er gaat iets fout in de uitrichting

Wing39

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
27 sep 2008
Berichten
557
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
58
Beste mede forumers,

Wie o wie weet raad?

Vandaag ben ik bij onze member Thewhale geweest om een poging te wagen om zijn Twin LNB te installeren, helaas is dat maar ten dele gelukt, wat hem niet wilde lukken om een mooi signaal uit de Astra 19,5 te krijgen lukte uiteindelijk wel, en met een mooi resutaat.

Op zijn Clarck Tech 2100 slaat de meter keurig uit naar een 92% kwaliteit.

Wat me normaal wel lukt is de LNB een 10 graden kantelen waarna de 23,5 er ook netjes in valt.

Vandaag echter een totaal ander verhaal, op de 23,5 nul komma nul signaal te krijgen via zijn 60cm schotel.

Van alles geprobeerd, zelfs de kop vervangen voor een tweede, met het zelfde resultaat.

Nu kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat ik iets over het hoofd heb gezien.

Zou de elevatie toch niet helemaal kloppen ?

Wie heeft suggesties, want ik wil het uiteindelijk voor onze Thewhale opgelost zien te krijgen.

Alvast mijn dank en die van Thewhale.

Groet,

Wing

 
Toevallig heb ik een vraag van @the wale beantwoordt op een ander forum hij wist niet hoe hij zijn disqC moest instellen, hier onder mijn antwoordt

Het makkelijkste is dit plaatje te volgen dus op disqC 1.0 1.1 klikken kom je in een ander scherm stel je Astra1 in op DisqC 1.0 1 van 4.

Volgende Astra3 hetzelfde maar dan 2 van 4.

http://maxdigital.nl/max220s/weetjes/schotel2.htm

 
Hoi Aart,

Enorm bedankt voor de inlichting maar het probleem zit m niet in de instellingen op zijn ontvanger.

Ook op mijn smart meter krijg ik geen enkel signaal binnen, wat ik ook doe.

De Astra 19,2 komt vol binnen knallen maar op de 23,3 helemaal niks.

Ik kantel de kop 10 graden zoals het hoort maar helemaal niks, waar zou de fout kunnen zitten, want bij thewhale zijn geen beperkingen in het zicht naar het zuiden.

Groet,

Wing

 
Nou gisteren wist TheWhale anders niet hoe hij ingesteld moest worden als je zeker weet dat alles goed staat in de ontvanger dan zal de lnb wel kapot zijn dat die niet schakelt of de lnb spanning staat uit maar je zegt dat in de ontvanger alles goed staat.:)

 
Als ik het verhaal zo lees lijkt het mij dat er mogelijk iets mis gaat met de combinatie van zijn 60cm. schotel en de (duo)lnb. Het lijkt me dat deze lnb's niet op elke schotel goed zullen werken. Dit heeft te maken met de vorm van de schotel in combinatie met de brandpuntsafstand. Het zou dus zo kunnen zijn als je de ene 'kop' op 19.2 oost afsteld, je met de andere geen 23,5 oost ontvangt maar hem (onbedoeld) uitgericht hebt op bijvoorbeeld 22 graden. In dit geval heb je dus inderdaad wel signaal op 19,2 maar niet op 23.5 want de lnb is op een andere positie gericht.

 
Daar heb je helemaal gelijk in Matrix.

Er is nul komma nul garantie dat een Duo LNB werkt, maar meestal werkt t wel.

Het ligt helemaal aan de overige installatie.

Het is dus ook noodzakelijk dat je, als je met dit soort problemen zit, zoveel mogelijk informatie geeft.

Zoals het merk van het schoteltje.

Zou dat bijvoorbeeld een triax ding zijn, dan is de kans van slagen met de Duo LNB zeer groot.

Met een Raven schoteltje is de kans nihil, maar dat weet The Whale al want als ik me niet heel sterk vergis heeft hij deze schotel geplaatst om een Raven te vervangen.

Helaas zijn schotels meestal niet voorzien van een typeplaatje dus als het niet om een nieuwe gaat word het lastig een type vast te stellen.

 
Als ik het verhaal zo lees lijkt het mij dat er mogelijk iets mis gaat met de combinatie van zijn 60cm. schotel en de (duo)lnb. Het lijkt me dat deze lnb's niet op elke schotel goed zullen werken.
Helemaal correct. Ik ben het slechts deels met Mas3 eens dat het "meestal" wel werkt. Er zijn gewoon een aantal types.

En bij mijn zus en de buurman zaten we met eenzelfde euvel. Bij zus werkte het na veel sukkelen wel, bij buurman niet.

Enig verschil was dat zus een 80cm Triax had en buurman een 60cm, of omgekeerd.

Het is op een later tijdstip wel gelukt. Het blijkt dat er toch verschil zit in twin-lnb's voor 60cm en 80cm schotels. De goedkope zeggen wel voor 60 en 80 geschikt te zijn maar zijn meestal maar voor een van beide groottes geschikt.

Het loont zich in elk geval om de twin-lnb eens om te ruilen voor een andere.

 
Heren,

Enorm veel dank voor jullie input.

Thewhale heeft een ander 60cm schoteltje gekocht, helaas heb ik niet op het merk gelet.

In ieder geval was het geen triax want dat zijn de schoteltjes waar ik het liefst mee werk.

We hebben twee Lnb's geprobeerd beiden met het zelfde resultaat.

thewhale had het geluk dat CD eens een fout in het voordeel van de klant maakte en hem twee van die dingen stuurde.

Dus beide LNBs geprobeerd.

Ik heb dus zo een donker bruin vermoeden dat de theorie van The Matrix zou kunnen kloppen.

Ik ga in conclaaf met Thewhale , dan meld ik mij wel weer.

Overigens is de kop bedoeld voor een 60 cm schotel/

Groet,

Wing

 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo,

het klopt dat ik op een andere forum ook had gevraagd over mijn duo lnb

tenslotte moet je nooit op 1 paard wedden

maar iedereen bedankt voor het meedenken

zal mij gaan beraden over een andere schotel event.

maar ik krijg mijn disqswitch niet ingestelt op mijn clark tech 21oo plus

weet wel wat er wordt bedoeld ermee

gr

richard

 
Jonge jonge het zal toch niet waar zijn je disqcswitch niet ingesteld die zit in je duo lnb en hoef je niet in te stellen.

Je moet wel zorgen dat de ontvanger ingesteld is zoals ik boven met de link van de Maxdigitaal aan gegeven heb.

En kun je de ontvanger niet instellen dan is hij gewoon kapot of software matig is er iets mis, dan misschien eerst terug naar de fabrieks instellingen zetten.:)

 
ik weet dat er een disqswitch in de lnb zit

als ik mijn disqswitch instelt op mijn ontvanger dan staat hij als volgt

astra 1

disqswitch 1.1/1.2

committed 1

uncomitted 1

ik neem aan dat dan de astra 3 alsvolgt moet staan

astra 3

disqswitch 1.1/1.2

commited 2

uncommitted 2

dan is er nog iets als ik en trasponder wil invoeren

en geef dan 11.914 op dan zegt hijh dat de freq. niet klopt?

gr

Richard

 
Het is gewoon niet mogelijk dat het zo staat ik heb precies dezelfde 1.1/1.2 dat is een motor je moet kiezen voor:

Satelliet: Astra1

LNB Power: ON

LNB Type: Universeel

LNB Freq: 9750/10600

22 KHZ staat AUTO is grijs kun je niet instellen

DisqCswitch: 1.0

Committed:1

Uncommitted is dan grijs en kun je niet instellen.

Bij Astra3 doe je hetzelfde maar dan committed op 2 dat is alles en waarschijnlijk heb je dan wel signaal probeer het maar.:)

 
zal het na het eten direct eens bekijken

bedankt !!!!!

gr

richard

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 17:35 uur ----------

ik heb het nu als volgt staan.

astra 3

lnb power aan

lnb type universeel

lnb freq 11.914/27.500

22khz auto grijs

diseqswitch 1.0

committed 2

uncommited 1 grijs

als het zo goed staat ga ik van de week eens draaien met de lnb

want nu heb ik nog geen signaal zo

gr

Richard

 
Ik hoop dat je gelijk gaat krijgen Aart, maar zelfs met mijn Smart 2500 die ik gebruik voor het uitrichten kreeg ik geen signaal op de 23,5 en aan de meter ligt het echt niet, want ik heb de dag ervoor nog een 23,5 uitgericht en dat was werk van een paar minuten.

Ik ben echt geneigd te denken dat deze kop met de schotel niet lekker ligt.

Groet,

Wing

 
lnb freq 11.914/27.500
Heh zo krijg je nooit signaal dat is een transponder freqentie.

Maar ik hou hetr verder voor gezien heb het duidelijk uitgelegd als je het toch anders wil instellen ga je gang.

 
wat doe ik dan niet goed ?

waar moet de lnb freq dan op staan ?

gr

Richard

 
uhhhhh ik heb het bericht van aart nogmaals goed gelezen en ik heb ja echt waar signaal op de 23,5

heb de regionale zenders te pakken

bedankt aart44

gr

Richard

 
Ik zie al wat je bedoelt Aart, hij heeft onbedoeld de LNB frequentie veranderd.

Ja zo gaat het m ook niet worden.

Er spelen nu twee issues

1. De instellingen binnen kloppen niet

2. Er wordt buiten via de LNB geen signaal ontvangen op de 23,5

Eerst moet het probleem met de schotel worden opgelost, daarna is het instellen van de otvanger geen probleem meer.

de toppic zoals ik hem startte was bedoeld om het probleem met de schotel op te lossen.

Zelf denk ik dat het de moeite is om het met een 60cm Triax schoteltje te proberen.

Als dat probleem is getackled zijn de instellingen in de ontvanger vrij makkelijk te doen.

Alvast bedankt allemaal voor het meedenken.

Groet,

Wing

 
jongens,

ik heb alles gezet zoals aart44 het bij had voorgekauwd en nu heb ik zoals ik al zei signaal op de 23,5 en de regionale zenders al binnen

allen nog niet alles krijg ik binnen wat canal uitzend op de 23,5 maar dat zal wel met afstellen te maken hebben.

er is allen 1 maar als ik beneden zeg maar tv oost kijkt valt het signaal van mij weg op de xlaapkamers zet ik beneden het weer terug naar ned1 of zoiets dan keert het signaal weer terug.

(alles is gelust bij mij van de wwonkamer naar onze slaapkamer en dan aar mijn zoon zijn kamer)

is het verstandig om de slaapkamers maar op de twinportte zetten ?

gr

Richard

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan