Fyra tragedie

Kilroy

Addicted Member
Lid sinds
15 aug 2002
Berichten
3.349
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
We hebben het gezien dat de fyra's terug naar Italie gesleept werden, dus daar zijn we vanaf, maar wat heeft het gekost?

De NS heeft nu aan aantal TRAXX locs gekocht die rijtuigen trekken maar die mogen maar 160 kmh rijden.
Helaas levert dat ook weer vertragingen op omdat er regelmatig storingen zijn aan de locs wat een gevolg zou zijn omdat men te weinig locs in reserve heeft.
Die moeten dan weer extra aangeschaft gaan worden maar de fabrikant heeft die ook niet meteen op de plank liggen.
Dat loopt dus ook weer stroef!
Ter herinnering:



En hoe men nu rijdt:
Maar daar is veel van op youtube te vinden de Fyra traxx:


De hele soap opera van de fyra is uitgebreidt te vinden op de welombekende site van nicospilt onder elektrische treinstellen V250 (fyra) met veel info.
Een direkte link werkt blijkbaar niet.

http://www.nicospilt.com/index2.html

Grtz.
 
Sorry er ging iets fout.
Het zijn dus:

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=48oc1B8TqnA]Fyra V250 verlaat Nederland! - YouTube[/ame]

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=6GA3oY29Wqw]Fyra TRAXX 186.120 met IC Berlijn vertrekt van Apeldoorn! - YouTube[/ame]

maar er zijn er veel meer!

Grtz.
 
Voor een treintjesgek als mij is zo'n link naar Nicosplit wel mooi!
 
De Duitsers hebben natuurlijk de prachtige ICE series die ook goed voldoen en zelfs de NS heeft er een paar die ze delen met de Duitse DB en tussen Nederland en Duitsland rijden.

Die DB of Deutsche Bahn doet het "goed" maar wij hebben er zelfs hier in Nederland mee te maken.
De DB krijgt jaarlijks 4 miljard euro van de Duitse staat ongeacht of ze winst of verlies maken.
Als er gesprekken zijn tussen de DB en de overheid komt de DB met een paar persoonlijke zwaargewichten en de bestuurders kruipen direct in hun schulp en slikken alles.
In reportages liet men zien dat de DB thuis veel vrachtverbindingen met bedrijven sluit en ook veel stations sluit of "onrendabele" secundaire lijnen en ook qua onderhoud loopt men achter.

Het probleem is dat de DB zo geweldig groot is geworden en een piramide van bedrijven en vervoeders op alle gebied in ingewikkelde constructies is geworden en het liefste investeert in landen buiten Duitsland.
Een hele tijd geleden is de DB eigenaar geworden van Arriva en dat is een vervoerder die bezig is in vele landen in Europa en de DB bepaalt geheel het beleid.
Zo worden veel fouten gemaakt zoals bv het inkopen van foute bussen die vervolgens zich vastrijden op routes waar ze niet doorheen passen.
Met het vervoer per spoor van vracht in Duitsland doen ze niet veel meer maar kopen wel vrachtvervoerders in Europa op of richten ze zelf op inclusief transport per vrachtauto.
Het is dus een ingewikkelde construktie geworden.

Hier in Nederland hebben we door het hele land te maken met de vervoerder Arriva die probeert zo veel mogelijk bus of trein verbindingen te krijgen.
Er is veel info te vinden hoever Arriva al in Nederland is maar Arriva is dus gewoon DB en niet een zelfstandige firma meer wat bestuurders ook beweren.
Kijk verder maar eens in hoeveel landen Arriva intussen al bezig is!

Grtz.
 
Het Duitse HSL netwerk oftewel het ICE InterCityExpress netwerk is erg groot en de Duitsers zijn er wel trots op maar er zijn toch een paar stukken waar maar met de hoogste HSL snelheid van 300 km/h gereden mag worden.
Op een groter gedeelte mag 250-280 km/h gereden worden, en weer een ander de upgraded lijnen van 200-230 km/h terwijl de rest tot 160 km/h beperkt is.
Er zijn dus een paar noord-zuid en oost-west lijnen maar die zijn niet helemaal over de hele lengte met 300 km/h berijdbaar.

Het probleem is natuurlijk dat voor alle HSL lijnen een nieuw trace gelegd moet worden en dat is heel duur en moet aan bepaalde voorschriften voldoen.
Daarbij kwam nog dat het voormalige Oost-Duitsland erbij kwam en daar moest een heleboel ook vernieuwd worden en dat slokte enorme bedragen op.
Het was dus vrijwel onmogelijk om alles gelijk op de hoogste HSL norm te bouwen en dat geldt met name voor de lijnen richting Berlijn.
Wel is er gezorgd voor directe HSL verbindingen met Belgie en Frankrijk dus naar Brussel en Parijs.

Het feit dat de DB zo opgehakt is, komt overigens doordat de EU zonodig de regels moest veranderen voor de spoorwegen in de landen met het oog op concurrentie e.d.
Slimme koppen bij de DB bedachten toen een slim plan om de DB op te delen in diverse takken zodat de DB later in diverse Europese landen aktief kon worden want dat was toch wat de EU wilde!
Het gevolg is ook dat de DB ook in Engeland aktief is en zelfs de Royal Train van de Engelse koningin is nu in Duitse handen!

Grtz.
 
Het is toch wel opmerkelijk hoe het mogelijk is dat de NS zoveel fouten heeft kunnen maken met de Fyra.
Steeds maar weer eigen idee?n doordrukken hoewel er beproefde concepten in het buitenland waren.
Maar ook de politiek had boter op het hoofd in de vorm van staatssecretarissen of ministers en vervolgens de tweede kamer.
Zo was ook voormalig minister van verkeer Eurlings (CDA) ervan overtuigd dat het "goed kwam" met de Fyra.
Die minister was gedoodverfde opvolger van premier Balkenende maar bedankte voor de eer en vertrof als een haas naar de goedbetalende KLM.

Over de opvolger van de Fyra is men nog vaag, althans als het een HSL is.
Dat is ook vreemd want er zijn een paar mogelijkheden.
Zo is er de beproefde ICE 3M waarvan de NS er al heeft en die 4 verschillende spanningen aankunnen.
Het lijkt wel of de NS ze niet wil hebben of de bouwer zou ze niet willen bouwen.
Maar er is een ander alternatief en wel de Zwitserse fabrikant Stadler die 200 km/h kunnen rijden maar 250 km/h staat ook al op de tekentafel.
De Noren hebben er een serie gekocht en zijn er zeer tevreden over en gaan nog meer bestellen.
Op de volgende site is er nog veel meer over te lezen ook over HSL.

http://www.treinreiziger.nl/actueel..._hogesnelheidstrein_in_twee_jaar_maken-145351

Er gebeuren meer vreemde dingen want bij een beetje winter bevroren wissels enwel omdat men een foute verwarming had gekozen althans geen elektrische.
Als oplossing besloot de beheerder van de rail dan maar om wissels te gaan verwijderen want daar hebben we toch teveel van.
Dat is natuurlijk weer een foute beslissing.

Grtz.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan