E installatie in een woning

janblues

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 okt 2006
Berichten
2.640
Waarderingsscore
304
Punten
83
Leeftijd
72
Locatie
Baflo
Mijn dochter en schoonzoon hebben een nieuw huis gekocht.
Ze vroeg of ik wat verlichting wilde ophangen.
Ik word echt oud.
In de douche ruimte van de badkamer zit verlichting. Verlichtings aansluiting bijna boven bad. Douche kraan niet geaard en wastafel kraan weer wel.
Het bedrijf mag zelf keuren.
Is het mijn leeftijd of on vak kundig gedrag.
 
Een woonhuis hoeft niet gekeurd te worden, zo heb ik begrepen.
Kranen geaard? hoe dan?
 
Sinds 2019 wil de verzekeringsmaatschappij dat je om de 3 of 5 jaar je installatie laat keuren.
In de natte ruimte zo als een douche worden kranen zichtbaar geaard.
 
Ik zie toch heel graag dat in natte ruimte alle leidingen welke kunnen geleiden, worden geaard, iets wat ook zichtbaar gedaan wordt op de douchekranen na.
 
Waterleidingen zijn door heel het huis gekoppeld en van koper. Ergens zal wel een aardpunt aangebracht zijn.
Net als de radiatoren.

Ff een universeelmeter pakken en de weerstand meten , en kijk uit dat je niet op uitwendige kranen meet die zijn meestal van plastic
 
Is het mijn leeftijd of on vak kundig gedrag.
Mijns inziens is dat onvakkundig gedrag. Kranen dienen geaard te zijn. Tenzij er sprake is van kunststof leidingen. Maar dan moeten metingen uitwijzen dat alles in orde is. Aldus wat ik op internet lees.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Verlichtings aansluiting bijna boven bad.
laagspanning misschien?
Sinds 2019 wil de verzekeringsmaatschappij dat je om de 3 of 5 jaar je installatie laat keuren.
geld klopperij.
oudere installaties keuren aan de hand van de nieuwste eisen
zo kan ik (maar wil ik) geen geld verdienen
en wat verplichtingen van verzekeringen betreft.. laat ze eerst eens naar hun zelf kijken.
 
Nee sat-ed gewoon 230 volt.
Toen ik het opmerkte en er wat van zei kreeg ik het antwoord de installateur zei dat het goed was.
Dus niet zeuren pap.
Dus vandaar de opmerking ik word te oud om nog iets zinnigs te zeggen.
 

Dit is een draadje waar eea wordt besproken.
Weer iets geleerd. :)
 
Dat gaat inderdaad om kunststof leidingen. In de oudere woningen liggen nog voor 't meest koperen leidingen.
 
De laatste tijd toen ik nog werkte werd er veel matelstud gebruikt in wanden.
Ik weet eigenlijk niet wat daar de voorschriften voor zijn maar werd ook nooit geaard.
Maar daar kun je de spanning ook aardig mee verslepen.
 
ik werk als loodgieter in woningbouw en er wordt altijd de henco leiding wat van kunstof is gewoon geaard op de buis en beugel van de douchekraan en wastafelkraan.
 
De leidingen zijn, zoals ik inmiddels heb begrepen, niet geheel van kunststof maar hebben vaak een aluminium mantel of tussenlaag.
 
De buitenkant is kunststof als je daar een aard klem op zet heeft dat geen toegevoegde waarde.
De aluminium laag is er voor om de leiding diffusie dicht te maken zodat het beschermt is tegen vervuiling van buitenaf.
 
De binnenkant is niet eens geschikt om te aarden, die is puur om invloeden van buitenaf zoals UV en licht, zoals @janblues ook al zegt, tegen te houden.

Een kunststof leiding hoeft niet geaard te worden :)
 
In de badkamer mag in de buurt van de douche of bad mag alleen een elektrisch aansluitpunt zijn buiten zone 2 en boven 225 cm (zone 3) Binnen 60 cm van de douchebak of bad (zone 0 en 1) mogen alleen 12 volt toestellen geplaatst worden van klasse III waarbij de beschermingsklasse in zone 0 IPX8 moet zijn en in zone 1 IPX5.

even snel gegoogeld en gezogd naar de badkamer zones. Lamp boven het bad mag dus ook op een afstand hoger dan 225 volgens mij.
 
Dat had ik ook al gezegd.
Gisteren kwam hij nog even zeggen de de aannemer de man van de verlichting en de installateur dat het zo goed was. In de douche boven zit een armatuur ip 20 binnen 60 cm van de douche. Ze hebben niet door als je lichaam nat is je geen schijn van kans hebt dit te overleven.
 
Dat de waterleiding van kunststof is wil niet zeggen dat er in de badkamer niets geaard moet zijn.

Alle metalen delen , douchebak, bad, radiatoren etc moeten geaard zijn.
Een lamp op 60cm afstand en op 255cm hoogte met een neem ik aan glazen armatuur of inbouw lijkt het me sterk dat je daar een opdoffer van krijgt , tenzij je in je blote kont het lampje gaat verwisselen op een stalen trapje zonder rubbertjes.
 
Deze zit op de zelfde hoogte als de douchekraan the matrix. En is helemaal open.
 
Ze hebben niet door als je lichaam nat is je geen schijn van kans hebt dit te overleven.
..dat is lichtelijk overdreven. Dan zou ik al 3x dood moeten zijn.
Zorg voor een goede groepenkast met goede aardlekschakelaars.. :)
 
Laatst bewerkt:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan