Dubieuze kleuren van de televisie (CRT)

J

JoostA

Beste lezers,

1. algemeen

Ik ben in het gelukkige (?) bezit van een Philips breedbeeldtelevise (type 32PW9515/12). Dat is een CRT breedbeeldtelevisie, met een schermdiagobnaal van iets van 70 cm. Ik heb hem destijds aangeschaft ten tijde van het Europese voetbalkampioenschap in 1996. Het ding is nu dus zo'n elf jaar oud.

Niet onbelangrijk - dat is ook wel een beetje waarom ik mijn in vraag eerst maar hier neerleg -is dat het ding zo'n enorm gewicht heeft dat hij bijna onmogelijk te tillen is. Je brengt hem dus niet zomaar even bij de reparateur langs.

2. probleem

Het probleem is dat de kleuren op de beeldbuis niet meer al te best zijn: in plaats van wit zie ik een geelachtig wit en eigenlijk zijn de overige kleuren ook niet meer al te sprankelend (te donker). Het is vaak zo dat de kleuren bij de "start" goed zijn maar na korte tijd gaan verslechteren.

3. oplossing ?

Een aantal weken geleden heb ik al wat zitten lezen op fora op internet. De één meent dat je de tv net zo goed weg kunt doen (total loss) omdat het een probleem van de beeldbuis is. De ander meent dat het iets met de demagnetisatie van de beeldbuis te maken heeft en vindt het niet een geval van "total- loss" (althans niet per direct).

Nu zou ik wel eens van iemand willen weten in dit forum wat hij (zij ?) er van vindt.

Op voorhand: ik durf zo'n hoogspanningsgeval niet zelf uit elkaar te draaien (ik ben geen techneut, hoewel ik een voedinkje van een Humax nog wel blijk te kunnen solderen). Kortom: adviezen in die richting zullen me niet zo heel veel helpen.

 
Dat zijn van die tv's waar de printplaat vertikaal gemonteerd is , door het gewicht han het hoogspanningsspoel en de warmte kan het gebeuren dat er op de print scheurtjes ontstaan aan de voet van dat spoel ,even doorsolderen kan ik de meeste gevallen het probleem verhelpen

de breuk zelf kan je makkelijk zien als een zwart streepje

Als de stekker eruit is hoef je geen schrik te hebben om eraan te solderen

Is niet langer dan 10 minutjes werk

hopelijk help je dit wat vooruit

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar ben ik het niet helemaal nee eens.

De hoogspanning kan een tijdje blijven hangen.

Dus als je iets gaat doen, zet het apparaat uit, haal de stekker eruit en zet hem weer aan (zal niet lukken natuurlijk).

Ga nu eerst ff een kopje koffie drinken en maak daarna je toestel pas open.

Nu zal de hoogspanning wel weggevloeid zijn en kun je eraan werken.

Ja kan natuurlijk ook de hoogspanning ontladen, maar das meer iets voor iemand die weet hoe je dat doen moet.

 
Daar ben ik het niet helemaal nee eens.De hoogspanning kan een tijdje blijven hangen.

Dus als je iets gaat doen, zet het apparaat uit, haal de stekker eruit en zet hem weer aan (zal niet lukken natuurlijk).

Ga nu eerst ff een kopje koffie drinken en maak daarna je toestel pas open.

Nu zal de hoogspanning wel weggevloeid zijn en kun je eraan werken.

Ja kan natuurlijk ook de hoogspanning ontladen, maar das meer iets voor iemand die weet hoe je dat doen moet.
Ik zal, als ik het lef kan opbrengen, dit advies zeer ter harte nemen. De kleurtjes zijn wel dubieus maar hij houdt het soms best nog een aardige tijd vol met acceptabele kleuren. Ik moet er eens rustig de tijd voor hebben, dan ga ik wel lekker schroeven en solderen.

 
Wees voorzichtig met een mogelijke statische ontlading, en suc7 ermee !

 
die tv van mij had ik nochthans zo gefikst , uit de stekkerdoos openschroeven en doorsolderen , daarbij oplettend dat je geen metalen onderdelen aanraakt natuurlijk , maarja de een is wat voorzichtiger dan de ander :biggrin:

In ieder geval ik hoop dat het deze panne was , en direct gefikst is

 
Beste lezers,
1. algemeen

Ik ben in het gelukkige (?) bezit van een Philips breedbeeldtelevise (type 32PW9515/12). Dat is een CRT breedbeeldtelevisie, met een schermdiagobnaal van iets van 70 cm. Ik heb hem destijds aangeschaft ten tijde van het Europese voetbalkampioenschap in 1996. Het ding is nu dus zo'n elf jaar oud.

Niet onbelangrijk - dat is ook wel een beetje waarom ik mijn in vraag eerst maar hier neerleg -is dat het ding zo'n enorm gewicht heeft dat hij bijna onmogelijk te tillen is. Je brengt hem dus niet zomaar even bij de reparateur langs.

2. probleem

Het probleem is dat de kleuren op de beeldbuis niet meer al te best zijn: in plaats van wit zie ik een geelachtig wit en eigenlijk zijn de overige kleuren ook niet meer al te sprankelend (te donker). Het is vaak zo dat de kleuren bij de "start" goed zijn maar na korte tijd gaan verslechteren.

3. oplossing ?

Een aantal weken geleden heb ik al wat zitten lezen op fora op internet. De één meent dat je de tv net zo goed weg kunt doen (total loss) omdat het een probleem van de beeldbuis is. De ander meent dat het iets met de demagnetisatie van de beeldbuis te maken heeft en vindt het niet een geval van "total- loss" (althans niet per direct).

Nu zou ik wel eens van iemand willen weten in dit forum wat hij (zij ?) er van vindt.

Op voorhand: ik durf zo'n hoogspanningsgeval niet zelf uit elkaar te draaien (ik ben geen techneut, hoewel ik een voedinkje van een Humax nog wel blijk te kunnen solderen). Kortom: adviezen in die richting zullen me niet zo heel veel helpen.

Je hoeft niets teslopen, was je vraag toch nniet, alleen maar de kast open en KIJKEN.. KIJKEN of er tin gaten zijn gevallen, dat zijn de plekken waar het tin is "verdwenen, 50 wellertje erbijmet stift 7 voor de gewone, en 8 voor de wat zwaarde plekken..

Als je je TV 2dag uilaat staan, is de rest spanning wel weg..

Wat er heet wordt,

1 de beeldbuis voet, 2de HSP, 3trafo 4en de grote R en PWR Tr.

Zou eerst kijken op de voet zelf, losse weerstanden voor rgb, sommige draden

 
Hoi sathacker, welkom op het satellite FUN board !

Fijn te zien dat er een techneut bij gekomen is.

Maar misschien is jouw antwoord een beetje te hoog gegrepen voor de vraagsteller:

Kortom: adviezen in die richting zullen me niet zo heel veel helpen.
Dat zegt dus dat JoostA waarschijnlijk geen (dure) weller 50 soldeerbout ter beschikking zal hebben, en geen stift nummer 7 of 8.

Zou ie gelijk snappen wat je bedoelt met HSP, R en PWR ?

JoostA, kun je aangeven of je dit kunt volgen (en of je onderwerp nog actueel is)?

Verder is het wel extreem (maar inderdaad wel mogelijk) dat er echt gaten in soldeer verbindingen vallen.

Maar eerder zal het gaan om soldeer verbindingen die er nog gewoon zitten en als je heel goed kijkt, een soort kringvormige haarscheurtjes vertonen.

Dat is iets dat je eigenlijk eens aangewezen moet hebben voor je het herkent, en dus lastig op te sporen als je ze niet eerder herkend hebt.

Ik bedoel zeer zeker niet dat een leek dit soort zaken niet kan vinden en oplossen.

Maar je moet dan bij tips wel rekening houden met zaken die voor een techneut (of geoefende hobbyist) misschien vanzelfsprekend zijn, maar voor die leek niet.

Overigens als het probleem optreedt wanneer je tv een tijdje aanstaat, heeft het waarschijnlijk niets met de demagnetisatie te maken.

Want dat is het eerste dat je tv doet als je hem inschakelt, sommige tv's maken daarbij een vrij luid zoemend geluid.

Natuurlijk kan die functie ook defect raken, maar dan is je probleem dus altijd aanwezig en zal waarschijnlijk ook steeds erger worden.

Vreemde kleuren krijg je ook als er magnetische velden vlak bij je tv zijn, zoals luidspreker boxen, soms zelfs de boxen van de tv zelf (!).

Die effecten zijn echter wel anders dan omschreven, je zal namelijk dan meestal groenige en paarsachtige vlekken aan de zijkanten van je scherm zien.

Defecte beeldbuizen zijn wel zaken die lastig vast te stellen zijn zo ff tussen neus en lippen door.

Een belangrijke functie van de beeldbuis is verwarming (je kan vaak in het smalle deel van de toeter wat zien gloeien), dat deel uitmaakt van het hele principe van die beeldbuis.

Het is dus zeer wel mogelijk dat de eigenschappen na enige tijd aanstaan veranderen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan