Elfstedentocht 2009: "It giet oan!" Of toch niet?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
800
Punten
113
Leeftijd
60
Elk jaar, zodra het gaat vriezen, gaat het hart van de echte schaatsliefhebber weer sneller kloppen.

Zou hij komen?

Wat?

De Elfstedentocht natuurlijk.

Vol spanning wachten ze op de verlossende uitspraak: "It giet oan!" De dikte van het ijs moet minimaal 15 centimeter zijn langs de gehele route van 200 kilometer. De Enkhuizer Almanak voorspelt vanaf 12 januari 2009 tot en met 7 februari 2009 koud en bestendig weer. De laatste keer dat it oan giet was al weer een tijd geleden, in 1997.

lees hier meer

Jao in 1997. Da wiet 'k nog goe.:biggrin:

Toen zijn een aantal vrienden nog van me helemaal naar het noorden gegaan. Was wel enorm koud toen (logisch, want het wordt in Vriesland gevierd), maar erg gezellig. Leuk met glühwein en warme chocomel etc. En zij waren dus gewoon gaan kijken, niet meedoen.

Toen werd ook nog gezegd van wie weet, want met de huidige winters kan het zo maar weer 20 jaar of wellicht nog langer duren voordat er weer een elfstedentocht mogelijk is.

Het LIJKT er nu op dat het "slechts" 11 jaar gaat worden. Van de andere kant... de dooi zet in, hier bij ons in Maastricht is nu net vanavond zeer laat (tijdens het darten) wat sneeuw gevallen. Maar in het hoge noorden is het aan het regenen geweest.

Dus of het nog komt? Ik weet het niet, persoonlijk twijfel ik er zeer aan, maar het zij elke liefhebber wel van harte gegund!

@Black Tiger.

Volgens mij moet het makkelijk kunnen want as donderdag zijn ook de nederlandse kampioenschappen op ijs van 15cm, en dat moet men bij de elfstedentocht ook hebben...

Ik vrees alleen dat men het niet meer aandurft omdat er veel te veel mensen opaf komen, en er daardoor gevaarlijke situaties gaan ontstaan?

In de jaren 80 en 90 werd er allang over gesproken door de ijsmeesters, nu heb ik er op tv nog niets over gehoord of gelezen.

Maar van mij mag hij komen, desnoods op as zaterdag, dan maar een grootbeeld op de nieuwjaarsborrel!

Je geeft zelf al eigenlijk het antwoord. De Nederlandse kampioenschappen is met een beperkt aantal personen.

Bij de elfstedentocht moet men rekening houden met een enorm groep schaatsers tegelijk op het ijs en daarnaast nog fans c.q. toeschouwers waarvan er ook nog de nodigen zich op het ijs zullen bevinden.

Dan zijn er nog enkele meren die over geschaatst moeten worden en dan moet het ijs dus wel overal dik en daarmee ook veilig genoeg zijn. Ook moet er nog gekeken worden of men overal door kan of op welke plaatsen er gekluund (of hoe schrijf je dat) moet worden en hoe dat het beste opgezet kan worden.

Dat vergt nog de nodige controle en volgens mij ook nog wel een aantal dagen vriezen.

Of dat gaat gebeuren is nog twijfelachtig, er komt nog wel wat van vriezen aan, maar het is nog even wachten of het hard en lang genoeg is.

Zoja, dan denk ik ook dat ie er nog gaat komen. Eigenlijk zou dat wel prachtig zijn want het evenement bestaat 100 jaar dit jaar, dus dat zou toch super zijn om het dan ook nog met zo'n toch te kunnen vieren, nietwaar?

Waarschijnlijk niet... het ijs op de vaarten en kanalen is in Friesland de komende dagen volstrekt onbetrouwbaar en zal in dikte afnemen omdat het waterschap de spuisluizen open heeft gezet om het regenwater van gisteren te lozen.

Heeft het daar geregend dan? Ik dacht dat er in Vriesland zo'n beetje overal al ijs lag.

Hier ligt een redelijk pak sneeuw, vannacht zoals gemeld nog vrij dun, maar later in de nacht is er toch nog flink wat bij gevallen.

En als ik Piet mag geloven, gaat het de komende dagen ook nog vriezen en niet zo'n klein beetje ook niet. Temperaturen tot -20 doen toch al gauw Siberisch aan.

Maarja, op het journaal of SBS6 hoor ik verder iemand over de elfstedentoch, ook niet dat de organisatie zich voorzichtig begint te roeren of in de handen begint te wrijven en richting zaterdag gaat de dooi weer inzetten langzaam maar zeker dus ik twijfel er ook aan.

Ondanks dat ik het zeer mooi zou vinden is mijn reeds eerder genoemde twijfel nog niet echt afgezwakt.

De hoeveelheid sneeuw die bij jullie in het 'zuie' viel, viel hier zondag als regen :-( en vervolgens vroor het 's nachts, dus menig auto, fietsslot, huis- en garagedeur kon men hier niet open krijgen...

Maar goed... wie weet, het vriest weer volop!

daar naast friest ;) het hier ook niet zo erg als in limburg

en inderdaad klein beetje regen maar om daar nu die sluisdeuren voor open tezetten

maar wat wel weer handig was (inmiddels ook al weer over)je hoeft niet te kluunen (klunzen)

want je kon gewoon over de straat schaatsen

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan