externe hdd

Kweetniet

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
28 okt 2002
Berichten
858
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
50
Eerst maar eens Prettige Kerstdagen en en goed 2009
Dat er nog maar veel illegaal gekeeken mag worden :)

Nu veel belangrijkere dingen


Ik heb me zelf maar eens een kerstkado gegeven....
Het is een externe harddisk (sata met verloop naar usb)

Kun je deze hdd ook aan de dream koppelen????
Dan bedoel ik rechtstreeks en niet via een NSLU

GRz
Willem
 
Ja hoor dat gaat. Tip: gebruik de HD alleen voor opslag van films en zo. Zet er geen data van een image op, dat belast je HD. Beter is dan die data op een USB of CF te zetten.
 
Wat voor een formatatie moet de HD dan hebben, fat16, 32 etc.

John
 
ik dacht ext2 het format wat linux gebruikt .
formatteren laten doen door de DM, dan moet het goed komen.

maar ik weet niet 100% of de DM een externe HD kan formatteren
 
Dan zal je toch eerst een partitie moeten maken met je computer ??

John
 
Als er echt niets op staat kan het verstandig zijn om een partitie te maken, maak die dan met fat16 of fat32 dat werkt vaak beter dan NTFS.
Niet dat je er iets mee gaat doen want de Dream moet hem dan zelf toch gewoon omformatteren naar ext3 (of ext2).
Of de Dream dat ook met een externe HD kan is me niet bekend, heb ik nog nooit geprobeerd.
 
Je hebt een sata-usb externe hdd. Afhankelijk van de image die je gebruikt kan die door de dm800 worden gemount en geformateerd. We raden aan als je zelf doet (dus niet via de box) g??n ntfs te nemen, maar ext3 omdat als je ntfs format hebt je aparte drivers moet gebruiken.

Je kunt de hdd ook via je pc als FAT32 formatteren en er dan bijv. een film opzetten. De hdd blijft dan ook op de dm800 als fat32. Je kunt dan altijd met de hdd switchen tussen pc en de box. Bedenk wel dat je altijd de dream uitzet (dus de stekker er uit) dan de hdd aansluit en daarna pas de stekker van de box er weer in. Doe je dat niet dan heb je kans dat het bestandssysteem op de hdd naar de filistijnen is. Hierbij maakt het niet uit of je hdd nu als fat32 of ext3 geformateerd is. Dus voor aansluiten hdd altijd eerst de stekker van de dm800 er uit.

Waarschijnlijk moet je ook de plugin usb2hdd gebruiken die je gewoon via de box kunt downloaden en installeren.
 
Even nog een toevoeging. Ik bedoelde met mijn reply te zeggen de initiele indeling en formattering bij een compleet nieuwe HD voor als de Dream hem niet mocht "zien".

Natuurlijk formatteer je hem daarna opnieuw met je Dream en dan liefst ext3 of anders inderdaad fat32 zoals het Eendenteam al aangeeft.
 
Maakt het voor werking en kwaliteit niet uit of je interne- of externe hdd gebruikt?
Ik zou zo denken dat externe hdd in ieder geval niet de box extra opwarmt.
 
Dus de Dream heeft geen warme bootUSB ??
Is dat niet te maken ??

John
 
@Gerardo: Dat lijkt mij ook.

@Flip: Hoe bedoel je "warme bootUSB"" ?
 
Heb er een WDH1CS10000E(extern) aangehangen via e-sata en door de DM800 laten formateren

duurde wel lang aangezien het 1TB is
kan nu programma's opnemen en heb er al een aantal films en muziek opgezet
tot nu toe geen problemen gehad behalve dat ik de standby tijd van de hdd op max moest zetten
deed ik dat niet moest ik steeds rebooten om bij de hdd te komen
 
Welkom op Duck Baseline.

Ja met 1 TB duurt het wel een paar minuten.:biggrin::biggrin:

Er is dan nog wat werk voor de firmware makers zie ik. Normaliter als de HDD op standby gaat en je spreekt hem weer aan via de ontvanger (althans bij 7000/7020 bijv.) dan duurt het een paar seconden dat de HDD opgespint is maar daarna kun je hem weer gewoon bereiken.
Als je de DM800 echt moet laten rebooten om erbij te kunnen komen, dan is dat in elk geval nog een puntje waar door de knappe koppen eens naar gekeken mag worden.

Maar het apparaat begint ook mij steeds beter te bevallen.;)

Bedankt voor je uitleg!
 
Black Tiger;198766 zei:
Als je de DM800 echt moet laten rebooten om erbij te kunnen komen, dan is dat in elk geval nog een puntje waar door de knappe koppen eens naar gekeken mag worden.
Misschien dat je daarom wel de standby tijd kunt instellen.

@baseline: kun je wat meer specifieker zijn? Welke image heb je in flash, welke image gebruik je (kan dezelfde zijn als in flash) en hoe heb je de standby tijd nu staan? Als je die 1 of 2 sec lager zet, heb je dan dezelfde problemen? Overigens weten we niet of je de duitse en/of engelse taal machtig bent, maar wellicht een idee om met de antwoorden op die vragen en een verdere omschrijving van het probleem (hdd benaderen pas nadat de standby tijd op max staat) je direct (in het engels of duits) tot de ontwikkelaars van enigma2 te wenden. Er zal dan op je bericht geantwoord worden en indien noodzakelijk zullen ze een verandering in enigma2 aanbrengen. Indien je de url van dmm-forum niet hebt kunnen wij je dat wel geven. Besef dat je nu eigenlijk geen probleem hebt omdat je de standby tijd op max hebt staan, maar we vragen ons af of dat nu echt de bedoeling is....
 
Misschien dat je daarom wel de standby tijd kunt instellen.
Ja, misschien, alhoewel je bij andere Dreams die HDD's hebben ook de time-out kunt instellen. De benaming is dan weliswaar anders, maar de aktie (hdd gaat naar standby) is feitelijk hetzelfde.
 
Ik gebruikte de gemini image(versie ben ik ff kwijt, 1 van de laatste) en het vreemde was dat ik in devicemanager ging mounten de harddisk niet geformateerd kreeg.
in het menu en dan bij systeem/harddisk ging wel....daar heb ik de tijd uiteindelijk op 99 gezet

nu heb ik de oozoon image erin gezet en nog geen probleem ondervonden, voor zover ik me herinner zag hij de harddisk al vanzelf en staat alles nog standaard(12 min dacht ik)

eigenlijk ben ik nog een beetje aan het proberen...de dm800 is mijn eerste dreamdoos die ik heb
 
wij hebben ook bij sommige images dat om de een of andere reden de mountmanager (via menu->applicatiesge?nstalleerd) niet de hdd goed mountte. Heel in het begin (behoorlijke tijd geleden) lossten we dat op door in /etc/init.d het bestand bootup aan te passen, bij latere images(gemini, oozoon) bleek dat niet nodig en hebben we handmatig in/etc het bestand fstab aangepast. Met de laatste oozoon gaan het nu gelukkig inderdaad vanzelf (automatisch dus).

Zoals je aangeeft werkt het nu wel direct met oozoon image maar niet met gemini, dat zou er op duiden dat het niet aan enigma2 ligt doch aan de image.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan