dreambox7000

hein12

New Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
59
goedendag heb wat problemen met mijn db7000 na en tijdje vallen sommige zenders uit. onvangst gaat dan naar snr 45 agc 45 ber naar 1500 terwijl bij rtl4 en 7 snr 92 agc 87 ber 0 is heb gemini 4.06 cccam 2.11 mvg hein

Hoi Hein. Problemen met de ontvangst? Kan op elektronica probleempje wijzen, maar kan ook iets anders zijn.

Er staat dat je Gemini 4.06 hebt maar ik neem aan dat je 4.60 bedoeld want die 4.06 is wel wat erg oud.

Welke zenders vallen uit? Als het zenders op de 23,5 oost zijn dan kan dat, want daar zijn ze aan het prutsen. Officieel gaat namelijk het themapakket per vandaag allemaal in HD uitzenden. Maar het is gisternacht al gebleken en gistermiddag dat er herhaaldelijk problemen waren met de ontvangst van zenders op de Astra 3.

Dus misschien is er helemaal niets aan de hand.

RTL4 en RTL7 zitten namelijk op de Astra 1 en die heeft dat probleem niet.

beste black tiger over de gemini heb je gelijk over de kanalen ook sbs net 5 en de film kanalen heb ik geen ontvangst terwijl de kanalen van tv vlaanderen het wel goed doen als ik de humax eraan plug heb ik 98 % maar de db scharrelt tussen 45% en 86% mvg hein

Hmmz... dan hebben we waarschijnlijk toch te maken met een ander probleem want SBS en Net 5 zitten ook gewoon op Astra 1 dus zouden net zo'n goede ontvangst moeten geven als RTL4 en 7.

Wel fijn dat je nog een andere ontvanger hebt om mee te testen. Als de Humax dus wel overal goed signaal op geeft met dezelfde schotel en bekabeling, kunnen we dat in elk geval uitsluiten.

Dan begin ik toch te vermoeden dat jouw 7000 last begint te krijgen van een bekend probleempje. Elektronica die bol gaat staan. Nu ben ik geen electronica man (Mas3 wel) maar als ik me niet vergis is dat een Elco wat dan bol gaat staan en hemelen is. Kan ook een weerstandje zijn.

Mijn 7020 heeft dit ook gehad en die van een vriend kort geleden ook. De ontvangers waren toen ongeveer 2 a 3 jaar oud. Het euvel is te verhelpen met misschien een kwartiertje soldeerwerk op het gemak, althans voor iemand die kan solderen.

Alleen weet ik niet exact welk onderdeel je moet vervangen. Misschien als je hem op en maakt dat je eens kunt kijken of er onderdelen bol zijn gaan staan.

Of misschien dat Mas3 of iemand andes met electronicakennis kan aangeven waar je precies moet kijken.

Het kan natuurlijk ook iets geheel anders zijn. Maar gezien de Humax het wel goed doet lijkt het probleem zich inderdaad in de Dreambox te bevinden.

Hoi.

Onderdelen die bol geen staan zijn inderdaad Electrolytische Condensatoren (mag je gelijk weer vergeten) oftewel elco's.

Weerstanden heb ik nog nooit bol zien staan maar wie weet komt dat ooit nog eens.

Zo'n elco ziet eruit als een rechtopstaand cilindertje waar plastic met tekst omheen zit, maar niet in het midden bovenaan.

Het zijn de hoogste onderdelen op de print (maar er zijn natuurlijk ook kleinere elco's).

In dat midden bovenaan zie je een aluminium oppervlakje waar wat kerfjes inzitten, soms in een T of een K vorm maar ook andere figuurtjes komen voor.

Dat oppervlak moet ook vlak zijn, die moet niet bol staan.

Raak zo'n onderdeel vooral niet aan als je apparaat aanstaat (om te voelen of 'ie bol staat), je kunt een flinke opdonder krijgen.

Zelf als 'ie al een tijdje uitstaat kan dat nog gebeuren, want een van de functies van zo'n ding is energie opslaan.

Wees dus voorzichtig.

Behalve dat deze dingen aan de bovenkant bol kunnen gaan staan (daar zijn de eerder genoemde kerven ook voor bedoeld), kan het ook zijn dat ze aan de onderkant open gaan.

Dan zie je er aan de onderkant een soort van rubber stopje uitsteken (dat is dus niet normaal).

De meest voorkomende oorzaken voor dit probleem zijn altijd een te hoge temperatuur.

De ene keer omdat het ding zichzelf opwarmt doordat ie buiten de specificaties word gebruikt (slecht ontwerp), de andere keer omdat de omgeving te warm word (slecht ontwerp of te weinig koeling doordat de ontvanger te extreem ingebouwd is).

Overigens staan de Humaxen ook bekend om dit probleem.

Laatst bewerkt:
beste black tiger en MAS3 heb de kap eraf gehaalt heb de elco gecheckt kon niet 1 vinden die bol stond maar de kap is wel wat zwart van binnen heb nu de kap eraf hoop dat dan wat meer koelt nog 1 vraagje hoeveel volt moet er op de uitgang van de lnb staan db500

Hoi.

De spanning aan de LNB ingang varieert.

Wanneer er een verticale zender bekeken word, is die spanning 13 à 14 volt.

Wanneer er een horizontale zender bekeken word, is die spanning 18 à 19 volt.

Zit deze zender in de hoge band, dan staat er ook nog een 22 KHz golfvorm op, maar die is maar iets van 300 millivolt, en daarom niet meetbaar met reguliere apparatuur.

Wanneer je bijvoorbeeld Nederland 1,2 of 3 hebt geselecteerd, moet je 18 volt plus 22 KHz meten.

Dat is wel onder de voorwaarde dat je bij instellingen in het menu hebt opgegeven dat je een universele LNB gebruikt.

Overigens begon de thread over een 7000, en roep je nu "db500".

Wat bedoel je daar precies mee ?

Als je bedoelt dat je op de onderste aansluiting van je 7000 een 500 hebt aangesloten, en wil weten welke spanning je daar moet meten, dan klopt het verhaal hierboven niet.

De LNB uitgang (van een 7000) moet geen spanning voeren.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan