@Freggel: Met interesse je verhaal gelezen, over de problemen, die jullie hadden met gebruik van drukken van 20- 30 Bar. Dat is hoog, en bij ondeskundig gebruik, kunnen er flinke ongelukken mee gebeuren. O.a. bij het niet functioneren van het overdruk ventiel.... Slordig...
Wist je, dat perslucht de duurste vorm van energie is, die bestaat?
@DirkDigicom: Ook bij jouw verhaal blijft mij een vraag: Wat versta je onder digitaal bestuurde trein, en kan je het besturings systeem kant en klaar in de winkel kopen, in zoverre, dat je het bij gebruik naar behoefte zelf kan instellen?
Aan boord van de schepen, waar ik op voer, hadden we electrische kranen. Deze werden computer gestuurd, maar de functies (draaien, rijden, toppen, hijsen) werden d.m.v. relais uitgevoerd.
Bij storingen konden wij machinisten zelf niets doen aan het computer gedeelte, omdat de fabrikant ons de programma´s niet gaf.
Maar aan de relais kasten wel, al hadden wij daar in het begin moeite mee, omdat we in feite te weinig scholing hadden, wat betreft electro.
Met vallen en opstaan werden wij vanzelf wijzer, en wisten bij bepaalde symptomen al direct, welk schroevedraaiertje of imbus sleutel we mee de kraan in moesten nemen.
Vooral één relais was te licht uitgevoerd, en verbrandde van binnen nogal snel.
Dat was simpel te vervangen, vier draadjes inkomend, en vier uitgaand.
Je moest wel reserve aan boord hebben, en dat ontbrak er nogal eens aan...
Dan had je een kist vol met relaitjes, waarbij je collega´s dan ook nog eens de "gebruikt, maar nog goed" tussen hadden gelaten...
De meest gebruikte/ benodigde waren dan niet meer voorradig, maar omdat zo´n kist vol zit, wordt er maar automatisch aangenomen, dat er nog wel voldoende voorraad is...
In principe hoefde je niet eens de stroom uit te zetten, (want dan had je ook geen licht, en moest je met zaklantaarn kloten), maar kon je het met punttang vervangen.
Die punttang had je toch nodig, omdat de relais kasten erg volgebouwd waren.
Als machinist waren deze storingen aan de kranen altijd frustrerend.
Je werd dan bij je normale werk weggehaald, en aan dek was het paniek, want het laden en lossen lag stil... Er werd dan onder druk van je verwacht, dat je binnen enkele minuten een diagnose had gesteld, en net zo snel de reparatie uitgevoerd had...
Dat geluk had je wel eens, maar zo werkt trouble shooting niet altijd....
Mijn vraag aan Dirk is nu: Werk jij met joy sticks, die printen aansturen?
Zitten er nog relais tussen, alhoewel ik denk, dat dat niet nodig is, omdat je maar met kleine stroomsterktes werkt, -neem ik aan...?
Ik ben benieuwd. Vr. gr. George