Formule 1 straks niet meer via een NL'se sat-zender te bekijken; gevolg?

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
1 feb 2004
Berichten
6.245
Waarderingsscore
41
Punten
48
Leeftijd
121
Zo als ook hier gepubliceerd zal ziggo de formule 1 "straks" niet meer uitzenden en heeft de Nordic Entertainment Group (NENT) de rechten daarvan in handen van 2022-2024. Wat is het gevolg?

Dat lijkt ons simpel: de formule 1 is dan niet meer live via een Nederlandse sat-zender te bekijken. Immers Nordic maakt gebruik van haar eigen (en dure) VIAPLAY waarmee o.a. de formule 1 live kan worden bekeken. Een klein sprankje hoop is nog, dat bijv. Ziggo de uitzendrechten voor NL gaat huren van NENT.

Wat is VIAPLAY?
VIAPLAY is een premium online streamingdienst van NENT en is momenteel leidend in Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, IJsland, Estland, Letland en Litouwen.

Wat levert VIAPLAY?
VIAPLAY levert: live sporten, internationale TV series e.d., klassieke films, filmpremieres, originele drama en voor kinderen: kinderanimaties en kinderseries. Ze hadden verschillende pakketten waarop je je kunt abonneren; echter dit is gereduceerd en in Noorwegen zijn dit nu: "Viaplay" "Viaplay Total" en "Viaplay Nieuws". Het voormalige "sport" pakket is dus verdwenen en alleen nog via het "Totaal" pakket te bekijken.

Hoe kun je VIAPLAY bekijken?
VIAPLAY kun je bekijken via hun webstite, via SmartTV's, smartfoon en tablet apps (iOS en Adroid), Apple TV, Chromcast en spelcomputers

Wat kost VIAPLAY?
Wat VIAPLAY in Nederland zal kosten is nu nog niet bekend. Wel is het zo dat sinds 2 Maart 2021 ze op bijvoorbeeld het "film" pakket een prijsverhoging van 18% hebben doorgevoerd (bron en (in het engels): hier).
In Noorwegen kost het nu (bron):
Viaplay - NOK 129 per maand, dat is bij een omrekenkoers van 0,10: ong. € 13
Viaplay Totaal - NOK 329 per maand, dat is bij een omrekenkoers van 0,10: ong. € 33
Viaplay Nieuws - NOK 69 per maand, dat is bij een omrekenkoers van 0,10: ong. € 7
Niet bepaald goedkoop dus.

Gelukkig hebben wij een F1TV abonnement en blijven wij gewoon live F1 kijken
 
Laatst bewerkt:
Zeker niet bepaald goedkoop en men mag hopen dat Heineken zich terugtrekt als sponsor en dan andere sporten gaat sponseren die wel door iedereen via een goedkoop abbo en ook via de kabel zijn te ontvangen.
 
Heineken zal er niet van wakker liggen indien slechts een paar landen, waaronder NL, niet meer live kunnen kijken naar de F1. Voor Heineken spelen immers veel grotere commerciële belangen.

Maar als NENT - dat nog niet zolang bestaat (1-7-2018) - ook gaat bieden op andere sporten zoals de champions league voetbal e.d. in andere landen, dan wordt het allemaal nog erger. Bedenk dat ze het contract m.b.t. de Bundesliga onlangs hebben verlengd tot 2029 (bron) en voor Scandinavie en de Baltische staten hebben ze de exclusieve voetbal uitzendrechten al tot 2024 voor champions league, europa league en europa conference league (bron).
 
Laatst bewerkt:
Het zijn ook geen goede ontwikkelingen mede omdat VIAPLAY o.a. een streamingsdienst is. Ik sprak vanochtend een kennis en die wilde net een 4K abbo afsluiten voor het F1 kanaal en daar zie hij nu vanaf.

Maar ik denk dat er in de toekomst nog meer versnippering gaat plaatsvinden totdat de consument het zat is.
 
Ik vind het sowieso geen goede ontwikkeling.
Maar wil dit zeggen dat het straks nergens meer gratis te zien is? Ook niet meer ergens op een Duitse commerciele zender of zo?

Het was wel te verwachten. Alle sporten die populair zijn probeert men achter betaalconstructies te krijgen om er zoveel mogelijk aan te verdienen. Dat was met voetbal al vele jaren zo en nu zie je het ook bij de F1 gebeuren.
 
Ik moest tussendoor even iets belangrijks doen en kon mijn bovenstaande reactie niet afmaken laat staan aanpassen. :(

Nu de F1 weer wat in populariteit is toegenomen o.a. door Max Verstappen en nieuwe sponsors loont het weer om in de F1 te investeren. Maar als wij als kijker de F1 massaal links laten liggen, het zij noodgedwongen omdat er weer een apart abbo moet worden afgesloten, dan gaan ze vroeg of laat wel piepen zo ook de sponsoren.

En als NENT niet de gewenste cijfers (omzet) behaalt dan willen zij er ook weer gauw vanaf.

Vorig jaar toen de eerste races niet doorgingen miste ik de F1 wel maar daarna vond ik wel alternatieven en geloofde ik het wel want voor mij persoonlijk is de F1 geen eerste levensbehoefte. ;)
 
Gelukkig hebben wij een F1TV abonnement en blijven wij gewoon live F1 kijken
Nou, niet helemaal want zoals het in Duitsland en Engeland aan toe ging verdween F1TV daar en dat gaat hier dus (waarschijnlijk) ook verdwijnen.

Maar er zal misschien wel weer een andere aanbieder opstaan zodat we F1 kunnen kijken... Ik dacht dat Jack Plooij en Olav Mol al in gesprek zijn met de nieuwe aanbieder.
 
Ja klopt! F1TV pro blijft inderdaad. Ik zal eens kijken of ik de stream op een servertje kan laten lopen.. :)
 
Wie zorgt daar eigenlijk voor het commentaar bij F1TV pro?
 
Wie zorgt daar eigenlijk voor het commentaar bij F1TV pro?
Je kunt audio streams kiezen (bijv Engels, Nederlands). Op het NL audio kanaal zaten Olav Mol en Jack Plooij. Onduidelijks is momenteel of dat in 2022 zo blijft.
 
Je kunt audio streams kiezen (bijv Engels, Nederlands). Op het NL audio kanaal zaten Olav Mol en Jack Plooij. Onduidelijks is momenteel of dat in 2022 zo blijft.
Alsof er iemand voor Mol en Plooij zou kiezen als ie de beschikking had over:

- Croft, Lazenby, Davidson, Brundle, Kravitz, Chandok, Herbert, Di Resta en consorten van Sky F1 UK:unsure:
 
Nou sorry, maar ik heb liefst Mol en Plooij als commentator, dus hier heb je er al eentje. :)
Ik hou sowieso niet van commentaar in een buitenlandse taal maar dat zal ook een kwestie van gemak zijn.
 
Mol maakt wel eens foutjes en heeft een behoorlijke oranje bril op, maar echt slecht wil ik Mol niet noemen.
Het engelse commentaar is geweldig, maar dat kan op ten duur wel een beetje te druk worden. Engelsen kunnen elke sport spannend maken, zelfs het groeien van gras kunnen zij tot een waar spektakel omtoveren! :LOL:
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan