HD probleem

bert50

Addicted Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo allemaal.
Heb een klein probleempje met mijn Harddisk.

Mijn HD is 120 GB groot, maar als hij voor een derde gevuld is krijg ik een probleem met een nieuwe opname.

Het lijkt er op dat er een bad spot aanwezig is, waardoor ik de film niet meer dan half kan afspelen.

Mijn vraag is of er een manier onder Linux is om deze bad spot te markeren, zodat ik dat problem niet meer heb.

ik weet dat ik hem dan ook opnieuw moet formateren, graag wil ik dan ook weten wat het beste is.

Dus graag antwoordt op deze twee zaken.

Groetjes Bert

Euh, ja. fsck, maar dat zit er niet op. Ik ga wel even zoeken naar meer mogelijkheden.

Welk fs heb je? Ext3 of ReiserFS?

En wat voor HD?

Nog even de eenvoudige oplossing proberen: Staat er geen jumpertje dat ie voor een bepaald aantal Gb is ingesteld?

Nee de jumpers staan voor de normale zaken.

De HD is een HD die ik bij de Box heb gekocht.
ik heb de HD standaard geformateerd, met linux.

zoals het in de gebruiks aanwijziging stond bij Sjerom.

Bert

Tja, dat is mooi. Maar wat is het voor een HD? Maxtor? WD? Samsung? En welk type? (Als we dan toch bezig zijn;))

En welke format heb je gekozen, toen je het volgens Sjerom hebt geformateerd?

En wie heeft er wel aan de jumpers gezeten?

(Graag wat nauwkeuriger in de antwoorden dan hier boven)

allemaal goede vragen, zal proberen.

Het is een Maxtor 120 GB van Cartwriter, box ook trouwens.

De jumpers heb ik op Primair gezet en niets meer, dus alle anderen staan standaard zoals af geleverd.

Welk format, Ext3 of ReiserFX weet ik niet heb gewoon opdracht format gegeven. Kan ik dat nu nog uitvinden ??

Groetjes Bert

Ik denk dat je het beste eerst even kan checken of de CLJ (Cylinder Limitation Jumper) er al dan niet op zit.

Kijk even bij het lijstje van geschikte schijven welke je hebt. En klik daar door naar de technische info over jumpersettings.

De format vind ik niet echt interessant, maar misschien dat daar iemand anders nog iets zinnigs over kan roepen.

Standaard format is EXT3 dus daar is hij dan in geformatteerd, wil je namelijk in Reisrfs formatteren moet je dat speciaal aangeven en daarnaast ondersteunt niet elk image reisrfs.
Uitgaande van de standaard handleiding bij Sjerom kun je er dus van uitgaan dat hij EXT3 geformatteerd is.

Als het niet mogelijk is om Bad Spots van de HD op te slaan op de HD, dan heb ik de volgende vraag.

De file is wel aanwezig, ook het stuk na de Bad Spot, is er een manier om de file na dat ik hem heb overgehaald naar de PC, toch als een hele file te kunnen bewerken.

Als de Bad Spot in het begin van de file cq film zit ben je heel de film kwijt, maar niet de file. Bij het programma van Java wat ik gebruik verschijnt er dan een Rood kruis in het beeld en dat gaat niet meer weg. Gevolg dat ik de rest van die file niet meer kan bewerken, heel vervelen als dit het laatste kwartier van de film is.

Wat ik wel zou kunnen doen is een film cq file waar ik het probleem met heb, laten staan op de HD, maar een Bad Block van 4 GB is niet leuk, misschien kom ik er nog wel achter dat ik er meer van dat soort dingen heb.

Graag een oplossing:
of het aanpassen van de Bad Spots op HD
of dat ik dergelijk file nog wel in zijn geheel kan bewerken, desnoods met behulp van een ander programma.

Groetjes Bert

Yo! Daar ben ik dan eindelijk met een antwoord over checken van het filesystem: (Sorry voor de lange tijd wachten op het antwoord.)

Het commando /sbin/fsck.ext3 is er om ext3 filesystems te checken. (En /sbin/fsck.ext2 voor ext2 filesystems, maar die heeft vrijwel niemand in gebruik op de Dreambox)

Bert: als de HD nieuw is en je hebt nu al bad spots, zou ik eens proberen de garantie aan te spreken.
Da's ook nog een optie.:)

Hallo Tijger,
ja dat is een mogelijkheid, maar dan moet ik wel weten hoeveel van die stoute dingen er zijn.

Bij elke HD is er een persentage bad spots, de vraag is dan alleen of er genoeg zijn om boven een bepaalde waarde te komen.

Maar ik ben eigelijk opzoek naar een programma dat dit voor mij oplost, de BadSopts markeren en niet meer gebruiken.

Ik ken wel programma's die dat onder Windows doet maar ik ken er geen die dat onder Linux doet.

Bedankt, Bert

Originally posted by bert50
Ik ken wel programma's die dat onder Windows doet maar ik ken er geen die dat onder Linux doet.
Dan moet je me even uit je ignore-list halen, en mijn vorige post lezen :biggrin:

Sorrie Konijn, niet gezien bedankt

Dit ga ik doen.

Bert

Wat zoek je dan nog meer? :confused:
Ik dacht toch dat de vraag iets was met markeren van bad blocks ofzo...?
[SIZE=-3]
{The following text cannot be seen properly with Style Set 'zwart-wit'}
[/SIZE]

Usage: fsck.ext3 [-panyrcdfvstDFSV] [-b superblock] [-B blocksize]
[-I inode_buffer_blocks] [-P process_inode_size]
[-l|-L bad_blocks_file] [-C fd] [-j ext-journal]
[-E extended-options] device

Emergency help:
-p __________________ Automatic repair (no questions)
-n __________________ Make no changes to the filesystem
-y __________________ Assume "yes" to all questions
-c __________________ Check for bad blocks
-f __________________ Force checking even if filesystem is marked clean
-v __________________ Be verbose
-b superblock _______ Use alternative superblock
-B blocksize ________ Force blocksize when looking for superblock
-j external-journal _ Set location of the external journal
-l bad_blocks_file __ Add to badblocks list
-L bad_blocks_file __ Set badblocks list

Of heb ik iets niet goed gelezen? Laat het me dan nog even weten. Want dan kan ik nog even verder zoeken of je nog een tool nodig hebt.

bedankt @Konijn.

ook voor de uitleg, moet het nog testen.

Hopelijk voor het einde van de week.

Groetjes Bert

Hallo allemaal, ben aan het testen geweest en krijg een error.

root@dreambox /hdd > /sbin/fsck.ext3 [-pnycl]
e2fsck 1.30-WIP (30-Sep-2002)
/sbin/fsck.ext3: No such file or directory while trying to open [-pnycl]

The superblock could not be read or does not describe a correct ext2
filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2
filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock
is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
e2fsck -b 8193 <device>

Weet iemand wat dit betekend, kan zijn dat ik de parameters verkeert ingeef. Ik ben geen kei in Linux.

Groetjes Bert

Dat betekent dat het programma van een ext2 fs uitgaat ipv een ext3. Maar het kan ook zijn dat je eerst je fs moet unmounten (umount /fdd) en dan in de dev dir het device moet fsck-en. Maar dan moet je even uitzoeken welk device je HD is.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan