Help ik zoek een puls relais

O

outlawbiker

Ik ben op zoek naar een relais wat door middel van een puls-schakelaar bedienbaar is naar 2 standen.
Dit om groot en dim licht te regelen dmv. een pulsdrukknop op het stuur van een custom motor.
12 volt
Ik druk dus op het knopje en heb groot licht , ik druk nogmaals en heb weer dim licht.
Deze relais bestaan, alleen bij de motorzaak vragen ze het idiote bedrag van 45,- tot 50,- Euri.
Dit moet ook voor 4,50 kunnen.
Welke electronica gigant weet welk type ik nodig heb.

PM mag ook.

Happy 2004.
Outlawbiker

Hmmz... lijkt me gewoon hetzelfde als een schakelaar van een auto, ofniet?
Kun je zoiets niet ergens van een sloop afhalen?
Er worden zelden relais uit auto's gesloopt dus als je kunt achterhalen welke voor de lichtschakeling is, moet dat toch very goedkoop te doen zijn.
Of begrijp ik hier iets verkeerd?

In een auto werkt men doorgaans gewoon met schakelaars.
Knoppen of het pookje aan t stuur.
De opzet is dat het puls-schakelaartje bijna niet zichtbaar is en toch functioneel,het relais word onder de tank verstopt.
Met andere woorden:geen draadboom en lompe knoppen aan t stuur want die zijn er juist afgehaald.

In ieder geval bedankt Black Tiger

PS. mocht iemand Conrad aanbevelen...die site heb ik doorgebladerd maar niets gevonden.....surfblind ?
kweenie...

Probeer RS electronics eens (purmerend)
Of CEF ( city electronical factors )
Mag de commerciele links niet plaatsen hier , maar ze zijn redelijk eenvoudig te vinden met google , met de optie zoeken in nederlandse pagina's.

Originally posted by shivan
Probeer RS electronics eens (purmerend)
Of CEF ( city electronical factors )
Mag de commerciele links niet plaatsen hier , maar ze zijn redelijk eenvoudig te vinden met google , met de optie zoeken in nederlandse pagina's.
we gaan ff kijken.
Bedankt.

Het klopt wat je zegt over auto's, maar ik heb in mijn bus bijvoorbeeld ook een schakelaar voor groot licht enzo, maar toch zit er een relais ook voor de lichtschakeling in het relaisbakje.
Kun je die niet met een puls bedienen dan?

En anders is misschien een alarm-relais een oplossing als bovenstaande tips van de anderen niet helpen? Dat wordt toch ook pulsgestuurd of niet?
Als ik hem niet weggekiept heb, dan heb ik hier nog een relais liggen voor de startonderbreker. Als zoiets goed is mag je die gerust hebben.

Maarja ik ben niet zo technisch op dat gebied, dus misschien heb je daar ook niets aan.

Tiger je hebt me wel aan het denken gezet.
Als je in een auto groot licht activeerd dan gaat dat via een relais.
Je geeft met het pookje een puls en hij blijft hangen.
Bij de 2e puls gaat hij weer naar dimlicht.
Groot licht is geloof ik 55 Watt max.
55 W. delen door 12 V. = 4,58 Amp.

Alleen nog ff checken of dimlicht uitgaat bij ingeschakeld groot licht of dat ze lekker samen gloeien.

In ieder geval de moeite waard om eens te vragen bij de autoonderdelenwinkelbediendedieachterdebaliestaatomklantentehelpen.

Thanx Tiger,ook voor je aanbod.

Graag gedaan, verder kan ik je vertellen dat het dimlicht uitgaat bij de auto's die ik gehad heb.
Anders moet je even kijken voor de schakeling voor verstralers. Daar had ik toen ook iets voor en officieel moeten die met het groot licht geschakeld worden, mijn schoonbroer koppelde die bij het groot licht waarbij ik me dus ook afvroeg of dat allemaal niet wat te veel van het goede ging worden, dimlicht, groot licht en verstralers tegelijk.
Daarop kwamen we er bij nakijken achter dat dimlicht en groot licht niet samen geschakeld zijn.

Je kunt het ook uitproberen, stop eens een kapot peertje in je koplamp waar het groot licht het niet van doet. Als het goed is, dan gaat je dimlicht uit op het moment dat je naar groot licht schakelt en geeft je koplamp geen licht meer. Alleen stadslichten schakelen niet mee en blijven dacht ik altijd meebranden.

Na een paar bezoekjes aan automaterialen groothandels en electronica zaakjes nog steeds niet succesvol.
Groot en dimlicht bleek na een bezoek aan de Mercedes garage en de naast gelegen groothandel in autoonderdelen gewoon mechanisch geschakeld te zijn.
Het is juist dat ALLEEN dimlicht het doet OF alleen grOOtlicht.
Niet samen dus.

Iedereen snapt wat je wil , maar ze weten het gewoon niet welk relais. 1 electronicazaak wist me te vertellen dat dit niet bestond.
Veel sterkte met je zaak jongen...je komt er wel.
Volkswagen Kever heeft zo'n relais alleen heeft deze de afmeting van een sixpak bier en das te groot.

Zijn hier nu buiten Black Tiger geen electronica professors die een poging willen wagen ?

Duh ik ben geen electronicaprofessor hoor, maar ik heb een VW busje en daar zit ook een relais in.
1 nadeel. Dat mag je niet hebben van me. :)
Suc6 met de jacht.

Een bi-stabiel of ook wel polair relais heeft twee stabiele toestanden. Hij wordt met een puls gestuurd en klapt dan om. Hij hoeft dus niet continue bekrachtigt te worden en dat is ook het voordeel. Het spaart de spoel en er is dus geen warmte ontwikkeling. Bistabiele relais werden veel gebruikt voor geheugenfuncties. Immers na uitval van de stroom verandert de stand niet, zoals bij een gewoon relais wel het geval is, als hij bekrachtigd is. Tegenwoordig neemt de electronica de funties van relais over. Een modern voorbeeld is b.v. de afstandsbediening van een TV toestel. Iedere keer als de aan/uit knop bedient wordt verandert de toestand van de TV. Soms wordt hij nog wel toegepast om grote groepen verlichting te schakelen met drukknoppen. Ook zijn er bistabiele relais met 2 bekrachtigtigingsspoelen, zodat je een bewuste stand kunt instellen.
bron: http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=551

Beetje verder zoeken kom je op modelbouw uit.
En dan specifiek de treinelectronica.
Nou weet ik alleen niet of dat wissel of gelijkspanning is.
Nooit met treintjes gespeeld :d

Weet niet zeker of commerciele links mogen, dus maar niet.
Vond ook nog 'n electronica-site in NL onder de naam grootaers, waar ze 'n "Bipolair dil 2xom 12v" hebben...

Maar je weet nu dat je verder kunt zoeken op "bi-stabiel relais" .... zo kom je er vast wel uit.

Succes.

*edit* kijk nog is bij conrad, bij zoeken: "RELAIS BISTABIEL " *edit*

zoek ook eens bij ""stappenrelais"". In mijn vorige Japanse auto werden
de schijnwerpers bij groot licht uitgeschakeld en bij dimlicht aangezet .
Ik meen mij te herinneren dat het een relais was van de Duitse firma B..sch

Kijk eens op de site van Velleman. Hier staan zelfbouw kitjes.

www.velleman.be en zoek je links onder naar de kit K8015.
Dit is een multifunctie relais module. Deze heeft vele funkties en is te bedienen met ??n drukknop. (prijs 22,5 euro).

14 verschillende modi : timers, schakelen, knipperen, interval, willekeurig schakelen, ?. Twee voorgeprogrammeerde vertragingstijden. Leer-mode voor vertragingen van 2s tot 12 dagen Drukknopbediening. Uitgerust met EEPROM voor bewaring van vertragingstijden tijdens stroomuitval. Voorzien van een ontstoornetwerk voor de relaiscontacten. Geschikt voor besturing van gloeilampen, halogeenlampen, fluorescentieverlichting, ventilatoren, elektrokleppen, zoemers, ?

Kenmerken

ook verkrijgbaar in plug-in module: K8008 voor de K8006

Specificaties

voedingsspanning: 9-12Vac of 12Vdc
max. belasting: 2.5A (550W / 220V ; 275W / 110V)
aanbevolen behuizing: G410
afmetingen print: 87 x 39 x 26mm

Deze kits zullen ook bij jou in de buurt verkrijgbaar zijn.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan