Dreambox voor BT

Ik zie en hoor toch nog veel negatieve trekjes hier en daar. Wat als er Panasonic op had gestaan ipv Dream.....

Misschien is het wel bagger, maar trek maar 's een gemiddelde digidoos uitelkaar, dan zie je precies hetzelfde. Kijk maar naar Humax. Die voeding flikkert er zo uit, maar daar praat men niet over. En over kijkdoos gesproken, de dream heeft gewoon een enorm goed beeld, beter als de gemiddelde digidoos. Nee, alleen omdat de doos door onze "vrinden" van s4a onder de aandacht werd gebracht is er een hoop negatief gedoe over deze doos. Als je kritiek hebt dan moet je m laten staan en moet je niet gaan zeuren over sommige dingen die dan wel of niet goed zijn. Koop dan een plips of zo. Ik heb al een hele tijd een dream en hij bevalt mij prima. Het is en blijft een hobbydoos met enorm veel mogelijkheden.

 
Ach ja hoe je het ook noemt het blijft een aardige hobbybak, die overigens bij mij wel in de huiskamer staat.

Als iemand anders dat ding zou importeren was er waarschijnlijk wat minder ophef over Dreambox.

Alleen de kinderoppas (Oma) heeft wat moeite met de bediening, maar dat zal wel aan de leeftijd liggen. ;)

Grtz Mike

 
Humax heeft nooit hoog van de toren geblazen wat hun ontvanger (de 5400 ) wel niet allemaal in zijn mars had.

Doordat er mensen waren die de bak verder heeft ontwikkeld is mooi meegenomen.

Op zich weet deze bak zich nog steeds staande te houden.

Ondanks de matige voeding.

De Dreambox heeft als groot nadeel de voeding en het tuner blik.

Tuner blinkt nou echt niet uit wat betreft ontvangst gevoeligheid.

 
Wat Peez zegt is gewoon het grootste nadeel van de hele ontvanger. De tuner is niet zoals je mag verwachten van een ontvanger van dit caliber. En nu net die tuner is een uiterst belangrijk onderdeel van welke ontvanger dan ook. Hierdoor is de betrouwbaarheid van deze ontvanger, in de zin om hem als hoofdontvanger te gebruiken, voor belangrijke delen van de sathobby, en dat is voor mij zeker ook nieuwe zenders en feeds zoeken, niet optimaal te noemen. Als tweede tuner of als hobby tuner is het zeker een mooi speledingetje.

Wat betreft een goede betrouwbaarheid en functionaliteit ga ik helemaal mee in de Peez zijn keuze. De 5000 is echte een betrouwbaar speledingetje :)

 
@Bullet, als er Panasonic op had gestaan had ie ook negatieve reklame gehad in het begin.

Het probleem is gewoon geweest dat er veel te veel poeha over gemaakt (ja hoofdzakelijk door onze vrinden) is en toen hij daadwerkelijk eindelijk kwam gewoon een eindeloze baggerbak bleek te zijn.

Logisch dat je je dan ook afreageert omtrent die doos jegens diegene die hem opgehemelt heeft.

Als ik verklaar dat een bepaald merk en type auto wat ik ga verkopen gewoon fantastisch is en super en weet ik wat niet allemaal en je koopt hem als ik eindelijk leveren kan en de ruitenwissers en remlichten blijken niet te werken en hij blijkt geen injectiemotor te hebben maar een gewone dieselmotor dan ga je mij ook daar scheef op aankijken.

Hoe dan ook heb ik vroeger altijd geroepen dat het een baggerbak was, en ik sta nog steeds achter die mening want ik heb ook altijd gezegd dat het wel nog eens wat kon worden omdat het een linuxdoos is, en dat is uiteindelijk dus ook gebeurd.

Nu met de mark IV (als ik me niet vergis met de naam) is ook weer iets van het voedingsprobleem opgelost zo zegt men.

@Tech: als je nu gaat stellen dat de Dreambox de Dbox2 voorbij gelopen is, moet je me toch even vertellen waarom dan precies want die mening deel ik nog niet.

Daarnaast blijft ik overigens van mening dat zowel de Dream alsook de Dbox2 een ontvanger is voor mensen die wat te hobbyen willen hebben en niet als hoofdontvanger voor mensen die gewoon een goede kijkontvanger willen hebben want dan kun je beter een ucas namen zoals de @sat9500 en daar heb ik er toevallig eentje van te koop.:biggrin:

 
Ik gebruik 'm dus ook niet als hoofdontvanger omdat ie bij mij continu in het netwerk hangt. Om tv en feeds te kijken gebruik ik een echo 3600.

En over poeha gesproken: Arnion kondigde ook zo'n doos aan en die is er nu nog niet. Wat dat betreft heeft dream de zaken toch beter voorelkaar.

Grtz Bullet

 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Mike The Bike Ach ja hoe je het ook noemt het blijft een aardige hobbybak, die overigens bij mij wel in de huiskamer staat.


Grtz Mike
Mike@

Wat hoor ik nou?

Kun je die bak van jou niet meer benaderen?:biggrin:

Even een flash erase en dan eer van vooraf aan beginnen.:tong:

 
Ben ik niet met je eens Bullet. Arnion zelf heeft er lang zo'n ophef niet over gemaakt.

Wel een aantal gebruikers, waaronder ik zelf verwachtte nogal wat van Arnion, maar het heeft niet mogen zijn helaas.

Mede oorzaak daarvan is natuurlijk dat Arnion zelf ook niet op de boards loopt te posten.;)

En meteen al bij het eerste uitstel hebben ze ook gezegd dat ze de box pas op de markt wilden zetten als hij er ook geschikt voor was.

 
Originally posted by peez Humax heeft nooit hoog van de toren geblazen wat hun ontvanger (de 5400 ) wel niet allemaal in zijn mars had.


Dat klopt inderdaad, maar bedenk wel dat dat 4 jaar geleden was, toen waren de prestaties niet zo hot als nu. Gewoon een bak die voorzien was een prima software, vergeleken met de rest.

Aston en 4.6SE erin en klaar. Toen waren er geen massale aanbiedingen van cardprogrammers (wel een handgemaakte LudiPipo), de commercie had dat gedeelte van de markt nog niet ontdekt.

Dat WAS de Humax!

Grtz Mike

 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Black Tiger Ben ik niet met je eens Bullet. Arnion zelf heeft er lang zo'n ophef niet over gemaakt.


Wel een aantal gebruikers, waaronder ik zelf verwachtte nogal wat van Arnion, maar het heeft niet mogen zijn helaas.


 


Mede oorzaak daarvan is natuurlijk dat Arnion zelf ook niet op de boards loopt te posten.
;)

 


En meteen al bij het eerste uitstel hebben ze ook gezegd dat ze de box pas op de markt wilden zetten als hij er ook geschikt voor was.
Naja, maakt ook niks uit natuurlijk. Wel jammer dat het Arnion niet gelukt is, want meerdere linux bakken op de markt zou wel mooi zijn (Dbox2 is ook een linux bak, maar is daar oorspronkelijk niet voor bedoelt, vandaar dat ik m buiten beschouwing laat)

Grtz Bullet

 
Nja, ik vind dat je hem mee moet tellen het is toch de moeder van de Linuxbakken.

Hij is niet voor het massale publiek bedoelt, dat klopt, eigenlijk alleen voor de PW abo's.

Vind het zelf ook heel jammer dat het Arnion niet gelukt is, hoe meer linux concurrentie hoe beter.

De op de satdag geshowde Linux twin-ontvanger kan ook mooi zijn maar ondanks Denktenks verwoede pogingen zien de Koreanen nog steeds niet het nut van een UTP aansluiting in.

Maar volgens mij stevenen we nu toch wel redelijk aan op echt het einde van de eerste generatie ontvangers zoals Humax en Nokia etc.

De nieuwe Ucas modellen zijn er, dan de nieuwe Echostars, de Topfield 5000, Samsung, Dreambox en dat materiaal allemaal.

Vergeten zullen we ze niet, maar het is wel inmiddels echt een nieuwe generatie waar we mee werken.

En dat pleziert wel, anders was men vlug uitgekeken op de hobby.:tong:

 
Nou, dat we de dag mee hebben mogen maken dat BT een dramdoos heeft aangeschaft............het kan verkeren.

Waar ik misschien even op had gewacht is de driedubbele draak van Uli. Ik neem aan dat hij niet dezelfde fouten maakt als Dream Multimedia qua tunerkeuze en rammelende hardware.

Als Uli nu zelf ook nog eens software gaat maken voor "zijn" ontvanger dan kan er volgens mij weinig verkeerd aan dat stapeltje dozen.

Niet dat ik in de rij zal staan om een van de eerste te bemachtigen, het leergeld met de db betaal ik geen tweede keer, maar er zal er gegarandeerd wel eentje komen.

Dat de Nokia's en Humaxen hun beste tijd hebben gehad valt trouwens nog steeds alles mee. De 9600 tovert nog steeds een even mooi plaatje op mijn tv als de db of welke andere ontvanger die veel nieuwer is. Het enige is dat wat er mogelijk is met deze ontvangers wel ongeveer mogelijk is gemaakt en dat je dus als hobbyboer een beetje uitgekeken raakt op deze ontvangers.

Verder kan de 9600 nog steeds dingen die geen enkele andere ontvanger kan.

groeten,

Peter.

 
Oh maar ik zeg ook niet dat de Humaxen en Nokia's hun beste tijd gehad hebben, dan begrijp je me verkeerd.

Als dat zo zou zijn had ik mijn 9600 niet gehouden he.:biggrin:

Met het aanstevenen op het einde van de eerste generatie ontvangers zoals Nokia en Humax bedoelde ik dan ook dat ze uit de tijd beginnen te raken c.q. niet echt meer voor kopers populair worden of dat dit in elk geval toch behoorlijk minder word.

Maar dat wil zeker niet zeggen dat ze hun tijd gehad hebben, er kan nog een heleboel mee en ze funktioneren perfekt, alleen als je zelf nu een nieuwe zou gaan halen, zou je geen Humax of 9600 meer kopen denk ik. En dat bedoelde ik ermee.

Heel gelukkig heb ik de DB hier vanaf dag 1 kunnen testen een paar weken lang en ik had aan 2 dagen al genoeg dus die misstap heb ik niet gemaakt, en het feit dat ik hem nu heb is omdat ik wat te hobbyen wilde hebben anders had ik me wel een andere doos gekocht.

Toch een vraagje... ik heb dus ook een Nokia 9600... Maar wat kan ie nu precies wat een andere ontvanger niet kan? Buiten geheugen erbij zetten voor de teletekst waar je nauwelijks iets aan hebt?

 
Voor mij blijft de 9600 er ook altijd! Vooral het scsi streamen is leuk. Zelf heb ik een groot aantal sat-ontvangers uitgeprobeerd de afgelopen jaren, maar de dbox1 is gewoon in een woord: "goed"

 
Wat een 9600 meer kan dan welke ontvanger dan ook ??

-transponder blind search. Dus zelf de symbolrate scannen en de pmt tabel verschijnt vanzelf op je beeldscherm. Kan volgens mij maar 1 ontvanger echt goed en vooral snel. Onontbeerlijk voor feedhunters die niet hun hele ontvanger vol met nutteloze frequenties met verkeerde symbolrates willen zetten. Alleen de frequentie is voldoende, de 9600 (en D-box-1 en 9200 / 9500) met het korte tunerblikje snorren de rest er binnen een paar seconde zelf wel bij.

-Weergeven van ingestelde frequentie en gelockte frequentie van de tuner. Niet echt interessant maar heeel erg gemakkelijk als je even de afwijking van een lnb wilt weten. Voor het opsporen van "grensgevalletjes" erg gemakkelijk.

-Spectrumanalyse op je beelsdscherm. gebruik je ook bijna nooit maar soms erg gemakkelijk (feeds).

-Weergeven van de gemiddelde bitrate video en audio. Ook weinig nodig maar wel een verklaring voor de soms "wazige" beeldkwaliteit van sommige stations (discovery, animal planet ed.)

Dan nog een heleboel extra's die je inzicht geven in het hoe en waarom van DVB. Met de informatie die op internet te vinden is en een hele hoop experimenteren met de 9600 leer je aardig wat begrijpen.

Verder schijnt er nog een heel leuk extratje te zijn waar ik het fijne ook niet van weet. Alleen voor de echte ingewijdden. Weet niet of iemand in NL dat uberhaupt heeft.

Alleen al voor de feeds blijft mijn 9600 dus. Gaat 'ie kapot dan ligt er nog een reserve (volledig originele) op zolder.

Oh, als je een AC3 decoder hebt dan kan je er voor een paar knaken ook nog een optische AC3 uitgang op maken.

groeten,

Peter.

 
Laatst bewerkt:
En omdat de decoder puur hardwarematig is, kan ie zelfs (met moeite, dat wel;-)) HDTV beelden op je tv toveren.

Probeer dat maar es met een andere receiver;-)

 
Oh pret.:)

Weergeven van ingestelde frequentie en gelockte frequentie van de tuner.
Interessant.... waar vind ik dat?

Ben zelf trouwens blij dat ik een paar jaar geleden mijn half jaar oude Nokia 9500 heb verkocht en daarvoor een nieuwe Nokia 9600 aangeschaft met een freecam die ik weer van Paperclip kocht.

In totaal verloor ik 200 gulden op deze "omruilactie", maar ik had weer een spiksplinternieuwe ontvanger en ik heb nooit spijt gehad dat ik die 9600 gekocht heb, en heb dan ook niet de cam van de 9500 hoeven laten ombouwen. :)

 
Pfwoeh, nou moet ik ook ff nadenken, waar zit dat ????

In het expertmenu kan je de instellingen van de tuner (frontend) opvragen. Een van de meldingen is Frontend returns: en dan een frequentie. Dit is de frequentie waarop de tuner lockt.

bv freq. 12515, frontend returns 12517 = 2Mhz afwijking van je lnb. Valt dus binnen de toleranties alleen het zappen gaat iets trager omdat de tuner even moet "zoeken" voordat een lock gemaakt kan worden.

En inderdaad, extreem lage maar ook hoge bitrates kunnen prima worden verwerkt. 2Mbit/s is voor de Nokia tuners (korte blikje) geen enkel probleem terwijl de meeste andere ontvangers dan geen plaatje in kleur op het scherm kunnen toveren.

De enige nadelen die ik kan verzinnen zijn de absolute onmogelijkheid om 4:2:2 weer te geven omdat dat dus ff niet in de chip zit gebakken en er dus achteraf ook niet meer in te bakken is en het "korte" bereik van de AGC. Het zwakste signaal is bij de Nokia tuner goed genoeg om een vlekkeloos plaatje neer te zetten maar met een beetje krachtig signaal overstuur je de tuner ook zo.

Ook is het apparaat niet echt op de toekomst voorbereid. als er een andere norm van DVB komt, bv. een DBV+ protocol dan ben je met de Nokia's met een hardware DVB decoder dus uitgeboerd.

Heb je een nieuwere generatie ontvanger met sofware DVB/Mpeg decoder dan is het een kwestie van andere software.

Je kan helaas niet alles hebben.

Nu heb ik begrepen dat de nieuwe box van herr Uli ook weer een hardwarematige DVB/Mpeg decoder aan boord heeft. Is dat waar dan is de ontvanger minder "toekomstproof" dan veel andere moderne broeders, maar aan de andere kant ontlast het de processor natuurlijk enorm. Trek eens een image van een DB uit elkaar en kijk eens wat er allemaal gereserveerd wordt voor de softwarematige DVB decoding. Dat wil je dus ff niet weten.

Bij de Nokia's kan het trouwens ook niet anders, softwarematige DVB decoding met een 68000 processor is gewoon onmogelijk vanwege een veel te trage processor.

Al met al die 9600 gewoon nog even in de kast laten staan dus.

groeten,

Peter.

 
Bedankt weer Petertje voor de uitgebreide informatie.

Zo zie je maar weer, zelfs over mijn eigen doos die ik hier een aantal jaren heb staan kan ik nog wat leren.:)

Hij blijft mooi, ik heb hem nu even gepromoveerd tot "vrouwvriendelijke" ontvanger, m.a.w. slaapkamer en camping ontvanger, maar weg gaat ie dus zeker niet zoals ik al zei.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan