glasvezel 250Mb naar 500Mb weinig verschil in speedtest

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.519
Waarderingsscore
647
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
1) vaste bekabeling op gigabit poort van laptop medion P6619

2) bij 250Mb glas was download/upload 276/260 Mb dus prima

3) overgestapt naar 500 Mb glas modem 5 minuten uitgezet

4) download/upload 320/275Mb

5) UTP kabel 15m van Glasvezel modem direct in laptop dus router er tussen uit --> 320/275Mb

6) 40cm utp kabel van glasmodem direct in lan poort Laptop wederom 320/275Mb

7) getest laptop in veilige modus wederom 320/275Mb

conclusie 1) bekabeling is in orde
conclusie 2) router is in orde
conclusie 3) uitspraak caiway , bijna onmogelijk dat het modem de boosdoener is.

maar blkijft oivereind

Probleem zit hem in de laptop of het modem of glaskabel

Nu mijn vraag , is er nog een mogelijkheid om de  bv de instellingen van de LAN poort van de laptop te tunen?

of een andere tip


 
 
Je kunt hooguit de LAN netwerkkaart nog vastzetten op 1 gigabit in plaats van auto-negotiation zoals dat dan heet met een deftig woord.
Maar ik heb zware twijfels of dit gaat helpen.
 
ja  dat had  ook al gedaan maar resultaat veranderde niet, vergeten bij te vermelden in de lijst.

thanks
 
krijg nou wat:

Alles uitgeprobeerd en de speedtest liet het voorgezien bij ~300 down en 240/up
Heel Caiway voor rot gescholden (inwendig) en vandaag maar eens een verse start gedaan en kijken of een proggie de boel ophoudt.

Eerst mijn gekochte windows 8 pro geinstalleerd en met die kale installatie de speedtest gedaan , en warempel
535/540 dus een perfecte down en upload.

Gelijk de vraag is W10 zo stom dat die de lan poort knijpt,
Volgende stap was het updaten van windows 8 naar windows 10 (kan nog steeds gratis als je maar het juiste adres zoekt)

Windows 10 geinstalleerd en nadat hij gereed was , zonder enig toegevoegde programma maar weer eens speedtesten, de drivers van de lan poort waren vernieuwd. ???

maar de speedtest wederom weer zeer goed 530/540 dus lekker stabiel.

Toen alle programma's die ik nodig heb geinstalleerd en na iedere installatie de speedtest na herstarten weer uitgevoerd , steeds op dezelfde server.

En steeds een mooie down en upload soms iets lager dan 500/500 maar dat waren peanuts.

Uiteindelijk was mijn Laptop identiek aan eerder en begreep nog steeds niet waarom nu de snelheid goed was.

Als laatste Google chrome geinstalleerd en wat denk je ???

De speed test in google chrome was ver beneden de waarde van Microsoft EDGE en kwam niet hoger dan 300/240.

Diverse heen en weer testen met Microsoft EDGE en GOOGLE chrome  steeds weer 520/540 om 320/240

Als laatste ook eens firofox ge?nstalleerd en daar ook speed test uitgevoerd , nog dramatischer kwam niet boven de 100/100

Alles op dezelfde server getest ergens in Amsterdam

Hier begrijp ik niks van ????



 
Daar begrijp ik ook geen bal van. Hier maakt het geen enkel verschil welke browser ik gebruik, maar dat is dan wel onder Windows 7. De IE test was daarom ook niet met Edge maar gewoon nog met IE 11 en de nieuwste versies van Chrome en Firefox. Laatstgenoemde gebruik ik trouwens als standaard browser.
Welke speedtest gebruik je? Mijn test waren bij speedtest.net (dus niet bij speedtest.nl).
Eventueel kun je ook eens een andere server proberen dan die in Amsterdam. Het zou feitelijk geen verschil mogen maken.

Volgende stap was het updaten van windows 8 naar windows 10 (kan nog steeds gratis als je maar het juiste adres zoekt)
Daar ben ik (evt. per pm) ook wel nieuwsgierig naar. ;)
 
Rotterdam, Amsterdam dronten, Groningen allemaal hetzelfde laag met chrome en normaal met EDGE.
getest via ookla .

Link via pm
 
Chrome: http://www.speedtest.net/my-result/5662116611

EDGE:    http://www.speedtest.net/my-result/5662120669
 
Bijzonder vreemd. Misschien dat anderen met W10 dat eens kunnen testen. Met W7 is dat probleem hier niet.
Ik neem aan (gezien ik het niet er tussen lees of ik kijk weer eens verkeerd) dat je dit niet getest hebt toen W8 er terug op gezet was?
 
Ik zou nog eens terug kunnen gaan  ik heb immers een  slimme backup  al gemaakt zodat ik willekeurige testen kan uitvoeren.

Iets voor morgen als moeder de vrouw moet gaan oppassen bij enkele kleine kinderen.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat EDGE alleen de download en upload test zonder tussenkomst van de processor en geheugen van de "toch wel oude " laptop.

En dat chrome het testen via de processor en geheugen laat lopen en dat die oude troep de down-  en upload begrensd naar maximaal kunnen

Dan klopt het ook dat ik via spotnet ook niet sneller kan downloaden dan maximaal 25MBps
 
Win10 , ziggo speedtest gedaan op 3 browsers , edge, ff en chrome en alle 3 exact hetzelfde.
 
welke snelheid ? met vaste kabel of met Wifi?

Ziggo heeft max 300Mbps het gaat om hogere snelheden van 500Mbps en daar wordt naar gevraagd en met vaste kabel

Met 300zou ik ook geen problemen hebben
 
ja zoveel heb ik niet :)
Ben al blij met 93,5 na al die jaren max 7mb :klappen:
Met vaste kabel gemeten natuurlijk.
 
Met Edge
867.37 Mbps down  930 Mbps up
Met Chrome  792.09 Mbps down  567.92 Mbps up
Met Firefox 703.52 Mbps down  929.95 Mbps up

Waarbij ook bij mij de Edge er uit springt..allemaal bekabeld en via Asus router
 
Raar fenomeen, en het ligt er ook aan welke server je kiest. Probeer hengelo maar eens.
 
Toch echt apart die snelheidsverschillen.
Dat niet elke server dezelfde snelheid aangaf is eigenlijk al bekend. Maar het verschil tussen browsers op hogere snelheden is wel apart.
 
Hoewel de verschillen erg groot zijn maar zou een virus scanner ook niet van invloed kunnen zijn?

 
Test ook uitgevoerd in veilige modus dus zonder enige applicatie op de achtergrond.
 
the matrix zei:
Test ook uitgevoerd in veilige modus dus zonder enige applicatie op de achtergrond.

Duidelijk, en als je in verschillende browsers een middel groot bestand maar wel het zelfde bestand download, merk je dan ook een verschil in snelheid?
 
dan ben je teveel afhankelijk hoe de route van verzenden is lijkt me, en dan heb je geen goed vergelijk .

ik hou het op verouderde hardware die mijn download van 500Mb niet kan verwerken, downloaden is een heel ander proces dan speedtesten , max 25 MB op dit moment gelijk aan de chrome speedtest.
 
Ik kan me vergissen maar een speedtest is niks anders dan een bestand down en weer uploaden.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan