"Bij interlaced (i) word per beeldwissel steeds het halve aantal beeldlijnenvervangen, dus eigenlijk 540P.
720P word direct gestraald dus een beeldlijn dus eigenlijk 1440i met halve
beeldlijnen.
Een van de weinige zenders belgie een die zend zo hoog mogelijk uit 720P en
een paar duitsers, 1080p zal nog wel een jaar of 10 duren ivm de kosten
veel te hoog zijn. "
BT, vergeet dat verhaal AUB, het lijkt een interpretatie (dus wat iemand
denkt hoe het werkt) van iemand die de materie helemaal niet begrijpt.
Als iemand roept dat 1080 i eigenlijk 540 p zou moeten heten, dan heeft ie vergeten dat de even en de oneven beeldlijnen steeds worden beschreven.
De exacte vertaling van het werkwoord to interlace is: verweven.
Doordat er steeds een half beeld word vervangen, zal er een knipperend effect zichtbaar zijn.
Dat effect word verhoogd wanneer er ook knipperend kunstlicht in de omgeving is.
Dat zijn zaken zoals TL buizen, spaarlampen en vermoedelijk ook LED verlichting.
Wanneer je recht in het beeldscherm kijkt, zal het waarschijnlijk niet opvallen.
Maar wanneer je het beeld vanuit een ooghoek waarneemt, is het mogelijk dat je geknipper opvalt.
Uiteraard heeft dat effect ook gevolgen voor de beeldkwaliteit.
Schijnbaar is deze materie heel ingewikkeld want het is werkelijk ongelofelijk hoeveel onzin er over circuleert.
Zo ook de volgende openingszin:
kijk 1080I is het zelfde als 720P
Ik weet niet of dat een conclusie uit de daarboven staande postings is of een bewering, maar het is gewoon fout.
1080 i is niet hetzelfde als 720p maar ik kan wel begrijpen waar dat misverstand mogelijk vandaan komt.
De getallen staan voor het aantal beeldlijnen, en die worden ook allemaal beschreven.
Bij een p variant worden er veel meer lijnen per keer beschreven als bij de i variant.
Maar wanneer de zender roept dat ie in HD uitzendt, kan dat ook een 720 variant zijn.
De heren fabrikanten hebben namelijk besloten dat 720 ook HD is dus das daarmee dan geregeld.
Daarmee is het nog geen full HD want das dus 1080.
Natuurlijk helpt het dan niets als je je apparatuur in 1080 zet; er is niet meer informatie in een 720 signaal en dus heb je minder goed beeld dan je tv kan weergeven.
Voor zover ik meen te weten, zendt CDS geen 1080 signalen uit maar wel 720.
Das gewoon een ordinaire centenkwestie en weinig verrassend voor deze club.
Goud en zilver in een (HDMI) kabel klinkt mooi en ziet er ongetwijfeld ook zo uit.
Maar het gaat natuurlijk niet om wat je aan de buitenkant van de stekkers kunt zien, maar hoe de kabel van binnen is.
Er worden dus ook heel veel ontzettend dure kabels verkocht, omdat ze er mooi uitzien, er goud blinkt en zo, en omdat de verkoper je verzekerd heeft dat dit echt werkelijk waar het beste is wat er voor geld te koop is.
Met wat minder heb je ook een prima kabel.
Maar standaard meegeleverde kabel is zelden (zeg nooit nooit) echt goede kabel.
Wanneer iemand je een advies geeft, is het ook goed te weten waarop dat advies gebaseerd is.
Ik ben niet zo gevoelig voor een advies dat voortvloeit uit: "het ding word het meest verkocht en is daarom het beste".
Een ander regelmatig waargenomen advies is dat je met een DM model lekker kunt rommelen en dat je er daarom eentje moet hebben.
Maar wat als je helemaal geen gerommel wil.
Dan raakt dat advies kant noch wal.
Zo overdreven als ik een aankoop doe moet ook niet iedereen zijn hoor.
Want ik bekijk eerst een jaar alle mogelijke dingen die ter zake zouden kunnen doen voor ik iets ga aanschaffen.
Moet ook niet iedereen doen, is slecht voor de economie
Maar probeer wel ook eens een advies in te winnen van anderen dan kennissen en dergelijke.
Want vaak krijg je te horen wat iemand voor zichzelf zou kiezen, en dat hoeft helemaal niet overeen te stemmen met wat
jij wil.
Uiteraard heeft een verkoper hele andere motieven over waarom iets het beste is.