Gezocht: advies Netwerk HD, NAS of NSLU.

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.863
Waarderingsscore
1.033
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Ik wil graag een NAS of soortgelijk apparaat, wat aan minimaal de volgende eisen moet voldoen:

1.) Toegankelijk zijn via het interne netwerk (via netwerkomgeving/verkenner dus), als het kan met gebruikerstoegang dus evt. Samba server, maar dat laatste is geen vereiste. Wel een UTP aansluiting nodig dus.

2.) Er moeten HD's in of aan kunnen worden gehangen, als het intern is IDE en SATA schijven, als het externe aansluitingen betreft moet USB 2.0 er ook nog bij komen, het mooist zou zijn dat je zowel er een schijf kunt induwen alsook externe aansluitingen aanwezig zijn.

3.) Prijs/kwaliteit verhouding. Ik hou van goedkoop maar toch redelijk goed, dus als zo'n Linksys NSLU of zoiets kan wat ik graag wil, is dat ook goed.

Ik zag iets van Western Digital, Vantec en NexStar MX.

Alleen vindt ik 200 euro wat prijzig. Zo'n Linksys heb je bijv. al voor 65 euro en een HD kan ik zelf wel kopen. Maar die NSLU kan dacht ik niet wat ik graag wil.

Wie heeft er een goed advies, niet te gek duur? Momenteel heb ik al 2 stuks 250gig HD's, eentje USB2.0 en een Firewire, maar moet sowieso nog voor iemand kijken voor eentje met een harddisk van 500 gig (liefst WD, in elk geval geen Maxtor!).

 
Maar wat denk je dan te willen wat die nslu niet kan?

Ik heb zelf zo een ding en ben er best wel tevreden over, benader hem gewoon via cifs/samba.

Er draait ook linux op dus er zijn ook voldoende uitbreidings opties.

 
Oh ik had laatst een NLSU gezien en die was USB 2.0 maar had dacht ik geen netwerk aansluiting.

Kan die NSLU ook SATA schijven aan dan? Zitten er externe connecties op om extern er ook nog eens USB 2.0 en/of firewire hd's aan te hangen? Dus feitelijk de dingen die ik hierboven noemde?

 
Ik dacht dat je alleen perse sata wilde als het om intern ging... als je sowieso sata wil is het niet wat je zoekt.

 
Connects USB 1.1 or 2.0 disk drives and flash disks
Wat zijn flash disks? Deze connect dus alleen USB 1.1 of 2.0 en geen Firewire.

Op het computeridee forum blijkt dat er dingen bestaat waar zowel IDE alsook SATA en USB schijven op gehangen kunnen worden. Dat lijkt me wel handig.

Want in de toekomst heb je alleen nog maar SATA schijven en wellicht nog USB externe dingen met SATA hd's er in, dus die ondersteuning moet er al zijn eigenlijk.

Dus ja da's wel een vereiste. Dat er eventueel geen firewire op zit kan ik mee leven.

 
Ik heb er eentje gevonden die kan al meer dan de NSLU:

Hiero staat ie.

Op Alternate hadden ze er ook nog, ook eentje van 99 euro geloof ik, bij eentje staat bij externe aansluitingen LAN erbij en bij de duurdere niet, toch staat bij beiden dat ze over het netwerk gaan.

Van Sitecom dacht ik maar weet het niet meer zeker.

Dit komt echter meer in de richting qua mogelijkheden.

 
Nogal kostbaar, zit al aardig in de buurt van jouw classificatie "prijzig" op €200,-.

Ik kreeg vandaag een blaadje in de bus van de firma paradigit.

Daarin staat een linksys NAS200 met de opmerking "2 bay NAS", kost 140,-.

Het is een apparaat waarin je 2 SATA devices kwijt kunt, en heeft zowel een netwerk als een USB (2.0) aansluiting.

Paradigit zit ook bij jou in de buurt, aan de Klinkerlaan (maar dan in het frans).

Overigens moet je wel de zaken goed tegen elkaar afwegen.

Zo kun je uit heel veel Linksys apparatuur veel meer halen dan dat ie "out of the box" levert.

Aangezien dit apparaat een USB aansluiting heeft, zou het me niets verbazen als je er ook een printserver van kunt maken, en als je die USB aanlsuiting ook kan toepassen om het aantal harddisks uit te breiden.

Activ gaf je met zijn opmerking over de uitbreidingsopties in linux al een hint over dit soort zaken, de NLSU heeft een hoop "toegevoegde mogelijkheden" dankzij de gasten die dat ding binnen de kortste keren binnenste buiten gekeerd hadden.

Kijk eens op linksysinfo.org als je wat wil weten over dergelijke uitbreidingen.

Oh ja.

Met flashdisks bedoelen ze gewoon USB memory sticks.

 
Het is inderdaad zo dat er voor de Linksys nog wel eens wat aparts te doen is.

Ik zie dat de NAS200 2 stuks SATA-300 bussen heeft. Maar dat zegt me niets, is dat nu SATA of SATA II?

Hij heeft ook 2 stuks USB 2.0 poorten volgens de specs op Tweakers.

Die had ik vanavond klaarblijkelijk over het hoofd gezien toen ik op hun site zat te kijken. Hmmz..... interessant, thanks.:)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan