Helikopter sloopt zendmasten voor televisie

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
800
Punten
113
Leeftijd
60
Een helikopter van het Zwitsers bedrijf Helog Heliswiss gaat in de komende maand vijf analoge zendmasten slopen die nu gebruikt worden voor televisie. De zendmasten van KPN zijn overbodig geworden, omdat de telecommaatschappij de televisie- en radiosignalen sinds dit jaar digitaal doorgeeft, zo meldde de Metro deze week.

De helikopter tilt de masten in de week van 3 tot 8 december stukje bij beetje uit elkaar. Volgens KPN is dat sneller dan slopen met andere technieken. De antennes in Jirnsum, Markelo, Kootwijk Wieringermeer en Hoogezand zijn tussen de 100 en 207 meter hoog. Of de sloop van de masten definitief doorgaat ligt aan het weer. De sloop wordt uitgesteld wannneer het mist, ijzelt of sneeuwt. [Metro/Radio.NL]

Jammer hoor, aan die van Irnsum heb ik nog een fijne herinnering, ooit eens alle radiozenders voor noord-oost nederland stil gekregen met 1 knip van een tang........
Bedankt NOC van PTT telecom.

En In Markelo mocht ik niet meer vliegeren met vuilniszakken vanaf de 4e ring van de toren omdat het verkeer van Vliegbasis Twente er last van had, ze kunnen niks hebben die tukkers

@Roberto:Misschien willen ze wel zo´n ouwe mast in je tuin zetten,kan je blijven spelen...Gr.George

Ik weet er nog eentje staan, mag je zo hebben!

Staat in Maastricht. ;)

Die in hoogezand hoofde helemaal niet weg. ze hebben 5km noordelijke net een nieuwe geplaatst. voor digi tv. dus hadden ze deze ook wel voor kunnen gebruiken.

Gelukkig was de oude MG antenne voor rono. mg. (nu radio noord. fm) al jaren weg. want daar kwam een straling af dat wil je niet weten. aangrensende met tl buizen in vogel hokken gingen nooit uit alleen als ze stuk waren. ook bracht die zender enorm veel harmonische punten op de mg.

Luisters hadden geluk met het afstemmen op die zender. dat hoefde nl. niet want hij zat over de hele frequentie te brullen.

Maar ja in de jaren 70 kon er veel op dat gebied.

sth.

Jammer, ik heb geen tuin......

Allereerst,"Off Topic",maar toch....

Quote "tl buizen in vogel hokken gingen nooit uit"

@Stephopper: Dit is (weer eens!) interessant.
Ik heb in de keuken twee tl´s boven de aanrecht,die altijd knipperen.Dit valt op,want ik woon in een land,waar het ´s-winters lang donker is..!
Ik heb zelf gemeten,elektricien laten kijken,maar geen verklaring kunnen vinden.
De minst gebruikte lamp maar verwijderd,maar de andere flikkert nog steeds.
Ik woon op 60 m van hoge graan-siloos,waarop een arsenaal van antennes staan.
Zou ik in die richting moeten zoeken?????Gr.George

@ marie,

Ik zou maar vast een mutsje van aluminiumfolie gaan maken tegen al die STRALING.
Verder zou ik een boef over natuurkunde aanschaffen en dan specifiek in de richting van frequenties en dat eens goed lezen. Dan kom je er achter dat alles bestaat uit trilling [frequentie]. Maw zonder frequenties geen leven.

Zoek dan ook eens de berichten van voor en tegenstanders van mobile telecomsystemen op, kun je nog eens lachen van alle "zekerheden" die daar geroepen worden.

Als je het nou echt nog gelooft wat betreft die STRALING dan zou ik een en ander gaan exploiteren, GRATIS verlichting, uit een TL weliswaar, maar toch. exploiteren die hap.

Je merkt al dat ik wat sceptich ten opzichte van dit soort zaken sta en dat is domweg vanwege het feit dat er geen enkel bewijs is dat de genoemde straling schadelijk is.
Wat betreft MG [MW] en LG [LW] ben ik echter een heel stuk voorzichtiger vanwege het hoge vermogen van de zenders.
Straalzenders [microwaves] zijn het gevaarlijkste [omgekeerde sateliet ontvangers] vanwege de hoge compressie van frequenties en het hoge vermogen maar het feit dat dit in een bundel zit maakt het toch betrekkelijk veilig.

Wat je ook zou kunnen doen is de condensatoren/voorschakel units van de tl vervangen omdat deze gewoon op zijn of zorgen voor afdoende aarding van de metalen delen omdat het lijkt of de nul zweeft tov aarde en er dus bij tijd en wijle 120 volt tussen aarde en nul zou kunnen staan.

Quote:"wat sceptich ten opzichte van dit soort zaken sta ".

@Robert:Ik deel deze mening volledig.
Alleen dan komen we bij het punt,wat ikzelf waarneem.Daar kan ik niet omheen.

Quote 2:"condensatoren/voorschakel units van de tl vervangen"
Het uitwisselen van komponenten was het eerste wat ik gedaan heb!

In principe denk ik ook niet,dat zendmasten iets met mijn knipperende tl´s te maken hebben.
Blijf voor raadsel staan.Gr.George

Tja Het blijven rare verschijnsels. maar denk niet 1.2.3 dat die masten daar iets mee nodig hebben vanwege hoge frequentie. maar uitsluiten doe ik het niet.

Heb er zelf al rare dingen in mee gemaakt. zelfs schakel draden in pvc buis kunnen een bepaalde inductie afgeven. en dat gas in tl buis is dermate gevoelig voor inductie frequent dat het gas gaat reageren in een blauw/paars achtig gloed.

Ook een slechte aarde kan kan rare dingen doen. want die travo,s in tl. amaturen zijn on dingen. vooral als ze een hoge leeftijd hebben.

Ze beginnen op den duur te lekken (randspanning) en je wilt niet weten hoeveel mensen tl,s schakelen met aan/uit schakelaar zonder de randaarde aan te sluiten.

Maar als je zeker wilt weten of die problemen veroorzaakt worden door nabije mast kun je een losse tl in vensterbank zetten. geeft hij dan ook een gloed dan is er iets heel mis. maar persoonlijk geloof ik daar niet in.

Hier branden tl buizen soms in de verpakking. en ook mijn spanning zoeker in bovenzak brand dan. En gelukkig woon ik niet naast een bouwmarkt want dan gingen de klanten die tl buizen kochten er brandend en al mee uit de winkel.

vg/sth.

Waar je wel last van kan hebben zijn de hoogspannings masten en de -grondkabels die door woonwijken kunnen lopen, dit heeft dan meer te maken met magnetisme en ionisatie en dat voelen mensen en dieren.
Ben eens bij Nuon in utrecht geweest in een energie opwerkings station [aan de A2] en bij schakelen van "baan" voel je je vingertoppen tintelen. Bij het schakelen wordt de schakelaar dmv een treintje om geswitcht vandaar "baan"

Stephopper quote:"Hier branden tl buizen soms in de verpakking..."
Moeten we patent op aanvragen...

Oud spul kunnen we uitschakelen,want woon in nieuw huis,buiten bebouwde kom.

Randspanning is de meest voor de hand liggende oplossing,want iets anders is niet te meten.
Bedankt voor de bijdrages,gr.George

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan