Energie verbruik

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
399
Punten
83
Leeftijd
73
Wat is bij jullie het verbruik van gas en elektra?
Mijn woon opp.vlakte is 124 vierkante meter vrijstaand.
Aan elektra gebruiken we tussen 5000 en 6000 Kw op jaar basis'
En aan gas tussen de 1000 en 1400 cub.meter.
Mijn zonnepanelen leveren +/- 4000 Kw terug.

Jullie hebben natuuuuuuurlijk ook al gemerkt dat de gas prijs ontzettend laag is of niet.
Het was toch aan de olie prijs gekoppeld?
Het is mij nog niet opgevallen.

100 m2 ,twee onder een kap
20 jaars gemiddelde 1350 m3 per jaar. (zo oud was de ketel dus ook)
Afgelopen jaar een nieuwe aan de muur geknutseld verwacht ongeveer 20% te kunnen besparen.
stoomverbuik 3 personen 4500 kwh, nu met zijn tweetjes 3600 kwh.
Zonnepanelen hebben afgelopen jaar 4150 kwh geproduceerd.

Die gasprijs gaat echt niet naar beneden, nu er aan de kraan wordt gedraaid moet er meer gas in het buitenland worden ingekocht.

Elektra kost ca  9ct per kWh de rest van de 22ct is voor rutte.
Zo ook met het gas
Dus als elektra 25 procent daalt  dan gaat de prijs van 9ct naar ca 7 CT en dat van rutte gaat omhoog zodat je dan uitkomt op 21 ct
Dezelfde prijs calculatie kun je maken voor gas en benzine.
Olie is factor 3 gedaald van ruim 100 euro naar 30 euro maar de pomp rekent maar een paar procentjes minder.

Ons verbruik is ca 5500 kWh koken op elektra een hebben stadsverwarming weet zo gauw niet de omreken factor

Maar wat dacht je van de ziektekosten is zo langzamerhand de grootste maandelijkse kostenpost geworden.
2 personen met aanvullende verzekering ? 265,00 dan verbruik ik na 1 keer medicijnen halen mijn eigenrisico al en mijn vrouw verbruikt daar ongeveer  ? 300,00 van en niet te vergeten je eigen bijdrage in de tandartskosten. Dus bovenop die maandelijkse kosten nog eens kleine ? 1000,00 per jaar
Wat boeit dan nog die paar cent prijsverschil in de energieprijs?

@  the matrix

Ons verbruik is ca 5500 kWh koken op elektra een hebben stadsverwarming weet zo gauw niet de omreken factor.

En ik maar denken dat ik groot verbruiker was.
Wij koken op elektra.

@jacob

Je vergeet bij de zorg kosten ook nog eens dat je van je bruto salaris ook 5,5% zorgkosten wet betaald dus gouden tijden voor de zorg.

ca 100 premie per maand = 1200 plus 385 eigenrisoco = 385 samen 1585 euro en daarop dan nog die 5,5% via je salaris (bruto)dus gemiddeld ca 3% netto
stel 2000 per maand dan komt er nog eens 60*12 =720 euro bij ruim 2300 euro per jaar en dan heb je nog een hoop medicijnen die je zelf moet betalen.

Tandarts etc nog niet meegerekend

Mijn dochter moet 1 tand implantaat hebben kosten geraamd op ca 1750 euro maandpremie 30 euro met een vergoeding van maximaal 1000 euro en techniekkosten 80%

Gaat haar bij elkaar nog zo'n 900 euro kosten leve de zorg en de winsten van de zorgverzekeraars lopen torenhoog op, vind je het gek dat ze iedereen accepteren!!!!

Dat bedoel ik dus die zorgkosten drukken het zwaarst op je maandelijks budget, dan is de energie peanuts.

ja en mijn rekenvoorbeeld is per persoon dus maal 2  5000 euro VIJFDUIZEND EURO netto PER JAAR VOOR EEN werkend ECHTPAAR.

3de etage woning met 70m2 oppervlakte (alleenstaande).

Jaarverbruik elektriciteit 2.142 kWh, kosten ?140,16, leveringskosten ?32,17, totaal ?171,53
Energiebelasting, ?255,02, opslag duurzame energie ?6,34, vermindering energiebelasting ?316,11, (-54,75).
Netbeheerderskosten ?201,07 (duurder dan het totale stroomverbruik!)

Jaarverbruik gas 25m3 (collectieve verwarming).
Kosten gas ?8,20, vaste leveringskosten ?37,30, regiotoeslag ?0,13, energiebelasting ?4,76, opslag duurzame energie ?0,16 (totaal ?50,55)
Netbeheerkosten ?97,46 (duurder dan het totale gasverbruik!)

De maandelijkse kosten voor gas en elektriciteit voor 2016 zijn gestegen van ?47,00 naar ?55,00 p/m? Ik kan wel korting krijgen opbouwend over 3 jaar (20%) als ik een nieuw contract afsluit? Ik wil gewoon dat NUON de prijs marktconform aanpast zonder wijziging van het contract.

Vaste kosten collectieve verwarming ?226,47 p/j en mijn verbruik van de verwarming is hier 0 (NUL). 10% van de 144 woningen in dit complex doet de verwarming niet meer aan i.v.m. de hoge energiekosten van de collectieve verwarming Geschil tussen de VVE en de bewonersvereniging om in de nacht de ketel te verlagen en dit scheelt zo'n 25% aan stookkosten (?25.000 ? ?30.000). Maar er was een rechter die van mening was dat er ook in de nacht een stookplicht is.

De temperatuur is nu ingesteld op 80 graden 24 uur en 7 dagen lang voor de kou periode (sept-apr). Gemiddelde kosten op jaar basis per bewoner ?911,00 inclusief warm water maar er zijn bewoners met uitschieters naar zo'n ?2500 tot ?3500 per jaar en andere (bijna nooit thuis) betalen weer aanzienlijk minder dan het gemiddelde per jaar.

Misschien eind 2017 aansluiting op de (duurdere) stadsverwarming.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan