Hdd alle partities verdwenen

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.514
Waarderingsscore
647
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Mijn pc vond het nodig om de 2e schijf te controleren. Een partitie die leeg was daar bleef hij ophangen.
Bij opstarten kon ik de windows check overslaan hetgeen ook lukte.
Pc startte op en van 2e schijf alle partities aanwezig.
In systeem opslag naar de bewuste partitie gekeken en in mijn onschuld heb ik die verwijderd en opnieuw toegevoegd. Systeem was de partitie aan het formatteren. En plotseling verdween de schijf uit overzicht.

Herstart kreeg de schijf niet meer actief.
In opslag stond de schijf als 1 geheel met 1.6TB ipv 2.7TB .
Maar geen enkele partitie meer zichtbaar.

Wat kan er gebeurd zijn en hoe dit te herstellen , of kan ik die schijf afschrijven.
 
Het is natuurlijk allereerst de vraag waarom hij op een lege partitie bleef hangen, dat kan al duiden op een sectorprobleem. Maar wat is hangen, 2 minuten, 10 minuten, half uur?

Tijdens het formatteren verdween hij pleitmans? Dat klinkt niet goed. die heeft zich duidelijk ergens in verslikt of is niet lekker meer.
Als het slechts een sectortje is dan is er nog wel wat mee te doen, maar het is de vraag wat er opeens mis ging.

Is hij we nog in de bios te zien?
Als de bios hem nog ziet is er nog kans.
Er is een speciale tool voor die je dan kunt draaien, maar ik ben de naam kwijt maar misschien dat HDDScan (klik) ook goed is of @Dr.Z zich de naam nog herinnert (met allemaal die kleine groene blokjes tijdens controleren), echter dan moet wel door deze tool de disk gezien worden in Windows.

Evt. zou je eens met Partition Magic kunnen kijken of die wel nog iets van de schijf of partities ziet.
 
Ik heb de hdd in een externe behuizing gezet maar helaas wordt niet gezien.

Het was de 3TB schijf die ik vorige week met hdtune 1,5 dag heb laten zoeken naar bad sectors en was brandschoon .

Hij bleef ruim een uur hangen in de check. . Heb toen herstart en de check geannuleerd , toen was alles nog goed . Door de bewuste partitie te verwijderen en weer te activeren duurde het formatteren vrij lang en toen was het ineens gedaan schijf verdween spontaan en nu is het gedaan.

De schijf was wel op gpt gezet om de 3TB te benutten.

In de bios wordt hij nog wel gezien asl een seagate 3TB

Maar in computerbeheer schijfbeheer opslag nergens te zien

Na een herstart is de schijf in de bios verdwenen.
 
Laatst bewerkt:
Wat zegt dit programma van de schijf, als je hem nog weer kunt vinden?

 
Sluit ik de pc af e start hem weer op dan verschijnt hij weer in de bios
Zodra windows opgestart is , is de hdd nergens te vinden. .
 
Laatst bewerkt:
Klinkt mij als een schijf die al overleden is.
Vorige week dus niets aan de hand na 1,5 dag check en nu opeens blijven hangen in de check.
Hmmz...

Je zou Testdisk (klik) eens kunnen downloaden en proberen. Misschien dat ie daar nog iets mee wenst te doen.
Je hoort 'm niet klikken, zachtjes tikken of zo neem ik aan?
 
Leg maar een koelelement op de elektronica van de hd😉
…..zo’n ding uit de vriezer.

80
 
Nee geen geklik een mooi zoevend geluid.
Ik vrees dat ie RIP is.
 
De chips op de schijf kunnen ook een probleem hebben. ;)
 
Ja vooral bij Maxtor wilde de firmware ook nog wel eens de geest geven.
Sinds Seagate die club overgenomen hoeft Seagate mij niet meer te bellen. :)
 
En de virtuele diskmanager van Windows is geen optie? Ik denk dat er gewoon geen herkenbare partitie op staat die Windows kent! Gewoon disk aansluiten in de PC. Schijfbeheer starten en alle partities wissen. Daarna partitie(s) creëren en formateren…
 
En de virtuele diskmanager van Windows is geen optie?
Nee. Heeft ie al gekeken schreef hij:
Maar in computerbeheer schijfbeheer opslag nergens te zien

Deze is trouwens niet zo goed als externe tools. Ik heb er al eens een in andere vorm (dacht ext 4) geformatteerde schijf in gehangen en die wenste de diskmanager van Windows ook niet te herkennen als schijf, zag 'm gewoon niet. Heel vreemd.
Partition manager zag hem wel, even partitie weghalen daar en hups, HDD opeens zichtbaar in de Windows diskmanager.
 
Ik heb partition magic niet meer in mijn programma's map op de qnap.
Was altijd een van mijn favorieten maar schijnbaar bij een opschoning verwijderd
 
Ik heb de Hdd in een externe behuizing gestopt en in opslag wordt de schijf gevonden op laptop.Alleen ik kan er niks veranderen.

Het programmatje minitool partition magic probeer ik de schijf clean te maken. Hij staat nu te rammelen om iedere sector op 0 te zetten.
Kijken of hij dan weer te gebruiken is.
Is wel tijdrovend maar heeft al 2% gedaan en externe schijf led lampje rammelt nog


Op zich is de PC weer met een andere hdd actief met alle partities op de oude laptop. Vrouwtje mist slechts enkele aangepaste foto bewerkingen t.o.v.
Dus de ramp is minder klein dan we eerst dachten.

Nu maar naar de zweetkamer probeten de ogen een uur of acht dicht te houden.
 
Schijnbaar is de hdd weer oke , in opslag wordt hij steeds gevonden nu als standaard 2.72TB
Partities aangemaakt 500GB
NU maar eens hdtune er op los laten. Ruim 24u wachttijd

Eerst fe quickscan ziet er helemaal groen uit .
Nu de echte scan 🫣

By the way. Toen de externe schijf zichtbaar was gaf hij aan dat de schijf 16TB zestien aan prt was gereserveerd.

Kon er niks mee behalve hem off line zetten, dit gedaan en daarna weer online et voila toen kwam hij als standaard schijf met 3.72 TB. Aan niet toegewezen ruimte misschien door het minitooltje partition magic daar had ik ook enkele opties uitgevoerd.

Helaas geen idee meer wat ik geprobeerd heb .
 
Laatst bewerkt:
By the way. Toen de externe schijf zichtbaar was gaf hij aan dat de schijf 16TB zestien aan prt was gereserveerd.
Ja vaagheid, lijkt er echt op alsof die firmware zich ergens verslikt heeft.

Kon er niks mee behalve hem off line zetten,
Hoe precies heb je dit gedaan? Gewoon rechter muisknop en dan offline gebruiken of wat?

Ziet er toch uit alsof die minitool partition magic toch wat wondertjes verricht heeft. Partition Magic is een krachtige tool, ik noemde hem niet voor niets.

Echter ik zou er geen belangrijke dingen meer op zetten. Hij mag nu wel weer werken als normaal, maar ik vertrouwen 'm voor geen meter meer..
Ben eens benieuwd hoe lang ie nu lief blijft doen.
 
Onder 3chijfbrheer opslag kreeg ik de externe schijf in beeld , door op het icoon te klikken kreeg ik de optie om de schijf off line te zetten.


Ik krijg meer het vermoeden dat de combi MRB en PRT in de PC elkaar niet zo leuk vonden.

Zeer regelmatig werd de PRT schijf bij opstarten niet gevonden, pas na een restart kwam hij in beeld.

Heb nu een andere zelfde merk seagate 3TB maar dan als MRB gepartioneerd , ben wel 750MB kwijt. Maar ruim genoeg ruimte.

Opstarten gaat iedere keer goed. Beide schijven direct actief.
 
Ik krijg meer het vermoeden dat de combi MRB en PRT in de PC elkaar niet zo leuk vonden.
Je bedoeld MBR en GPT? Nee dat maakt niet uit, ik heb meerdere schijven in m'n systeem liggen en dat is ook gecombineerd MBR en GPT en dat geeft geen problemen. Zou ook van de gekke zijn als dat problemen zou veroorzaken.

Ik zou er zeker niet voor kiezen om dan maar zowat bijna een TB te verliezen hierdoor.
 
Ik moet er wel bij zeggen dat als je UEFI aan hebt staan in de bios, dan moet de boot schijf wel GPT zijn.
Dat is wel even handig om te weten, of je moet legacy in de bios gebruiken dan maakt het weer niet uit. :)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan