F35?

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
Ik zag op de Duitse tv een journaal waarin de Amerikaanse minister van Defensie kosten besparingen aankondigde.
Hierbij zou het ook gaan over de F35 met een mogelijke cancellation.
Die F35 is natuurlijk de JSF.
Ik heb verder nog niets gehoord hierover, iemand anders wel?

Het is wel bekend dat er grote kostenoverschrijdingen zijn.
En nu is de wet zo dat bij 50% overschrijding dat het congress gemeld moet worden.
En moet opnieuw bekeken worden of ermee moet worden doorgegaan.
Nu werd in 2001 geschat dat hij 50 miljoen Dollar zou kosten.
Op dit moment wordt het geschat dat het tussen 80 en 95 miljoen Dollar ligt (in 2002 Dollars).
En 112 miljoen in huidige Dollars.
Inderdaad heeft het Pentagon (Ministerie van Defensie) aan de Senaat een 50% overschrijding gemeld.
De precieze cijfers zullen nog wel komen maar zijn volgens mij nog niet bekend.

Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren.

Grtz.

Aan dat JSF verhaal is eigenlijk niks eerlijk gegaan.
De voorstanders maar volhouden, het beste toestel voor de beste prijs.

Hier wilden de luchtmachttop dat ding pers? hebben, en dat is begrijpelijk.
Want het levert feestreisjes op naar de USA voor piloten en personeel voor opleiding/training.
Dat was al besloten voordat er een JSF gevlogen had.
Vergelijkende testvluchten zijn er dus niet geweest.
Ook de prijs vergelijking kon niet worden gemaakt omdat Lockheed zei dat het afhing van het aantal geproduceerde toestellen.
De andere partijen moesten dat natuurlijk wel doen.
Daarnaast is bv in Noorwegen zwaar druk uitgeoefent op de regering zoals nu uit Wikileaks blijkt.
Het aantal geproduceerde toestellen zou eerst tussen 5000 en 6000 liggen volgens Lockheed.
In 2008 ging de Nederlandse regering nog uit van 4500 met hun reken modellen.
Nu blijkt dat in het gunstigste geval 3000 maar ook de helft is mogenlijk.
In elk geval gaat het ding veel meer kosten.

Kijk, de Duitsers Engelsen en Fransen waren nooit zo stom in die Amerikaanse val te trappen.
Die hadden eerst hun panavia Tornado 2-straals jet (Duits/Brits), en de Fransen hun eigen lijn toestellen.
De opvolger daarvan is nu de Eurofighter Typhoon ook een 2-straals jet.
En de Fransen hebben hun nieuwe Rafale, ook weer een 2-straals jet.
Dat is veel verstandiger dan 1 motor, want dat die allebei tegelijk uitvallen is wel erg klein.
Qua performance zullen ze niet onderdoen voor de JSF.
Die gaat er echt geen rondjes omheen draaien.
Het blijkt nu dat zowel de Eurofighter als de Rafale goedkoper zijn als de JSF.
En dan heb je echt heavy metal met een echte 2-straals aanvalsjager.

De JSF is niet stealth, maar heeft stealth eigenschappen.
Daardoor kan hij geen externe tanks meenemen waardoor het bereik kort wordt.
Hij kan ook geen supercruise doen.

Hier nog een link met veel verhalen.

http://www.jsfnieuws.nl/

Grtz.

Natuurlijk had de KLU de Rafale moeten nemen,het is een 4e generatie multirole gevechtsjager met stealth eigenschappen die onze Amerikaanse vrienden tijdens de internationale oefening Red Flag elke keer weer een flink pak slaag gegeven heeft.
Eerlijkheidshalve moet wel gemeld worden dat er gevlogen werd tegen F15 en F16's.
Het vliegtuig kost een 10e van de prijs van de JSF en zit ook boordevol moderne avionics.
De vlieger ziet bijvoorbeeld net zo veel als er 's avonds in het donker gevlogen wordt als overdag en kan ook gesproken commando's uitvoeren.
Maar nee, onze geleerde politici willen graag bakken en nog meer bakken geld uitgeven aan een vliegtuig wat over 10 jaar nog niet operationeel is.
Wat ik persoonlijk een beetje vreemd vind is waarom wij de F22 Raptor niet kunnen en mogen kopen van onze Amerikaanse vrienden.
Maar ja er gebeuren daar wel meer dingen die ik niet begrijp.
Om kort te gaan, voor mij liever geen F35 !

Groeten

Of de Eurofighter wat mij betreft, die is ook erg goed.

Die F22 is een federale ban op voor verkopen naar het buitenland.
Dat is een 5-de generatie stealth jager maar zelfs voor de Amerikanen veel te duur geworden.
Men schat op 150 miljoen, maar met alle kosten eerder 300 miljoen per stuk.
Het was eerst de bedoeling om er 750 te kopen, maar dat is in stappen teruggebracht naar 187.
Daarna wordt de produktie stopgezet, hoewel die theoretisch weer gestart zou kunnen worden.
Maar dan gaat het per stuk weer vreselijk veel meer kosten.

Daarom heeft de US Airforce tot een update van een aantal F15 en F16's besloten.
Net als de Nederlandse F16's hebben de Amerikaanse hun 4000 uur airframe limit bijna bereikt.
Met een update kan dat tot 8000 uur verlengd worden.
Daarmee zouden ze zo'n 20 tot 30 jaar vooruit kunnen.
Maar als ik het goed heb staat de produktielijn voor de F16 nog altijd open voor buitenlandse klanten.
Ik denk dat de Amerikaanse F16's die nog in dienst zijn op block50 status zitten.

Ik geloof dat de Amerikanen de JSF een 4,5-ste generatie noemen, hij is tenslotte niet stealth.
Maar die 4-de en 5-de generatie discussie is maar een erg hypothetische kwestie.
Het gaat er inderdaad om wat in de praktijk de flight envelope is, wat het ding in de lucht kan.
En inderdaad is de Red Flag oefening voor de Amerikaanse luchtmacht het testpunt.
Die naam komt nog van de koude oorlog toen het Rode Gevaar inderdaad de vijand was.
De Navy had uiteraard hun TopGun oefening.
Inderdaad kunnen alle bevriende westerse landen met de Red Flag meedoen.

Zoals bekend is het probleem met de JSF ontstaan door ??n airframe voor 3 typen toestellen te ontwerpen.
Daardoor haal je niet het maximale uit het ontwerp vanwege de compromissen die gedaan moeten worden.
Airforce, Navy en Marines waren daar allemaal tegen, maar er moest bespaard worden zei men.
Het resultaat zie je nu want het Marines toestel is bijna stilgezet.
Dat zou de opvolger van de Harrier worden en door de Engelsen gekocht worden.
Die order zou ook geannuleerd zijn, en naar de navy-type zijn gegaan.
Echter als ik het goed heb gaat de Engelse Navy haar vliegdekschepen ook opheffen vanwege bezuinigingen.
Dus zal die order ook wel wegvallen.
Dus allemaal geen gunstige vooruitzichten voor de JSF, en de belastingbetaler in Nederland.

Grtz.

Die belastingbetaler heeft dus al 800 miljoen opgehoest als bijdrage aan het ontwikkel trajekt.
Dat zouden 10 JSF toestellen zijn geweest als ze 80 miljoen gekost zouden hebben.
Maar we zouden geld terugzien als er toestellen verkocht zouden worden aan landen die niet aan het trajekt deelnemen.
Daarvoor werd een ingewikkelde verdeelsleutel bedacht.
Dat zal tegenvallen gezien de alsmaar stijgende kosten omdat er waarschijnlijk steeds minder toestellen gebouwd gaan worden.
Het is zowiezo onbekend of er landen zijn die het ding willen kopen.
Of er veel centen binnenkomen is dus maar zwaar de vraag.

Daarnaast heeft het ministerie van economische zaken altijd liggen duwen vanwege orders hier in Nederland.
Dat zou miljoenen opleveren, maar of dat nu belasting is, is onduidelijk.
Zelfs zou het 80 miljoen zijn kun je er nog niet 1 JSF van kopen.
Een broodje aap verhaal weer.

Nu hoor ik dat in 2006 staatssecretaris Van der Knaap (defensie) bij de Amerikaanse ambasade is geweest (Wikileaks).
Dan heeft hij wel een tolk mee moeten nemen want hij zou geen Engels spreken, haha!
In elk geval heeft hij daar zitten klagen over de pvda dat ze gek zijn enzo.
Een beetje zielig eigenlijk want hij had zich als een echte man rechtstreeks tot de pvda moeten wenden.
Niet bij de grote broer een beetje zitten jammeren.

Wel is er een JSF test toestel besteld, maar dat op de een of andere manier weer geannuleerd zou kunnen worden.
Weer zo'n ontzettend kromme construktie.
Je vraagt je wel af wat we in godsnaam met zo'n ding aanmoeten.
Maar ja, nu zit Hillen (CDA) er en dat is ook weer zo'n Amerikanen aaier.
Ik ben benieuwd wat or op Wikileaks nog meer komt.

Grtz.

Nu zijn er wereldwijd landen die hun toestellen moeten vervangen.

Bv in het Midden en Verre Oosten zoals India, Pakistan, Singapore, Saudi Arabie, Japan etc.
Daar is een bid strijd over bezig tussen bv Eurofighter, Rafale, Saab, F35, F18, F16/F15.....!!
Als die informatie klopt vind ik die laatste wel erg merkwaardig.
De F15/F16 is tenslotte van rond 1970 qua ontwerp en 40 jaar oud.
Dat de F16 nog verkocht werd wist ik, maar dat de F15 nog gemaakt kan worden niet.
Blijkbaar kunnen de Amerikanen het niet laten om dat verouderd spul nog aan iemand te verpatsen.

Maar ook voor de F18 geldt hetzelfde.
Dat was een herontwerp van de F17 die van de F16 verloren had dus uit dezelfde periode.
Die werd aan de Navy opgedrongen als vervanger van de F14 Tomcat.
En die waren er echt niet blij mee om hun F14 kwijt te raken.
Het was geen slecht toestel, maar was kleiner en had een korter bereik, niks voor een vliegdekschip.
Maar de Amerikanen zijn ijverig bezig om het ding overal te colporteren.

Natuurlijk is men ook met bv de Eurofighter, Rafale en Saab ijverig bezig.
Maar de Amerikanen proberen steeds met een beter bid te komen en de "klanten" te bewerken.
De Europeanen hebben het voordeel van een fixed bedrag als fly-away cost.
Met eventueel een lange termijn onderhouds deel erin.
De Amerikanen zitten met het probleem dat de prijs van de F35 nog niet vaststaat.
En dat de kosten alsmaar blijven oplopen.
Het blijft dus nog de vraag wat de diverse landen allemaal gaan besluiten.

Grtz.

Hillen heeft een tweede test-toestel er in de kamer door gekregen met steun van de PVV CHU en SGP!
Wat ze met een test-toestel moeten is een raadsel want die worden niet gebruikt voor piloten opleiding.
Nee, we nemen nog geen beslissing zeggen ze, maar na zo'n aankoop is dat vrijwel niet meer terug te dringen.
Ja, het is het beste toestel zegt hij maar dat is nog nergens uit gebleken, alleen hebben de Amerikanen hem dat verteld.

Kijk je kunt van elk toestel een rapport maken waaruit blijkt dat dat het beste is.
Dat hangt namelijk af van wie het rapport voor wie maakt.
Bovendien hangt het van de flight envelope af wat een toestel kan.
Die wordt voor operationele produktie toestellen met uitrusting vastgesteld meestal op Edwards Airforce base.
Daar heb je technische kennis voor nodig of een technische opleiding, en die heeft Hillen natuurlijk helemaal niet.

Nee Hillen heeft HBS-a en journalistiek en sociologie gedaan en die laatste ook nog erg lang.
Hij is dus een typisch a mannetje en niet b die wel natuurwetenschap/techniek in hun bagage hebben.
Het is dan ook onbegrijpelijk dat ze zoiemand op defensie zetten.
Daar hoort echt een technische man te zitten.
Maar je snapt wel, met dat CDA handje klap kon Hillen er zich nog tussen dringen.
Die sociologie zie je elke keer terug als hij elke keer voor elke camera weer een woordenbrei produceert.

Grtz.

Hillen zou beter de miljarden die hij moet besparen naar hij zegt zoeken in het JSF projekt.
Daar valt inderdaad miljarden te besparen.

Nu doet hij dat door de tanks te verpatsen en o.a. cougar helicopters en mijnenvegers.
Tanks zijn inderdaad kwetsbaar, maar elk tankschot is ook altijd raak.
We hadden er meen ik 600 tijdens het Rode Gevaar, en nu 60, die overigens uitstekend zijn.
Helicopters als de Apache zijn ook dodelijk tegen tanks maar zelf ook erg kwetsbaar.
Die cougars zijn uitstekende transport helicopters die bovendien voor civiele zaken gebruikt kunnen worden, waardoor ze van algemeen maatschappelijk belang zijn.
Mijnenvegers zijn van groot belang omdat de Noordzee nog vol ligt met onontplofte bommen uit WO2.
Die zijn daar namelijk gedumpt door bommenwerpers die door pech of slecht weer moesten terugkeren en dat mocht niet met live bommen aan boord.
Ach zal Hillen zeggen, dat doen anderen dan maar!

Het is verbazingwekkend wat voor een overtuigde jaknikker die Hillen toch is.
Normaal hoort een Minister voor zijn mannen op te komen en vechten maar hij zegt sorry boys mijn baas wil dit.
Op opmerkingen in de Kamer zegt hij, nee dan moeten jullie maar met wat anders komen.
Neen Mijnheer Hillen, u moet met plannen komen dat is uw taak, de Kamer is geen minister.
Wat zijn plannen betreft die zijn principieel gewoon verkeerd.

Natuurlijk worden deze zaken door de NAVO met argusogen gevolgd.
Rutte kan daar echt niet aankomen met het verhaaltje van sorry boys ik moest effe bezuinigen.
Nederland telt dan gewoon niet volwaardig mee met zijn kleine mickey mouse legertje.
Nee ze zullen hem meer zien als een watje.

Die JSF koopt in Europa toch bijna niemand, zeker de grote landen niet als Engeland Duitsland en Frankrijk.
En de prijs blijft waar oplopen.

Grtz.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan