Effe de ogen uitsteken

Status
Niet open voor verdere reacties.

bert50

Addicted Member
Lid sinds
16 aug 2002
Berichten
1.440
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een tijdje geleden ben ik van UPC overgestapt naar OnsNet Eindhoven, dus Glasvezel met 100Mb Up/Down.

Maar als ik uit de news groups download kreg ik maar een snelheid van 5 tem 5,5 MB en dat is geen 100Mb download, dus was eigenlijk niet heel blij.

Af gelopen zondag heb ik weer eens Format C: gedaan, ruimd lekker op.

Weer alles wat ik nodig had geinstalleerd, XP als operating system, werkte alles weer ook mijn NewsReader "NewsPro".

Ik had wat grote bestanden in een NZB file zitten en bij het download ging de snelheid naar 7 MB/sec ik dacht ben er op vooruit gegaan.
Maar dat was niet zo even later keek ik nog eens en toen verschoot ik een beetje, de snelheid was op gelopen naar 11,5 MB/sec en das HARD. Omgerekend is dat 90 Mb /sec.

Jullie snappen wel dat ik nu zeer tevreden ben.

Wou ik alleen maar even zeggen.
 
bert ik zit hier nog steeds op de glasvezel tewachten ze zijn op de hoek bij mij gestopt euries op kloote zooi:gun::gun::gun::gun::gun:
gr frans
 
Een provider die het binaire en het S.I. stelsel door elkaar haalt...

Het S.I. is een tientallig stelsel terwijl in de informatica je alleen "aan" of "uit" oftewel 1 en 0.

Het S.I. ziet er zo uit:

Kilo = 1000
Mega = 1.000.000
Giga = 1.000.000.000

In de informatica ziet het er zo uit:

1 Byte = 8 bits
1 kB = 1024 B
1 MB = 1024 kB
1 GB = 1024 MB
1 TB = 1024 GB
1 PB = 1024 TB

Dus
11,5 MB = 11,5 x 1024 kB = 11.776 kB
11.776 kB = 11.776 x 1024 B = 12.058.624 B
12.058.624 B = 12.058.624 B x 8 bits = 96.468.992 bits

oftewel 11.5MB = 96.468.992 bits en niet 90.

Er zijn bedrijven/fabrikanten die harde schijven e.d. verkopen en die hanteren het S.I. stelsel (dus 1000/1000000 enz). Dit doen ze uit eigen belang!
Een harddisk van 1 TB is dan volgens hun 1.000.000.000.000 Bytes.
Echter als je het volgens de informatie uitrekent zou de harddisk 1024x1024x1024x1024 = 1.099.511.627.776 Bytes moeten zijn. Een verschil dus van bijna 10%.

Dit alles neemt niet weg dat Bert50 tevreden is en daar gaat het om, toch...
 
Dat klopt natuurlijk eendenteam.

Maar het binaire talstelsel wordt in de wiskunde op alle middelbare scholen onderwezen (net als octaal en hexadecimaal).
Zo ook dat 1kilobyte wordt gedefinieerd als 2^10 oftewel 2 tot de macht 10 hetgeen 1024 bytes zijn en zo verder met MB en GB.

En inderdaad wordt het gebruikt in de informatica, maar specifieker in de digitale techniek.

Grtz.
 
Dat zijn feitelijk de foute benamingen.
V.w.b. snelheden hoort men eigenlijk gebruik te maken van Mebibit als je op die manier telt.

Kilobyte en Megabyte behoren tot het decimale stelsel. Maar in oud gebruik werd dit bij het computergebeuren ook voor 1024 gebruikt hetgeen incorrect is.
Mebibit en kibibit etc. zijn al langer de officiele benamingen hiervoor, maar er is bijna geen hond die zich aan die officiele benamingen houdt.
Behalve een aantal harddisk fabrikanten die dan correct stellen dat 1 gigabyte is 1000 megabyte.
 
Dat klopt niet BT.

In de wiskunde wordt onder binaire talstelsels de kilobyte als 1024 bytes gedefinieerd oftewel 2^10 bytes (2^10=1024).
Daaraan is tot nu toe niets veranderd.

In de Binaire voorvoegsels (Nederlands) of IEC binary prefixes (Internationaal) wordt voor 1 kilobyte nog steeds 1024 bytes aangehouden.
Alleen in het SI stelsel wordt er voor 1 kilobyte 1000 bytes aangehouden zoals eendenteam correct opmerkt.
Er is schijnbaar voorgesteld om de kilobyte van 1024 bytes om te benoemen in kikibyte wat niet alleen belachelijk klinkt maar ook zo is.
Feit is dat niemand hem gebruikt inclusief (computer) industrie en gebruikers waardoor hij geen enkele waarde heeft.
Iets wat niemand gebruikt kun je maar beter afschaffen, haha!
Maar goed, je hebt goed wiki gelezen en die is weer eens vrij onvolledig, tenminste de Nederlandse dan.

Dus ik hou het mooi op de 1024 bytes zoals de rest ook doet.

Grtz.
 
Dat klopt wel degelijk Kilroy.

Maar goed, je hebt goed wiki gelezen en die is weer eens vrij onvolledig, tenminste de Nederlandse dan.
Dus ik hou het mooi op de 1024 bytes zoals de rest ook doet.
Ik heb niet alleen de wiki gelezen maar ook de officiele standaarden die de SI bijhoudt. Dus het is verstandiger om dit soort onprettige en niet ter zake doende uitspraken voor je te houden, zolang je niet weet waar ik me mee bezig gehouden heb. Zoiets irriteert behoorlijk.
Daarnaast schrijft de Engelse wiki dat ook hoor.

En een keer goed lezen wat ik schrijf is dan misschien ook handig, want ik reageerde helemaal niet op jouw rekenmethode maar op de benaming die je gebruikte.
Dat je dus 1024 gebruikt moet je zelf weten dat is correct maar je ligt fout met de benaming daarvan.

De kilobyte benaming behoort bij het decimale stelsel, hetgeen ook al eerder bestond. Daar komen ook de benamingen kilogram, kilometer etc. vandaan.
De computerindustrie heeft dat makkelijkerwijze overgenomen maar feitelijk mocht dat niet. De standaard ligt al lang vast en net daarom heeft men ook die standaard zo gemaakt.

Feit is dat niemand hem gebruikt inclusief (computer) industrie en gebruikers waardoor hij geen enkele waarde heeft.
Iets wat niemand gebruikt kun je maar beter afschaffen, haha!
Beetje een onzin argument wat ook nog niet klopt. Er zijn er genoeg die het gebruiken. Alleen nog niet iedereen.
Dat het nog weinig gebruikt wordt, maakt totaal niet uit en bepaald zeker niet of iets al dan niet waarde heeft. Een standaard is een standaard, of het nu veel gebruikt wordt of niet. En weinig... bijna alle HD fabrikanten gebruiken het bijv. al en ook scholen.

Verdiep je eens in informatica:
http://lcinformatica.nl/klas4/h1/h1.htm
 
Je gaat er schijnbaar weer een halszaak van maken, spijtig!

Ja, ik heb ook een informatica opleiding genoten met zeer goed gevolg, en diploma, dank u.
Daarin werd me geleerd dat 1kilobyte 2^10 bytes oftewel 1024 bytes waren, vandaar.
Dat is dan ook wat ik steeds in de informatica en computer gebeuren ben tegen gekomen.

Maar plotseling kwam het SI met zijn zin om dat maar te veranderen.
Het gevolg een grote verwarring en twee soorten normen met talloze meetings, vergaderingen en rechtszaken e.d.
Dat schoot niet erg op en men stelde voor om maar andere namen voor de twee stelsels te kiezen.
Als het SI zich er niet mee bemoeid had dan was het gewoon zo gebleven dat kilobyte voor computers gold en 1024 bytes betekende.
En ja hoor, jaren lang heeft niemand die nieuwe termen voor kilobyte (niet SI) namelijk kikibyte gaan gebruiken.
Sterker nog, als men kilobyte noemde bedoelde men 1024 bytes en niets anders.

Ja, je hebt gelijk, 1kilobyte IN HET SI-STELSEL is 1000 bytes hetgeen ik ook gezegd heb net als het eendenteam.
Maar in het binaire of IEC systeem (dus niet SI) zijn het 1024 bytes en heeft men een nieuwe nietszeggende naam gegeven die nauwelijks gebruikt wordt.

Je vindt blijkbaar dat ik die namen ook maar moet gebruiken, maar daar heb ik helaas geen goesting in.
Maar ik wens je veel succes met het gebruik van die "nieuwe namen".

Grtz.
 
Mag ik een eind maken aan deze discusie, of ik nu met 90 Mb of 96 Mb download, maakt mij niet uit. Waar ik wel blij mee ben is dat mijn SATA disken het kunnen bijhouden.

En ja het gaat oerendhard ik zit niet lang op een film te wachten.
 
Je gaat er schijnbaar weer een halszaak van maken, spijtig!
Helemaal niet, dat doe je zelf door maar over een berekening te blijven mauwen terwijl ik het over benamingen heb.
Over benamingen van berekeningsmethoden of de berekeningsmethoden op zich is helemaal geen twijfel of discussie over dus geen idee waarom je daar weer steeds op terug komt.

In de informatie worden 2 methodes van tellen gebruikt, binair en decimaal.
Lekker onhandig als je daar dezelfde benamingen voor blijft gebruiken, ook niet bepaald slim als er standaarden over zijn afgesproken om dat te voorkomen.
Daar ging het me om, meer niet.
Dat die afspraken niet deugen omdat je in de informatica beter ook gewoon 1 standaard kunt aanhouden (liefst het binaire stelsel) is mij ook wel duidelijk, je moet niet steeds doen of ik achterlijk ben.

Voor de tweede keer, het is niet kikibyte maar kibibyte. Doe je dat nu voor expres ofzo?

Als het SI zich er niet mee bemoeid had dan was het gewoon zo gebleven
Ja als dingen niet veranderden zouden ze nooit wijzigen. Als Microsoft geen monopolie had waren er nu ook bepaalde "standaarden" niet geweest, die zijn er ook alleen gekomen omdat MS dat eenmaal zo wilde.
Er zijn nu eenmaal bepaalde afspraken en standaarden nodig en things change, learn to live with it.

Je vindt blijkbaar dat ik die namen ook maar moet gebruiken, maar daar heb ik helaas geen goesting in.
Maar ik wens je veel succes met het gebruik van die "nieuwe namen".
Jij vindt blijkbaar dat ik dat vind, maar je vindt nogal veel over mij wat niet klopt, helaas geen feiten.
Het interesseert mij namelijk geen hol of jij dat wel of niet wilt gebruiken en er is nergens gezegd dat ik het zou gebruiken.

Het gaat hier gewoon om een mededeling van hoe het hoort te zijn en welke zaken er sinds jaren geleden al vernieuwd zijn op het gebied van de benaming.
Dat is informatie voor mensen die dat interessant vinden.

TER INFO dus. of jij het gaat gebruiken boeit me niet.

@Bert50: Ja sorry, je hebt gelijk, maar ik hou er niet gekleineerd te worden. Het wordt eens tijd dat ie leest wat er staat en niet van wat hij denkt dat ik vind of denk of gedaan heb. Feiten, geen gedachten.
 
We wilden het niet te technisch maken maar goed dan nu maar even iets technischer (niet uitputtend want er is nog veel meer mede te delen)

Of het nu 1000 of 1024 is, dat laat zich ook weer verklaren. We hebben allemaal op de lagere school geleerd dat 1 kilogram = 10 hectogram = 100 decagram = 1000 gram oftewel

1 kilogram = 1000 gram
1 hectogram = 100 gram
1 decagram = 10 gram

Er zijn er nog veel meer (mega=1000 kilo of giga = 1000 mega, enz, enz)

Dat zijn de S.I. (Syst?me International) eenheden.

Deze benamingen zijn allemaal aan het Grieks ontleed en stammen uit de tijd van Napoleon.

1 kilo is dus 10^3 (10 tot de macht 3 of 10 tot de 3e)= 1000
Later werden deze S.I.-prefixen (giga, mega, kilo e.d.) door de computerindustrie gebruikt. Omdat de opslagcapaciteit vaak in een macht van 2 werd uitgedrukt. Zo werd 1 Kilo (met een hoofdletter K) toegevoegd en dat was 2^10 (twee tot de macht 10) = 1024. Dit (1024) lag nl. zo dicht bij 1000 dat het woord kilo werd gebruikt. Echter kilo met een kleine k was in gebruik bij het S.I. dus koos men voor Kilo met een hoofdletter K.

Zo lang je dat (kilo met een hoofd- en een kleine letter) goed uit elkaar houdt is er niks aan de hand, maar dat gebeurde dus niet. Ze werden vaak verwisseld c.q. verkeerd gebruikt. Het verschil tussen de SI-waarden en de op machten van twee gebaseerde waarden werd met de groeiende capaciteiten van computers steeds groter. Daarom is in 1998 door de International Electrotechnical Commission (IEC) besloten deze verwarring uit de wereld te helpen door een nieuwe standaard voor binaire voorvoegsels te maken.

En wie schetst onze verbazing (nou ja).... de nieuwe binaire voorvoegsels kregen o.a. de namen: kibi, mebi,gibi, tebi, pebi, exbi, zebi, yobi. Op zich wel logisch bedacht want (alleen om te onthouden; als ezelsbruggetje dus) de eerste twee letters kun je relateren aan het S.I. stelsel en de laatste twee letters zijn altijd "bi" wat staat voor binair.
Dus kibi= 1024 binair. mebi (van mega) is 1.000.000. gi relateert aan giga, tebi aan tera, pebi aan peta, exbi aan exa, zebi aan zetta, yobi aan yotta.

Sindsdien is het niet meer gewenst de gewone voorvoegsels kilo, mega, giga, tera, peta en exa te gebruiken voor machten van twee: een megabyte is "gewoon" 1 000 000 bytes. Als je een hoeveelheid van 1 048 576 bytes wil benoemen, heet dat een mebibyte. Deze nieuwe standaard wordt echter nog lang niet overal gebruikt.

Samenvattend: we hebben volgens ons allemaal een beetje gelijk gelet op de praktijk, echter heel officieel c.q. strikt formeel heeft BlackTiger het volgens ons bij het juiste eind met kibi, mebi e.d.

Zo Bert50 is happy en daar ging het om. We hebben dit draadje uiteindelijk gesloten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan