F1 seizoen 2023

Zo.... daar gaan we weer, mooie overwinning en dan bedoel ik de race tot aan de 3de rode vlag, toen lag Max met dik 10 seconden voor op Hamilton.

Normaliter kijk ik deze race vrijwel nooit, te vroeg want dan slaap ik. En normaal gebeurt er ook niets bijzonders. Toevallig besloot ik vandaag die paar uurtjes later op te blijven en ben blij dat gedaan te hebben want er gebeurde van alles.
Nog nooit vertoond, 3x een rode vlag binnen 1 race en dat in Australie zelfs. LoL.

Echter dat eindbesluit daar begrijp ik echt niets van en zal het laatste woord vermoedelijk ook nog niet over gevallen zijn.

Daar is toch een regel voor dacht ik:
Bij een rode vlag in een semi-finale of finale waarbij ten minste 75% van de raceafstand is afgelegd wordt de uitslag van de race bepaald op een moment voor de rode vlag.
Aldus het reglement vlagsignalen KNAF.

Nu kan dat afwijken van de FIA maar als je toch 2 rondes voor het einde nog een rode vlag krijgt door zo'n ongeluk en je raakt al over tijd (dik 20 minuten) dan blaas je die race toch af?
Want wat er nu gebeurde was niet alleen gevaarlijk maar uiteindelijk ook totaal oneerlijk v.w.b. de auto's die niet door eigen schuld uit de baan getikt werden en niet meer aan het ere rondje konden meedoen. Zo werd bijv. ook Haas het haasje.
Dan moet je de race stil leggen, beëindigen en de uitslag van de ronde ervoor handhaven. Dit vind ik erger en gevaarlijker dan wat Masi gedaan heeft toen Max de eerste keer kampioen werd.

Vooralsnog blijft de uitslag staan, maar zou me niet verbazen als deze regel aangepast gaat worden.
 
Ik kreeg het niet opgebracht om eerder dan normaal op te staan, maar ik heb zojuist de samenvatting gekeken [na eerst 5 minuten reclame bij Viaplay] maar wat een "zottenkot' ergens jammer dat ik op 1 oor ben blijven liggen.

Ook heb ik vandaag gelezen wat ze wellicht met Verstappen gaan doen, of hij over of op de witte lijn stond.

De sensors zijn niet afgegaan, dus Max heeft geen straf gekregen.
 
Ja op Twitter was daar wat meuk over, maar hij stond perfect op de witte lijn, Verstappen zorgt wel dat ie er niet overheen gaat.

En verbazingwekkend.... zelfs Toto Wolff doet eens aardig:
Niet alleen het FIA-regelboek laat zien dat Verstappen juist handelde. Ook Mercedes-baas Toto Wolff laat weten dat er niks aan de hand is. Tegenover Sky Deutschland zei de Oostenrijker dat Verstappen precies op de lijn stond en dat zijn start correct was. Het hoefde wat hem betreft dan ook niet onderzocht te worden.
Hoe is het mogelijk... :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Misschien probeert Toto max binnen te hengelen voor zijn team?
 
Nu kan dat afwijken van de FIA maar als je toch 2 rondes voor het einde nog een rode vlag krijgt door zo'n ongeluk en je raakt al over tijd (dik 20 minuten) dan blaas je die race toch af?
De race kan alleen maar eindigen onder de rode vlag als er niet meer herstart kan worden ( om welke reden dan ook ) in alle gevallen kon er worden gestart dus.............................................................

Reglement zegt dat een race binnen 3 uur na de start afgelopen moet zijn er was dus nog tijd genoeg.
En verbazingwekkend.... zelfs Toto Wolff doet eens aardig:
Ja maar de eerste vraag aan de stewards kwam wel van Mercedes.

Misschien probeert Toto max binnen te hengelen voor zijn team?
Dat gaat nooit gebeuren
 
als er niet meer herstart kan worden ( om welke reden dan ook )
Is dat zo? Ik kan het FIA reglement niet zo snel vinden.
De gevaarzetting zou je in elk geval als reden kunnen nemen gezien. Want rode vlaggen zijn er juist om gevaar tegen te gaan. Afgekoelde baan en met name de te laag staande zon waren punten van gevaarzetting.

Even terug naar Baku in 2020, daar deed Michael Masi inderdaad hetzelfde, 2 rondes achter de safety car aldaar, nu was het zelfs maar 1 ronde.
Echter daar lees je ook het volgende:
Historically, F1 has had the option to declare races officially over if a stoppage occurs beyond 75% distance.

It could have opted to declare the Baku result as soon as the red flag was shown, or could have finished the race under the safety car.
Het is dus zo te zien een keuze van de wedstrijdleiding, het had wel gekund. Racen achter de safety car tot het einde is geen racen meer in mijn optiek want er veranderd niets meer. Maar goed, men doet dit dan natuurlijk voor de fans en het fotomoment.

Qua tijd kan het alleen maximaal 3 uur zijn als de tijd onder de rode vlag zo lang duurde.
The race can not exceed two hours in length—if this interval is reached, the race will be ended at the end of the next full lap—unless the race is halted by a red flag, in which case the total time including the red flag stoppage must not exceed three hours, and the total time excluding the red flag stoppage may not exceed two hours
Oftewel, we hebben 2 rode vlaggen gehad, was dat meer dan 20 minuten, dan zaten ze nog binnen de tijd. Was dat 20 minuten of minder in totaal, dan zaten ze op het randje.

Ja maar de eerste vraag aan de stewards kwam wel van Mercedes.
Ik las in de nieuwsberichten op GP33 dat de beschuldiging vanuit Twitter kwam.
Wolff kan goed genoeg zien hoe Max staat en waarom vragen als hij toch weet dat hij goed staat en dat zelf ook aangeeft en ook dat er geen onderzoek nodig is.
Heb jij dat op TV gehoord dat die vraag van Mercedes kwam? Zou me niet verbazen, dat niet, verbaast me alleen dat ik dat niet in berichtgeving terug zie.

Nee Max gaat zeer zeker niet naar Mercedes, hij gaat vanuit Red Bull met pensioen. En als ie nog ergens naders naar toe zou gaan, geheid een andere club.
 
Wanneer Toto 300ML per jaar gaat betalen, is max naar merc... Ik zou het in elk geval voor de helft doen. :biggrin:
 
Hmmmmzzzz..... Gaat Max morgen de leiding morgen aan Perez overdragen?
 
Als het regent niet freggel.
Maarre aan de andere kant is dat wel spannender.
We gaan het zien vanavond.
 
Hoezo overdragen? Dat gaat zeker niet vrijwillig gebeuren dus dan kun je niet van overdragen spreken.
Maar met droog weer weinig kans, want die auto van Perez is net zo snel en Max moet eerst nog maar eens op die tweede plek zien te komen.
En dan is ie nog niet langs Perez want die wil ook echt voor de titel gaan dit jaar.

Als het regent dan weet ik het nog niet, dan wordt het een ander verhaal misschien, afwachten.
Zal inderdaad wel een inhaalrace worden voor Max en dat maakt het weer wat spannender.
 
Mijn idee BT.
Aldoor 2 redb. op een aantal sec voor de rest is niet spannend.
Er zijn er al een paar af gegaan dus misschien valt de s car nu gunstig voor Max.
 
Aldoor 2 redb. op een aantal sec voor de rest is niet spannend.
Klopt, alhoewel eerst met name Max vooraan reed en Perez ergens op de helft. Eigenlijk pas sinds dit jaar rijden ze beiden steeds vooraan.
Maar dit was ook precies de reden dat ik op een gegeven moment gestopt ben met F1 kijken. Het was toch altijd met Schumacher met de Ferrari vooraan jarenlang.
Blijkt nu achteraf dat dit grotendeels door gefoetel met de auto is gekomen. Er was ook al zo'n akkefietje met McLaren Mercedes, ja met janker Hamilton, in 2007. Daarbij verloor McLaren alle constructeurspunten, maar de coureurs mochten de punten houden omdat het om bedrijfsspionage ging.

Hopelijk blijft Redbull verschoond van van dit soort dingen en rijden ze vooraan omdat de auto echt gewoon beter is dan de rest en niet vanwege gefoetel.

Even los daarvan was Schumacher (ook al moet ik hem niet) ook een geweldig goed coureur.
 
We delen ook dit samen BT.
Dat Max ook een aantal keren kampioen wordt vind ik niet erg.
Maar dat hij er nu voor moet werken maakt het weer leuk.
MS was ook niet mijn favoriet.
 
Maar dat hij er nu voor moet werken maakt het weer leuk.
Exact! En dat laat ook aan de twijfelaars dan weer zien dat hij niet alleen wint omdat hij een snelle auto heeft maar ook omdat hij gewoon een uitstekend coureur is.
Ik denk niet dat ie vandaag nog gaat winnen gezien de snelheid die Perez ook er uit weet te halen. Maar een tweede plek zie ik nog wel gebeuren. Sowieso spannend en zo hoort het te zijn!
 
Het was een geweldige race!!!!
 
Zeg dat wel!! Schitterende race en bijzonder genoten, Max is een echte kampioen! 🍾
Mooi zijn moment afgewacht, met voorzichtig zijn bij de start even een plekje verloren en daarna een prachtige inhaalrace.
Perez dacht even dat hij het nog wel ging halen, maar Max die het langs van allen door reed op zijn harde banden en met die mediums was hij niet meer te houden. Die 1,3 seconde of wat was het dat Perez op hem voor lag was een schijntje. Daar was ie snel voorbij en dan op die 6 of 7 rondes wat er nog resteerden ook nog eens met 5 seconden verschil winnen. Top!

Nu is het wel de snelste auto maar hij is echt wel een goede coureur, die inhaalactie waarbij hij zowel Leclerc alsook Magnussen voorbij gaat is gewoon super!
Snelste race ronde en driver of the day erbij, eindelijk weer een spannende race.
Genoten!
 
@Black Tiger , het was écht een race waarbij ik zelfs op het puntje van mijn stoel zat!

Al kijkend naar de race, en iedere ronde die Max op de harde band, was ik bang dat hij een "klapper" kreeg!

Maar hier thuis noem ik Max, de Rintje Ritsma de rijder die zijn banden en dergelijke zo onder controle heeft dat hij weet dat bij een pitstop hij toch zijn voorganger wel inhaalt!

Rintje deed dat ook met het schaatsen, en hoefde perse iedere afstand te winnen om kampioen te worden.

In mijn ogen doet Max dit nu ook, hij rijdt Perez na de stop in no time op 5 seconden.....

En tja de rest mag de stof uit hun ogen wrijven. :biggrin:
 
Gisteren kon je zien dat de hiërarchie bij RED BULL compleet bij Max ligt.
Perez vroeg met nog 5 rondjes te gaan via boordradio wat de snelste tijd was

Maar het team gaf geen go voor Perez om binnen te komen en Perez hield zijn mond , voor een banden wissel naar Rood waarmee hij zeker de 2e plek kon behouden voorsprong 20 sec op Alonso en had zo de snelste ronde op zijn naam kunnen bijschrijven.

Zeer dubieus want max heeft in een eerdere race wel opdracht voor bandenwissel gekregen om zo ook de extra punt te pakken.

Perez is gisteren een beetje gepiepeld.
 
The Matrix het kan ook fout gaan bij die stop.
En is dat is maar 1 punt meer.
Je kon duidelijk zien wie hier de beste rijder was.
Perez had een enorme voorsprong en eindigt 5 sec. later.
 
Laatst bewerkt:
Al kijkend naar de race, en iedere ronde die Max op de harde band, was ik bang dat hij een "klapper" kreeg!
Ik had hier toevallig een buurman van een paar huizen verder zitten. Die had even stress met zijn iptv en weet niet hoe dat moest, maar de race was al begonnen, dus heb ik 'm uitgenodigd bij mij verder te kijken en dat ik dan na de race het wel zou fixen (hetgeen ook gebeurde).
Ook hij was bang voor een klapper de hele tijd, terugdenkende aan dat moment toen dat ook gebeurde. Maar dat was een bandenfout, ik had er wel vertrouwen in.

Perez is gisteren een beetje gepiepeld.
Nee dat ben ik niet met je eens. Zoals Olav Mol ook al zei, is hij op de medium band gestart omdat iedereen vooraan op medium start en dan was kans geweest dat hij met de harde band niet mee had gekund en plekken verloren had.
Die medium band gaat nu eenmaal niet langer mee dus dat was moeilijk.
Verder heeft hij ook een of meer keer de tijd of afstand van Max gevraagd en heeft hij ook antwoord op gekregen. Toen ging hij ook iets harder rijden en werd even de afstand weer iets korter.

V.w.b. die laatste paar ronden was dat een te groot risico geweest. Hij had nu een zekere 18 punten binnen en Alonso lag nipt tussen de 18 en 20 seconden achter hem.
Verstappen had eerder 20 seconden en eindigde toch 1,3 seconden achter Perez. En zijn pitstop ging ook nog bijna een seconde langzamer (3,1 en bij Perez dacht ik of iemand anders 2,2). Misschien voor zekerheid.

Zoals @janblues ook al zegt, het gaat hier om het team, en als er ook maar iets mis gaat met die pitstop op die laatste paar ronden dat het mogelijk was, dan had hij een plek kunnen verliezen.

Daarnaast was die snelste race ronde nu bij Max en niemand van andere teams kon dat afpakken en daar gaat het om, dus is gewoon top winst voor het team. Dan ga je zo'n risico niet nemen en dat risico zou Perez zelf ook niet gewild hebben in dit stadium voor 1 puntje extra.

Bij Verstappen is dat toen wel gedaan omdat een ander team dat punt had en Max tevens ook ruim tijd had om een extra stop zonder tijdrisico te maken. Dus hebben ze wel het pitrisico genomen .

Dus ook mijns inziens is Perez niet gepiepeld.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan