- Lid sinds
- 8 feb 2001
- Berichten
- 35.565
- Waarderingsscore
- 1.408
- Punten
- 113
- Leeftijd
- 61
- Locatie
- State Penitentiary
Nou dan ben ik benieuwd wat de garage gaat doen.
Nu we het toch over auto's hebben.... Weet iemand hier trouwens iets over dynamo's? Bij m'n dochter ging van de week het acculampje op het dashboard even branden, daarna weer uit. Dag erna 's avonds ging het weer branden maar niet meer uit.
Kwam bijna tot thuis en toen stotter stotter, raar geluid en motor uit.
Gezien het accu lampje dachten wij dynamo of accu. Ze heeft een Renault Twingo van '96. Nou accu was plat, auto even 3 meter getrokken en in zijn twee gezet sprong ie gelijk aan en motor bleef lopen.
Accu eens goed opgeladen aan acculader, vandaag er in gestopt. Als je de auto net start brandt heel vaag het accu lampje even, geef je 1x gas is het weg en blijft het ook weg.
De min-pool van de accu gehaald en motor bleef gewoon lopen, dit zou betekenen dat de dynamo nog werkt.
Voor de zekerheid gemeten. Dik 12v op de motor met motor uit. Met motor aan gaat hij naar 14,3 a 14,34 volt, als je het licht aan zet valt ie heel kort terug en dan weer 14,3 volt. Dus laadt bij.
Ga je nu flink gas geven dan valt hij terug maar blijft dan wel constant op 14,18 a 14,19 volt hangen, dus bijna 14,2.
Volgens een kennis zou dan toch de dynamo niet meer lekker zijn omdat die constant hoger dan 14,2 zou moeten leveren. Bij mijn eigen auto even getest en die blijft leuk op 14,34 hangen met vol gas.
Maar dat is maar net ietsie meer dan 1/10 verschil tussen 14,18 volt en 14,34 volt. En mij lijkt dat ie met 14,18 volt ook bij laadt. Is dan toch de dynamo stuk of is dat onzin en is het prima omdat die met vol gas op 14,18 stabiel blijft?
Nu we het toch over auto's hebben.... Weet iemand hier trouwens iets over dynamo's? Bij m'n dochter ging van de week het acculampje op het dashboard even branden, daarna weer uit. Dag erna 's avonds ging het weer branden maar niet meer uit.
Kwam bijna tot thuis en toen stotter stotter, raar geluid en motor uit.
Gezien het accu lampje dachten wij dynamo of accu. Ze heeft een Renault Twingo van '96. Nou accu was plat, auto even 3 meter getrokken en in zijn twee gezet sprong ie gelijk aan en motor bleef lopen.
Accu eens goed opgeladen aan acculader, vandaag er in gestopt. Als je de auto net start brandt heel vaag het accu lampje even, geef je 1x gas is het weg en blijft het ook weg.
De min-pool van de accu gehaald en motor bleef gewoon lopen, dit zou betekenen dat de dynamo nog werkt.
Voor de zekerheid gemeten. Dik 12v op de motor met motor uit. Met motor aan gaat hij naar 14,3 a 14,34 volt, als je het licht aan zet valt ie heel kort terug en dan weer 14,3 volt. Dus laadt bij.
Ga je nu flink gas geven dan valt hij terug maar blijft dan wel constant op 14,18 a 14,19 volt hangen, dus bijna 14,2.
Volgens een kennis zou dan toch de dynamo niet meer lekker zijn omdat die constant hoger dan 14,2 zou moeten leveren. Bij mijn eigen auto even getest en die blijft leuk op 14,34 hangen met vol gas.
Maar dat is maar net ietsie meer dan 1/10 verschil tussen 14,18 volt en 14,34 volt. En mij lijkt dat ie met 14,18 volt ook bij laadt. Is dan toch de dynamo stuk of is dat onzin en is het prima omdat die met vol gas op 14,18 stabiel blijft?