Formule1: Kwalificaties en Uitslagen

Hangslot ik ben het met je eens waardeloze race totaal geen spanning.
Er oeten meer straten circuits komen en meer regen dan wordt het weer leuk.
Ik stem voor Kubica voor als Kampioen.
 
Door Tessa (Sally) op zaterdag 5 juli 2008 15:06
Bron: FOK!sport

De pole voor de Grand Prix van Engeland is voor Heikki Kovalainen. Mark Webber pakte heel verrassend de tweede plaats, en de derde plek is voor Kimi R?ikk?nen. De Brit Lewis Hamilton staat vierde maar dat heeft mogelijk een reden.

Het zag ernaar uit dat het zou gaan regenen, dus de rijders waren alert. Er hingen wel donkere wolken boven het circuit. De derde vrije training in de morgen werd gereden op een opdrogende baan. Bridgestone heeft de medium- en harde compound voor de banden meegenomen. In de eerste kwalificatiesessie was het Nico Rosberg die als eerste naar buiten ging. Hij werd gevolgd door Sebastian Vettel. Zoals verwacht was het de Brit Lewis Hamilton die de snelle tijden noteerde in het begin. De snelsten reden allemaal op de harde band.

Kimi R?ikk?nen kwam met 1:20,370 nog een beetje in de buurt van de snelle tijd van Hamilton (1:20,288), maar Heikki Kovalainen wist die snelste tijd alweer te verbeteren naar 1:19,957. Een paar druppeltjes begonnen te vallen en de paraplu's werden opgestoken. Rosberg werd nog verteld om vroeg naar buten te gaan omdat het wel eens kon gaan regenen, maar hij kende toch de problemen van nog altijd geen goede tijd neegezet te hebben. Hij reed op de zahcte band, terwijl de beste tijden op de harde compound gereden werden.

S?bastien Bourdais was nadat de druppels weer weg waren, ineens het snelste in het middenstuk waardoor hij naar de zesde tijd ging. Rosberg was echter al uitgestapt. Uitvallers in de eerste sessie waren Giancarlo Fisichella, Adrian Sutil, Jenson Button, Rubens Barrichello en dus verrassend genoeg de Duitser Rosberg. "De auto danst!" zei Rosberg over de boardradio.

De tweede sessie startte met de nummer ??n van de derde vrije training, Fernando Alonso. Kovalainen verbeterde de voorlopige snelste tijd met maar liefst vier tienen, naar 1:19,597. Maar Hamilton wist die tijd alweer te verbeteren. De verwachting was dat de McLarens op hun thuisrace wel licht zouden zijn om de pole te pakken. Ook Mark Webber was lekker bezig in de tweede kwalificatiesessie.

Uitvallers in die sessie waren Kazuki Nakajima, Jarno Trulli, Bourdais, Timo Glock en David Coulthard. Het volledige team van Toyota, die het de vorige GP nog zo goed deden, viel buiten de boot voor Q3. Vettel en Piquet zijn de gelukkigen die wel net door mochten.

Bij Vettel riepen ze over de boardradio dat ze mikten op P10, dus hij stond lang nog in de pit. Er gingen sowieso geen wagens naar buiten in de eerste twee minuten van de slechts 10 minuten durende Q3. Er werd veelal op de zachte compound gereden, waarbij de keuze voor de eerste stint in de race duidelijk leek. Robert Kubica moest zijn run staken, en na een bezoekje van de pits moest hij de hele sessie opgeven.

Vettel start dus niet van de tiende plek, vanwege het uitvallen van de Pool zonder tijd. Webber was nog even verrassend de polesitter, maar hij werd wel verbeterd door Kovalainen. Hamilton eindigde op een lichtelijk teleurstellende vierde plek, maar hij is mogelijk net als Felipe Massa zwaar wat brandstof betreft. De reactie van Ron Dennis: "You're on pole by a mile! That's half a second in real terms."

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd
1 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:21.049
2 Mark Webber Red Bull Racing 1:21.554
3 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:21.706
4 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:21.835
5 Nick Heidfeld BMW F1 1:21.873
6 Fernando Alonso Renault F1 1:22.029
7 Nelson Piquet Jr. Renault F1 1:22.491
8 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:23.251
9 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:23.305
10 Robert Kubica BMW F1 Geen tijd
11 David Coulthard Red Bull Racing 1:20.174
12 Timo Glock Toyota Racing 1:20.274
13 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:20.531
14 Jarno Trulli Toyota Racing 1:20.601
15 Kazuki Nakajima Williams 1:21.112
16 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:21.512
17 Jenson Button Honda Racing F1 1:21.631
18 Nico Rosberg Williams 1:21.668
19 Adrian Sutil Force India 1:21.786
20 Giancarlo Fisichella Force India 1:21.885
 
Door Dennis (dennistd) op zaterdag 19 juli 2008 15:05
Bron: FOK!sport

Lewis Hamilton zal morgen tijdens de Grand Prix van Duitsland van poleposition vertrekken. De Brit bleef Felipe Massa twee tienden voor. Heikki Kovalainen reed de derde tijd, gevolgd door Jarno Trulli en Fernando Alonso. Kimi R?ikk?nen kwam niet verder dan de zesde tijd.

Nico Rosberg is in de eerste sessie de eerste coureur die de baan op gaat. In de laatste bocht voor start/finish maakt Sebastian Vettel een foutje door te wijd te gaan, maar hij kan zijn weg zonder veel verlies vervolgen. Met nog tien minuten op de klok zet Lewis Hamilton de snelste tijd neer, ondanks het wijd nemen van de hairpin. De ronde erna lukt het hem, ondanks het niet maken van deze fout, niet om deze tijd te verbeteren. Felipe Massa is uiteindelijk de snelste in de eerste sessie, gevolgd door Kimi Raikkonen, Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen en Sebastian Vettel, die verrassend de vijfde tijd rijdt. Kazuki Nakajima, Nelson Piquet jr., Rubens Barrichello, Adrian Sutil en Giancarlo Fisichella rijden niet snel genoeg en vallen af.

In het tweede deel zijn het opvallend de beide Ferrari-coureurs die als eersten de pitsstraat uitrijden. Uiteindelijk weet Lewis Hamilton de snelste tijd neer te zetten. Felipe Massa kwam, ondanks een snellere tijd dan in de eerste sessie, niet verder dan de tweede plaats. Heikki Kovalainen, Fernando Alonso en Kimi R?ikk?nen maken de top vijf compleet.

In de derde sessie rijdt Heikki Kovalainen iets te hard door de bocht, en rijdt daardoor de grindbak in. De Fin kan zijn weg echter vervolgen. Net na het vallen van de vlag mist hij weer de laatste bocht, wat hem de pole kost. Hamilton pakt nu de pole, gevolgd door Felipe Massa. Kovalainen komt tot de derde plaats. Sebastian Vettel valt op door zijn negende tijd, waarmee hij David Coulthard voorblijft.

Uitslag kwalificatie
Pos. Coureur Team Tijd
1 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:15.666
2 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:15.859
3 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:16.143
4 Jarno Trulli Toyota Racing 1:16.191
5 Fernando Alonso Renault F1 1:16.385
6 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:16.389
7 Robert Kubica BMW F1 1:16.521
8 Mark Webber Red Bull Racing 1:17.014
9 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:17.244
10 David Coulthard Red Bull Racing 1:17.503
11 Timo Glock Toyota Racing 1:15.508
12 Nick Heidfeld BMW F1 1:15.581
13 Nico Rosberg Williams 1:15.633
14 Jenson Button Honda Racing F1 1:15.701
15 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:15.858
16 Kazuki Nakajima Williams 1:16.083
17 Nelson Piquet Jr. Renault F1 1:16.189
18 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:16.246
19 Adrian Sutil Force India 1:16.657
20 Giancarlo Fisichella Force India 1:16.963
 
Door Tessa (Sally) op zondag 20 juli 2008 15:38
Bron: FOK!sport

De Grote Prijs van Duitsland op de Hockenheimring is gewonnen door Lewis Hamilton, zijn tweede overwinning op rij. De tweede plaats was voor Nelson Piquet jr. verrassend genoeg en het podium wordt volgemaakt door Felipe Massa.

Het weer op Hockenheim is bewolkt, en de door velen gehoopte regen is niet gevallen. Lewis Hamilton start van poleposition, met naast hem Felipe Massa. Grote verrassing van de startopstelling is STR-coureur Sebastian Vettel, die op een geweldige negende plek staat, nog voor 'grote broer' de Red Bull Racing-bolide van David Coulthard. Een tribune was voorzien van de tekst Lewis & Heikki, of het ze geholpen heeft?

De start verloopt goed, Massa is goed weg maar werd voorbij gereden door Heikki Kovalainen. Toch had hij de McLaren-coureur een bocht later alweer te pakken. Ook Nick Heidfeld gaat best aardig, die is een plek opgeschoven. Wie helemaal een goede start kende, is Vettel. Die heeft Mark Webber te pakken in de beginfase en ligt nu achtste. Fernando Alonso heeft overstuur en geeft plaats zes terug aan Kimi R?ikk?nen, die hem eerder verloren had aan de Spanjaard. Coulthard kent een hele slechte start, hij is van plaats tien teruggezakt naar de veertiende stek. Ook Nico Rosberg stelt teleur, hij is twee plaatsen kwijt.

Er hangen wel donkere wolken boven het circuit in Duitsland, maar regen valt er niet en wordt ook niet voorspeld. Coulthard probeert het even daarna bij Jenson Button. Dat lukt in eerste instantie niet, maar een paar bochten later in de veertiende ronde slaagt de poging toch. In de zeventiende ronde spint Kazuki Nakajima vanwege een remfout. Een heleboel coureurs gaan aan hem voorbij, hij staat netjes buiten de ideale lijn op de baan. Zowel Rubens Barrichello, die eerder nog met hem in gevecht was voor de zestiende plaats, als Nelson Piquet jr. en Adrian Sutil halen de onfortuinlijke Japanner in. Sutil had even daarvoor al opnieuw teammaatje Giancarlo Fisichella ingehaald.

In de negentiende ronde komt Hamilton binnen vanaf de leiding om te pitten, hij blijft op de hardere compound rijden. Direct daar achter stopt ook Robert Kubica, die blijft op de zachtere band. Hamilton komt net voor Jarno Trulli weer de baan op, maar toch weet de Italiaan de Brit te passeren. Maar de Toyota-rijder laat hem niet zomaar voorbij. Dan gaat in ronde twintig Trulli naar de pits, samen met Alonso. En ook Massa komt nu binnen, vanaf P1. Het is blijkbaar voor iedereen pittijd, want de een na de ander komt binnen voor brandstof en banden. Moeilijk te zeggen of coureurs een tweestopstrategie aanhangen, of een eensstopstrategie. Heidfeld en Button pitten als bijna-laatsten in ronde 28, en het zijn Nico Rosberg en Timo Glock die een ronde later binnenkomen.

Een groot gevecht tussen Glock die net de baan weer opkwam en Vettel, die er toch aan voorbij gaat. De derde die er ook achter hangt, is Alonso. Die ging er bijna ook aan voorbij in een binnenbocht. De Toyota van Glock gaat wijd maar hij weet toch zijn auto voor de Renault van Alonso te houden. Nog altijd hebben Piquet en Barrichello niet gepit, maar in ronde 32 is het de oudste Braziliaan van de twee die binnenkomt. De twee Honda-coureurs zijn nadat Barrichello weer de baan opkwam met elkaar in gevecht, en Barrichello weet zijn teamgenoot uit te remmen en gaat er zo aan voorbij.

In ronde 35 is het een harde crash voor Timo Glock, die gaat wijd in de laatste bocht, waarna het rechterachterwiel afbreekt en de Toyota schuift hulpeloos van helemaal links naar rechts, waar een betonnen muur staat. Daar breekt het chassis in honderdduizend stukjes en glijdt dan weer helemaal terug over de baan waar hij in het gras tot stilstand komt. Er ontstaat een safety carsituatie en Glock moet uit zijn auto geholpen worden, met pijn in zijn rug. Hij wil niet in de auto stappen en staat wat verdwaasd langs de kant van de baan, tegen een paal geleund, met zijn hand op zijn onderrug.

Iedereen duikt nu de pitstraat in, hoewel er wel een aantal wagens buitenblijven waaronder Hamilton. Teamgenoot Kovalainen pit wel. Bij het weer uitrijden rijdt Vettel zij aan zij met de Toyota van Trulli, en omdat Vettel toch weggedrongen wordt, dwingt hij Alonso over de witte lijn net buiten de pit. Bij het wegrijden van Mark Webber na de pitstop, kwam er rook uit zijn motor. Na een rondje achter de safty car gereden te hebben met nog steeds die rokende motor, moet hij nu toch opgeven en hij zet zijn wagen langs de kant. Alonso gaat direct het gevecht aan met Vettel om de achtste plek. Een inhaalactie van Kovalainen op Kubica lukt prima, de McLaren-bolide gaat een klap harder dan de BMW van de Pool. Alonso hangt nog steeds in de nek van Vettel, maar Vettel houdt dapper stand.

Tijdens die inhaalpoging op de STR-coureur, heeft Alonso zijn plek verloren aan eerst al R?ikk?nen en even daarna Rosberg. R?ikk?nen verschalkt even daarna ook Vettel. Dit gaat om punten, en de Ferrari-coureur racet gewoon keihard door, want een paar bochten later heeft hij ook al Trulli ingepakt. De Fin gaat op jacht naar Kubica, die is hij in ??n ronde tijd al van 1,5 tot op 0,8 seconden genaderd. Coulthard is in een strijd verwikkeld met Barrichello, en de Braziliaan raakt zijn voorvleugel kwijt nadat beide coureurs elkaar aantikten. Hij moet naar de pit, en ook de Schot moet een nieuwe neus gaan halen. Even later stapt Barrichello uit de atuo, zijn race zit erop.

Ook Hamilton komt binnen voor een pitstop, de Brit stond blijkbaar op een tweestopstrategie. Als Hamilton weer naar buiten komt, is dat achter teamgenoot Kovalainen. Maar die laat hem een paar bochten later voorbij, mogelijk zijn dit teamorders. Kovalainen hoefde helemaal niet zo ver naar buiten te gaan en hij miste ook zijn rempunt niet, maar Hamilton kan hem zo aan de binnenkant inhalen. Nelson Piquet jr. rijdt momenteel aan de leiding, die heeft tijdens de safety carsituatie zijn pitstop gemaakt.

Ondertussen maakt Hamilton verbeten jacht op Massa, en hij plaatst een aanval. In de hairpin gaat Massa erg wijd, maar die wil de binnenbocht nemen. Daar zit inmiddels Hamilton, en het is erg close racing, met wat wheelbanging erbij. Een bocht later probeert Massa de plek weer terug te pakken, maar de McLaren houdt stand en Massa kiest eieren voor zijn geld en belandt zelfs naast de baan. Alonso heeft een ongelukje en hij spint, en verliest een plaats aan Rosberg. Inmiddels is het Heidfeld die jacht maakt op de derde plek van Massa, en is het Vettel die Trulli verschalkt voor een punt. De Italiaan maakte een foutje en de STR profiteert daarvan.

Even later gaat Hamilton makkelijk voorbij aan Piquet, ook in de hairpin. Het lijkt wel of Piquet niet durft te verdedigen en nadat hij aan de buitenkant bijna van de baan wordt geduwd, laat hij toch de plaats aan Hamilton. Piquet hoeft niet meer te pitten en hij wordt keurig tweede. De McLaren gaat onbedreigd naar de finish. Derde wordt toch Massa, hoewel Heidfeld hem tot minder dan een halve seconde was genaderd.

Uitslag GP van Duitsland
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:31:20.874
2 Nelson Piquet Jr. Renault F1 +5.5 secs
3 Felipe Massa Scuderia Ferrari +9.3 secs
4 Nick Heidfeld BMW F1 +9.8 secs
5 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes +12.4 secs
6 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari +14.4 secs
7 Robert Kubica BMW F1 +22.6 secs
8 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso +33.2 secs
9 Jarno Trulli Toyota Racing +37.1 secs
10 Nico Rosberg Williams +37.6 secs
11 Fernando Alonso Renault F1 +38.6 sec
12 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso +39.1 secs
13 David Coulthard Red Bull Racing +54.9 secs
14 Giancarlo Fisichella Force India +59.0 secs
15 Kazuki Nakajima Williams +60.0 secs
16 Adrian Sutil Force India +69.4 secs
17 Jenson Button Honda Racing F1 +1 Lap
- Rubens Barrichello Honda Racing F1 Schade door cra
- Mark Webber Red Bull Racing Motor
- Timo Glock Toyota Racing Crash
 
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zaterdag 2 augustus 2008 15:03
Bron: FOK!sport

Hamilton heeft de poleposition behaald voor de Grand Prix van Hongarije. Kovalainen start tweede, gevolgd door Massa en Kubica.

De kwalificatie begon met snelle tijden voor Glock, Bourdais en Nakajima, maar toen de topteams op de baan kwamen, doken de tijden snel naar beneden. Hamilton reed de snelste tijd, gevolgd door Kovalainen, en Trulli wist de Ferrari's in eerste instantie voor te blijven. Sutil had veel geluk door net de bandenstapels te ontwijken toen hij wijd uit de laatste bocht kwam. Heidfeld was de grote verliezer van de eerste sessie: Button verdrong hem naar de zestiende plaats. Ook Nakajima, Barrichello, Fisichella en Sutil waren klaar.

In de tweede kwalificatie hadden de snelle jongens problemen met de snelle tijd van Glock. Alleen Massa wist harder te rijden dan de Duitser, die geen last leek te hebben van zijn zware crash, twee weken geleden. Rosberg deed het een stuk slechter: hij reed geen ronde in de tweede kwalificatie. Nelson Piquet volgde zijn Duitse podium op met een plekje in de derde sessie, ten koste van Vettel, Button, Coulthard, Bourdais en Rosberg.

Ook in de laatste sessie haalde Glock alles uit de kast en stond lang bovenaan de tijdschermen. Hamilton ging echter bijna vier tienden sneller dan de Toyota en bij het vallen van de vlag gingen ook Kubica, Kovalainen en Massa over Glocks tijd heen. Een vijfde plaats was echter nog steeds Glocks beste kwalificatie ooit. R?ikk?nen kwam niet verder dan plaats zes.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd
1 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:20.899
2 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:21.140
3 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:21.191
4 Robert Kubica BMW F1 1:21.281
5 Timo Glock Toyota Racing 1:21.326
6 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:21.516
7 Fernando Alonso Renault F1 1:21.698
8 Mark Webber Red Bull Racing 1:21.732
9 Jarno Trulli Toyota Racing 1:21.767
10 Nelson Piquet Jr. Renault F1 1:22.371
11 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:20.144
12 Jenson Button Honda Racing F1 1:20.332
13 David Coulthard Red Bull Racing 1:20.332
14 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:20.963
15 Nico Rosberg Williams geen tijd
16 Nick Heidfeld BMW F1 1:21.045
17 Kazuki Nakajima Williams 1:21.085
18 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:21.332
19 Giancarlo Fisichella Force India 1:21.670
20 Adrian Sutil Force India 1:22.113
 
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zondag 3 augustus 2008 15:42
Bron: FOK!sport

Heikki Kovalainen heeft op de Hungaroring zijn eerste race gewonnen. Massa verloor een zekere overwinning door een opgeblazen motor, Hamilton verloor veel tijd door een lekke band.

Massa had een betere start dan Lewis Hamilton en vanaf de derde plaats met een uitremactie de leiding over te nemen van de Brit. Vettel ging even naast de baan en verloor veel plaatsen. Ondertussen reed Massa, met wellicht een lichtere auto, weg van Hamilton en zette een serie snelste ronden neer. Achter hem werd het veld aardig uit elkaar getrokken, alleen tussen Alonso en R?ikk?nen zat een gat van minder dan een seconde. De regerend wereldkampioen kon niet voorbij komen aan de Renault van Alonso en verloor daarmee veel tijd op de koplopers.

Massa opende in ronde 18 de eerste serie pitstops, gevolgd door Hamilton. Massa kwam vlak voor Alonso en R?ikk?nen op de baan, maar Hamilton moest daarachter aansluiten, waardoor hij even niet zijn eigen tempo kon rijden. Twee ronden later kwamen R?ikk?nen en Alonso echter tegelijk binnen en had Hamilton weer vrij baan in zijn achtervolging op Massa. R?ikk?nen had nog even problemen met het inhalen van de trage achterblijver Vettel, die vervolgens zijn wagen in de garage parkeerde. Er waren veel problemen in de pits. Zowel bij Bourdais, Glock, Barrichello als Nakajima ging het tanken fout, wat een serie aan brandjes veroorzaakte. Alle coureurs konden echter doorrijden.

De eerste helft van de race was een optocht waarin niet veel gebeurde, totdat Hamilton halverwege de wedstrijd een lekke linkervoorband opliep. Hij schoot even van de baan, maar wist de pits te bereiken. Hij kwam v??r Coulthard de baan op, op de tiende plaats. Dat gaf Massa een wel heel comfortabele voorsprong: de Braziliaan had opeens een gat van 23 seconden op de nummer twee, Heikki Kovalainen. Ook na de tweede serie pitstops werd zijn koppositie niet bedreigd. Ondertussen maakte Bourdais ook tijdens zijn tweede stop een brandje mee.

Het gevecht tussen Alonso en R?ikk?nen werd in de pits beslecht. Hoewel de Fin eerst nog even een uitstapje over de uitloopstroken had meegemaakt, was zijn daaropvolgende pitstop veel sneller dan die van Alonso en kwam R?ikk?nen ruim voor Alonso weer de baan op. Tien ronden voor de finish kreeg de Fin Timo Glock in het vizier, die op de derde plaats reed, en zette R?ikk?nen meerdere snelste raceronden neer, in een poging bij de Duitser te komen.

Felipe Massa had een comfortabele voorsprong op Heikki Kovalainen, maar blies drie ronden voor de finish zijn motor op. Onmiddellijk liet ook R?ikk?nen zijn gevecht met Glock varen, wellicht om de motor te sparen. Kovalainen won zijn eerste race, Glock haalde zijn eerste podium binnen.

Volledige uitslag
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:37:27.067
2 Timo Glock Toyota Racing + 11.020
3 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari + 16.811
4 Fernando Alonso Renault F1 + 21.614
5 Lewis Hamilton McLaren Mercedes + 23.048
6 Nelson Piquet Jr. Renault F1 + 32.298
7 Jarno Trulli Toyota Racing + 36.449
8 Robert Kubica BMW F1 + 48.321
9 Mark Webber Red Bull Racing + 58.834
10 Nick Heidfeld BMW F1 + 1:07.709
11 David Coulthard Red Bull Racing + 1:10.407
12 Jenson Button Honda Racing F1 + 1 ronde
13 Kazuki Nakajima Williams + 1 ronde
14 Nico Rosberg Williams + 1 ronde
15 Giancarlo Fisichella Force India + 1 ronde
16 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 2 ronden
17 Felipe Massa Scuderia Ferrari + 3 ronden motor
18 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso + 3 ronden remmen
- Adrian Sutil Force India uitval
- Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso uitval
 
Door Tessa (Sally) op zaterdag 23 augustus 2008 15:06
Bron: FOK!sport

De kwalificatie van de Grand Prix van Europa, dit jaar verreden in Valencia, is gewonnen door Felipe Massa. Naast hem op de grid komt te staan Lewis Hamilton, Robert Kubica pakt de derde plek en Kimi R?ikk?nen wordt vierde. Heikki Kovalainen haalde de vijfde tijd.

De eerste sessie start onder een bewolkte hemel. De baantemperatuur is laag, ongeveer 30 ?C, en de buitentemperatuur is 'slechts' 26 ?C. Er zijn een paar coureurs als eersten naar buiten, en de verwachting is dat het heel druk gaat worden op de baan. Omdat het een nieuw circuit is, proberen de coureurs zo veel mogelijk meters op de baan te maken om die te leren kennen. Renault-coureur Nelson Piquet jr. zet als eerste een tijd neer, BMW-rijder Robert Kubica gaat er al snel onder, net als Timo Glock (Toyota). Ook Nick Heidfeld zit er dit keer aardig bij, in tegenstelling tot de vrije trainingen. Maar we zitten nog maar in het begin van de kwalificatie.

Sebastian Vettel doet het - net als in twee van de drie vrije trainingen - opvallend goed. Teamgenoot S?bastien Bourdais doet het zelfs beter, maar het verschil tussen de twee STR-rijders is maar drie?neenhalf tienden. Een paar druppeltjes vallen als er nog drie minuten op de klok staan. Lewis Hamilton en Timo Glock voeren inmiddels de lijst aan momenteel. De verschillen zijn erg klein, de eerste vijftien binnen ??n seconde, de rest volgt op iets meer dan een seconde. Rubens Barrichello gaat niet lekker, hij lijkt een probleem te hebben. Toch lijkt Nick Heidfeld het opnieuw niet waar te kunnen maken, waar hij het hele weekend al slecht reed.

In deze eerste sessie vallen er weer vijf af, die niet door mogen naar de tweede sessie. Dat zijn Adrian Sutil, Rubens Barrichello, Giancarlo Fisichella, David Coultard en Jenson Button. Nick Heidfeld haalt het met de hakken over de sloot, hij staat veertiende. Verrassend aan kop staan Jarno Trulli en Vettel, terwijl ook Felipe Massa en Fernando Alonso zich bovenaan hebben genesteld.

De tweede sessie begint met Kimi R?ikk?nen, die de eerste sessie afsloot op een dertiende plaats. De regen valt momenteel op een deel van de baan. Vettel duikt in de 1:37, nog niet vertoond dit weekend. Waarschijnlijk rijdt hij met een lege tank, zoals hij na afloop van de tweede vrije training verklaarde. Ook Trulli en Massa zitten in de 37'ers, Hamilton zit er vlak boven.

De beide Renault-coureurs Alonso en Piquet vallen in de tweede sessie af, Alonso maakte een foutje in zijn laatste rondje en hij mist Q3 op een paar honderdsten. Andere afvallers zijn Mark Webber, Timo Glock en Kazuki Nakajima. Heidfeld staat ineens derde, op het allerlaatste moment nog behaald, en die dekselse Vettel staat nog altijd bovenin, dit keer als eerste. Voor het eerst zijn beide STR-coureurs in Q3 te vinden. Verder ook de teams van Ferrari, McLaren en BMW, en nog Trulli en Nico Rosberg.

In Q3 begint het met een lichtelijk natte baan, maar de regen die er valt is al weer opgehouden. De lucht ziet er nog wel dreigend uit. De derde en laatste sessie is nog maar tien minuten en de gereden topsnelheden zijn 316 km/u, meerdere rijders haalden die snelheid. De Ferrari's heersen weer eens, de meeste coureurs hebben hun trucs tot het laatst bewaard. De vlag hangt, en Hamilton rijdt de snelste tijd voorlopig (1:39,199). Er mogen echter nog een aantal rijders hun rondje afmaken. Massa pakt de tijd van Hamilton, met iets meer dan twee tienden (1:39,989).

De Toro Rosso's doen het gewoon goed, Bourdais heeft de tiende tijd, maar lijkt zwaar te zijn, met 1:40,750. Vettel komt op p6 met 1:40,412. De pole is dus voor Massa, gevolgd door Hamilton en Kubica. Teamgenoot R?ikk?nen staat op plek vier, en dan de andere Fin Kovalainen op vijf. Vettel dus zes, met Trulli op zeven, Heidfeld op acht en Rosberg op negen. En de top tien wordt dus gesloten door Bourdais.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd
1 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:38.989
2 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:39.199
3 Robert Kubica BMW F1 1:39.392
4 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:39.488
5 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:39.937
6 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:40.142
7 Jarno Trulli Toyota Racing 1:40.309
8 Nick Heidfeld BMW F1 1:40.631
9 Nico Rosberg Williams 1:40.721
10 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:40.750
11 Kazuki Nakajima Williams 1:38.428
12 Fernando Alonso Renault F1 1:38.435
13 Timo Glock Toyota Racing 1:38.499
14 Mark Webber Red Bull Racing 1:38.515
15 Nelson Piquet Jr. Renault F1 1:38.744
16 Jenson Button Honda Racing F1 1:38.880
17 David Coulthard Red Bull Racing 1:39.235
18 Giancarlo Fisichella Force India 1:39.268
19 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:39.811
20 Adrian Sutil Force India 1:39.943
 
Massa snelst eerste vrije training Spa.
Kimi Raikkonen reed de tweede tijd.
Derde Lewis Hamilton in de McLaren-Mercedes.

De uitslag van de eerste vrije training van de GP van Belgi?:

1 Felipe Massa Ferrari 1:47.284
2 Kimi R?ikk?nen Ferrari 1:47.623
3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:47.878
4 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:47.932
5 Fernando Alonso Renault 1:48.104
6 Mark Webber Red Bull-Renault 1:48.428
7 Sebastien Bourdais STR-Ferrari 1:48.557
8 Sebastian Vettel STR-Ferrari 1:48.958
9 Timo Glock Toyota 1:48.997
10 Nelsinho Piquet Renault 1:49.068
11 Robert Kubica BMW Sauber 1:49.139
12 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:49.185
13 Nico Rosberg Williams-Toyota 1:49.611
14 Jarno Trulli Toyota 1:49.625
15 David Coulthard Red Bull-Renault 1:49.849
16 Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 1:49.986
17 Adrian Sutil Force India-Ferrari 1:50.117
18 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:50.125
19 Jenson Button Honda 1:50.464
20 Rubens Barrichello Honda 1:50.905


Fernando Alonso was de snelste op de tweede vrije training.
Hij was een fractie sneller dan Ferrari collega Felipe Massa.
Tijdens de training ging licht regen en werden de tijden van vanochtend niet meer verbeterd.
In de regenlichte regen ramde Kimi Raikonen nog even met z'n Ferrari z'n achterkant tegen de banden in bocht 19, hij liet daar een flinke vochte spoor vloeistof achter.
Even later crashte ook Giancarlo Fisichella, wat even een code rood veroorzaakte.
Ook Mark Webber plaatste z'n bollide aan de kant en Nelsinho Piquet deed Kimi Raikonen even lichtelijk na in bocht 19
Toen het droger werd, wisten verschillende coureurs zichzelf nog te verbeteren.

De uitslag van de tweede vrije training van de GP van Belgi?:

1 Fernando Alonso Renault 1:48.454
2 Felipe Massa Ferrari 1:48.504
3 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:48.740
4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:48.805
5 Kimi R?ikk?nen Ferrari 1:49.328
6 Nico Rosberg Williams-Toyota 1:49.405
7 Sebastian Vettel STR-Ferrari 1:49.427
8 Adrian Sutil Force India-Ferrari 1:49.585
9 Jarno Trulli Toyota 1:49.715
10 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:49.725
11 Robert Kubica BMW Sauber 1:49.875
12 David Coulthard Red Bull-Renault 1:49.922
13 Sebastien Bourdais STR-Ferrari 1:49.948
14 Timo Glock Toyota 1:50.281
15 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:50.364
16 Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 1:50.740
17 Jenson Button Honda 1:50.925
18 Rubens Barrichello Honda 1:51.238
19 Nelsinho Piquet Renault 1:51.334
20 Mark Webber Red Bull-Renault 1:51.640
 
Bron: FOK!sport

Lewis Hamilton zal morgen de Grand Prix van Belgi? starten vanaf de eerste startplek. De Brit was ruim drie tienden sneller dan Felipe Massa, die de eerste startrij compleet maakt. Heikki Kovalainen en Kimi R?ikk?nen starten vanaf plaatsen drie en vier.

De verrassing tijdens de kwalificatie kwam weer eens van Scuderia Toro Rosso. Het team stootte met beide auto's door tot Q3 en behoorde daarme tot de tien snelsten. S?bastien Bourdais, die tijdens Q2 zelfs de snelste tijd reed, start vanaf plaats negen, terwijl Sebastian Vettel de top tien afsluit.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd
1 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:47.338
2 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:47.678
3 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:47.815
4 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:47.992
5 Nick Heidfeld BMW F1 1:48.315
6 Fernando Alonso Renault F1 1:48.504
7 Mark Webber Red Bull Racing 1:48.736
8 Robert Kubica BMW F1 1:48.763
9 S?bastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:48.951
10 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:50.319
11 Jarno Trulli Toyota Racing 1:46.949
12 Nelson Piquet Jr. Renault F1 1:46.965
13 Timo Glock Toyota Racing 1:46.995
14 David Coulthard Red Bull Racing 1:47.018
15 Nico Rosberg Williams 1:47.429
16 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:48.153
17 Jenson Button Honda Racing F1 1:48.211
18 Adrian Sutil Force India 1:48.226
19 Kazuki Nakajima Williams 1:48.268
20 Giancarlo Fisichella Force India 1:48.447
 
Hamilton won de race op Spa Francochamps, na een geweldig gevecht op het eind met Kimi Raikkonen in de regen die tijdens de laatste 3 ronden op kwam zetten.
Kimi crashte met zijn Ferrari en daardoor kwam Massa op de tweede plaats en door een slimme wissel van BMW Sauber naar intermedium banden kon Nick Heidfeld nog een derde plaats bemachtigen.

Na de race was er door Ferrari een protest ingediend, na aanleiding van de touch? in de busstop-chicane met Hamilton en beide rijden moest bij de stewards verschijnen.
Ferrari wil een straf tegen Hamilton en die kreeg Hamilton voor het afsnijden van de chicane.
Een straf van 25 seconden, waardoor Massa de winnaar is geworden en Nick Heidfeld tweede. Hamilton is alsnog derde geworden en heeft nu 76 punten in het kampioenschap.
Dat zijn er 2 meer dan Massa die door de straf van Hamilton op 74 punten is gekomen.
 
[Upd] Uitslag Grand Prix Belgi?
Door Erwin (Peterselieman) op zondag 7 september 2008 15:35
Bron: FOK!sport
Laatste wijziging: 06:19

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Belgi? gewonnen voor Felipe Massa en Nick Heidfeld. De slotfase van de race werd spannend door de komst van regen, waarvan Ferrari-coureur Kimi R?ikk?nen het grootste slachtoffer werd en zijn auto in de muur parkeerde.

Na de start ging Hamilton er op een nog deels nat circuit snel vandoor, maar teamgenoot Heikki Kovalainen viel terug naar plek dertien. Kimi R?ikkonen schoof door daar plek twee, voor Felipe Massa, Fernando Alonso en S?bastien Bourdais. Ook Piquet jr. kende een goede start en reed de top-7 binnen. Jarno Trulli spinde aan het eind van de eerste ronde bij de busstop, waardoor Nico Rosberg door het gras moest.

Aan het begin van de tweede ronde spinde Hamilton in La Source, waardoor R?ikk?nen aan kon haken en hem op Kemmel Straight kon passeren. Kovalainen wist zijn tempo weer te vinden en reed na twee ronden weer in de top-10. Kovalainen ging daarna vol door en haalde bij Blanchimont op volle snelheid Piquet jr. in. Iets meer dan een ronde later was de Braziliaan buiten de top-10 gevallen, nadat de na de start teruggevallen Nick Heidfeld hem passeerde.

R?ikk?nen en Hamilton reden op een ondertussen steeds droger wordend circuit als aan een touwtje over de baan, waarbij de Engelsman sneller was. Massa kon het tempo van de voorliggers niet volgen en reed al snel op vijf seconden achterstand. Fisichella was de eerste die op een ronde achterstand werd gezet, nadat hij bij de start schade aan de auto had opgelopen. Her en der waren gevechten op de baan, waaronder ??n voor plek zeven tussen Robert Kubica en Kovalainen, dat in het voordeel van de Fin beslecht werd. Adrian Sutil maakte ondertussen een uitstapje langs de baan en viel terug naar plaats negentien.

Kovalainen maakte na tien ronden in de busstopchicane een inhaalactie op Mark Webber, waarbij hij van te ver kwam, waardoor beiden in de rondte gingen en de Australi?r terugviel naar de negende plaats. Na elf ronden was Hamilton de eerste die een stop maakte, waarbij terugviel naar zeven, nog achter zijn teamgenoot Kovalainen die voor het incident met Webber bestraft werd met een drive-through-penalty. Een ronde na Hamilton kwam leider Kimi R?ikk?nen binnen die pal voor de deur bij Bourdais weer de baan op kwam en daardoor flink uitliep op Hamilton.

Massa kwam in ronde dertien binnen, waardoor de Braziliaan terugviel tot achter Nick Heidfeld. Piquet jr. stuiterde er bij Pouhon hard af, waardoor hij zijn voorvleugel verloor en uitviel. Kovalainen viel inmiddels ver terug door een pitstop en zijn straf. Kubica en Bourdais kwamen tegelijkertijd binnenin de pitstraat, waarbij de Fransman zijn plaats ten opzichte van Kubica maar net wist te behouden. Het team van Toro Rosso presteerde in de race goed, want halverwege de race lag ook Sebastian Vettel in de punten, nog voor de BMW van Heidfeld. Massa had ondertussen de snelheid gevonden en reed dezelfde rondetijden als de leiders.

Na twintig ronden was Rubens Barrichello de tweede uitvaller, terwijl het zonnetje doorbrak, maar er wel donkere wolken rond de baan hingen. Ondertussen werd er voor de posities vijf tot en met acht gestreden door de coureurs van Toro Rosso en BMW. Hamilton verkleinde halverwege de race zijn achterstand, al pareerde R?ikk?nen dat snel door de snelste ronde te rijden, maar ging na 24 ronden tegelijk met Hamilton de pitstraat in voor de tweede stop. Na die tweede stop kwam Hamilton op harde banden dichterbij de Fin, terwijl Massa ook tijd inliep. Ondertussen was Kovalainen weer opgeklommen naar plaats negen, waarbij hij Webber nu wel reglementair ingehaald had.

Op twaalf ronden van het einde kwam Bourdais binnen voor zijn tweede stop, een ronde gevolgd door Kubica en Vettel. De stop van Kubica ging door problemen met de tankinstallatie niet goed, waardoor hij terugviel achter Vettel en Heidfeld, waardoor de Toro Rosso?s op plaats vijf en zes reden. Het team van Toyota kon geen potten breken met een tiende plaats voor Glock en plek zeventien voor Trulli. Alonso meldde op zeven ronden voor het einde inmiddels wat regen in La Souce en rond Blanchimont.

De gevechten op de baan waren op vijf ronden voor het einde om de leiding tussen R?ikk?nen en Hamilton, om plaats zes tussen Vettel en Heidfeld en om plaats tien tussen Glock en Webber. Massa haakte af in het gevecht om de leiding, terwijl Bourdais inliep op Alonso. Hamilton had op drie ronden voor het einde een foutje bij de busstop, waardoor hij een seconde verloor op de Fin. Inmiddels begon het wat harder te regenen, waardoor Hamilton aan kon haken en bij de busstopchicane een aanval deed bij R?ikk?nen, maar rechtdoor schoot. Hamilton gaf de plaats direct terug aan de Fin, maar pakte bij La Source de leiding over. Bij Pouhon schoot R?ikk?nen er af, maar pakte een bocht later de leiding weer over, nadat Hamilton voor een Williams uit moest wijken, maar verloor deze weer aan Hamilton. Na Blanchimont schoot de Fin er wederom af, waarna hij in de muur eindigde.

Hamilton schoot er in de laatste ronde bij Raidillon af, maar kon doorrijden. Heidfeld en Alonso waren inmiddels gewisseld naar de regenbanden, waardoor Bourdais derde reed. Hamilton won de race voor Massa en Heidfeld. Bourdais viel in de regen terug naar plaats zeven, terwijl Kovalainen in de laatste ronde nog stilviel. Vierde werd Alonso, voor Vettel, Kubica, Bourdais en de Toyota van Glock die het laatste punt pakte.

Na de race werd bekend dat de leiding van de race nog het incident tussen Hamilton en R?ikk?nen op ??n ronde van de finish gaat onderzoeken.

Update:
Timo Glock heeft 25 seconden straf gekregen omdat hij in de laatste ronde heeft ingehaald terwijl er gele vlaggen werd gezwaaid voor de crash van R?ikk?nen. Daarmee gaat het laatste punt nu naar Mark Webber.

Update 18:17u:
Ook Hamilton heeft een straf van 25 seconden gekregen, waardoor hij nu als derde wordt genoteerd. Massa wint de race na deze straf.

# Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 F. Massa Ferrari 1:22:59.388
2 N. Heidfeld BMW Sauber + 9.383
3 L. Hamilton McLaren + 10.545
4 F. Alonso Renault + 14.478
5 S. Vettel Scuderia Toro Rosso + 14.576
6 R. Kubica BMW Sauber + 15.037
7 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 16.735
8 M. Webber Red Bull Racing + 42.776
9 T. Glock Toyota + 1:07.345
10 H. Kovalainen McLaren + 1 ronde
11 D. Coulthard Red Bull Racing + 1 ronde
12 N. Rosberg Williams + 1 ronde
13 A. Sutil Force India F1 Team + 1 ronde
14 K. Nakajima Williams + 1 ronde
15 J. Button Honda + 1 ronde
16 J. Trulli Toyota + 1 ronde
17 G. Fisichella Force India F1 Team + 1 ronde
18 K. R?ikk?nen Ferrari + 2 ronden crash
19 R. Barrichello Honda Versnellingsbak
20 N. Piquet Renault crash
 
Hamilton verliest overwinning
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zondag 7 september 2008 18:14
Bron: autosport.com
Laatste wijziging: 08:05

Lewis Hamilton is teruggezet naar de derde plaats in de uitslag van de Grand Prix van Belgi?. Massa wordt daarmee tot winnaar uitgeroepen.

Hamilton kreeg voor het afsnijden van de chicane 25 strafseconden opgelegd, waardoor hij nu derde in de uitslag staat. Heidfeld schuift daarmee door naar de tweede plaats.

Update:
De FIA heeft bevestigd dat ze een protest heeft ontvangen van McLaren tegen de straf. De uitslag van de Belgische Grand Prix wordt nu dus bepaald tijdens een zitting van de International Court of Appeal van de FIA. Wanneer het protest behandeld zal worden, is nog niet bekend.

Update 20:05u:
McLaren baseert haar protest op gegevens die tonen dat Hamilton na de chicane 6 km/h langzamer over de finishlijn reed dan R?ikk?nen. Hieruit zou blijken dat Hamilton daadwerkelijk heeft ingehouden om het afsnijden van de chicane te compenseren.
 
Ik heb helemaal niets met Hamilton, maar dit slaat dus nergens op.
De Formule 1 wordt met alle restricties al de nek omgedraait, maar dit slaat werkelijk alles!
Hamilton kon geen kant op in de busstop chicane, en moest dus wel rechtdoor.
Iedereen heeft gezien dat hij daarna van zijn gas afging en Raikonen voorbij liet gaan.
Maar zoals gewoonlijk heeft de FIA een andere mening.

Als ik McLaren was zou ik eens naar een andere race klasse gaan kijken......


BAH!
 
Inderdaad.

Dit is geen sportief besluit.
Eerder een commercieel besluit.
Want door deze maatregel word de voorsprong van Hamilton kleiner gemaakt.
Daardoor zal de competitie langer "spannend" zijn, wat meer kijkers zal genereren.
En dat staat direct in verbinding met onder andere sponsor opbrengsten (die al bijzonder lucratief zijn).
Ik kan me niets anders voorstellen dan dat dit de werkelijke reden van deze bestraffing is.
Heel jammer weer.
 
Ik denk dat in hoger beroep het allemaal wel weer teruggedraaid zal worden. Hamilton nam overduidelijk gas terug en nam zodoende weer afstand van R?ikk?nen.
Hoogstens vreemd dat er opeens een groot verschil was in snelheid nadien en dus zou je bijna denken dat R?ikk?nen bewust van zijn gas afging om zo hamilton te laten passeren en misschien op deze manier diskwalificatie of straf af te dwingen? Op een kort stukje zat Hamilton gewoon weer naast R?ikk?nen.

Grt. parabolica.
 
Door Dennis (dennistd) op zaterdag 13 september 2008 15:05
Bron: FOK!sport

Sebastian Vettel heeft in een zeiknatte kwalificatie poleposition gepakt voor de Grand Prix van Itali?. De Duitser was in de laatste sessie sneller dan Kovalainen en Bourdais. R?ikk?nen zal vanaf de veertiende plek starten, met schuin achter zich Hamilton, die vanaf plaats vijftien zal starten.

Direct bij de start van de sessie ging iedereen de baan op, door de verwachting van regen. Alleen Lewis Hamilton bleef nog een minuut binnen staan, maar besloot om toch maar de pits uit te gaan. Even later spinde Nick Heidfeld in de Parabolica, maar kon zijn weg vervolgen. Fernando Alonso schoot rechtdoor bij de chicane, een lot dat in meer of mindere mate meer coureurs moesten ondergaan. Tegen het einde van de sessie werd het steeds droger op de baan, waardoor de tijden steeds sneller werden. Heikki Kovalainen was met nog anderhalve minuut op de klok zeker genoeg van zijn eerste tijd om naar binnen te gaan. Aan het eind van de sessie bleek dit een goed besluit te zijn: hij bleek de snelste te zijn van het eerste deel van de kwalificatie. Rubens Barrichello, Nelson Piquet, Kazuki Nakajima, Jenson Button en Adrian Sutil lukten het niet om een tijd in de top vijftien te rijden.

Net als in de eerste sessie ging iedereen bij het op groen springen van het licht de baan op. Lewis Hamilton ging naar buiten op intermediates, maar ging na ??n ronde weer naar binnen om te wisselen naar full-wets. Ook daarmee kwam hij echter niet goed op gang: met nog vier minuten op de klok stond hij echter nog steeds op de vijftiende plaats. Ook met Kimi R?ikk?nen ging het niet al te best: de Fin stond op dat moment veertiende, en daar bleef hij ook staan. In zijn laatste ronde probeerde het team Hamilton nog te pushen met een: "Just do it, one lap". Het mocht echter niet baten, en de Brit bleef vijftiende. De lijst met afvallers na de tweede sessie bevatte dan ook een aantal opvallende namen: Robert Kubica, Giancarlo Fisichella, David Coulthard, Kimi R?ikk?nen en Lewis Hamilton.

Ook bij het laatste deel van de kwalificatie stond iedereen voor de start al te wachten bij het rode licht in de pitstraat. S?bastien Bourdais kende nog een grote spin, maar wist zijn wagen weer de baan op te krijgen. Uiteindelijk bleek Sebastian Vettel poleposition te hebben, gevolgd door Heikki Kovalainen en Mark Webber. Felipe Massa zal vanaf de zesde plaats starten.

Pos. Coureur Team Tijd
1 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:37.555
2 Heikki Kovalainen McLaren 1:37.631
3 Mark Webber Red Bull Racing 1:38.117
4 S?bastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:38.445
5 Nico Rosberg Williams 1:38.767
6 Felipe Massa Ferrari 1:38.894
7 Jarno Trulli Toyota 1:39.152
8 Fernando Alonso Renault 1:39.751
9 Timo Glock Toyota 1:39.787
10 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:39.906
11 Robert Kubica BMW Sauber 1:36.697
12 Giancarlo Fisichella Force India F1 Team 1:36.698
13 David Coulthard Red Bull Racing 1:37.284
14 Kimi R?ikk?nen Ferrari 1:37.522
15 Lewis Hamilton McLaren 1:39.265
16 Rubens Barrichello Honda 1:36.510
17 Nelson Piquet jr. Renault 1:36.630
18 Kazuki Nakajima Williams 1:36.653
19 Jenson Button Honda 1:37.006
20 Adrian Sutil Force India F1 Team 1:37.417
 
[Upd] Uitslag Grand Prix Belgi?
Door Erwin (Peterselieman) op zondag 7 september 2008 15:35
Bron: FOK!sport
Laatste wijziging: 18:19

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Belgi? gewonnen voor Felipe Massa en Nick Heidfeld. De slotfase van de race werd spannend door de komst van regen, waarvan Ferrari-coureur Kimi R?ikk?nen het grootste slachtoffer werd en zijn auto in de muur parkeerde.

Na de start ging Hamilton er op een nog deels nat circuit snel vandoor, maar teamgenoot Heikki Kovalainen viel terug naar plek dertien. Kimi R?ikkonen schoof door daar plek twee, voor Felipe Massa, Fernando Alonso en S?bastien Bourdais. Ook Piquet jr. kende een goede start en reed de top-7 binnen. Jarno Trulli spinde aan het eind van de eerste ronde bij de busstop, waardoor Nico Rosberg door het gras moest.

Aan het begin van de tweede ronde spinde Hamilton in La Source, waardoor R?ikk?nen aan kon haken en hem op Kemmel Straight kon passeren. Kovalainen wist zijn tempo weer te vinden en reed na twee ronden weer in de top-10. Kovalainen ging daarna vol door en haalde bij Blanchimont op volle snelheid Piquet jr. in. Iets meer dan een ronde later was de Braziliaan buiten de top-10 gevallen, nadat de na de start teruggevallen Nick Heidfeld hem passeerde.

R?ikk?nen en Hamilton reden op een ondertussen steeds droger wordend circuit als aan een touwtje over de baan, waarbij de Engelsman sneller was. Massa kon het tempo van de voorliggers niet volgen en reed al snel op vijf seconden achterstand. Fisichella was de eerste die op een ronde achterstand werd gezet, nadat hij bij de start schade aan de auto had opgelopen. Her en der waren gevechten op de baan, waaronder ??n voor plek zeven tussen Robert Kubica en Kovalainen, dat in het voordeel van de Fin beslecht werd. Adrian Sutil maakte ondertussen een uitstapje langs de baan en viel terug naar plaats negentien.

Kovalainen maakte na tien ronden in de busstopchicane een inhaalactie op Mark Webber, waarbij hij van te ver kwam, waardoor beiden in de rondte gingen en de Australi?r terugviel naar de negende plaats. Na elf ronden was Hamilton de eerste die een stop maakte, waarbij terugviel naar zeven, nog achter zijn teamgenoot Kovalainen die voor het incident met Webber bestraft werd met een drive-through-penalty. Een ronde na Hamilton kwam leider Kimi R?ikk?nen binnen die pal voor de deur bij Bourdais weer de baan op kwam en daardoor flink uitliep op Hamilton.

Massa kwam in ronde dertien binnen, waardoor de Braziliaan terugviel tot achter Nick Heidfeld. Piquet jr. stuiterde er bij Pouhon hard af, waardoor hij zijn voorvleugel verloor en uitviel. Kovalainen viel inmiddels ver terug door een pitstop en zijn straf. Kubica en Bourdais kwamen tegelijkertijd binnenin de pitstraat, waarbij de Fransman zijn plaats ten opzichte van Kubica maar net wist te behouden. Het team van Toro Rosso presteerde in de race goed, want halverwege de race lag ook Sebastian Vettel in de punten, nog voor de BMW van Heidfeld. Massa had ondertussen de snelheid gevonden en reed dezelfde rondetijden als de leiders.

Na twintig ronden was Rubens Barrichello de tweede uitvaller, terwijl het zonnetje doorbrak, maar er wel donkere wolken rond de baan hingen. Ondertussen werd er voor de posities vijf tot en met acht gestreden door de coureurs van Toro Rosso en BMW. Hamilton verkleinde halverwege de race zijn achterstand, al pareerde R?ikk?nen dat snel door de snelste ronde te rijden, maar ging na 24 ronden tegelijk met Hamilton de pitstraat in voor de tweede stop. Na die tweede stop kwam Hamilton op harde banden dichterbij de Fin, terwijl Massa ook tijd inliep. Ondertussen was Kovalainen weer opgeklommen naar plaats negen, waarbij hij Webber nu wel reglementair ingehaald had.

Op twaalf ronden van het einde kwam Bourdais binnen voor zijn tweede stop, een ronde gevolgd door Kubica en Vettel. De stop van Kubica ging door problemen met de tankinstallatie niet goed, waardoor hij terugviel achter Vettel en Heidfeld, waardoor de Toro Rosso?s op plaats vijf en zes reden. Het team van Toyota kon geen potten breken met een tiende plaats voor Glock en plek zeventien voor Trulli. Alonso meldde op zeven ronden voor het einde inmiddels wat regen in La Souce en rond Blanchimont.

De gevechten op de baan waren op vijf ronden voor het einde om de leiding tussen R?ikk?nen en Hamilton, om plaats zes tussen Vettel en Heidfeld en om plaats tien tussen Glock en Webber. Massa haakte af in het gevecht om de leiding, terwijl Bourdais inliep op Alonso. Hamilton had op drie ronden voor het einde een foutje bij de busstop, waardoor hij een seconde verloor op de Fin. Inmiddels begon het wat harder te regenen, waardoor Hamilton aan kon haken en bij de busstopchicane een aanval deed bij R?ikk?nen, maar rechtdoor schoot. Hamilton gaf de plaats direct terug aan de Fin, maar pakte bij La Source de leiding over. Bij Pouhon schoot R?ikk?nen er af, maar pakte een bocht later de leiding weer over, nadat Hamilton voor een Williams uit moest wijken, maar verloor deze weer aan Hamilton. Na Blanchimont schoot de Fin er wederom af, waarna hij in de muur eindigde.

Hamilton schoot er in de laatste ronde bij Raidillon af, maar kon doorrijden. Heidfeld en Alonso waren inmiddels gewisseld naar de regenbanden, waardoor Bourdais derde reed. Hamilton won de race voor Massa en Heidfeld. Bourdais viel in de regen terug naar plaats zeven, terwijl Kovalainen in de laatste ronde nog stilviel. Vierde werd Alonso, voor Vettel, Kubica, Bourdais en de Toyota van Glock die het laatste punt pakte.

Na de race werd bekend dat de leiding van de race nog het incident tussen Hamilton en R?ikk?nen op ??n ronde van de finish gaat onderzoeken.

Update:
Timo Glock heeft 25 seconden straf gekregen omdat hij in de laatste ronde heeft ingehaald terwijl er gele vlaggen werd gezwaaid voor de crash van R?ikk?nen. Daarmee gaat het laatste punt nu naar Mark Webber.

Update 18:17u:
Ook Hamilton heeft een straf van 25 seconden gekregen, waardoor hij nu als derde wordt genoteerd. Massa wint de race na deze straf.

# Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 F. Massa Ferrari 1:22:59.388
2 N. Heidfeld BMW Sauber + 9.383
3 L. Hamilton McLaren + 10.545
4 F. Alonso Renault + 14.478
5 S. Vettel Scuderia Toro Rosso + 14.576
6 R. Kubica BMW Sauber + 15.037
7 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 16.735
8 M. Webber Red Bull Racing + 42.776
9 T. Glock Toyota + 1:07.345
10 H. Kovalainen McLaren + 1 ronde
11 D. Coulthard Red Bull Racing + 1 ronde
12 N. Rosberg Williams + 1 ronde
13 A. Sutil Force India F1 Team + 1 ronde
14 K. Nakajima Williams + 1 ronde
15 J. Button Honda + 1 ronde
16 J. Trulli Toyota + 1 ronde
17 G. Fisichella Force India F1 Team + 1 ronde
18 K. R?ikk?nen Ferrari + 2 ronden crash
19 R. Barrichello Honda Versnellingsbak
20 N. Piquet Renault crash
 
Beroep McLaren dient maandag
Door Bouwe (vw_caddy) op maandag 22 september 2008 10:52
Bron: F1live.com
Laatste wijziging: 14:53

Het beroep dat McLaren heeft ingesteld naar aanleiding van de straf die Lewis Hamilton ontving tijdens de Grand Prix van Belgi? wordt vandaag behandeld. Door de ontvangen straf werd niet Hamilton maar Ferrari-coureur Felipe Massa de uiteindelijke winnaar in Spa.

Lewis Hamilton en Kimi R?ikk?nen waren in de laatste ronden van de Grand Prix van Belgi? aan het vechten om de eerste plaats. Hamilton leek uiteindelijk de race te winnen nadat hij, na het afsnijden van een chicane, een inhaalactie uitvoerde in de bocht daarna. Nog na het afsnijden gaf de Brit de eerste positie kort terug aan R?ikk?nen met de gedachte dat dit voldoende was.

De aanwezige stewards dachten daar na de race anders over en gaven Hamilton een drive-through penalty in de vorm van 25 seconden straftijd, omdat de race inmiddels voorbij was. Door deze straf werd Hamilton uiteindelijk derde en ging de winst naar Felipe Massa. R?ikk?nen bracht, met nog twee ronden te gaan, een bezoek aan de vangrail en wist daardoor ook in Belgi? geen punten te behalen.

Direct na de race informeerde McLaren de raceleiding dat men van plan is om in beroep te gaan tegen de straf. Volgens teambaas Ron Dennis heeft het team tijdens de race tweemaal contact gehad met racedirecteur Charlie Whiting over het afsnij-incident. Whiting verklaarde tijdens dat contact dat hij niets heeft gezien wat een straf zou kunnen veroorzaken.

Nu blijkt achteraf dat de stewards, die het uiteindelijke besluit moeten nemen, niet de mening van de racedirecteur hoeven over te nemen. De stewards worden in dit geval gezien als een onafhankelijke commissie.

De kans dat het beroep van McLaren wordt verworpen is vrij groot. Ten eerste werd de straf gegeven in de vorm van een drive-through penalty, een straf waar achteraf geen beroep kan voor worden aangetekend. Gebeurde het incident tussen Hamilton en R?ikk?nen eerder in de race dan had Hamilton ook een drive-through penalty gekregen, maar omdat het incident in de laatste ronden gebeurde was daar geen tijd meer voor.

Ten tweede blijkt uit de historie dat de straffen die worden opgelegd door stewards zelden tot nooit worden teruggedraaid. De uitspraak wordt maandag of dinsdag verwacht.

Update 14:53 uur

Lewis Hamilton was vanmorgen tijdens de behandeling van het beroep in Parijs aanwezig om zijn versie van het verhaal te geven. Zijn getuigenis moet echter nog komen omdat bijna de gehele ochtend werd gediscussieerd over het feit of het beroep wel ontvankelijk is. Uit de telemetrie blijkt dat Hamilton na het afsnijden van de chicane 6.7 km/uur langzamer was dan R?ikk?nen en tot maximaal zeven meter achter hem reed. Vanochtend werd ook deel van het radioverkeer tussen McLaren en Charlie Whiting beluisterd.

Het Court of Appeal bestaat tijdens de behandeling van deze zaak uit vijf leden, waaronder de Nederlander Harry Duijm. Lewis Hamilton hoopt vanmiddag aan het woord te komen.
 
Door Dennis (dennistd) op zaterdag 27 september 2008 17:05
Bron: FOK!sport

Felipe Massa zal morgen tijdens de eerste Grand Prix van Singapore van pole position vertrekken. De Braziliaan bleef zijn rivaal Lewis Hamilton ruim zes tienden voor. Kimi R?ikk?nen start van plek drie, gevolgd door Robert Kubica en Heikki Kovalainen.

Timo Glock en Adrian Sutil waren in het eerste deel degenen die meteen de baan op gingen. Giancarlo Fisischella had last van onderstuur, waardoor hij tegen de vangrail reed en zijn neus verloor. Hij kon zijn weg wel vervolgen, maar zette geen tijd neer. Timo Glock en Nico Rosberg schoten door, maar konden met een spinnetje hun weg vervolgen. De top vijf bestond uit Kimi R?ikk?nen, Heikki Kovalainen, Lewis Hamilton, Felipe Massa en Robert Kubica. Afvallers waren Nelson Piquet, Sebastien Bourdais, Rubens Barrichello, Adrian Sutil en de al eerder genoemde Fisichella.

Heikki Kovalainen was na anderhalve minuut de eerste die de baan op reed in de tweede sessie. Mat nog vijf minuten op de klok hield de wagen van Fernando Alonso ermee op, wat het einde van de kwalificatie voor de Spanjaard, die nog tijd had staan, betekende. Aan het eind van de sessie was Massa het snelste, gevolgd door Kovalainen en R?ikk?nen. Vettel reed de vierde tijd, en landgenoot Rosberg kwam tot de vijfde. Lewis Hamilton wist zich maar net te plaatsen voor de derde sessie: de Brit reed de tiende tijd. Plek 11 was voor Trulli, gevolgd door Button, Webber, Coulthard en Alonso.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd
1 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:44.801
2 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:45.465
3 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:45.617
4 Robert Kubica BMW F1 1:45.779
5 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:45.873
6 Nick Heidfeld BMW F1 1:45.964
7 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:46.244
8 Timo Glock Toyota Racing 1:46.328
9 Nico Rosberg Williams 1:46.611
10 Kazuki Nakajima Williams 1:47.547
11 Jarno Trulli Toyota Racing 1:45.038
12 Jenson Button Honda Racing F1 1:45.133
13 Mark Webber Red Bull Racing 1:45.212
14 David Coulthard Red Bull Racing 1:45.298
15 Fernando Alonso Renault F1 geen tijd
16 Nelson Piquet Jr. Renault F1 1:46.037
17 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:46.389
18 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:46.583
19 Adrian Sutil Force India 1:47.940
20 Giancarlo Fisichella Force India geen tijd
 
Door Dennis (dennistd) op zondag 28 september 2008 14:02
Bron: FOK!sport
Laatste wijziging: 04:02

Fernando Alonso heeft de eerste Grand Prix van Singapore op zijn naam geschreven. Nico Rosberg werd tweede in de race die voor een deel bepaald werd door de safety-car. Lewis Hamilton deed goede zaken door als derde te eindigen, terwijl Felipe Massa dertiende werd, na een slangincident bij zijn pitstop.

Giancarlo Fisichella had voor de start besloten om vanuit de pits te starten. Bij de warmup-lap kwam iedereen zonder problemen weg. Iedereen kwam ook bij de start weg, en ongeschonden de eerste bocht door. Heikki Kovalainen verloor twee plekken aan Sebastian Vettel en Timo Glock, doordat hij snelheid verloor tijdens zijn gevecht met Robert Kubica. Na drie ronden had Felipe Massa al een gat van 1,8 seconden op Lewis Hamilton, en al 6,2 seconden op Kimi R?ikkonen. Nico Rosberg probeerde Jarno Trulli in te halen, maar sneed een chicane af, waardoor hij snelheid verloor en Trulli voor hem bleef. Een paar ronden later lukte het de Duitser wel om hem voorbij te gaan, hoewel door het extreem late remmen wel wat rubber verbrand werd.

Na zeven ronden pakte Felipe Massa een stuk rotzooi op dat al enkele ronden op de baan lag. De Ferrai-coureur leek er echter geen last van te hebben. Kazuki Nakajima lukte hetzelfde als zijn teamgenoot: ook hij kwam voorbij aan Jarno Trulli. Fernando Alonso kwam hem ook voorbuh, waarna Mark Webber er meteen vol de druk opzette. In de negende ronde nam Kimi R?ikk?nen de snelste tijd over van Felipe Massa, en begon in te lopen op zijn teamgenoot en Lewis Hamilton.

In ronde twaalf was Fernando Alonso de eerste die een pitstop maakte. Bourdais miste een bocht, en schoot rechtdoor de uitloopzone in. De Fransman kon met een 180-graden spin zijn weg echter vervolgen, maar hij raakte wel een aantak plekken kwijt.

Nelson Piquet ging na veertien ronden hard de muur in. De auto staan tot aan het motorblok in de muur. Hij stapt wel gewoon uit, en zocht naar een uitgang in het hekwerk. Hij rende naar de overkant om van de baan te komen. De safety-car en medical-car kwamen direct de baan op. Rosberg maakte een pitstop terwijl de safety-car op de baan was.

Rubens Barrichello viel stil kort na zijn pitstop, en stond midden op de baan. Robert Kubica ging vanaf de vierde plek naar binnen, terwijl de pistraat nog gesloten was. Pas in ronde 16 ging deze open, waarna Massa en Hamilton in gingen. Massa nam de tankslang mee, en pas na een halve minuut kwam men erachter dat de Braziliaan nog aan hetb einde van de pits stond te wachten. Pas na veel trekwerk lukte het de Ferrari-monteurs om de slang los te krijgen. In de herhaling bleek dat het licht dat Ferrari gebruikt als vervanging van de lollypopman op groen sprong, terwijl de slang er nog niet uit was. De Braziliaan valt terug naar de laatste plaats, op 41 seconden achter R?ikk?nen, die ook tijd verloor door het slangincident.

In ronde 18 ging de safety-car naar binnen. Felipe Massa was op dat moment alweer bijna aangesloten bij de rest. Nico Rosberg ging aan de leiding, gevolgd door Jarno Trulli, Giancarlo Fisichella, Robert Kubica en Fernando Alonso. Een aantal ronden later bleken de stops van Rosberg en Kubica onderzocht te worden, omdat zijn hun stop gemaakt hadden terwijl de pitstraat dicht was.

Felipe Massa kreeg na 23 ronden een drivetrough-penalty voor het onveilig verlaten van de pits (zijn slangincident). Hij koos ervoor om deze direct te maken. Rosberg en Kubica kregen een 10-seconden stop-and-go-penalty voor hun pitstop. Mark Webber schoot door in een chicane, en viel van de zesde plek terug naar plaats tien. Rosberg viel na zijn straf terug tot de vijfde plek, achter Alonso. Kubica viel terug naar de laatste plaats, achter Massa.

Giancarlo Fisischella maakte zijn stop in ronden 29, en liet hem voltanken. Hij viel terug tot de laatste plaats, achter Kubica. Mark Webber verloor in dezelfde ronde erg veel tijd, reed de pits in en werd naar binnen geduwd. Even later werd Massa ingehaald door Kubica. De Braziliaan ging aan het eind van deze ronde naar binnen voor een pitstop, die dit keer wel goed ging.

In ronde 32 maakte Jarno Trulli zijn pitstop, en verloor daarmee zijn eerste plaats aan Fernando Alonso. Ook Bourdais en Kubica maakten hun stops. Massa wist de net weer de baan op zijnde Bourdais in te halen, en zo van de laatste plaats af te komen. Heikki Kovalainen maakte zijn tweede stop.

Met nog 24 ronden op de klok pakte Nakajima de achtste plek af van Trulli, die meteen R?ikk?nen in zijn nek kreeg. De Fin reed de Italiaan even later ook voorbij. Drie ronden later kwam Rosberg binnen voor zijn tweede stop, en viel terug naar plek zeven, achter Heidfeld. Fernando Alonso kwam even later ook binnen, en kwam net voor de deur van Coulthard weer naar buiten. Lewis Hamilton maakte hier handig gebruik van, en pakte de tweede plaats af van de Schot.

Beiden gingen aan het einde van de ronde naar binnen, waarbij Hamilton als eerste naar buiten kwam. Net als bij Massa ging het bij Coulthard mis met de tankslang, maar de Red Bull-coureur kon nog op tijd gestopt worden door de lollypopman. Vettel en Heidfeld kwamen vanaf plaats drie en vier naar binnen, en ook weer in die volgorde naar buiten, echter wel op de plaatsen zeven en acht.

Met nog zestien ronden te gaan wist Kubica Fisichella in te halen voor de dertiende plaats. Massa probeert dit ook aan het einde van het rechte stuk, maar mist de chicane en verliest veel tijd. Timo Glock kwam in dezelfde ronde vanaf de tweede plaats, waarmee hij deze aan Rosberg gaf, ondanks de straf voor het te vroeg tanken van laatstgenoemde. Glock viel terug naar plaats vijf. Coulthard begon te klagen over minder remkracht, door versleten of niet goed gekoelde remmen.

In ronde 11 viel Trulli weg vanaf de zesde plaats, in de pitbox stapte hij uit en was helemaal kapot. R?ikk?nen maakte zijn stop, en viel terug naar plaats zes. Massa spinde, en kwam terug de baan op. Adrian Sutil schrok hier zo van, dat hij de muur inreed, wat weer een safety-car veroorzaakte. Daarnaast was ook bij bocht zeven de curbstone beschadigd.

Met nog acht ronden op de klok ging de safety-car weer naar binnen. Alonso trok direct een gat van 1,4 seconden op Rosberg. Coulthard haalde Nakajima in voor de achtste plaats. De rondetijd van Alonso was 2,5 seconden sneller dan de nummer twee, Rosberg. Met nog vier ronden te gaan lukte het R?ikk?nen niet om de bocht te halen, en reed de muur in, waardoor zijn rechtervoorwielophanging brak, wat einde race betekende voor de Fin, die op plek vijf lag.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Fernando Alonso Renault F1 1:57:16.304
2 Nico Rosberg Williams + 2.957
3 Lewis Hamilton McLaren Mercedes + 5.917
4 Timo Glock Toyota Racing + 8.155
5 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso + 10.268
6 Nick Heidfeld BMW F1 + 11.101
7 David Coulthard Red Bull Racing + 16.387
8 Kazuki Nakajima Williams + 18.489
9 Jenson Button Honda Racing F1 + 19.885
10 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes + 26.902
11 Robert Kubica BMW F1 + 27.975
12 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso + 29.432
13 Felipe Massa Scuderia Ferrari + 35.170
14 Giancarlo Fisichella Force India + 43.571
15 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari + 4 ronden
- Jarno Trulli Toyota Racing uitval
- Adrian Sutil Force India crash
- Mark Webber Red Bull Racing uitval
- Rubens Barrichello Honda Racing F1 uitval
- Nelson Piquet Jr. Renault F1 crash
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan