Ergernis aan TV, wat doen we er aan?

Inderdaad het is "gratis" tegenwoordig en niet meer gratis zoals het was. Dat zie je ook met software "freeware" maar om het allemaal te kunnen gebruiken moet je toch betalen. Zelfs opensource is tegenwoordig vaak niet meer gratis.

NPO is ook niet meer gratis op zelfde voorwaardes en de commercielen ook niet. Echt gratis bestaat niet meer, we worden met allerhande lokkerjes aan een open knip geholpen.

Vroeger moest je kijk en luister geld betalen, velen waren blij dat het verdween maar hadden helemaal niet door dat vanaf dat moment iedereen het via de belasting moest betalen of je nu tv/radio had of niet.

De publieke omroepen en de commercielen zouden gratis moeten zijn in Nederland want je betaald belasting en de commercielen zouden hun inkomsten via commercials binnen halen. Niets daarvan is overeind gebleven.

Hier in Spanje is de TDT(Digitenne) Gratis en alle oproepen plus commercieel zijn gratis te bekijken, in Nederland zit alles achter de betaalmuur(ook de NPO via de belasting).

Je kunt dus eigenlijk stellen dat de Nederlanders zich in de luren hebben laten leggen want toen men in Spanje begon over betaalde TDT de hel losbrak en dat heel snel weer van de baan was.

In Nederland is gratis een sprookje helaas.
 
Klopt, daarom schreef ik het ook tussen aanhalingstekens. De NPO is niet gratis want die betalen we via de belasting, dat was vroeger inderdaad kijk- en luistergeld. Daar was nog wel mee te foetelen. :)
De commerciëlen worden nog altijd betaald door de reclames, die vallen niet onder de overheid dus daar betalen we ook geen belasting voor.
Dat was de reden dat de overheid vele leuke programma's lieten stoppen bij de publieke omroep omdat die "geen concurrentie van de commerciële omroepen moest zijn/worden". Ronduit belachelijk dus, want een aantal van die leuke programma's bestonden al van voordat die commerciëlen kwamen.

Gratis bestaat nog wel maar is wel erg zeldzaam geworden. Enkele freeware en open source producten die nog echt gratis zijn, die zijn er nog wel.

In Nederland zit alles achter een betaalmuur inderdaad, althans v.w.b. kijken. Het luisteren naar de commerciëlen is nog altijd gratis. Maar gezien er geen TV signalen meer uit de lucht geplukt worden, ben je dus wel verplicht een of andere provider te betalen voor je internet om online te kunnen kijken of voor een TV signaal.

Digitenne moest hier vroeger NPO 1, 2 en 3 gratis leveren zoals iedereen, maar goed, dat betaalden we toch al via de belasting en volgens mij is die verplichting inmiddels ook vervallen.
Dus ja als je in Spanje zo kunt kijken met een eigen ontvanger via TDT, dan is dat een stuk gunstiger.

Nederland wil overal geld voor hebben, en liefst veel ook.
 
Dus ja als je in Spanje zo kunt kijken met een eigen ontvanger via TDT, dan is dat een stuk gunstiger.
Dit zijn de TDT zenders die we hier gratis uit de lucht pikken.


En ik heb nog zo´n ouderwetse EMTEC media speler met 2TB HD erin en daarmee kan ik eventueel van de TDT kanalen opnemen en zo commercials skippen.
 
Dat is een behoorlijk lijstje. Nu nog mijn vrouw zover krijgen dat ze naar Spanje wil verhuizen, zal helaas niet lukken ben ik bang. :biggrin:
 
Dat is een behoorlijk lijstje. Nu nog mijn vrouw zover krijgen dat ze naar Spanje wil verhuizen, zal helaas niet lukken ben ik bang. :biggrin:
Het is hier best lekker leven hoor ben het na 23 jaar nog steeds niet zat :) Vooral nu hoe het met Nederland gaat en wat er allemaal gebeurd gaat het mij voorlopig niet uitnodigen voet op Nederlandse grond te zetten.

Maargoed dat is allemaal beetje te offtopic.

Een leuke tip om te kijken is trouwens de nieuwe serie Will Trent die komt 26 april 2023 op Disney+ Nederland. Morgen ga ik daar aflevering 10 van kijken. https://www.filmvandaag.nl/serie/11566-will-trent
 
Ik heb net de film Renfield gekeken en deze was zeer vermakelijk, wat mij betrefd een leuke tip voor iedereen om eens te gaan kijken met een bak chips erbij. https://www.filmtotaal.nl/film/36430
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan