Formule1: Kwalificaties en Uitslagen

Door Sander (sanger) op zaterdag 11 oktober 2008 08:05
Bron: FOK!sport

Lewis Hamilton heeft de poleposition voor de Grand Prix van Japan bemachtigd. Op het circuit van Fuji was de Brit de snelste man op de baan. Kimi R?ikk?nen en Heikki Kovalainen maakten de top 3 compleet.

De eerste kwalificatiesessie begon op een vochtige baan. Al vrij snel was het druk op de baan. Wat opviel is dat veel coureurs last hadden van overstuur bij het uitkomen van het langzame deel van het circuit. Timo Glock en Nelson Piquet jr. lieten zich goed van voren zien. Het team van Force India lijkt er deze race niet aan te pas te gaan komen. Opvallendste afvaller was Nick Heidfeld. Samen met Rubens Barrichello, Jenson Button, Adrian Sutil en Giancarlo Fisichella kon de Duitser toekijken bij de rest van de kwalificatie.

In de tweede sessie waren de Ferrari's als het eerste op de baan te vinden. Ze werden al snel gevolgd door de Toyota's en Lewis Hamilton. Nelson Piquet en Robert Kubica bleven lang binnen. Kubica wist zich nog in de top tien te rijden, Piquet lukte dat niet. Ferrari en McLaren domineerde deze sessie door de eerste drie posities in te nemen. De afvallers waren David Coulthard, Nelson Piquet, Mark Webber, Kazuki Nakajima en Nico Rosberg. Wederom opvallend dat het Toro Rosso team wel de derde kwalificatie haalde waar moederteam Red Bull dit niet lukte.

In de derde sessie kwamen vrijwel alle coureurs snel de baan op. Tot de pitstops gebeurde er vrij weinig. Met nog ongeveer vijf minuten te gaan kwamen de eerste tijden op de klokken. Zoals gebruikelijk werden de echte tijden pas in de laatste seconden genoteerd. Lewis Hamilton wist met een hele snelle ronde de pole op te eisen. De tweede plek ging naar Raikkonen. In de laatste seconden gingen zowel Fernando Alonso als Heikki Kovalainen voorbij aan Felipe Massa die als vijfde van start zal moeten.


Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd
1 Lewis Hamilton Mclaren-Mercedes 1:18.404
2 Kimi Raikkonen Scuderia Ferrari 1:18.644
3 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:18.821
4 Fernando Alonso Renault 1:18.852
5 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:18.874
6 Robert Kubica BMW F1 1:18.979
7 Jarno Trulli Toyota Racing 1:19.026
8 Timo Glock Toyota Racing 1:19.118
9 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:19.638
10 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:20.167
11 David Coulthard Red bull Racing 1:18.187
12 Nelson Piquet Renault 1:18.274
13 Mark Webber Red Bull Racing 1:18.354
14 Kazuki Nakajima Williams F1 1:18.594
15 Nico Rosberg Williams F1 1:18.672
16 Nick Heidfeld BMW 1:18.835
17 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:18.882
18 Jenson Button Honda Racing F1 1:19.100
19 Adrian Sutil Force India 1:19.163
20 Giancarlo Fisichella Force India 1:19.910
 
Uitslag Grand Prix van Japan
Door Tessa (Sally) op zondag 12 oktober 2008 06:29
Bron: FOK!sport
Laatste wijziging: 10:56

Fernando Alonso heeft de tweede zege op rij gepakt, voor Robert Kubica en Kimi R?ikk?nen. Renault deed het goed, met Nelson Piquet op de vierde plek.

Het weer rond de berg Fuji was goed, en er werd geen regen verwacht. Lewis Hamilton stond op pole, naast hem stond Kimi R?ikk?nen. Het weer is altijd belangrijk op het circuit van de Fuji Speedway: de regen ligt altijd op de loer, omdat de hoogste berg van Japan vlakbij de baan ligt.

Felipe Massa stond op zachte banden, terwijl de rest van het veld voor de hardere compound had gekozen. De start was super voor R?ikk?nen, maar Hamilton pakte de plek meten terug. Een harde crash voor David Coulthard die in de bandenstapels terecht komt. Een gele vlag werd gezwaaid. Het was een touch? met een Williams, Kazuki Nakajima lijkt de klos en is zijn voorvleugel kwijt.

Niet veel later is het Massa die het achterwiel van Hamilton raakte, die daardoor in de rondte spinde. De Brit was woest, vanzelfsprekend. Hij kwam binnen voor een nieuwe neus en banden. Toen ging Robert Kubica aan de leiding, met daarachter Fernando Alonso en Heikki Kovalainen. Massa reed op de kerbstones, en kon zijn auto blijkbaar niet zo goed houden, waardoor hij tegen de McLaren van Hamilton aan schoof.

De crash van Coulthard leek veroorzaakt door een afgebroken achterwiel en niet zozeer door het raken van de Williams-auto van Nakajima. Hamilton was teruggevallen naar de zeventiende en een-na-laatste plaats. De Toyota-rijder Timo Glock kwam een tweede keer binnen in de pit vanwege een technisch probleem. Sebastian Vettel reed nog op de negende plaats, terwijl zijn teamgenoot S?bastien Bourdais van de tiende naar de zesde plaats was opgeklommen. Vettel had dus een plek verloren, en ook Massa is drie plaatsen kwijt.

Ook Adrian Sutil moest onvrijwillig naar de pits, hij reed zijn rechterachterwiel lek op de brokstukken op de baan. Het was een lange stop van Glock (40.1 seconden), maar hij moest uitstappen. Er komt een onderzoek naar een incident met R?ikk?nen, het was niet duidelijk waarom. Ook Massa en Hamilton zullen in hetzelfde onderzoek meegenomen worden. Het werd een drivethrough voor Hamilton en even later ook voor Massa.

De gifbeker voor McLaren was nog niet leeg, want de motor van Kovalainen werd opgeblazen. Hamilton en Massa pakten allebei hun verlies en kwamen binnen voor hun straf. De eerste ronde reguliere pitstops begon rond ronde 20. De fans werden gek toen ineens Jarno Trulli voorop lag, maar dat duurde niet lang: ook Trulli kwam binnen voor banden en brandstof.

De straf voor Hamilton was voor een actie bij de start, Massa omdat hij "een auto van de baan af dwong". Die auto was natuurlijk die van Hamilton. Een probleem voor Giancarlo Fisichella zorgde ervoor dat ook de Italiaan niet verder kon. Nelson Piquet reed een tijd vooraan, maar moest een flink gevecht leveren met Bourdais. Even later ging ook Piquet naar de pits, en ook Bourdais kwam binnen. Er waren veel gevechten gaande op de baan en Massa ging voorbij aan Jenson Button.

Hamilton ging bezig aan een inhaalrace en Button was aan de beurt. Daarna was er wel een groot gat naar Massa, negen seconden, en de McLaren van Hamilton reed niet harder dan de Braziliaan. Maar de Brit reed met een lege tank en met enkele tienden per ronde ging Hamilton op jacht naar de Ferrari. Terwijl dat in het middenveld aan de gang was, liep Alonso allengs verder uit. De tijd van de Spanjaard was een seconde sneller dan de pace van Hamilton en Massa.

Ook Mark Webber was een prooi voor Massa, die nu op de achtste plaats lag. Hamilton zat nog altijd vast achter Nico Rosberg, Nick Heidfeld en Webber. Kubica maakte zijn tweede pitstop, en kon achter Vettel weer de baan op komen. Een zevende plaats is voorlopig zijn deel. De pitstop van de Fin bracht hem op de zesde plek weer terug op de baan, dus precies eender als toen ze beiden aan de leiding reden.

Massa werd door een uit de pit komende Bourdais weggeduwd, omdat de pitlane aan het eind doorloopt over de ideale lijn naar de bocht naar rechts. De Ferrari wilde de bocht scherp aansnijden, maar de touch? met de Toro Rosso was onvermijdelijk en Massa spinde. Het incident zal na de wedstrijd onderzocht worden.

Kubica moest in gevecht met R?ikk?nen, die de Pool probeerde in te halen. Een spannend gevecht, waarbij de Fin eieren voor z'n geld moest kiezen en van de baan moest wilden beiden niet samen eraf schieten. Piquet reed onopvallend, maar toch op de vierde plaats. Ondertussen ging Massa aan Heidfeld voorbij, en de Ferrari was duidelijk sneller dan de BMW. Nu kan Massa op jacht naar een puntenplaats, daarvoor moet hij Webber passeren. E?n kampioenschapspunt kan al een groot verschil maken, getuige vorig jaar.

Massa was dan toch voorbij aan Webber, opnieuw is de Ferrari de snellere wagen. De Australi?r duwde Massa wel helemaal naar de binnenkant waardoor de Braziliaan over het verdrijvingsvlak en de uitgang van de pitstraat moest rijden. Massa pakte wel de snelste ronde in ronde 55.

Fernando Alonso pakte zijn tweede overwinning op rij en een goed resultaat voor Renault: Piquet kon het tempo van R?ikk?nen niet bijhouden, maar finishte als vierde. Achter Alonso was het Kubica die als tweede over de lijn kwam, en de Fin werd derde. Hamilton haalde geen punten op de twaalfde plaats, maar Massa daarentegen finishte als achtste. En waarschijnlijk zal Bourdais een straf krijgen en kan Massa nog stijgen. Daarmee is het nog spannender geworden in de strijd om het kampioenschap.

Update:
S?bastien Bourdais is na afloop van de race bestraft. De Fransman is vijfentwintig seconden in de uitslag terug gezet na het akkefietje met Felipe Massa waarbij beiden spinden. Hierdoor klimmen Sebastian Vettel, Massa, Mark Webber en Nick Heidfeld in de uitslag en stijgt de spanning in het kampioenschap nog meer. Lewis Hamilton blijft op 84 punten, Massa loopt twee punten in en komt op 77. Robert Kubica doet ook weer mee, hij deed goede zaken en staat nu op 72 punten. Kimi R?ikk?nen is definitief afgehaakt voor de titel.

Uitslag GP van Japan
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Fernando Alonso Renault F1 1:30:21.892
2 Robert Kubica BMW F1 + 5.200
3 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari + 6.400
4 Nelson Piquet Jr. Renault F1 + 20.500
5 Jarno Trulli Toyota Racing + 23.700
6 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso + 39.200
7 Felipe Massa Scuderia Ferrari + 46.100
8 Mark Webber Red Bull Racing + 50.800
9 Nick Heidfeld BMW F1 + 54.100
10 S?bastien Bourdais Scuderia Toro Rosso + 58.085
11 Nico Rosberg Williams + 1:02.000
12 Lewis Hamilton McLaren Mercedes + 1:18.900
13 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 1 ronde
14 Jenson Button Honda Racing F1 + 1 ronde
15 Kazuki Nakajima Williams + 1 ronde
- Giancarlo Fisichella Force India uitval
- Heikki Kovalainen McLaren Mercedes uitval
- Adrian Sutil Force India uitval
- Timo Glock Toyota Racing uitval
- David Coulthard Red Bull Racing crash
 
Door Erwin (Peterselieman) op zaterdag 18 oktober 2008 09:07
Bron: FOK!sport

Lewis Hamilton heeft poleposition behaald voor de Grand Prix van China. Tweede en derde werden de beide Ferrari?s van Kimi R?ikk?nen en Felipe Massa. Vierde werd Fernando Alonso die de afgelopen twee races nog wist te winnen. Robert Kubica viel met een twaalfde plaats tegen.

De eerste kwalificatiesessie ving aan in de wetenschap dat al in hele weekend de tijden dicht bij elkaar liggen. De eerste die een serieuze tijd neerzetten was Nelson Piquet jr. Echter gingen Hamilton en Massa al snel flink onder die tijd door. Jarno Trulli en Robert Kubica bevonden zich lang in de gevarenzone, maar wisten zich uiteindelijk toch te plaatsen voor het tweede deel. De afvallers van de eerste sessie zijn David Coulthard, Kazuki Nakajima, Jenson Button, Adrian Sutil en Giancarlo Fisichella.

In de tweede kwalificatiesessie ging Ferrari als eerste naar buiten op de zachte banden. Ze zetten meteen de snelste tijden van de dag neer. Al snel kwamen de andere teams in actie en bleek dat Robert Kubica het lek nog niet boven had. De Pool kwam niet verder dan plek twaalf. Mark Webber wist zich met een ultieme poging nog naar de negende plaats te rijden, terwijl Lewis Hamilton op dat moment de snelste tijd van het weekend liet noteren. Nelson Piquet jr. kwam acht duizendsten te kort voor de derde sessie, waarmee hij de eerste afvaller was. De andere afvallers waren Kubica, Timo Glock, Rubens Barrichello en Nico Rosberg.

De coureurs gingen in de derde sessie snel de baan op, maar tot representatieve tijden kwam het eerst nog niet. Na de pitstops gingen de coureurs strijden voor de pole. De eerste die de vlag zag, was Kimi R?ikk?nen, maar Hamilton ging onder zijn tijd door. Derde tijd was voor Felipe Massa voor Fernando Alonso en Heikki Kovalainen. S?bastien Bourdais kwam niet meer naar buiten voor de laatste run en start op plek tien.

Update
Mark Webber is bestraft voor zijn motorwissel, en moet tien plaatsen terug op de startgrid. Hij wordt daarmee zestiende. Nick Heidfeld heeft een straf gekregen omdat hij David Coulthard opgehouden zou hebben in de eerste kwalificatiesessie.

Pos. Coureur Team Tijd
1 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:36.303
2 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:36.645
3 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:36.889
4 Fernando Alonso Renault F1 1:36.927
5 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:36.930
6 Mark Webber * Red Bull Racing 1:37.083
7 Nick Heidfeld ** BMW F1 1:37.201
8 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:37.685
9 Jarno Trulli Toyota Racing 1:37.934
10 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:38.885
11 Nelson Piquet Jr. Renault F1 1:35.722
12 Robert Kubica BMW F1 1:35.814
13 Timo Glock Toyota Racing 1:35.937
14 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:36.079
15 Nico Rosberg Williams 1:36.210
16 David Coulthard Red Bull Racing 1:36.731
17 Kazuki Nakajima Williams 1:36.863
18 Jenson Button Honda Racing F1 1:37.053
19 Adrian Sutil Force India 1:37.730
20 Giancarlo Fisichella Force India 1:37.739

Mark Webber is tien plaatsen teruggezetop de startgrid
* Nick Heidfeld is drie plaatsen teruggezet op de startgrid
 
Door Tessa (Sally) op zondag 19 oktober 2008 08:39
Bron: FOK!sport
Laatste wijziging: 10:39

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van China op zijn naam geschreven. Concurrent Felipe Massa werd tweede, de andere Ferrari-rijder Kimi R?ikk?nen werd derde na Massa makkelijk voorbij te hebben laten gaan in de laatste ronden.

Nog voor de kwalificatie gisteren blies Mark Webber al zijn motor op en kreeg tien plaatsen straf, waardoor hij niet als zesde maar als zestiende moest starten. Nick Heidfeld moest vanwege het hinderen van David Coulthard in Q1 drie plaatsen terug en hij startte van plaats tien in plaats van zeven. Vorig jaar beleefde Lewis Hamilton hier zijn Waterloo toen hij de titel vergooide in de grindbak bij de ingang van de pits.

Het weer dit jaar was redelijk, met 30?C aan buitentemperatuur en 28?C op de baan is het aan de koele kant, maar regen is niet waarschijnlijk. Hamilton is de enige coureur die hier vandaag kampioen kon worden, hij stond vijf punten voor op Felipe Massa en twaalf punten op Robert Kubica. De Brit startte van poleposition.

De start verliep probleemloos, iedereen was netjes weg en goed de eerste bochten door. Fernando Alonso drong van de vijfde plaats al aan bij Heikki Kovalainen en ging er voorbij. Jarno Trulli's Toyota stond al naast de baan in de eerste ronde en hij moest terug naar de pit voor een nieuwe neus. S?bastien Bourdais - die Trulli geraakt had - had de slechtste start gemaakt: van de achtste plaats terug naar de achttiende. Er werd wel regen verwacht binnen het half uur, zo kreeg Kubica te horen op de boardradio.

Trulli was de eerste uitvaller van de dag, zijn problemen konden niet opgelost worden met een nieuwe neus. Bourdais daarentegen was bezig aan een inhaalrace, Adrian Sutil was het eerste slachtoffer in de hairpin, Giancarlo Fisichella lag nog achter hem. Kimi R?ikk?nen had een goede race pace, Kovalainen echter had waarschijnlijk nog problemen van de rokende remmen voor de start.

David Coulthard verremde zich in de hairpin om Nelson Piquet jr. in te halen, maar het lukt hem toch. De snelste ronde was afwisselend voor R?ikk?nen en Hamilton, die ontliepen elkaar in rondetijd niet veel. De eerste reguliere pitstop was voor Massa, en het was een lange stop. Fernando Alonso stopte meteen ook en tankte voor een voorspelde 24 ronden. De reeks pitstops was echt op gang, Hamilton en R?ikk?nen waren de toppers die naast Webber en Rosberg ook pitten.

Sutil verliet de baan met rook uit zijn wagen en hij was de tweede uitvaller. Kovalainen reed aan kop nu en leek geen problemen meer te hebben. Toch maakte hij in ronde 18 zijn pitstop, tegelijk met Sebastian Vettel en Nick Heidfeld. Allen bleven op de hardere band. De twee voorsten - Hamilton en R?ikk?nen - ontliepen elkaar wat rondetijden niet veel. Wie nog wel snel onderweg was, was de Pool Kubica maar hij moest nog stoppen. Jenson Button en Bourdais deden het ook daadwerkelijk.

Kubica maakte in ronde 25 ook zijn waarschijnlijk enige stop. Timo Glock en Kazuki Nakajima moesten ook nog pitten. De Japanner zette wel zijn snelste tijden neer, wat kwam doordat hij lichter was. Hij reed echter op de zachte compound, daarom kwam hij in ronde 31 zijn enige pitstop. Op de baan waren erg weinig gevechten, heel anders dan vorige week. Webber was de eerste coureur die zijn tweede stop maakte.

Kovalainen kreeg een lekke band - waarvan het loopvalk erbij bungelde - in ronde 35 en moest een onvrijwillige pitstop moest maken. Het was nog even de vraag of hij de pit zou halen, maar het werd meteen een reguliere stop waarmee hij de wedstrijd uit kon rijden. Ook Ferrari stond buiten voor de pitstops, en Massa maakte zijn laatste stop. Hamilton en R?ikk?nen kwamen een ronde later binnen, maar de Fin stond twee seconden langer stil dan de Brit, waardoor die zijn voorsprong weer wat verder vergrootte.

De Pool Kubica moest toch nog een keer binnenkomen om naar de andere bandencompound te gaan, en dat was in dit geval naar de zachtere onder de BMW. Kubica had bij zijn stop in ronde 25 geen voorbanden gewisseld. En meer rijders maakten hun tweede stop. Kovalainen moest alsnog opgeven en reed vooruit de pitbox in. Dat betekent dat het team een nieuwe motor in de McLaren van de Fin mag hangen.

Massa had ondertussen vrij baan gekregen van zijn teamgenoot R?ikk?nen waardoor de Braziliaan op de tweede plek lag. Dat scheelde wel twee punten voor het kampioenschap. Daarmee werd de race gewonnen door Hamilton en Massa en R?ikk?nen volgden op achterstand. Alonso deed weer goede zaken voor Renault door vierde te worden, gevolgd door de beide BMW-coureurs Heidfeld en Kubica.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:31:57.403
2 Felipe Massa Scuderia Ferrari + 14.925
3 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari + 16.445
4 Fernando Alonso Renault F1 + 18.370
5 Nick Heidfeld BMW F1 + 28.923
6 Robert Kubica BMW F1 + 33.219
7 Timo Glock Toyota Racing + 41.722
8 Nelson Piquet Jr. Renault F1 + 56.645
9 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso + 1:04.339
10 David Coulthard Red Bull Racing + 1:14.842
11 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 1:25.061
12 Kazuki Nakajima Williams + 1:30.847
13 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso + 1:31.457
14 Mark Webber Red Bull Racing + 1:32.422
15 Nico Rosberg Williams + 1 ronde
16 Jenson Button Honda Racing F1 + 1 ronde
17 Giancarlo Fisichella Force India + 1 ronde
- Heikki Kovalainen McLaren Mercedes uitval
- Adrian Sutil Force India uitval
- Jarno Trulli Toyota Racing uitval
 
F1 Brazili?: VT1
(31/10/2008) Felipe Massa heeft in de eerste vrije training in Brazili? laten zien dat Lewis Hamilton er flink voor zal moeten werken dit weekend. De Braziliaan was zijn concurrent om de titel twee tienden te snel af. Lange tijd stond de Mclaren coureur bovenaan maar vlak voor het vallen van de vlag noteerde Massa de snelste tijd.

Hoewel Hamilton enkele minuten voor het einde zich nog probeerde te revancheren, was zijn poging tevergeefs. De Brit bleef tweede, voor Ferrari rijder Kimi Raikkonen. Robert Kubica reed de vierde tijd, Heikki Kovalainen was vijfde. Fernando Alonso complementeert de top zes.

In het begin van de sessie was er weinig actie op de baan. Het circuit was op sommige plaatsen door de motregen wat glad en op wat installatierondjes na was het rustig. Als we de weersvoorspellingen mogen geloven kan er op zondag flink wat regen gaan vallen. Waarschijnlijk zit geen van beide titelkandidaten echter te wachten op Pluvius als beslissende factor in het kampioenschap.

De uitslag van de eerste vrije training van de GP van Brazili?:

1 2 Felipe Massa Ferrari 1:12.305
2 22 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:12.495
3 1 Kimi R?ikk?nen Ferrari 1:12.507
4 4 Robert Kubica BMW Sauber 1:12.874
5 23 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:12.925
6 5 Fernando Alonso Renault 1:13.061
7 10 Mark Webber Red Bull-Renault 1:13.298
8 6 Nelsinho Piquet Renault 1:13.378
9 3 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:13.426
10 12 Timo Glock Toyota 1:13.466
11 11 Jarno Trulli Toyota 1:13.600
12 7 Nico Rosberg Williams-Toyota 1:13.621
13 14 Sebastien Bourdais STR-Ferrari 1:13.649
14 17 Rubens Barrichello Honda 1:13.676
15 16 Jenson Button Honda 1:13.766
16 8 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:13.806
17 15 Sebastian Vettel STR-Ferrari 1:13.836
18 9 David Coulthard Red Bull-Renault 1:13.861
19 20 Adrian Sutil Force India-Ferrari 1:14.704
20 21 Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 1:14.821

(Big-Henk toevoeging): Hij heeft vergeten er bij te vertellen onder welke omstandigheden Massa de VT1 op zijn naam schreef in verhouding met Hamilton.
Toen massa z'n snelste tijd neer zette was had zelfs natter op de baan (echte regen druppen) dan toen Hamilton op de droge baan z'n tijd zette.


===========================

F1 Brazili?: VT2
(31/10/2008) Het is de Renault van Fernando Alonso die in de slotseconden van de middagsessie van de vrije training voor de Braziliaanse GP de snelste tijd van Felipe Massa af weet te pakken. Titelrivaal Lewis Hamilton komt in deze tweede training niet verder dan de negende plaats.
Jarno Trulli zet verrassend zijn Toyoto op de derde plek, voor Massa's teamgenoot Kimi Raikkonen.

Daar waar Massa zich constant in de top bevond, bracht Hamilton het gros van de middag door rond de tiende plek. Hij was een halve seconde langzamer dan de snelste tijd en blokkeerde regelmatig zijn wielen in de middensector. Ook op de zachtere banden ging het niet veel beter, hoewel daar bij aangetekend moet worden dat de Brit toen net in een lichte regen reed.

Door de vochtigheid op de baan werden er ook nauwelijks snellere tijden gereden. Wel bracht het amusement voor de toeschouwers door de vele spins en uitstapjes die plaatsvonden. In de laatste minuten van de training, toen de baan flink opgedroogd was, zag Alonso zijn kans schoon om op zachte banden van de achttiende naar de eerste tijd te rijden.
Als we na de eerste dag van het weekend de balans opmaken, lijkt het erop dat alle ingredi?nten aanwezig zijn om de finale van het Formule 1 seizoen tot een spetterend spektakel te gaan maken.

De uitslag van de tweede vrije training van de GP van Brazili?:

1 5 Fernando Alonso Renault 1:12.296
2 2 Felipe Massa Ferrari 1:12.353
3 11 Jarno Trulli Toyota 1:12.435
4 1 Kimi R?ikk?nen Ferrari 1:12.600
5 10 Mark Webber Red Bull-Renault 1:12.650
6 15 Sebastian Vettel STR-Ferrari 1:12.687
7 6 Nelsinho Piquet Renault 1:12.703
8 7 Nico Rosberg Williams-Toyota 1:12.761
9 22 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:12.827
10 8 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:12.886
11 9 David Coulthard Red Bull-Renault 1:12.896
12 4 Robert Kubica BMW Sauber 1:12.971
13 3 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:13.038
14 12 Timo Glock Toyota 1:13.041
15 23 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:13.213
16 17 Rubens Barrichello Honda 1:13.221
17 14 Sebastien Bourdais STR-Ferrari 1:13.273
18 16 Jenson Button Honda 1:13.341
19 20 Adrian Sutil Force India-Ferrari 1:13.428
20 21 Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 1:13.691

Bron: (Niels Hendrix www.verstappen.nl )
 
Zo, kom maar op, ik heb er zin in!!
De laatste voor dit jaar. Ik zat net op Premiere de vrije training te kijken.
Ik had niet verwacht dat ik nog beeld zou hebben, maar afijn, hier (nog) geen problemen met Premiere, alles is nog 'open'.
Hopelijk blijft dat zo dit weekend, kan ik alles volgen.
Van mij mag Lewis winnen, echter op de een of andere manier gun ik het Massa harder.
 
Ik kan me niet meer herinneren wanneer een braziliaan daar een thuisrace heeft gewonnen. Senna viel immers elke keer uit.

Grt. Parabolica.
 
parabolica;195419 zei:
Ik kan me niet meer herinneren wanneer een braziliaan daar een thuisrace heeft gewonnen. Senna viel immers elke keer uit.

In 2006 zeker niet gekeken parabolica? :jajaja:
Namelijk Massa won in 2006 Brazilli? in z'n groen/gele racepakkie, zie hier!
Het jaar dat Michael Schumacher stopte.
Barrichello (toen ie nog voor Ferrari reed) had daar ook altijd pech met uitvallen door bv kapotte motor of zonder brandstof.
 
Door Dennis (dennistd) op zaterdag 1 november 2008 18:03
Bron: FOK!sport

Felipe Massa zal morgen van poleposition vertrekken tijdens zijn thuis-Grand Prix. De Braziliaan was vier tienden sneller dan Jarno Trulli, die verrassend tweede werd. Kimi R?ikk?nen reed de derde tijd, en Lewis Hamilton zal van plaats vier vertrekken. Kovalainen start van plek vijf.

Nelson Piquet jr. koos ervoor om in zijn thuisrace als eerste de baan om te gaan om te kwalificeren. Ook Timo Glock, Adrian Sutil en Giancarlo Fisichella gingen in de eerste anderhalve minuut de baan op. Felipe Massa was aan het eind van de sessie het snelste met een 1:11.830. Teamgenoot Kimi R?ikk?nen bleef daar twee tienden achter. Lewis Hamilton reed de derde tijd, gevolgd door Fernando Alonso en Timo Glock. Kazuki Nakajima, Jenson Button, Nico Rosberg, Giancarlo Fisichella en Adrian Sutil haalden het niet, waardoor zij de plaatsen zestien tot en met twintig zullen bezetten.

De beide Toyota?s waren de eerste die de baan op gingen in de tweede sessie. Heikki Kovalainen bleek aan het einde van de sessie het snelste te zijn, gevolgd door Sebastian Vettel en Lewis Hamilton. Felipe Massa was negentien duizendsten langzamer dan zijn concurrent, en reed de vierde tijd. Piquet, Webber, Kubica, Coulthard en Barrichello haalden het niet tot de eerste sessie. De hele top-tien zat binnen 3,5 tienden van een seconde.

In de laatste sessie was het wederom Glock die als eerste naar buiten ging. Ook Sebastian Vettel was in de eerste twee minuten op de baan. Na drie minuten kwamen ook de titelkandidaten Massa en Hamilton op de baan, gevolgd door de rest van de coureurs, met uitzondering van S?bastien Bourdais. Deze laatste kwam later overigens nog wel op de baan.

Pos Coureur Team Tijd
1 F. Massa Ferrari 1:12.368
2 J. Trulli Toyota 1:12.737
3 K. R?ikk?nen Ferrari 1:12.825
4 L. Hamilton McLaren 1:12.830
5 H. Kovalainen McLaren 1:12.917
6 F. Alonso Renault 1:12.967
7 S. Vettel Scuderia Toro Rosso 1:13.082
8 N. Heidfeld BMW 1:13.297
9 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:14.105
10 T. Glock Toyota 1:14.230
11 N. Piquet jr. Renault 1:12.137
12 M. Webber Red Bull 1:12.289
13 R. Kubica BMW 1:12.300
14 D. Coulthard Red Bull 1:12.717
15 R. Barrichello Honda 1:13.139
16 K. Nakajima Williams 1:12.800
17 J. Button Honda 1:12.810
18 N. Rosberg Williams 1:13.002
19 G. Fisichella Force India F1 1:13.426
20 A. Sutil Force India F1 1:13.508
 
Door Tessa (Sally) op zondag 2 november 2008 17:42
Bron: FOK!sport
Laatste wijziging: 08:02

De winst in de GP van Brazili? was voor Felipe Massa, maar de echte winst was voor Lewis Hamilton - in de allerlaatste ronde werd het beslist. Fernando Alonso werd tweede en Kimi R?ikk?nen derde.

Speciaal voor de spanning in het kampioenschap, die strijd gaat tussen Lewis Hamilton en Felipe Massa, heeft dennistd een code gemaakt waarmee de virtuele stand in het wereldkampioenschap te volgen is. Kijk onderaan voor de tabel.

Het weer in Sao Paulo leek regenachtig te zijn. Er was heel erg slecht weer voorspeld, en ook vanmiddag nog leken regenbuien de dienst uit te maken. Zelfs onweersbuien hingen dreigend rond het circuit. En de hemelsluizen waren opengebroken boven Aut?dromo Jos? Carlos Pace.

De coureurs stonden klaar op de grid voor hun laatste 71 rondjes van het seizoen, maar de start werd uitgesteld. Het zouden maar korte, maar hevige buien zijn. De safety car stond klaar om de wagens een rollende start te geven. Het regende warm water, de temperatuur daar was 29 ?C. De bui was alweer voorbij en de komende 30 minuten was het droog, zo was de verwachting.

Het was geen rollende start, de safety car reed een rondje om te kijken hoe de omstandigheden waren. De formation lap was aan de gang, de wagens reden in een spray weg. Robert Kubica startte vanuit de pit. De eersten kwamen goed de eerste bocht door, maar achteraan het veld kwamen twee rijders met elkaar in aanraken. Nico Rosberg kwam tegen David Coulthard aan en Nelson Piquet jr. was het slachtoffer van de clash. De safety car kwam weer de baan op, waardoor het veld weer bij elkaar zat.

De Schot en de Braziliaan moesten de strijd staken. Een jammerlijk einde aan de carri?re van Coulthard, die met een speciale livery reed. Ook een slechte start maakte Heikki Kovalainen, hij viel van een vijfde startplaats een paar plaatsen terug naar de zevende plaats. De herstart liet nog altijd veel nattigheid op de baan zien rond start-finish. Massa reed flink door vooraan, en de rest van het veld hing achter de Toyota van Jarno Trulli.

Kubica hing doordat hij uit de pit startte, achter Nakajima, die niet al te veel last gehad leek te hebben van de tik van Coulthard toen die in de rondte werd getikt. Giancarlo Fisichella en Nico Rosberg lieten in hun pitstop droogweerbanden monteren, en meer coureurs kwamen binnen voor een pitstop en met name nieuwe banden: het werd weer droog.

Nakajima had het rijden op de droogweerbanden nog niet in de vingers en hij spinde, net als Trulli. Beiden wisten de auto nog wel op de baan te houden. En de vroege beslissing van Fisichella en andere rijders om naar de 'slicks' te gaan, heeft hen een groot voordeel opgeleverd. Virtueel hebben Massa en Hamilton evenveel punten, 97, maar omdat Massa meer eerste plaatsen heeft behaald, is de Braziliaan nu virtueel wereldkammpioen.

In een ultieme poging haalde Hamilton Fisichella in, waardoor de Brit nu weer voorlag in het kampioenschap. Diverse gevechten waren er her en der op de baan gaande, waarbij Trulli aanviel bij S?bastien Bourdais, en de Toro Rosso van Bourdais werd aangetikt en belandde op het natte, gladde gras. En de baan werd droger en droger, de tijden werden ook weer sneller, van de 1:20'ers naar de 1:14'ers.

Alle rijders wisten hun wagen wel op de baan te houden, alleen de onfortuinlijke Coulthard en Piquet waren de uitvallers tot nu toe. Kovalainen haalde clean Fisichella in voor plek zeven, wat gunstig zou zijn voor het constructeurskampioenschap voor McLaren, die 11 punten achterliggen op Ferrari. De volgende ronde pitstops werd geopend door Sebastian Vettel, die van de derde naar de zesde plaats terugviel.

De reeks pitstops in de top waren geweest, en Massa lag opnieuw voorop. De enige die nog zou moeten stoppen was Vettel die tweede lag. Met Hamilton opnieuw op de vijfde plaats, was het kampioenschap weer voor hem. De Toyota's lagen nu op de plekken acht (Timo Glock) en negen (Trulli) waarbij Glock twee plaatsen opgeschoven was sinds zijn start. Vettel reed sneller dan Massa, maar zoals gezegd moest de jonge Duitser nog een pitstop maken. De Toro Rosso was de Ferrari tot op 1,5 seconden genaderd.

In de 52e ronde maakte de Duitser dan toch zijn stop, en viel terug naar de vijfde plaats. Vettel maakte jacht op Hamilton, en het verschil was in ??n rondje 0,7 seconden teruggelopen tot 1 seconde, maar in de 57e ronde reed Vettel een duizendste langzamer. De regen lag echter weer om de hoek, binnen tien minuten zou het "kunnen regenen", zo werd op de boardradio van Kubica geroepen. Hamilton liet Vettel toch niet dichterbij komen.

En de bui die boven het kampioenschap hing, gaf weer wat regendruppels op het rechte stuk. Heidfeld kwam voor intermediates, en ook Barrichello, Rosberg, Bourdais, Kubica en Fisichella en Sutil kwamen binnen voor nieuwe banden. Even daarna waren het Alonso en R?ikk?nen die binnen kwamen, en ook Vettel en Hamilton kwamen de pit in. De Brit wist nog voor Vettel te blijven. En ook Massa kwam naar binnen van de eerste plek. De Braziliaan bleef wel aan de leiding, maar het hielp hem niet want Hamilton bleef vijfde.

Vettel haalde Hamilton in, waardoor de zesde plaats nu voor de Brit was en de titel dus naar Massa zou gaan. Hamilton reed voor wat hij waard was. En de regen was de scherprechter. De Braziliaan ging als eerste over de meet. Maar in de laatste ronde was Timo Glock van zijn gas gegaan, waardoor Vettel en Lewis Hamilton hem voorbij gingen en het kampioenschap gaat dus toch met ??n punt voorsprong naar Hamilton. De gekte was compleet voor de Braziliaanse fans, maar ondanks de winst heeft hun idool toch verloren.

En het was nog een klein brandje in de pitstraat en niet alleen op de tribunes: de auto van Jenson Button stond in brand in de pitstraat.

Uitslag van de race:
Pos. Coureur Team Tijd
1 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:34:11.435
2 Fernando Alonso Renault F1 + 13.298
3 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari + 16.235
4 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso + 38.011
5 Lewis Hamilton McLaren Mercedes + 38.907
6 Timo Glock Toyota Racing + 44.368
7 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes + 55.074
8 Jarno Trulli Toyota Racing + 1:08.433
9 Mark Webber Red Bull Racing + 1:19.666
10 Nick Heidfeld BMW F1 + 1 ronde
11 Robert Kubica BMW F1 + 1 ronde
12 Nico Rosberg Williams + 1 ronde
13 Jenson Button Honda Racing F1 + 1 ronde
14 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
15 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 1 ronde
16 Adrian Sutil Force India + 2 ronden
17 Kazuki Nakajima Williams + 2 ronden
18 Giancarlo Fisichella Force India + 2 ronden
- Nelson Piquet Jr. Renault F1 DNF
- David Coulthard Red Bull Racing crash
 
Door Tiede-Jan (TJDoornbos) op zondag 2 november 2008 20:46
Bron: FOK!sport

Lewis Hamilton heeft zich vandaag in Brazili? tot wereldkampioen gekroond. De Brit pakte op Interlagos vier punten en hield ??n punt over op Felipe Massa in de titelstrijd.

Hamilton toonde bij de seizoensopener in Australi? meteen wat zijn doel was voor 2008. In een krankzinnige race met maar zeven man aan de finish bleef de jonge McLaren-coureur uitermate cool, waar zijn opponenten van Ferrari volop fouten maakten. Massa begon als vierde aan de race maar schoof al in bocht ??n van de baan. Kimi R?ikk?nen moest als regerend kampioen van de vijftiende plaats starten en kwam klem te zitten achter langzamere coureurs en maakte zichzelf gek en ging er tweemaal in dezelfde bocht af.

Ondertussen was er niemand in staat Hamilton aan te vallen, waardoor de Brit met tien punten in de zak naar Sepang kon afreizen. In Maleisi? was het vooral Ferrari wat de klok sloeg en leek het zelfs lange tijd een zesde plaats voor de eerste negro?de coureur ooit in de F1 te worden. Tot halverwege de race Massa eraf stuiterde en Hamilton een plekje won.

In Bahrein zagen we wederom een nieuwe winnaar dit jaar. Toen de motoren zwegen stond Massa op de hoogste trede. Naast hem kwamen R?ikk?nen en Robert Kubica. Hamilton leek wel permanent op half vermogen te rijden en kwam al snel in het middenveld terecht. Toen Alonso ineens voor hem reed, leek er iets te knappen bij de Brit. Hij reed zijn neus onder de zilverrode wagen vandaan en moest bijna een complete ronde afleggen met die halve neus alvorens hij bij zijn pitcrew was. Daarna was de dertiende plek het maximaal haalbare en kon de Ferrari-Fin de leiding in het kampioenschap overnemen.

Op de baan in Barcelona moest Hamilton lijdzaam toezien hoe de Ferrari's oppermachtig waren. R?ikk?nen won voor Massa en de Brit. De race werd vooral gekenmerkt door de crash van Heikki Kovalainen. De Fin van McLaren schoof in de twee?ntwintigste ronde keihard van de baan af en werd door een helikopter naar het ziekenhuis gebracht.

Op elf mei reden de coureurs in Turkije hun rondjes. Ook dit jaar was het Massa die won in het land van Atat?rk. De Braziliaan staat daar nu op een hattrick. Hamilton kwam na een driestopper op de tweede plaats over de streep voor WK-leider R?ikk?nen. Vooraan was het een best spannende race, maar verder gebeurde er weinig.

Tijdens een vermakelijke race op Monaco toonde Hamilton dat hij ook kan improviseren. De Brit maakte in ronde zeven een foutje en liep een lekke band op. De crew van McLaren tankte de wagen helemaal af en zag hun coureur op plaats vijf zijn race vervolgen. Vooraan ging Massa er als een haas van door op een kletsnatte baan. R?ikk?nen volgde op gepaste afstand en leek niet erg happy op de verraderlijke baan. Het feest begon pas goed toen zowel David Coulthard als S?bastien Bourdais vlak na elkaar in Massenet er hard afgingen. Om de beide wrakken te bergen kwam de Safety Car de baan op.

Weg voorsprong voor Massa, die zijn teamgenoot een drive through-penalty zag krijgen omdat hij te laat banden op zijn auto had voor de race. Daardoor kwam Kubica tweede te liggen en die reed erg hard door om de Ferrari voor hem te bedreigen. Hetgeen lukte want Massa werd nerveus in schoof rechtdoor in Sainte Devote waarna de Pool aan de leiding kwam. Toen de BMW-coureur naar binnen ging, kwam Hamilton weer aan de leiding van de race. Omdat er veel benzine in de McLaren zat, kon de Brit erg lang door. Na zijn tweede stop kwam de jonge McLaren-coureur gewoon als leider uit de pits en leek hij ontketend.

Nadat er een aantal coureurs naar slicks gingen, werd het een boeiend geheel. Eerst klapte Nelson Piquet jr. van de baan af en niet veel later lanceerde Nico Rosberg zichzelf bij het zwembad. En weer was de Safety Car nodig om de rotzooi die van de Williams af kwam op te ruimen onder veilige omstandigheden. Toen de baan weer vrij gegeven werd ging het wederom mis. De ster van de dag was Adrian Sutil die op dat moment vierde lag, maar door R?ikkonen's toedoen haalde de Force India de streep niet. De Fin verloor de controle over zijn auto en reed de Duitser van de baan af. Hamilton won in Monaco pas zijn tweede race van het jaar. Tevens stond hij na deze race drie punten voor op R?ikk?nen in de titelstrijd

Tijdens de Canadese Grand Prix hadden we weer een nieuwe winnaar. Robert Kubica won namelijk voor Nick Heidfeld en David Coulthard. Gesprek van de dag was het pitincident. Hamilton reed aan de leiding voor Kubica en R?ikk?nen toen Bernd Maylander de Safety Car de baan op reed. Die was noodzakelijk omdat Sutil stil gevallen was. Toen de Fin en Kubica Hamilton passeerden tijdens de pitstop, leek het alsof de Brit als derde de race moest vervolgen. Tot de McLaren-coureur niet zag dat het rode licht bij de pituitgang aan stond en dus vol op de Ferrari reed. Om de chaos compleet te maken reed Rosberg zijn Williams kapot op de achterkant van Hamilton. BMW-coureur Kubica was de lachende vierde in dit geval; hij stond rechts van de chaos en reed onbeschadigd weg toen het licht op groen ging. Inmiddels ging Heidfeld aan de leiding voor Rubens Barrichello en Kazuki Nakajima. Nadat deze drie gestopt waren, vond Kubica zich als tweede terug achter zijn teamgenoot. Echter was de Pool sneller dan de Duitser. Heidfeld moest daarna nog knokken met Fernando Alonso, die daarna met versnellingsbakproblemen van de baan spinde. Aan de finish stond BMW ineens aan kop van de constructeurstitel en leek hun eerste man kandidaat voor de titel en stond ook eerste in de stand.

In Frankrijk was Ferrari weer oppermachtig. Ondanks een losse uitlaat bij R?ikk?nen kwam een dubbelzege nooit in gevaar. Helaas voor de Fin koste dat probleem hem wel de zege. Hamilton moest van een dertiende plek starten en was eigenlijk de hele race kansloos voor punten. De winst van Massa zorgde ervoor dat de Braziliaanse fans sinds 1993 weer een WK-leider hadden.

Op een nat Silverstone verzopen beide Ferrari's. R?ikk?nen hield de schade beperkt met een vierde stek, maar Massa werd de clown van de dag met diverse spins en eindigde als dertiende. Her en der schoven er wagens de baan af en het gevaar van dat ene kleine moment van verslapping lag de hele race voor iedereen op de loer. Hamilton was in zijn thuisrace diegene die als enige van de titelkandidaten een goede race reed. Na de finish zag hij Heidfeld en Barrichello zich melden voor de andere podiumplaatsen.

Ook in Duitsland won de Brit. Het was voor het eerst sinds 1998 dat McLaren-Mercedes won op de baan, waar ook de DTM rijdt. De eerste helft van de race was erg saai en heerste Hamilton enorm. Toen Timo Glock hard de pitmuur in vloog, werd de race leuk. De Safety Car kwam weer eens van stal om de rotzooi te kunnen laten opruimen. Velen doken naar binnen, maar Hamilton bleef waar hij was, namelijk op de bumper van Bernd Maylander. Gevolgd door Heidfeld en de verrassende Piquet jr. De Renault-coureur was net de pits in geweest toen Glock crashte en won dus vele plaatsen toen iedereen naar binnen ging. Nadat de Safety Car naar binnen ging trapte Hamilton zijn pedaal vol in en stampte tot de benzine totaal uit zijn bolide verdwenen was. Na zijn noodzakelijke stop reed Massa voor zijn neus, en reed halve Nederlander Piquet jr. op de eerste stek rond. Lewis Hamilton was soms wel twee seconde per ronde sneller dan de Ferrari en was er snel bij. En zo mogelijk nog sneller er voorbij, met een geniale actie in de hairpin. In volle vaart denderde de nieuwe kampioen door naar de Renault en die nam al snel genoegen met de tweede plaats. R?ikk?nen en Kubica werden zesde en zevende en haakte iets af in de titelstrijd.

Ook dit jaar was het in Hongarije vrij saai tot er bij Bourdais, Barrichello en Nakajima wat brandjes ontstonden tijdens het bijtanken. Het waren geen grote brandjes, maar het maakte iedere ingedutte toeschouwer weer wakker. Massa reed langzaam weg bij Hamilton, die nooit bedreigd werd door Kovalainen. Ineens ging er een McLaren even van de baan. Het was de Britse coureur die een lekke band had opgelopen. Hamilton viel ver terug. Met nog een drie rondjes te gaan stond Massa ineens stil. De motor van de Ferrari was geploft wat veel rook opleverde. De Fin van McLaren pakte het cadeautje met beide handen aan en won zijn eerste race ooit voor Glock en R?ikk?nen. Hamilton werd vijfde en bleef aan de leiding in de titelstrijd.

De eerste race op het stratencircuit van Valencia was niet erg verheffend. Massa won overtuigend voor Hamilton en Kubica. Er waren twee momentjes van betekenis, namelijk de startcrash van Alonso en de geplofte motor van R?ikk?nen.
 
In de Belgische Ardennen was het een vrij matige race waarin R?ikk?nen leek te gaan winnen tot er wat regen kwam. Toen zat ineens Hamilton erg dicht op de staart van de Ferrari-coureur. In de Bus Stop-chicane kwamen beide heren elkaar drie rondjes voor het einde tegen en kon de Brit niet anders dan rechtdoor gaan. Hij gaf de eerste plek meteen weer terug aan de Fin, maar pakte hem in de meteen volgende La Source-hairpin al terug. Samen glibberden ze richting de eindstreep en het ene moment ging de ene coureur naast de baan en het andere moment de andere. Tot Kimi R?ikk?nen wat hard op zijn gaspedaal trapte bij het uitaccelereren en zijn bolide de muur in hing in Blanchimont. Massa was inmiddels aangesloten maar hij maakte het Hamilton niet meer lastig. Heidfeld was de held van de laatste ronde, hij reed vijf man voorbij en pakte de laatste podium plaats. Twee uur na de race is Hamilton zijn zege kwijt geraakt wegens afsnijden en te snel weer aanvallen in de Bus Stop en La Source. Hierdoor won Massa voor Heidfeld en ging de laatste beker naar Hamilton die 25 seconde bijgeteld zag worden bij zijn eindtijd.

Monza was misschien wel de meest historische race van het jaar. Het hele weekend was het erg slecht weer. Op zaterdag verraste Toro Rosso met pole voor Sebastian Vettel en Bourdais op plek vier. In de regen startte de wagens achter de Safety Car en werd pas na twee rondes los gelaten. Vettel vertrok snel en werd eigenlijk nooit bedreigd door wie ook. Hamilton en R?ikk?nen begonnen in het middenveld en ploeterden zich een weg naar voren, waarin de McLaren beter naar voren kwam dan de Ferrari, die in de regen moeilijker te besturen zijn. Er waren overal veel gevechten, behalve aan de kop. Hamilton kreeg veel kritiek over zijn inhaalacties op Glock, Alonso en Mark Webber. Vettel pakte zijn eerste zege, en dat in een auto waarmee je nooit kon winnen aldus de kenners. Kovalainen werd netjes tweede voor Kubica. Massa werd zesde en Hamilton zevende. R?ikk?nen nam afscheid van zijn titelaspiraties door negende te worden.

Tijdens de eerste nachtrace in Singapore in de F1 kregen we wederom een verrassende winnaar. Fernando Alonso profiteerde van de Safety Car-situatie nadat Piquet jr. zijn Renault afschreef. In de rest van de race toonde de Spanjaard dat hij ??n van de beste van de twintig rijders is. Rosberg werd knap tweede en Hamilton zette weer een stap dichter naar de titel door derde te worden. Massa nam tijdens zijn stop de hele tankinstallatie mee en was daarna kansloos voor een goede klassering. De andere Ferrari-coureur, R?ikk?nen, reed te hard over de kerbstones en stond ineens in de muur.

Won hij in Singapore nog met geluk, in Japan was Alonso gewoon veruit de sterkste. In de eerste bocht had bijna iedereen problemen met remmen. Gevolg was dat Hamilton, R?ikk?nen, Kovalainen en Massa erg ver doorschoten. Alonso en Kubica schoten ook iets door maar minder ver dan de vier man voor hen, dus zij konden als eerste en tweede de race vervolgen. In de tweede ronde ging Hamilton Massa voorbij die wijd ging en vervolgens tegen de Brit aan te rijden. Als laatste kon de McLaren-coureur zijn weg vervolgen. Beide konden zich daarna melden voor een drive trough-penalty.

Na de eerste stop was Alonso de leider en gaf die leiding nooit meer weg. Kubica kon ook niet echt aanvallen. Hij moest eerder proberen zijn tweede plaats niet te verliezen aan R?ikk?nen. Dat lukte na een mooi gevecht. Massa maakte zich in de rest van de race niet populair door eerst Webber op een gevaarlijke, maar stiekem wel een mooie, manier in te halen. En later Bourdais die de pit uit kwam, rond te tikken. De gekte werd nog groter toen niet Massa maar Bourdais bestraft werd voor dit incident.

In China kon Hamilton op papier kampioen worden, maar tijdens de race leek het geen moment waarheid te worden. De Brit deed wat hij moest doen en dat was winnen. Achter hem kwam Massa als tweede over de streep nadat R?ikk?nen hem erlangs liet. Het was niet echt een spannende of boeiende race, maar de spanning om de titel vergoedde een hoop. Beide heren reisden naar Brazili? af met de wetenschap dat Massa zeven punten minstens, dus een tweede plaats, moest behalen om kans te houden op de titel. Maar dan nog was het afhankelijk waar Hamilton gefinisht zou zijn.

In Brazili? was het een knotsgekke race. Vlak voor de start was er een stortbui en werd de race met tien minuten uitgesteld. Nadat de race eindelijk begonnen was, schoven Coulthard, in zijn laatste race, en Piquet al in de eerste bochtencombinatie van de baan. Massa nam resoluut de leiding en Hamilton volgde rustig op de vierde stek. Al snel kwam iedereen binnen voor droogweerbanden. Van spanning om de race-overwinning was de hele race geen spraken. Massa was oppermachtig en Hamilton controleerde op de vierde en soms vijfde stek de titelstrijd. Toen het kort voor het einde ging regenen en iedereen voor zekerheid regenbanden ging halen in de pits passeerde eerst achterblijver Kubica en direct daarna nummer zes Vettel de controlerende Hamilton. Op dat moment was de titel voor Massa. Toen Massa over de finish kwam leek hij kampioen. Wat niemand door had, was dat Glock nog op slicks reed en dus veel minder hard ging dan Vettel en Hamilton. Het leek zelfs wel of de Brit het zelf niet door had dat toen hij de Toyota voorbij ging, een paar honderd meter voor de finish, hij de titel pakte. En zo kwam er een bizar slot aan een spannend seizoen.
 
Big-Henk;195421 zei:
In 2006 zeker niet gekeken parabolica? :jajaja:
Namelijk Massa won in 2006 Brazilli? in z'n groen/gele racepakkie[

Kan je zien tot hoever mijn oldtimer geheugen terugggaat Big-Henk:).
Dit is dus helemaal niet blijven hangen in mijn koppie.

Maar wat een ontknoping op het einde van deze race. Als het goed is zal ik deze race dus nooit meer vergeten.

Grt. Parabolica
 
parabolica;195557 zei:
Kan je zien tot hoever mijn oldtimer geheugen terugggaat Big-Henk:). Dit is dus helemaal niet blijven hangen in mijn koppie.

Is bekend h? met alzheimer dat ze dingen van vroeger wel herkennen en van kort geleden een probleem is.. :biggrin:

Inderdaad ??n van de spannendste races van het seizoen, ben persoonlijk niet zo blij met de uitslag.
Ben geen Massa fan, maar ben anti Ron Dennis (Mc-Laren) en die word nu nog arroganter dan ie al was.
Sinds het vertrek van Schumi heb ik geen favoriet, alleen Vettel komt nu in aanmerken. Wat een courreur is die knul.. Dat gaat in de toekomst mijn favoriet worden als ie zo door gaat. Timo Glock never! Tjonge!! Het leek net of ie Hamilton gewoon te gemakkelijk voorbij liet gaan. Vooral dat ie na uitstappen gelijk Hamilton bijna op z'n muil zoende. Ik zeg bijna h?! :biggrin:
Na ja Hamilton gefeliciteerd, die is gewoon op save gegaan en volgend jaar maar weer een zien wat er dan gaat gebeuren met de sliks en andere aerodinamica..
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan