenu bij expert setup, communication setup alle benodigde gegevens in (ip, namesserver en gateway)
5/vinkje zetten bij configure network

Peter.

kan niet anders zeggen een heel goed verhaal voor de beginnende dreambox eigenaar.

Vooral dat rebooten is belangrijk als je er een andere image ingezet hebt en je settings wil bewaren en niet de volgende keer weer in wil vullen wel leuk maar niet nodig.

gr,

Pluto

Woef

@cliff je kunt de dreambox een statisch adres toewijzen in het configuratie mernu van de box zelf let er wel op dat deze in dezelfde range zit als de router bijv. computer ip 178.168.33.100 dan kun je de box op ip 178.168.33.150 zetten. Door in het uitvoeren menu ipconfig in te typen en te starten kun je kijken welk ip adres bij de comp. gebruikt wordt.

Originally posted by cliff
Hoe kom je achter het adres van je namesserver?
Ik werk via een Router.

Groetjes,

Cliff

dan tik je ff het volgende in een dosbox in :
ipconfig /all

@Redneck: dat is volkomen juist. Toen gaf ik zelf ook nog aan dat het een baggerdoos was, en nog een stuk meer ervaring nodig had voordat ie zover zou komen als de Dbox2, en dat dit ook wel zou gebeuren.

Dat is nu dus gebeurd en tegen mijn zin moet ik zeggen dat ik hem langzaam zo'n beetje evenveel waardeer als mijn Nokia 9600 en zover is nog geen enkele ontvanger gekomen dus dat wil wat zeggen.;)

@Cliff
Heb je je haren gekamd?? :) Je ziet er weer fris uit man!

@Redneck
Voor de nameserver kun je in principe het adres van je router invullen.

@ Prutsie, ik hoop niet dat het eendeteam leest dat je dreamuplan adviseerd. Er zwemt hier een eend rond die gaat anders helemaal over de rooje en sluit gelijk dit topic.

Succes Redneck, Je gaat een hoop plezier beleven van je nieuwe aanschaf. Het is veel lezen en uittesten maar wel vele uren en zelfs nachten hobby. Ik kom zelf soms slaap te kort ;)

Gegroet,
Atraxx

Alles draait nu als een speer !!!

Many thank you's to you all

Groetjes,

Cliff

Namesserver is NIET het IP van je router maar de primary dns server die je van je internet provider hebt gekregen. er zwerven genoeg lijstjes op internet rond voor de verschillende providers. voor mij bv. (Xs4all) 194.109.9.99 of secondary 194.109.6.66
Een van de twee dus gebruiken.

Hoe controleer je nu of je box daadwerkelijk aan internet hangt ?
in windows XP.
start (in balk linksonder)
run (uitvoeren)
telnet (ip van je box, bv 10.0.0.151)

login: root
pass: dreambox

ping nu een extern adres, bv www.duckfiles.org :)

Krijg je hier een respons dan hangt je box dus aan het internet en kan je plugins, keys, spelletjes en andere nuttige en vooral aangename zaken zo van het internet je box in floeppen.

Bij sommige mensen geeft dreamuplan inderdaad problemen. Ik heb ze nooit kunnen ontdekken of reproduceren. Zolang je netwerkverbinding instant blijft tijdens het overblazen van de data of het flashen kan er volgens mij weinig verkeerd gaan. In het allerslechtste geval (worst case) ben je de bootstraploader kwijt en moet je even met je box onder je arm naar iemand met een J-tag (of de verkoper) met het verhaal dat 'ie et niet meer doet.

Als laatste de namesserverlijst:
knip-----------------------------------------------------------
PROVIDER PRIMAIRE DNS SECUNDAIRE DNS
Chello 213.93.128.11 62.108.1.66
Demon 194.159.73.135 194.159.73.136
EuroNet Internet 194.134.5.5 194.134.0.97
HCCNet 62.251.0.6 62.251.0.7
HetNet 195.121.1.34 195.121.1.66
Planet Internet 195.121.1.34 195.121.1.66
Tiscali / WorldOnline 195.241.48.33 195.241.49.33
Wanadoo 194.134.5.5 194.134.5.55
194.134.0.97
Xs4All 194.109.6.66 194.109.9.99
194.109.104.104
Zonnet 62.58.50.5 62.58.50.6
Versatel 62.58.62.132 62.58.94.130
Concepts ICT BV 213.197.28.3 213.197.30.28
BBEYOND 62.177.144.11 62.177.144.2
@Home (cable) 213.51.129.67 213.51.129.70
Solcon 212.45.33.3 212.45.32.3
Filternet (EO) 212.45.33.3 212.45.32.3
MCI Worldcom (ex UUnet) 193.79.237.39 193.79.251.39

DNS nummers: Providers Belgie

PROVIDER PRIMAIRE DNS SECUNDAIRE DNS
SkyNet 195.238.2.21 195.238.2.22
EasyNet 212.100.160.51 212.100.160.52
Planet Internet 194.119.232.3 195.95.30.167
Xs4All 195.144.67.168 195.144.67.8
ende plak---------------------------------------------

gegroet,
Peter.

je bent abuis...

correctie:
primary dns van xs4all = 194.109.6.66
secundairy dns van xs4all = 194.109.9.99

Jullie zijn beiden abuis als je er van uit gaat dat je niet het ip adres van de router nemen moet in eerste instantie.

Nameserver is WEL het ip adres van je router.
Dat is namelijk wat je in eerste instantie dient te gebruiken.

Je kunt wel het DNS van je provider gebruiken, vermits de router dat verkeer doorlaat.
Met firewall software of ICS kun je zoiets dus al vaak vergeten.

In dat geval kun je de mensen het beste adviseren hoe het in eerste instantie hoort bij netwerkdeling, en dat is dus het ip van de router of de machine die als router funktioneert.

de Dreambox werkt !

Voorlopig enkel op de vaste Astra, de rotor zal voor later zijn.

Harde schijf zit er ook in, een Hitachi/IBM van 40gig die ik liggen had, werkt prima.

Nu nog iemand vinden die me wil helpen met een IP ... vrijwilligers kunnen zich melden via PM :)

Nog een vraagje, het pauzeren van een live stream en dan nadien verder kijken, dat stopt er mee na een second of 10. Het verder spelen dan bedoel ik, terwijl hij verder opneemt.
Ligt dat aan de harde schijf ? of aan de image ?
Met andere woorden, is er iemand waar dat wel werkt ? En zo ja, met welke image dan wel ?
De image die ik gebruik is MisterX 106fix

Wie o wie kan helpen ?

CU
Red

Ik ben er even in gedoken.

DNS is het IP adres van je WAN
De Gateway is het IP adres van je router

Hoe kom je achter het juiste DNS adres?

In start uitvoeren: dnslookup
et voila, je ziet het IP adres van je provider.

Zo is het en niet anders ....TOCH ???

Neen, zie mijn andere posting. Dat is afhankelijk van of je router of je firewall het DNS doorlaat naar je provider ja of nee.
Het eenvoudigst is om zowel DNS alsook gateway naar je router te laten verwijzen.

Als die goed werkt heb je niks te maken met de DNS van je provider en hoef je daar dus ook niet naar te zoeken.

Klopt helemaal BT. Je router, mits juist geconfigureerd, zorgt voor de DNS afhandeling.
Cliff zegt dat dit het adres van je WAN moet zijn. Dat is dan niet het adres van je provider. Dat is het adres van je router. Deze is voor je netwerk (LAN) immers de 'voordeur' van het internet (WAN).
De test van Prutsie (ping www.duckfiles.org) is een goede. Doe dat maar eens als je, bij je DroomDoos, voor nameserver het ook het adres van je router hebt geconfigureerd.
Je zult zien dat het keurig werkt.

Gegroet,
Atraxx

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan