FTP deamon

S

SilverViper

Mijn probleem is dat ik graag mijn hd ook als ftp server wil gaan laten dienen. (en misschien later ook als mail en http server.)

Nu weet ik dat vsftp op mijn ruDream reeds aanwezig is. Maar er is geen enkele manier om te voorkomen dat users buiten hun homedir komen zonder /etc/vsftpd.conf aan te passen.

Nu komt het mooie: /etc is read-only. Nu zijn de meest gebruikte config files gesymlinked naar /var/etc behalve natuurlijk (heb ik weer) vsftpd.conf.

Nu mijn vraag: Kan ik een andere FTP deamon laten draaien desnoods op een andere poort of is er een andere oplossing?

Een echt image nemen zoals rudream, daar is de /etc niet read-only. Vind het zowieso een beetje belachelijk dat firmware-aanpassers/uitbouwers directory's ontoegankelijk maken die gewoon toegankelijk behoren te zijn.

De andere oplossing is een chroot omgeving op te zetten. Dan komen de gebruikers in een eigen omgeving, met een root directory die in werkelijkheid een door jouw aangegeven subdir is. Ik heb overigens mijn twijfels of dat met de Dreambox te doen is.

Dat is precies wat hij schrijft "voorkomen dat users buiten hun homedir komen", dat is ook een chroot omgeving dus dat is wel op de Dream te doen.
Alleen komt ie niet aan de config file waarmee je het moet instellen.:)
Althans niet met dat image wat ie nu heeft.

Ik gebruik ruD :tong: Maar heb er verder geen problemen mee...

Ik heb al een hoop geprobeerd:
een nieuwe user aanmaken, en dan su, en dan zegt ie: user root not found. Dus kan dan ook geen chroot cmd uitvoeren..

de source vab vsftp gedowned aangepast dat ie in een andere map zoekt naar de config waar ik wel bij kan, maar er ziten geen make tools op de img dus dat houdt ook vrij snel op
en nog het 1 en ander

wat ik nu ga proberen is bij mijn pc via vmware een linux distro installen, vsftpd opnieuw compilen en vervangen op de db, kijken of dat werkt...

[EDIT]
tis niet zo verwondelijk dat /etc RO is, betekent dat het op de eeprom of iets staat, wat sneller is, denk ik...
[/EDIT]

[EDIT]
Hmm nu zit ik me te bedenken, dan moet ik in /bin terecht kunnen. (wat dus niet het geval is).
En ik heb een beetje zitten zoeken maar ik kan nergens vinden waar ie die /dev/root/ mount, bootloader misschien, iemand enig idee waar die zit? want dan ga ik proberen dat ie hem mount als rw ipv ro...
[/edit]

Tip:
Ga eerst eens in de manpage van je ftp deamon kijken hoe een chroot of anonymous-ftp omgeving opgezet wordt.

Lijkt mij een stuk slimmer dan als een bezetene te gaan compileren. :p

via /etc/vsftpd.chroot_list
welke ik dus niet kan aanmaken, en ook niet kan implementeren in /etc/vsftpd.conf

Het enige wat ik nu kan bedenken is de img extracten, symlink aanmaken naar /var/etc/vsftpd.conf en dan weer inpakken, flashen. maar is een hoop werk...

[edit] zowel rudream, PP en hydra hebben geen symlink voor /etc/vsftpd.conf naar een plek waar ik hem kan aanpassen...
[/edit]

Ok ik ben nu op een andere manier bezig om dit probleem op te lossen:

Ik heb SUSE 9.1 gedowned en geinstalled onder VMware
Daarmee heb ik de sources van:
gcc 3.4.2
make 3.80
gedownload en ben ik nu aan het compilen, (moet toch wat te doen hebben tijdens het wachten dus vandaar dit bericht)

bij de ./configure opdracht heb ik ook --target=ppc-linux opgegeven wat als het goed is in moet houden dat ie hem compiled voor PowerPC (oftewel een bin voor de DB)

Met een beetje (veel) geluk kan ik dit naar me db kopieren om daar vsftpd te recompilen.

Nu vraag ik me af of ik iets vergeet of iemand hier ervaring mee heeft en nog tips heeft :biggrin:

Hou me op de hoogte of het lukt. Ik denk dat je statisch moet gaan werken, omdat de libs vrij beperkt zijn op de Dream. Maar ik neem aan dat dat een overbodige tip is.

Succes.

Ja ik probeer ook maar wat...

Had gister avond wat compile errors weer en sindsdien geen tijd meer voor gehad om mij er verder in te verdiepen.

En op de hoogte hou ik je zeker ;)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan