geheugen DM7020

D

dreamer

Ik heb een dm7020 met een flash geheugen van 32MB en 96 MB RAM geheugen.

Voor zover ik heb kunnen achterhalen is een swapfile geschikt om het RAM geheugen op te krikken. In mijn geval zal dit niet nodig zijn aangezien de DM aangeeft dat ik nu ruim 34 MB aan RAM geheugen ter beschikking heb en ik gebruik geen swap file.

Waar ik wel een chronisch tekort aan heb, blijkt nu, is flash geheugen.

Is er iemand die een software matige oplossing hiervoor heeft?

Ik wil het flashgeheugen kunnen opkrikken dmv het gebruik van de USB.

Is het mogelijk om de DM zo aan te sturen dat er ook gebruik gemaakt kan worden van de ruimte op de USB?

PS: Mijn harde schijf is plotseling niet meer zichtbaar, eerst wel vandaag niet meer. De dm zegt dat er geen harde schijf aangesloten is. Is er een manier om te controleren wat er aan de hand is met de schijf?

Waar of hoe zie je precies hoeveel flash geheugen je dreambox heeft?

Flash geheugen is normaliter niet uit te breiden en dat is normaliter ook niet nodig.

Hoezo denk je te kort te komen?

V.w.b. de harde schijf, dat kan vanalles zijn. Is hij door de Dreambox zelf geformatteerd? Welke firmware heb je er op staan en sinds wanneer?

Ik heb een tijdje mijn 7020 dual boot gehad met meerdere image versies.

Bij gebruik van de versie welke op de usb stick stond had ik veel ruimte, afhankelijk van de grootte van de gebruikte stick.

Misschien is het een optie om de image welke je het meest gebruikt te draaien vanaf de stick.

Hij doet alles dan via de stick. Er is geen vertraging te constateren in het gebruik.

De box gedraagt zich alsof je hem vanaf zijn eigen flash draait.

In DCC versie 2.96 onder tabblad "Tools" kun je het geheugen raadplegen.

Ik heb nu een gemini 4.7 image, kanalenlijst uiteraard, useraddon en één skin handmatig toegevoegd. Van de 32 MB flash geheugen is er nog maar 6 MB over. Raadplegen van het geheugen kan middels dcc maar ook via de box zelf.

Ik zou toch graag nog wat addons/plugins die momenteel ontbreken willen installeren en ook wat skins. Maar met 6 MB kom ik niet ver.

Vooral als het gaat om skins. Sommigen nemen veel geheugen/schijfruimte in beslag.

Multiboot kan voor zover ik weet alleen met flashpro bij enigma 1 boxen. Maar dit programma gebruikt een verschrikkelijke logo die je niet kunt wijzigen. Afschuwelijk, in het verleden wel eens geprobeerd.

De schijf is een maxtor IDE 160 gb. Met gemini image werd de schijf gezien en ik heb deze geformatteerd en daarna gemount. Alles was goed.

Toen begon het probleem met de usb-stick en de picons. Dan was de schijf zichtbaar daarna weer niet. Vervolgens de box opnieuw geflasht met nabilo. Deze zag de schijf helemaal niet. Toen weer geflasht naar gemini 4.7. En nu zegt ook gemini er is geen schijf aanwezig.

Ik hoor de schijf overigens wel draaien als de box wordt opgestart. Maar als ik deze wil benaderen via het menu vd box dan komt de melding geen schijf aanwezig. Via dcc (telnet) dan wordt de schijf ook niet gezien.

Al met al weinig hoopvol. Volgens mij is het tijd om op zoek te gaan naar een andere schijf. Gelukkig is IDE niet zo prijzig meer.

PS: Nabilo met schijf en usb startte in precies 46 sec. En dat is erg rap. Maar omdat ik weinig kennis van Linux heb en er weinig op de web te vinden is mbt Nabilo heb ik toch maar weer voor gemini gekozen.

Maar wie weet over een tijdje.

Laatst bewerkt:
Ik zou toch graag nog wat addons/plugins die momenteel ontbreken willen installeren en ook wat skins.
Ik met DCC gaan kijken maar ik kan daar geen RAM geheugen vinden.

Bij mij staat er root, usb, cf en harddisk.

Bij root staat er alleen Used 19mb, free 9 mb en total 28 mb. Dus dan zal dat het flash geheugen wel zijn. Ik zie er geen RAM bij staan. Of je moet met RAM de usb stick of harddisk bedoelen.

Vroeger kon je wel dle var naar hd of usb verplaatsen en dan kon je meer addons kwijt. Daar staat nog een handleiding voor omdat handmatig te doen voor de 7020. Maar dat werkt niet altijd even lekker.

Volgens mij zat die optie wel nog in Gemini voor de DM7000, maar niet meer in die voor de 7020 omdat de 7020 al geheugen genoeg had. Weet ik niet meer zeker trouwens, is weer lang geleden.:)

In dat geval klopt wel de tip van Dirk Digicomm. Flashwizard ondersteund niet het flashen voor een DM7020 firmware. Maar je kunt er wel een multiboot mee aanmaken op de usb stick en dan kun je wel firmware op je usb stick zetten. Volgens mij klopt het dan ook dat je dan wat meer ruimte hebt.

weinig op de web te vinden is mbt Nabilo
Wat zoek je dan? Picons zitten bijv. in Nabilo ingebouwd. Gewoon 2x de gele knop drukken en dan zit je in het addons download menu. Daar is zo veel te vinden... skinds, addons, picons, noem maar op.

Ik zou dat combineren met de tip van Dirk.

Laat die Gemini in je flash staan. Dan neem je Flashwizard en maakt een multiboot op je usb stick aan. Dan zet je daar Nabilo op.

En dan naar Nabilo starten bij het booten. Dan kun je zo van Nabilo de nodige addons, skins, picons of wat je wilt downloaden vanuit het addon menu en bekijken.

Bevalt het niet meeer? Dan booten naar Gemini, usb stick formatteren en klaar. Of als hij dat niet wilt haal je eerst met flashwizard de multiboot er uit.

Dag BlackTiger,

Ik heb het ook over het flashgeheugen. DM 7020 heeft geen problemen met het RAM geheugen, die heb ik nog voldoende.

Waar kan ik die handleiding vinden voor het verplaatsen van de var?

Ik krijg het niet gevonden.

DM 7020 heeft geen problemen met het RAM geheugen, die heb ik nog voldoende.
Ik weet dat je het over het flashgeheugen hebt, maar ik vraag al de hele tijd wat dat ram geheugen dan zou moeten zijn wat jij nog voldoende vrij hebt.:)

Want ik vind nergens ram geheugen, bedoel je daarmee soms de harddisk ofzo?

De handleiding over het verplaatsen van de var staat gewoon in de handleidingen sectie. Forumlijst oproepen en dan vrij bovenaan staat de handleidingen sectie.

Handleidingen sectie:

http://www.satellitefun.org/forum/index.php?board=33&order=desc

Var verplaatsen op de 7000:

http://www.satellitefun.org/forum/index.php?topic=10543

Maar dat verplaatsen van de var werkt niet altijd even lekker, vandaar dat ik dat liever niet adviseer om dat handmatig te doen.

In gemini is er een menu waar van alles en nog wat wordt weergegeven.

Ik zal vanavond een printscreen maken en deze posten, als dat mogelijk is.

Want ook het ram geheugen wordt in dat scherm aangegeven.

In dcc staat er niets over.

Ah, geen wonder dat ik het niet vinden kon.:)

Screenshot kan via imageshack, is wel interessant.

Er gebeuren rare dingen met mijn box. Ik heb weer de zaak omgegooid.

Ik kreeg de dreamdvd, dvdplugin en de youtube plugin in gemini 4.7 niet aan de praat. En zo nog meer rare gevallen.

Uiteindelijk de box maar weer geflasht met de openpli beta van gisteren.

In ieder geval is nu weer alles stabiel, zelfs mijn harde schijf doet het weer en tevens de usb en de plicons. Ik weet niet wat zich heeft afgespeeld maar alles functioneert weer.

Ik heb helaas door tijdgebrek geen printscreen voor je kunnen maken, black tiger. Maar volgens mij heb jij de nabilo image. Als het goed is heeft nabilo ook de optie om het geheugen te bekijken. Er zit een menu waarin het flash geheugen en het RAM geheugen wordt weergegeven.

Ik heb nu alleen de openpli image en deze heeft de optie niet. Als je mij kunt uitleggen hoe ik een multiboot systeem kan opzetten zonder flashpro te gebruiken maar met een andere plugin dan gelieve mij te vertellen hoe dat moet.

Dan kan ik proberen dat op te zetten en een printscreen te maken van het ram geheugen geval.

Heb je trouwens met dcc de telnet functie met commando "free" al geprobeerd?

Het commando free heb ik al geprobeerd, ik doe zoiets normaliter rechtstreeks via telnet, dingen als DCC gebruik ik maar hoogst zelden.

Een screenshot is niet erg als dat er niet is of komt, ik probeer wel even te zoeken in Nabilo of daar zoiets aanwezig is, maar kan het me zo vlug niet voor de geest halen. Is ook niet zo heel belangrijk, ik vroeg het me maar af.:)

Ik weet helaas geen methode voor een multiboot zonder flashwizard. Daarvan weet ik dat het goed gaat. Er is ook nog een methode met Barry Allen, maar dat is bij mij nooit goed gegaan dus durf ik geen uitspraken over te doen.

Als openpli nu goed bij je werkt zou ik zeggen houden zo. Hoe lang duurt het nu voordat hij vanaf de "uit" stand opgestart is en beeld geeft?

Als ik er aan toekom dan zal ik vanavond even kijken.

Maar ik weet nu al dat het bij lange na niet zo snel opstart als nabilo.

Maar ik moet zeggen, ik heb de build van afgelopen maandag gebruikt en deze was aangepast. Er is nu een dvd-player voor de e1 boxen beschikbaar gesteld.

En het werkt echt goed. Ik denk dat ik voorlopig wel bij openpli ga blijven.

afspelen dvd, vooruit- en terugspoelen. Een fluitje van een cent.

En ik hoefde daarvoor bijna niets te doen. Alleen de plugin downloaden van de server.

Ik moet nu alleen een oplossing zien te vinden voor het tekort aan opslagruimte. Maar we blijven zoeken.

Als pli eenmaal draait, dan heb je er een top firmware aan. Op mijn ET9000 heb ik het ook draaien en daar is ie ook ongeveer even snel als andere firmware met opstarten.

En dan komt ook het gemak van Openpli om de hoek kijken, leuke plugins, goede support, online software update via de ontvanger, allemaal zeer handig.

Zoals gezegd heeft Pli een zeer goede support op hun forum. Misschien dat je bij hun eens kunt navragen of zij nog ideeén hebben omtrent het tekort aan opslagruimte. Er zitten daar ook een paar programmeurs die misschien nog wel een plugin of iets anders voor je kunnen maken voor Pli.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan