Externe dataopslag.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.171
Waarderingsscore
574
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Door de jaren heen ga je steeds meer op de HD opslaan, maar er is een kans dat die verzamelde data, zoals foto's verloren gaat, en dat wil je niet hebben.

Nou zit ik dus te denken hoe ga ik die data veilig bewaren?

Ik zie dat hier verschillende mensen een Nas hebben, maar wat kun je daar eigenlijk verder mee dan data opslaan? Of is een externe HD ook voldoende?

Als er iemand is die hier zijn ervaringen/kennis even wil delen, dan graag.
 
Goede vraag freggel!
Daar zit ik ook mee.

Grtz.
 
Zoals het er nu voorstaat ga ik deze week een NAS halen, ik heb er eentje gevonden voor een leuk prijsje via MP, 2TB opslag zit er in, dus we hebben wellicht weer eens iets om mee aan de slag te gaan.

Maar nou ben ik benieuwd wat anderen zeggen over de externe opslag.
 
Een NAs is in principe een gewone harde schijf met wat intelligentie om zich heen.

Je hangt hem in je netwerk en dan is hij met alle computers bereikbaar.
Met een beetje geduld en instellingsvermogen kun je ook de NAS aanroepen
waar je ook bent .

Ik heb een Qnap en die bevalt me prima , maar het blijft een harde schijf, gaat die kapot ben je alles kwijt.
 
Omdat een NAS in principe niet meer is dan een harde schijf, sla je daar de gegevens met een vrijwel even groot risico op.
Daarom is het verstandig om een apparaat te kiezen waar je RAID mee kunt gebruiken, en dan te kiezen voor een RAID variant waar op twee (identieke) schijven dezelfde data word opgeslagen.
Wanneer er nu fouten optreden, dan kan de disk die de fout ingaat vervangen worden, waarna de RAID hersteld moet worden en je weer 2 schijven hebt die dezelfde data bevatten.
Nadeel daarvan is dat dat natuurlijk relatief duur is.
Voordeel dat je data er een stuk veiliger is.
Uiteraard is er nog steeds een kans dat beide schijven defect raken maar die kans is kleiner als dataverlies bij 1 defecte schijf.

Ik heb geen idee of dat er nog steeds is, maar ik raad je sterk af om te kiezen voor een NDAS.
"Network Direct Attached Storage", een wat mij betreft regelrecht misleidende naam.
NDAS koppelt zich aan je pc als een interne harde schijf terwijl ie verbonden is via een netwerk.
Destijds werkte dat alleen met windhoos pc's omdat er drivers voor ge?nstalleerd moesten worden, en dus niet als je een Linux OS hebt.
Je kon er ook geen koppeling mee maken met je satelliet ontvanger (want die werken niet met windhoos).
 
was het bij Raid niet zo dat je 2 precies dezelfde harde schijven moest hebben ??

En als er 1 stuk gaat en de nieuwe wijkt ook maar iets af (terwijl het dezelfde lijkt) ben je alles in een klap kwijt.

Sta me iets van bij.....
 
Misschien is online dataopslag safer en vele malen goedkoper dan een externe NAs of USB schijf.
Uploaden duurt wel een eeuwigheid ;-)

512Gb voor 1 euro per maand!

http://www.anatra.nl/
 
Bij online data opslag is er ook geen garantie en loop je dus hetzelfde risico. Ook daar gaan schijven stuk dat kan nog sneller zijn dan thuis omdat ze daar over het algemeen 24/7 draaien en ook nog vrij continue gebruikt worden.
Nu zitten daar vaak wel schijven in die voor dat soort gebruik gebouwd worden, maar uit ervaring met de servers kan ik je zeggen dat ook wij raid 1 gebruiken in de servers.

Dat raid 1 relatief duur is ligt meer aan het feit dat de harddisk nog wat duur zijn sinds die ramp daar in Azie anders viel dat wel mee.

was het bij Raid niet zo dat je 2 precies dezelfde harde schijven moest hebben ??
Nee, maar je moet wel dezelfde grootte van partities hebben.
Heb je dus bijv. een twee schijven van 1 TB en er gaat er eentje stuk en je zet er dan eentje van 1,5 TB bij, dan zal daar slechts 1 TB van gebruikt worden en die resterende 0,5 TB (500 gig dus) kun je dan niet meer gebruiken.

Dus het valt best allemaal mee.
Net als jij heb ik ook een Qnap en die komen altijd vrijwel gelijk met de Synology's als beste uit de test. Da's vaak stuivertje wisselen, ligt heel kort bij elkaar.

Voordeel is dat ze ook veel andere dingen kunnen, waaronder foto opslag, streamen, web- en ftp server etc.

Een andere optie is opslaan op DVD of Blue-ray, maar ook dat vergaat na verloop van jaren.

@Freggel1: Als je die nog niet gehaald hebt, dan zou ik die laten staan. Dat merk is namelijk getest als een van de traagsten, verder kun je er zelf geen extra applicaties meer bij zetten. Ook tweedehands kun je beter kijken voor een Qnap of Synologie.
 
Tja, het is dus het probleem bij de "moderne" oplag van media!

De LP's op vinyl kun je na 40 jaar of meer nog gewoon afspelen met dezelfde kwaliteit en er zijn zelfs moderne USB platenspelers ervoor.
Hetzelfde met de oude banden voor bandrecorders en overal liggen er nog tapes met oude opnames.
Die tapes slijten ook nauwelijks omdat er niets op beweegt, en ze alleen langs de magneetkop lopen.
Toen kwam de CD en DVD die onverslijtbaar zouden zijn!
In de praktijk blijkt dat echter niet zo te zijn en is de vraag hoe lang het houdbaar is.

Bij foto's had je de negatieven waaraan ook niets verslijt en die je gewoon met een apparaat weer kunt inlezen en opnieuw gebruiken.
Hier gaat dus nooit iets verloren.
Met de huidige digitale fotografie ben je gebonden aan digitale opslag op geheugenkaart of op HD's, die wel stuk kunnen gaan.

De overheid ging veel op microfilm zetten, en waarschijnlijk is dat houdbaar, maar nog niet bekend hoe lang denk ik.
Alles wat op papier stond was uiteraard wel houdbaar en wordt hopenlijk niet verbrandt.

Blijkbaar kunnen fabrikanten HD's niet betrouwbaar krijgen gezien het grote aantal HD crashes.
Dus wat de oplossing is voor de vraag blijft voor mij ook een vraag.

Grtz.
 
Black Tiger;227857 zei:
@Freggel1: Als je die nog niet gehaald hebt, dan zou ik die laten staan. Dat merk is namelijk getest als een van de traagsten, verder kun je er zelf geen extra applicaties meer bij zetten. Ook tweedehands kun je beter kijken voor een Qnap of Synologie.


Kijk dat zijn juist de tips die ik kan gebruiken!!!

ik heb dus zojuist een mailtje gestuurd naar de persoon waar ik die NAS zou gaan halen, en die begreep mij en hij was er niet bang voor dat hij dat ding verkocht zou krijgen.

Intussen heb ik wel een externe HD gekocht van 500 gig ( nieuw) , daar ga ik mijn foto's opzetten, en als het goed is een nog een externe via MP van 1tb ( tweedehands), dus daar gaan we ze ook nog eens opzetten...

De data die ik wil bewaren staan dan intussen op 3 harde schijven, het zou toevallig zijn als ze alledrie tegelijk crashen. :biggrin:

Toch allemaal bedankt voor de info, ik weet intussen weer wat meer.
 
Ik weet het niet maar denk dat jullie allemaal een beetje gelijk hebben.
Toen ik nog werkte in de ICT was mijn hoofd werk Servers en data opslag. Jullie spreken hier allemaal over RAID 0 en RAID 1, bij klanten van mij (ATOS Origin) werd er RAID 5 gebruikt. RAID 5 heeft 3 of meer disken nodig hoe meer disken hoe sneller de data wordt weggeschreven. Ik weet dat er al IDE controllers zijn die RAID 5 toestaan. Kunnen jullie het voorstellen een 42 Inch rek met onder in een joekel van een UPC daar boven de data bakken dan een leuke keyboard met scherm, dan krijgt men een aantal 1 inch hoge computers die elk maar een Harddisk hebben. Als alles werkte na behoren werd alles via een Giga Bit line aan het netwerk gehangen. Op kleine sataliet plaatsen van het bedrijf waar niet zoveel mensen werkten stond er altijd een Server met Raid 5.

Ja en dan gaat er een HD kapot, niet erg krijg via een management systeem te zien, een nieuwe HD in de binnenzak en naar de defecte HD toe. Maar die systemen hebben Hot Swappable HD's, die met het Rode lampje er uit en een nieuwe er in. Op de server start men de data recovery en het systeem is nooit gestopt en na een uur werkt de nieuwe disk weer.

Dus kun je data veilig opslaan JA. Met RAID 0, 1 word het moeilijker.

Maar ja ik doe het al 5 jaar niet meer volgens mij werken ze nu met virtuele servers, maar data opslag blijft gelijk of zelfs RAID 10. Wat dat betekent zoek dat maar op.
 
Inderdaad was me dat bekend, bert50.
Maar das een nog een stuk grotere investering en daarom een professionele oplossing.
En ik had niet de indruk dat freggel1 daarnaar op zoek was.
2 schijven spiegel je om de betrouwbaarheid te verhogen of je zet ze parallel (striping) om de snelheid te verhogen.
Als je er 4 hebt, kun je beiden doen en heb je een snelle, veilige oplossing, maar ook een hogere investering.
Wat hier niet genoemd is, is JBOD (Just a Bunch Of Disks), een raid-achtige oplossing (maar niet echt raid) voor schijven van verschillend type.
 
Was mij ook bekend Bert. Maar striping (raid 5) heeft ook zijn nadelen (met name de kosten).
Zo zit bij Raid 5 op elk stukje harddisk maar een deel van de data en wil je raid 5 kunnen gebruiken mot je ook een NAS hebben die dat aan kan.
Dus een NAS waar veel schijven in kunnen, dan loop je toch al tegen behoorlijk dure NAS systemen aan.

Dus kun je data veilig opslaan JA. Met RAID 0, 1 word het moeilijker.
Waarom zou dat moeilijker worden? Met Raid 0 wel, want dat is geen backup systeem, dat verdeelt de data over 2 schijven om sneller te kunnen werken. Gaat 1 schijf kapot heb je pech, rebuilden is dan niet meer mogelijk.

Raid 1 is mirroring, dus een exacte copie van de andere schijf, dus ben ik benieuwd naar jouw uitleg, dat het veilig opslaan van data met Raid 1 moeilijker zou zijn dan met Raid 5 want dat zie ik niet echt. Raid 1 wordt namelijk ook veel bij hosting servers gebruikt en dat zijn ook niet de eerste de besten, toch?

Inderdaad hebben moderne NAS systemen vaak ook JBOD ondersteuning als Mas3 al schrijft. Doch helaas heb ik daar weinig ervaring mee en vooralsnog ook weinig over gelezen v.w.b. iemand die daar een rescue of rebuild mee uitgevoerd heeft. Dus persoonlijk kan ik daar weinig over zeggen.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan