Gigabit lan kaartje boot probleem

sjonnie5

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
671
Waarderingsscore
1
Punten
18
Vraagje aan de hardware kenners:

Ik heb een gigabit lan kaartje gekocht van delock. Hierop zit ook een pxe functie. Heb ik niet nodig, dus ik denk ik zet dat uit en kaartje zou moeten werken.

Nu is het volgende probleem dat als ik de kaart insteek, de pc niet meer verder komt dan de melding:

Realtek rtl8110s/8169s gigabit boot agent
Press F10 to configure.

Ik heb de interne lan van het moederbord al uit. ingesteld dat er alleen van hd geboot moet worden, maar ding blijft hangen.

Is 1x doorgestart en werkte toen ook zoals het zou moeten. Na herstart van de pc weer hetzelfde probleem.

PXE configuratie van het kaartje heeft 4 verschillende mogelijkheden, maar op geen van de instellingen krijg ik de pc doorgestart.

Iemand ideeeen???
 
Die laatste vermoed ik ook ja, maar blijft toch vreemd dat toen ie wel doorstarte gewoon heeft gewerkt. (al was het dan eenmalig)
 
Is inderdaad vreemd. Wat zijn de opties die je te zien krijgt als je op F10 drukt?
PXE moet inderdaad uitgeschakeld zijn.

Ik heb de interne lan van het moederbord al uit. ingesteld dat er alleen van hd geboot moet worden, maar ding blijft hangen.
Dat is goed, maar heb je ook Lan boot rom uitgeschakeld? Ik neem aan van wel?

De schijf waar je van wilt opstarten is dat een SATA of een IDE schijf en hoe staan die instellingen in de bios? Is wel de juiste harddisk als eerste harddisk gekozen?

Als je op Google gaat zoeken zie je dit trouwens best veel.

Ah en daar heb ik ook een oplossing gevonden... kun je Engels?
At the beginning of bootup -- the time where you would normally press DEL to get into the BIOS setup -- press both Shift and F10 at the same time. A page headed:

Realtek RTL8110S/8169S Gigabit Boot Agent will open

There will be four lines of text. In my case the lines read:

Network Boot Protocol PXE
Boot Order Int19h
Show Config Message Enable
Show Message Time 3 seconds

The critical thing is that an orange bar at the bottom of the page says:

Always boot network first, then local devices

Use Enter to scroll down to the second line labeled Boot Order. Press Space to step through the available choices and select "ROM Disable'. The orange bar will change to:

Network boot disabled, boot local devices.

Press F4 to save and exit. The boot will then be normal and will follow the boot order you have set in the BIOS.
 
@BT

Google natuurlijk ook al gebruikt,

Zodra ik lan op mb uitzet gaat automatisch ook boot rom uit. (staat trouwens normaal ook uit).

opstart schijf is sata. In de bios staat ingesteld als first boot : harddisk. andere 3 mogelijkheden heb ik al gedisabled.

Enige vreemde wat ik nu wel nog heb ook al staan de schijven en dvd etc in de bios ingesteld, bij de opstart worden ze ook nog een keer automatisch gedetecteerd.

Rom disabled op de netwerkkaart heb ik al getest, maar nog steeds hangend resultaat.

gr
 
Het is normaal dat schijven en cd'roms bij opstarten automatisch gedetecteerd worden, ik heb dat ook nooit anders gezien eerlijk gezegd. Dat is voor het geval er iets verandert, bijv. een schijf bij gehangen wordt of er een opstartcd in de cdrom gestopt wordt, dan gaat dat ook in een keer mee met de detectie.

Rom disabled op de netwerkkaart heb ik al getest, maar nog steeds hangend resultaat.
Oke en hij staat dus ook op "Network boot disabled, boot local devices" neem ik aan?

Trek de kaart er voor de grap eens uit. Start de pc dan wel gewoon door? Zoja zou ik toch even met de kaart terug gaan naar de winkel.
 
Weer terug van ff weggeweest :)

Bios staat zo ingesteld dit ie alleen maar local hd mag booten.

Kaartje heb ik online besteld, ga voor die paar euries niet lopen klooien met terug sturen.
Kom vast nog wel eens een pc tegen die wel pxe ondersteund.

Dacht dat mijn moederbordje dat ook zou doen omdat de lan kaartje op het mb ook pxe ondersteund.

En ben natuurlijk nog niet uitgestoeid, ga nog wel paar pogingkjes wagen ;)
 
Ik zag nog geen antwoord op de vraag. Start ie wel door als je de kaart er uit trekt?
 
mmmm, ff vergeten ;)

Maar kaartje is eruit en hij start nu weer als vanouds.
 
Oke dan is het duidelijk het kaartje en geen bios storing of zoiets.:)
 
Binnenkort maar eens binnenlopen bij de lokale pc boer en probleem voorleggen en nieuw kaartje meenemen. :cool:
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan