Duckforum en Satellitefun samenvoegen tot één forum

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
1 feb 2004
Berichten
6.245
Waarderingsscore
41
Punten
48
Leeftijd
121
Duckforum en Satellitefun zijn van plan zich tot 1 (??n) groot forum samen te voegen. De redenen om dit te doen zijn onder andere dat door de groei van kabel tv, iptv e.d. de belangstelling voor de satelliethobby terugloopt en er dus steeds minder activiteiten (lees: berichten) op beide forums zijn. Door een samenvoeging maak je de versplintering kleiner en hopen we, dat dit de activiteiten ten goede komt.

Doordat Satellitefun thans het oudste forum van Nederland is, zal dat de domeinnaam worden. Dat Satellitefun nu het oudste forum van Nederland is, is natuurlijk een zeer belangrijk detail. Het uiteindelijke logo kan evt. nog wel worden veranderd en de domeinnaam duckfiles.org blijft bestaan en wordt door gelust. Op die manier is er dan ??n groot forum met ook weer meer kans om te groeien. De forum software welke zal worden gebruikt is niet kostenloos en is mede daardoor goed ondersteunde software; hetgeen een aantal voordelen heeft.

De samenvoeging zal voor de gebruikers niet veel impact hebben, omdat de URL?s (http-adressen) van beide forums gewoon blijven functioneren en - zoals vermeld - toegang geven tot hetzelfde forum. Daarnaast proberen we de thans bestaande indeling op beide forums zoveel mogelijk in tact houden, waarbij uiteraard wel rekening wordt gehouden met de overzichtelijkheid.

We proberen de login gegevens (incl. wachtwoord) voor elke gebruiker zo te laten zoals deze zijn. Gebruikers die op beide forums een login hebben wordt nader uitgewerkt. Uiteraard zal er achter de schermen eerst een paar zogenoemde ?testruns? plaatsvinden. Zodra alles gereed is en we tevreden zijn, zullen we - voordat we definitief gaan samenvoegen (!) - jullie hier berichten en zal de definitieve datum van samenvoegen ook worden bekend gesteld.
 
Ik denk zelf dat dit een logische maar ook de juiste oplossing is. Op deze manier blijven beide forums gezamenlijk in de lucht en alle informatie en kennis die in de voorgaande jaren is opgebouwd toegankelijk. 

Ik zie wel een tendens dat forums steeds minder bezocht worden ook al zijn ze stukken overzichtelijker dan bijvoorbeeld Facebook waar informatie in een zeer korte tijd naar de achtergrond verdwijnt. Dit zou toch in het voordeel van de traditionele fora's moeten zijn en vroeg of laat toch weer meer bezoekers moeten gaan aantrekken.



 
Dit was ook de gedachten die er bij ons allen achter zat. Moet je gaan stoppen of doorgaan, heeft het nog zin? Daar loopt ook een topic op Fun over zoals je weet. Eigenlijk wil ik dan toch niet stoppen, het blijft leuk natuurlijk.
Bij Duck loopt je steeds meer tegen hetzelfde probleem aan dat het steeds weiniger wordt, daarnaast is php 7.2 eind november end of life, de 2.0.x versies van SMF ondersteunen officieel php 7.2 nog niet eens en de nieuwere 2.1 ondersteund officieel php 7.3 nog niet eens. Dat brengt ook nadelen en gevaren met zich mee.

Het kostenplaatje voor de forum software komt dan bij mij te liggen maar dat is nu ook al het geval voor Fun en het zal straks zeker een verbetering worden qua software.
Hopelijk is het inderdaad zo dat social media weer wat terug gaat lopen en forums weer populairder worden. Zoals je zegt, als je iets wilt zoeken werkt dat (ook via zoekmachines) met forums veel beter, belangrijke info op social media vindt je niet terug.

Het idee van samenvoegen is al een aantal keren naar boven gekomen, maar nu staan de neuzen wel dezelfde kant op. En hopelijk gaan we dan ook meer bezoekers trekken.
 
Ik zit er regelmatig over na te denken hoe je weer wat leven in Duck en Fun kan blazen. E?n ding is zeker, op een forum moet regelmatig nieuwe content worden aangeboden en goed vindbaar zijn met Google.

Op een forum waar ik voorheen actief was deed ik dit regelmatig maar nadat ik daarmee gestopt was met het posten van (actuele) onderwerpen, is het totaal ingezakt omdat die zaken achterwege bleven. Ergens zit dus een kantelpunt waarbij bezoekers wel lezen maar geen nieuwe vragen meer stellen.

En wij worden ook allemaal een beetje ouder waardoor er misschien een punt van verzadiging nadert en ook omdat wij andere interesses krijgen en misschien wel het allerbelangrijkste, de kosten moet ook binnen het redelijker blijven en de software moet nog eens veilig zijn.

Het is wel een hele operatie dat verhuizen, echt een klusje voor herfst. :)
 
Ik zit er regelmatig over na te denken hoe je weer wat leven in Duck en Fun kan blazen. E?n ding is zeker, op een forum moet regelmatig nieuwe content worden aangeboden en goed vindbaar zijn met Google.
Het goed vindbaar zijn op Google is redelijk goed, maar dat hangt het meest af van regelmatig nieuwe content dus dat is inderdaad wel het belangrijkst.
De samenvoeging van beiden kan leiden tot meer posts maar ook dat idee?n over wat er nog meer gedaan kan worden, evt nieuwe onderwerpen of forum onderdelen en zo.

Ja het gaat een heel klusje worden dat verhuizen. :)
 
Op veel fora zijn er ook tijdverdrijvende spelletjes te vinden, zoals woordspelletjes, plaatjes raden en noem maar op..  Het is nutteloos maar trekt wel gebruikers aan en bind ook gebruikers.
Een idee?
 
@Dr.Z, het idee is goed, maar lees eens terug op deze 2 forums, ik heb al meerder keren iets geprobeerd wat je kunt zien als een spel, maar daar komt weinig tot geen reactie op. 

Spelletjes hebben we in het verleden bij Fun ook gehad als optie. 

Ik zou het persoonlijk veel interessanter vinden als we de forums toch blijven gebruiken met de dingen waar het toch over en om gaat...

TV kijken, en vooral wat we meer kunnen, en het gebruik van gadgets in en om het huis. 

We gebruiken maar een klein beetje van onze pc en smartphone terwijl er toch zo veel meer mee te doen is. ;)
 
@Dr.Z het idee is goed, we kunnen altijd nog eens een nieuwe poging wagen, ondanks dingen die er al waren in het verleden.

freggel1 zei:
Ik zou het persoonlijk veel interessanter vinden als we de forums toch blijven gebruiken met de dingen waar het toch over en om gaat...
Nou hier spreek je jezelf tegen als ik naar je film en muziek onderdeel op Fun kijk en je topic met lekkernijen. :biggrin:

Forums gaan over satelliet en TV kijken. Gebruik van gadgets is ook niet iets waar het forum over gaat maar is er ook bij gekomen, er is dus geen enkele reden waarom er niet een thread met een woordspelletje of zo, zoals Dr.Z aangeeft bij zou kunnen?

Dus alle idee?n zijn gewoon welkom en we kijken wel welke er toegepast gaan worden. Maar eerst eens zorgen dat de samenvoeging goed verloopt, dat is al werk genoeg. ;)
 
Een leuk spelletje lijkt mij om de codering van SKY DE en SKY UK proberen te kraken. :)
 
..iets met de DVB-hack of zo? :biggrin:
 
Misschien een hardware stukje erbij en dan niet alleen op sateliet gebied. Maar divers
Denk aan ?huis hardware?  - zonnepanelen, warmtepompen, wasmachine?s, tv?s, versterkers, etc.
of ?auto hardware? - radio?s, dab+, navigatie, electrisch, hybride, lpg etc
Soort van consumenten rubriek.

 
@Nummer10, Volgens mij heeft BT ooit zo'n forum opgezet en wat op zich een uitstekend idee was maar het sloeg helaas niet aan.

 
 
Misschien was het forum destijds te vroeg geboren en zou het nu wel aan kunnen slaan..
 
Parabolica zei:
Volgens mij heeft BT ooit zo'n forum opgezet
Klopt, dat was hulp4all en dat liep na 2 jaar nog niet. Te vroeg? Misschien als je het af zet t.o.v. de toen groeiende populariteit van Social Media. Dan zou het misschien nu wel kunnen, maar alleen als social media minder populair aan het worden is en forums weer stijgende. Die trend zie ik momenteel nog niet.

Proberen kunnen we altijd he. Belangrijk is dat er dan ook genoeg mensen meedoen en postings komen. Maar dat zien we dan wel. Deze thread wordt ook mee over gezet dus als de migratie een feit is zullen de idee?n samen met het Eendenteam bekeken worden v.w.b. toepassing. Het is in elk geval leuk om te zien dat er meer idee?n boven water komen.

Freggel1 had al iets bedacht over pimpen van auto's en sterrenkunde, dus die idee?n worden ook meegenomen.
 
Idee?n zijn er (gelukkig) genoeg. Echter bij alles moet je letten op de beheersbaarheid en vanzelfsprekend de vraag of het zin heeft (lees: aanslaat). Bijvoorbeeld "hulp4all" is op zich geen gek idee, maar - los van het feit of het aanslaat - is de term op zich zo abstract/breed dat het moeilijk beheersbaar is vanwege de overzichtelijkheid.

Een ander ding is dit idee van Nummer9+1 :)cool:). "huis hardware" zou best kunnen aanslaan, want in het huidige tijdperk met smartfoons, tablets etc. weten een hoop mensen niet wat er allemaal mogelijk is. Zo hebben wij in ons huis heel veel dingen die "bestuurbaar" zijn via spraak (Alexa) en/of dus ook via een smartfoon, denk aan homecinema/geluid, tv, lampen, oven, tuinsproeiers, beveiliging via camera's, verwarming, koffiezetapparaat enz. enz. Uiteraard speelt hier de beveiliging een rol, maar ook de wifi/lan mogelijkheden.

Zo wilden we onze wifi verbeteren in en rondom het huis en hebben uiteindelijk nieuwe routers gekocht. Achter de schermen (via PM) hebben we veel contact gehad met een gebruiker van dit forum, die dezelfde routers heeft en hebben ons door hem laten adviseren, vervolgens aangeschaft en daarna veel dingen besproken. Dat zijn dingen waar je vooraf weinig/niets over weet, maar waar je later heel veel aan hebt. Uiteindelijk verbreed je aan beide kanten (dus bij beide personen) de kennis en mogelijkheden. Op het dak hebben we een wifi antenne, die we ingesteld hebben op een range van 3 km en de mogelijkheden zijn enorm toegenomen. Dit zijn mss dingen die je in zo'n rubriek op een forum kunt bespreken, maar ook hier is de valkuil dat het wellicht maar voor een paar mensen interessant is.

Zo zijn er meer onderwerpen te bedenken, waarbij je wel rekening moet houden met de nationale/globale ontwikkelingen; denk aan: milieu, groene energie etc.

Wat iedereen zich wel hierbij kan afvragen wat dit alles met satelliet te maken heeft, want dat woord komt toch in de naam van het forum terug. Feit is dat het satelliet gebeuren al lang niet meer zo populair is als vroeger en dat het kijken via satelliet steeds meer afneemt ?n met wat steeds meer populair - op het gebied van tv kijken - aan het worden is, je al snel tegen "begrenzingen" aan loopt vanwege de grenzen tussen legaal en illegaal.

Hoe het ook zij en wat Black Tiger al schreef: gelukkig zijn er genoeg idee?n en worden ze t.z.t. overwogen. Eerst maar eens richten op het samenvoegen op zich, want dat lijkt ons niet eenvoudig en moet je met veel dingen rekening houden. Dit is iets dat door ??n persoon (Black Tiger) uiteindelijk zal worden uitgevoerd. Dat geschreven hebbende, schiet ons te binnen dat we ook moeten denken aan de continu?teit, want alle kennis hieromtrent ligt dan ook bij diezelfde ene persoon en dat brengt wel een risico met zich mee: wat te doen indien op een gegeven moment die persoon niet meer in staat is de technische zaken uit te voeren. Dat risico is helaas nu ook al aanwezig en moeten we toch maar eens over na gaan denken hoe we daar - als alles van de samenvoeging achter de rug is en er enige rust is wedergekeerd - mee omgaan c.q. welke maatregelen er moeten worden genomen.
 
Even ter info.
is de term op zich zo abstract/breed dat het moeilijk beheersbaar is vanwege de overzichtelijkheid.
Ik begrijp niet helemaal hoe je dat bedoeld. Want het was inderdaad breed maar op dat forum kon je dus echt voor alle problemen terecht, electra, electronica, witgoed, brommers, fietsen, witgoed, computers, noem maar op, en voor zowat alles hadden we ook deskundigen aan boord.
Toch was de opzet best overzichtelijk van dat forum dus dat viel best mee. ;)
Maar da's verder off-topic.

Het huis-hardware gebeuren is al deels present op Fun, maar dat kan nog uitgebreid worden met zaken zoals genoemd.

Er is een apart kwaliteits en idee?nbus forum aanwezig, net als hier, waar straks na de samenvoeding iedere gebruiker zijn idee?n kan spuien over verbetering, kwaliteit en nieuwe idee?n. Dus het is goed om te zien dat er ook nu al leuke idee?n naar boven komen.

Qua continuiteit gaan we er zeker nog over spreken, maar een bepaalde geruststelling zal er zeker zijn. Ook nu is Eendenteam admin hier op Duck en zorgt voor backups etc., dat zal op het samengevoegde forum niet anders worden. Daarmee krijgt het Eendenteam op Fun toegang tot alles wat nodig is om de zaak draaiende en gecontinueerd te houden.
Verder zal e.e.a. nog wel achter de schermen besproken worden voor geval mij iets zou gebeuren, kan altijd, want ook dan moet e.e.a. gewoon door kunnen blijven draaien. Komt goed!
 
Ik denk dat het langzaam opgebouwd moet worden eerst met diverse en interessante onderwerpen die gewoon hot zijn, daarna komen de andere vragen en onderwerpen wel vanzelf van de forumbezoekers.

Misschien kan je ook iets met (gratis) game besprekingen doen?



 
Even weer een update. Er is eerst gewacht omdat de nieuwe forum software afgelopen jaar precies 10 jaar bestond en er toch wel verwacht werd dat er korting zou komen, omdat ze dat maar zelden doen en een paar jaar geleden was dat opeens zomaar het geval.
Voor hun decennium dus helaas niet.

De eigenaar van Duck heeft ook een bijdrage gedaan en aldus gaan we in januari beginnen met de aanschaf van de software en de omzetting.
Eerst wordt Fun omgezet (kan ook niet anders) en gecontroleerd of dat goed werkt. De bedoeling is dan om ongeveer rond de 15e a 20e te beginnen met de testen van het importeren van Duck. Geprobeerd zal worden om voor februari alles klaar te hebben, maar kan uitlopen bij tegenslag.
In elk geval gaat er nu z.s.m. begonnen worden met de conversie van Fun deze maand.

Niet bang zijn voor postings, die worden gewoon allemaal ook 1:1 meegenomen.
 
Dolgraag wil ik een jaarlijkse donatie schenken.

Waar kan ik dat kwijt?

Weet niet wat de totale kosten per jaar zijn  :rolleyes:, maar als vast lid wil ik mijn steentje bijdragen.
 
Er zit een donatie knop op Fun als het goed is. Hoeft niet jaarlijks hoor, dat lukt wel, alleen de initiele aanschaf is even wat meer. Kan ook direct via Paypal naar info (at) satellitefun.org.

Aanschaf is 160 dollar exclusief b.t.w.
Jaarlijkse verlenging is dacht ik 55 euro als ik er geen extensies bij heb, ook excl. b.t.w.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan