Dreambox werkt wel in netwerk maar geen Internet

C

Cableguy

Ik heb mijn Dreambox dmv een Hub aan de Pc hangen.
Het uploaden van de settings lijst gaat perfect maar zodra ik een software update wil of een key update dat krijg ik de melding can't resolve hostname
Tevens weet ik niet of ik de goede Gateway: 127.0.0.1 heb
Mocht iemand weten hoe ik aan het IP-adres van de HUB kan komen kan ik kijken of het daar aan lag

@twilight
gaat dit over hubs???
en config enzo???
wij niet snap:p:p:p

De Dreambox werkt wel goed in het Netwerk
Maar zodra ik een Key of Software update wil doen dan vertikt ie het.

Ethernet adapter Local Area Connection 2:

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . .

Choose a unique IP address within your subnet for your DB.

Example:

IP: 192.168.0.24
Netmask: 255.255.255.0
Nameserver: 127.0.0.1 (or 192.168.0.1 if you are using ICS and the PC IP is 192.168.0.1)
Gateway: 127.0.0.1 (or 192.168.0.1 if you are using ICS and the PC IP is 192.168.0.1)

Check the "Configure Network" checkbox (this step is easily missed) and select "save"

Your DB should now be active on your network.

En nou even voor de Adsl ethernet modem gebruikers met een switch.

Deze waarden heb ik toegepast;

IP: 10.0.0.100
Nameserver: 10.0.0.138
Gateway: 10.0.0.138

GR Fred.

Hoe is je internet verbinding, moet je verbinden via je pc bijvoorbeeld via telefoonlijn of usb modem, of werk je via een router.
Gaat het via de pc dan is je gateway hetzelfde als je ip van de pc. Gaat het via een router dan is de gateway de ip van de router. (als je die niet weet kun je die ook terugvinden in de netwerkinstellingen van de pc ze moeten immers de zelfde gateway gebruiken.)

Mazzel, Rovi

Hartelijk dank dat je reageerd Fred
Maar ik heb het duidelijk over een Hub
Daar vind ik niets van terug

Rovi begin aub even je eigen draadje
Mijn vraag was duidelijk toch

de gateway en dns zullen het ipnr van je router moeten zijn en niet 127.0.0.1 . een hub heeft geen ipnr

Sorry dat je er niet uit komt cableguy, maar ik denk dat ik je vraag dan toch niet helemaal goed begrepen had. En om een nieuw draadje te starten met wat ik net voor jouw getypt heb lijkt me dus ook onzinnig.

Mazzel, Rovi

Ik ben op zoek naar het ip adres van de Hub
Wie weet waar ik die kan vinden

De hub heeft geen ip adres, tenzij je een hele dure hebt. Mogelijk kan je dreambox geen hostname resolving doen. Probeer eens een ip adres op het internet te pingen. Lukt dat wel? Kijk dan eerst eens wat er in je resolv.conf staat in de /etc directory. Het is een softlink naar een file elders:

Log in met telnet op je dreambox
Ga naar de /etc directory: cd /etc
Kijk waar de resolv.conf naar wijst: ll of ll resolv.conf

Voorbeeld in antwoord:
resolv.conf -> ../var/etc/ppp/resolv.conf
Ga naar die directory. Doe dat voor de zekerheid in 2 stappen:
cd /var/etc
Kijk wat daar allemaal staat:
ls
Zit de directory ppp er niet bij? mkdir ppp
Zit ie er wel bij? cd ppp
En kijk nu wat er in de resolv.conf staat, als die er is:
vi resolv.conf
Iets toevoegen? i
Iets overschrijven? R
Kijk of er iets staat als: nameserver 194.109.6.66
Er uit? Esc :wq
Probeer het dan nog eens. Succes!

Originally posted by twilight
En nou even voor de Adsl ethernet modem gebruikers met een switch.

Deze waarden heb ik toegepast;

IP: 10.0.0.100
[...]

Het 10.x.x.x netwerk is een private klasse A netwerk Dus hoort het subnetmast 255.0.0.0 zijn.

Het 192.x.x.x netwerk is klasse C. Daar hoort dus wel 255.255.255.0 bij

Er is nog heel wat mogelijk met het subnetmask, maar toch even deze tip voor mensen die er niet helemaal in thuis zijn: Don't mess around with subnetmasks!

Mooier is het DNS ip-adres van de provider in te vullen, als er geen DNS server op het locale netwerk is. Waarschijnlijk heb je een Alcatel SpeedTouch staan op 10.0.0.138. Voor het internet verwijst die toch meteen door naar je provider. Dus, die stap kan er uit.

mooie verhalen allemaal
maar kan iemand gewoon in het nederlands vertellen hoe of wat

de config is simpel

:twee netwerkkaarten
:een hub
:een box
:een comp
:een modem chello

zo en mischien nu een uitleg hoe dit te configgen
enne please geen LINKS
gewoon ff stappen hoe of wat
welke kabel cross of 1op1?
welke ip's en waar??
mischien ook nog instellingen op de comp??

en wat telnet er nu weermee van doen heeft????
schiet mij maar weer in een condoom

Het is heel eenvoudig.
GEEN crossover maar gewone standaard utp (patch) kabel en alles op de hub aansluiten.

Netwerkkaart 1 van de pc -> modem
Netwerkkaart 2 van de pc -> hub

Nu moet je het ip nemen van de netwerkkaart van de pc, die met de hub verbonden is.

DAT ip wordt zowel je DNS alsook je gateway ip op de dreambox.
Dus stel dat die netwerkkaart ip heeft 192.168.0.1

Dan word je dreambox bijv.:
eigen ip: 192.168.0.10
dns: 192.168.0.1
gateway: 192.168.0.1
Subnetmasker in alle gevallen (ook op de netwerkkaart van de pc die op de hub is aangesloten) 255.255.255.0
Maak je gebruik van de 10.0.0.x ip adressen, zet dan het subnetmasker op 255.0.0.0 dat is allemaal het meest standaard en werkt voor leken dus ook het beste.

Er moet nu nog 1 ding gebeuren. Gebruik maken van een router op je PC.
Dan kun je het best gebruik maken van Winroute of Sybase.
ICS (internet connection sharing) van windows gaat ook, maar werkt niet altijd even lekker, dus raad ik persoonlijk af.

Telnet komt er pas bij kijken, als je linux commando's op de Dreambox wilt gaan gebruiken.
Daar hoef je dus al helemaal niet over na te denken, totdat de dreambox fatsoenlijk via ftp bereikbaar is en te pingen is.

ik snapte er al geen krak meer van hoor met telnet bla bla bla

nu wordt het eindelijk licht denk ik
kun je nog ff iets van die Winroute of Sybase internet share vertellen
want daar zit het hem denk ik in
je kan hem namelijk wel benaderen intern bv settings erin met edit
maar hij wil niet naar buiten toe om bv de soft te updaten
dus denk ik zelf dat het in dat stuk sharing internet zit

en dan nog ff dit moest nu die comp aanstaan om die hub te laten werken
daar staat mij iets van bij omdat alles via de comp gaat ofzo

Je moet het zo zien.
Om naar buiten te gaan (internet op dus) moet de Dream weten waar hij naar toe moet, net zoals je pc, je browser etc.
Daarvoor is de zogenaamde DNS nodig die je van je provider krijgt.

Je kunt de dns van je provider ook ingeven, maar daarvoor moet de dream wel naar buiten toe kunnen middels poort 53 van je pc en dat laat die niet altijd toe.

Nu is het zo dat vanaf het modem, je pc zijn internet ip adres krijgt (op netwerkkaart 1) en ook de dns van de provider.
Die heb je nodig.
Maar verkeer van netwerkkaart (ik noem het even NIC voor de duidelijkheid) 2, gaat niet zomaar via NIC 1 naar buiten toe.

Daarvoor heb je routering nodig. Net zoals op de weg anwb borden die je verwijzen waar je naar toe moet rijden, is er in een pc net zoiets, wat de pc vertelt waar hij naar toe moet.

Voor nic2 is standaard alleen intern netwerk enigszins geregeld.
Nu kun je dit middels files gaan aanpassen, maar dan moet je toch weer verstand van zaken hebben.
Daarom dus die programma's als winroute bijv.

Winroute van www.kerio.com dacht ik, zorgt voor die routering. Hij gebruikt de gegevens die nic1 van je provider krijgt. In de configuratie geef je aan dat je interne netwerkkaart nic2 je kaart is die het interne netwerk verzorgt.
Vanaf dat moment gaat winroute tegen NIC 2 vertellen, dat hij via NIC1 naar buiten mag.
Eventueel moet je daar nog poortinstellingen voor aangeven, maar er is ook een Lite versie die het meeste werk al voor je doet, Sybase is een soortgelijke utility.

Er is echter 1 nadeel, wat je zelf ook al aangeeft.
De pc moet blijven aanstaan, want op de pc zitten beide netwerkkaarten en het stukje programmatuur.
Zet je de pc uit, zijn de gegevens van je internet provider weg en weten de kaarten ook niet meer wat ze doen moeten want die staan ook uit.
Dat is het nadeel van een gebruik van een hub, daarom dat ook zoveel mensen overstappen op een router.
Die neemt namelijk deze funktie van de pc volledig over, er is dan ook nog maar 1 netwerkkaart in je pc nodig en de pc kan dan ook gerust uit, als de router maar aan blijft.

Dat zal weer een hoop duidelijk maken, als er nog vragen zijn, blijf ze maar stellen, de antwoorden komen ook wel.:)

Cableguy, ik heb die melding ook gehad toen in de Dreambox van de (fabrieksdefault) 1.05 image heb ge-update naar 1.06. In het grafische scherm keurig mijn nameserver (DNS) ingevuld, maar never-nooit-nie werken. Wat bleek:

De 1.06 schreef de nameserver (resolve) gegevens in de file /var/etc/ppp/resolve.conf . Maar de directory ppp was niet aangemaakt onder /var/etc . Dus de file kon niet gemaakt worden. Toen ik die directory had aangemaakt en de file erin gezet, was het probleem verholpen.

Mogelijk zit hier jouw 'can't resolve hostname' probleem ook in. In mijn berichtje hier wat hoger heb ik (beknopt) beschreven hoe ik die directory erbij gezet heb.

Maar, btw, hoe staat het nu met het probleem? Ben je al iets gevorderd?

Yep, we hebben er via MSN eens over gaan bakkelijen waarbij ook aan jouw idee gedacht is.
Maar de directory en de file waren aanwezig zo bleek.

Uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen door de ICS uit te schakelen (ja dat kreng werkt niet altijd perfekt in windows) en dacht ik ook de firewall van windows, weet ik niet meer zeker.

Daarna winroute lite installeren (pro gaf soms probs met de executable tijdens het werken) en de dns en gateway ip's van de dream naar de pc nic2 laten verwijzen.

Heeft toch even geduurt al met al. Nu nog even afwachten of het zo stabiel blijft. Waarschijnlijk wel.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan