Informatie Het grote Topic voor audiofielen!

Er zijn modellen van MartinLogans die een subwoofer herbergen, maar ja... subwoofer betekent lastig afstellen.
Het voordeel is dat bij films de subwoofer extra opgedraaid kan worden voor meer effect, dat is dan wel weer een voordeel. :)

DAC is een belangrijke schakel, maar iets wat 16 bits word uitgelezen word ook 16bits verwerkt, zo lijkt mij.
Grappig dat daar ook zelfbouwversies van bestaan, wat ook weer niet verwonderlijk is.
Anno nu zijn dat niet heel erg ingewikkelde schakelingen.

Jij hebt zelf B&W 803D? Hoe loopt dat in het laag? En welke versie van de 803D heb je?
 
Laatst bewerkt:
Bowers-Wilkins-B-W-803-Diamond-55466.JPG


Ik heb deze staan, dat laag loopt echt heel subtiel en soms voelbaar maar is nooit overdreven aanwezig.

Hier staat een leuk stukje info over een DAC , ik heb een soortgelijk iets gebouwd met iets andere opamps maar klinkt uiteindelijk subliem, het verschil is echt wel hoorbaar tussen dit ding en een ordinaire (chinese) DAC
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn serieuze luidsprekers! Baspoort aan de voorkant is ook wel fijn, dan kunnen deze tenminste wat dichter bij de muur staan.
Maar deze staan bij jou in de opslag? Ik wil de speakers voor 5 tientjes wel afvoeren hoor! :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Het verschil tussen verschillende DAC's zou ik niet weten, de enige DAC waar ik tot nu toe mee te maken heb is die van de huidige versterker, waarvan de bronnen wat muziek van de NAS is in cd kwaliteit...en youtube,

Overigens, ik heb jou horen vertellen dat mijn versterker een klasse-d is. Nu is het zo dat in de 'hoempa hoempa' DJ-feest muziek een klasse-d versterker juist gewenst is.
Ik heb er eigenlijk niet zo op gelet.
Het enige wat bij mij twijfels gaf was de voeding. Dit is een geschakelde voeding en ik vind het van NAD erg dapper dat zij deze gebruiken.
Ik had liever een dikke vette ringkerntrafo gezien en veel elco's, zoals in een Krell of zo..

Hele gave speakers trouwens, ik lees er veel lovende recensies over.
 
Voor het laag had ik een RockfordFosgate Punch 800a2 versterker
En dan kom ik zojuist een filmpje tegen waarin deze versterker wordt getest. Let wel, het gaat hier dus om een versterker van meer dan 20 jaar oud.
 
Dat lijkt een versterker voor in de auto... :)
 
Ik heb een Accuphase uit 1999, leeftijd zegt dus niets :)

het ding weegt ruim 30kg en het meeste gewicht zit in het koper ;) de voeding is zeer. ruim bemeten.
 
Dat lijkt een versterker voor in de auto... :)
800 Watt uit een auto accu......ik heb nu al serieus medelijden met de spoelen van de conus van die speakers....daar gaan stromen doorheen lopen .... als je zoiets in de auto hebt zal er ook echt wel iets met de spanning gedaan moeten worden en minimaal een push-pull oplossing bedacht moeten worden.
 
Dat lijkt een versterker voor in de auto... :)
Klopt, maar dat had ik al in die eerdere post aangegeven.
800 Watt uit een auto accu......ik heb nu al serieus medelijden met de spoelen van de conus van die speakers....daar gaan stromen doorheen lopen .... als je zoiets in de auto hebt zal er ook echt wel iets met de spanning gedaan moeten worden en minimaal een push-pull oplossing bedacht moeten worden.
De subs (2 stuks, 15 inch, ook Rockford Fosgate) hadden een belastbaarheid van 500 Watt RMS per stuk, dus dat ging goed. De accu had ik vervangen door een Optima Yellowtop (zogenaamde gel accu) met daarnaast een Rockford Fosgate condensator van 1 Farad (al staat 1.000.000 micro Farad dan weer interessanter :biggrin2: ).
De versterker werd gevoed door een 25mm² kabel met 100 Ampere zekering. Het inbouwen van al het spul en het wegwerken van alle kabels heeft destijds wat tijd in beslag genomen.

Ondanks dat geweld van vroegah heb ik nu een bescheiden Pioneer SPH-DA230DAB zonder aparte versterker in mijn bus.
 
Inmiddels de Elac's vervangen door Kef Q5... Klinken nagenoeg hetzelfde.. :biggrin: :biggrin:
 
Ja Tech een flink koper pakket en grote buffer vaten is niet verkeerd.
Ik vond het vaak jammer dat daar op werd bezuinigd.
Dr.Z ik heb ook een paar kef luidsprekers uit de Q serie. Ik had meer met kef uit 1970 tot 80.
 
@janblues , zoals vele luidsprekerfabrikanten zijn deze in de loop van de tijd overgenomen, verkocht, hebben het merknaampje "uitgeleend" of hebben merken bepaalde "goeroes" bij andere fabrikanten weggekocht om hun product te verbeteren.
Kef is daar eentje van en de Kef's van de jaren 80 lijkt op niets meer met dat van nu. Logisch, want kennis en technologie veranderd.
Zo is het met B&W ook gegaan. Met de 800 serie zijn zij compleet over een andere boeg gaan varen en hebben het oude concept weggegooid. Zij hebben een soort van "Adrian Newey" van de luidsprekerwereld aangetrokken en de Nautilus serie uitgebracht. (voor zover mijn Duits reikt, want het kan zijn dat ik iets heb gemist)
Met Elac hetzelfde verhaal en zo zijn er waarschijnlijk vele fabrikanten.

Momenteel komen alle luidsprekerfabrikanten met vrijwel dezelfde specificaties, maar blijft de klank smaakgebonden zodat er nog wat te kiezen valt.
De ene houd van meer midden, de andere houd van hoog en soms zijn er mensen die graag veel laag aanhoren.
Ook speelt het muziekgenre mee met de weergave wens van een consument.

...je begrijpt dat toonregelingen, loudness en equalizers uit den boze zijn, toch? Deze mogen echt niet van de audiofielen. :biggrin:
 
...je begrijpt dat toonregelingen, loudness en equalizers uit den boze zijn, toch? Deze mogen echt niet van de audiofielen. :biggrin:
Wat voor dingen? Toonregelingen????
Ik denk altijd maar zo dat als het de bedoeling van de componist was geweest dat er veel laag in had moeten zitten, hij/zij het wel zodanig zou hebben opgenomen.

Je gaat een goede whiskey toch ook niet aanlengen met water?
 
Ik vind het mooi als er een knopje op zit dat de toon regeling echt uit gaat.
Als het dan allemaal klopt ook met de luidsprekers natuurlijk heb je het goed voorelkaar.
Ik vond de concerto van kef wel goed.
Die had ik na gebouwd maar dan 3x groter.
Nooit af gemaakt helaas.
Toen we gingen trouwen moest ik kiezen.
Ze zei ik er in of die dingen.
Ja liefde maakt doof.:verliefd2:
Misschien had ik ze beter uit de winkel kunnen halen. :auto:
 
Die had ik na gebouwd maar dan 3x groter.
Nooit af gemaakt helaas.
Toen we gingen trouwen moest ik kiezen.
Ze zei ik er in of die dingen.
daar dacht ik aan toen in voorgaande post las...
of ze zijn vrigezellig of spul staat in een mancave
ik kreeg ook het vriendelijke verzoek om mijn subs achter de bank te verwijderen
en toen die weg waren ... "naja dan kunnen die hoge staanders er ook wel uit dan hebben we meer ruimte..."
al dus geschiede...
nu is ze op de roof voor een stuk van mijn kleding kast..
nog ff en ik woon in de garage
 
Je gaat een goede whiskey toch ook niet aanlengen met water?
..er zijn "mensen" die whisky met ijsklontjes drinken... o_Oo_O
Zij zeggen eigenlijk: "ik vind whisky niet lekker maar doe alsof om interessant te lijken".

Voor wat betreft toonregelingen, ik ben daar niet vies van...in de auto of als ik ergens op een feestje met een DJ-set aan het spelen ben.
Maar thuis als ik wil genieten van de muziek zit er niets tussen.. De enige toonregeling die ik gebruik is het vervangen van luidsprekers! :)

Wat is dat toch met vrouwen en mannenspeelgoed?
in een huwelijk is het grotendeels geven en nemen. Zij mag de gordijnen uitkiezen en de meubelen, ik de luidsprekers en de stereoset. :biggrin: :biggrin:
 
Laatst bewerkt:
Nou Dr.Z dan bof je maar.
Vroeger als ik van mijn werk kam ging ik naar binnen en er gelijk weer uit.
Dan belde ik aan en vroeg woon ik hier.
 
Is maar 1 oplossing voor " heropvoedingskamp"
Dan zal ik wel naar een strafkamp moeten, want ik drink mijn Whisky met zowel ijsklontjes alsook Cola. :biggrin:

Iemand al eens van Rotel versterkers gehoord?
Ik heb hier een tijd lang voor de Drive-in show een 2x1000 Watt versterker met voorversterker gehad.
Die dingen waren niet te tillen, zal best ook een 30 kg per stuk zijn geweest als het niet meer was. Met 2 man naar boven tillen. :)
Dat spul is nadien in een rolcontainer gebouwd want er was niet mee te slepen. Als je ergens ging draaien moest je ook niet teveel op 1 groep hebben met dat ding anders ging het mis.

Volgens mij was het exact deze combinatie (zolang de afbeelding blijft bestaan).

201662_093653_40R80S.JPG


Hartstikke fijne apparatuur, moest eventje aan staan, je hoorde ventilators loeien en als je daarna gas gaf met het ding, dan kwam er een geluid uit.... geweldig!

Misschien niet zo'n bijzonder fijngevoelig wellicht als die boxen die @Tech hier op de foto plaatste met die liggende wijnflessen er boven op. Of zijn het kegels? Waar dienen die voor eigenlijk? Ik zie daar geen draden aan.
 
Ja BT die ken ik wel is idd ook mooi spul.
 
Rotel was en is nog steeds een high-end merk. Dat is serieus spul!!
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan