het zoveelste voedingsleed 5400

A

alex5

Ook ik ben aan de beurt, ik zat er al op te wachten. Humax 5400, verschijnselen: plotseling uitval, bij schakelen aan-uit knop even een led flitsje (vaag) verder display donker. op voeding staat rev 1.1
Omdat er geen commerci?le adressen mogen vermeld worden;
Wie wil mij een adresje pm-en voor complete of reparatie set voeding omgeving Amsterdam.
Alvast hartelijk bedankt,

alex5

komt het inderdaad dan zoveel voor bij de 5400z?
effe een vraagje......hoe lang heb je deze humax al?

Als ik de berichten op verschillende boards lees redelijk veel.
Humax is 6 jaar oud, als iemand ervaring heeft en de voeding zou willen repareren (straal 30 km amsterdam) tegen vergoeding zou dat helemaal mooi zijn.
alex5

Allen,

ook ik had deze week een voedings probleem met rev 1.1 print.

Beeld kleurde ook naar zwart. Je kunt dit zelf wel verhelpen door wat elco's te vervangen, maar een reden voor die plotselinge uitvallen heb ik ook niet op de 5400. Sommigen zeggen dat de voeding meer presteren moet door de EMU's , ik hou het meer op slijtage van de componenten, het wordt toch wel aardig belast met een 5 a 6 tal afgetakte spanningen(voltages). In mijn geval heb ik 2 x 100 uF elco's (50 V) vervangen op de kop van het printje, diegene die met de 30V zenerdiode verbonden zijn.

Er zijn reparatie setjes te vinden op het internet mbv google, ik weet niet of je dan alle elco's hebt.
Compleet nieuwe voedingen heb ik ook wel eens gezien, zou je ook kunnen overwegen. Als je geen ervaring hebt op elektronica en soldeerwerk dan moet je iemand bij je in de buurt zoeken, die je kan helpen, het blijft altijd oppassen met geladen elco's, vooral
die van 400 V, kan aardig prikken als je hem kortsluit.
Goka

marcelkim,

"is het een humax 5400Z of een 5400??"

Het is een 5400 zonder Z, ik denk dat de Z series een andere print hebben dan de ref 1.1.
Ik heb inmiddels een reparatie schema, omdat er in mijn kennissenkring ongeveer 4 dezelfde hummie's staan overweeg ik zelf te gaan repareren.
Als het mis gaat kan ik altijd nog een complete voeding kopen.
Er worden wel verschillende prijzen genoemd, Het gaat om 11 elco,s, een diode en een resistant. Onderdelen tussen 6 en 12 euro totaal.
Complete voedingen tussen 35 en 60 euro. Laten repareren tussen vriendendienst en 50 euro.

Alle informanten, bedankt, Als er nog een hobbyist in de buurt omgeving A.dam) is die het al meer gedaan heeft houd ik me aanbevolen.

alex5

1 R21 ( Wiederstand) kontrolier sie meistens sind die angekohlt 100ohm / 0.3W wichtig
1 ZD3 Z-Diode 30V/500mA sehr wichtig Achte auf die richtung wichtig ist die breite streifen welche richtung es zeigt
( wenn der ( Wiederstand ) nicht angekohlt ist wechselle sie trotzdem weil die verkohlen immer )
Man bracht nicht alle kondensatoren zu wechseln, w?hre aber nicht schlecht ?.
C9 1000uF /25 V / 105?C sehr wichtig meist ist es immer dieser die kaput ist
C13 1000uF /25 V / 105?C wichtig
C15 680 uF / 25 V / 105?C wichtig( 680uF werden nicht mehr her gestellt daf?r kannst du die 1000uF ein l?ten )
C16 470 uF / 25 V / 105?C wichtig
C17 220 uF / 63 V / 105?C wichtig
C18 220 uF / 50 V / 105?C wichtig

( plus-minus ist wichtig bei kondensatoren die seite wo weis makiert ist minus )

Grt. Jacob.

Ik heb deze ontvangen, daar staan er nog wat meer in.
Ik hoop dat ik alles heb voor het rev 1.1 voedingsprint

Gebruik 105 graden condensatoren

C09 1000uF 16v
C10 1000uF 16v
C13 1000uF 25v
C14 1000uF 25v
C15 470uF 25v
C16 470uF 25v
C17 220uF 50v
C18 220uF 50v
C19 100uF 50v
C20 100uF 50v
C21 1uF 50v
R21 100 Ohm 0.25w of zwaarder
ZD3 30v Zener Diode 1.3w

alex5

Klopt, die heb ik lang geleden ook vervangen en deze ook nog:

C07 33uF 50v.

Na de eerste 4 elco's te hebben vervangen,
C09 1000uF 16v
C10 1000uF 16v
C13 1000uF 25v
C14 1000uF 25v
ging ik even testen en alles werkte weer.

kosten: 9,50 euri,
arbeidstijd 30 minuten ( denk dat ik dit bij mijn 4e voeding kan terugbrengen naar 10 minuten).
blessures: 1 brandplek op mijn linkerwijsvinger.

groet
Alex5

Meestal kun je het aan de elco wel zien dan staat de bovenkap een beetje bol vervang deze en het is meestal opgelost zonder domweg alles te vervangen.

gr dustie

Al doende leert men, inderdaad zie je op 1 condensator uitstulpingen, zoiets als ulcera epidermis, als je dat in het vervolg herkent is het waarschijnlijk niet nodig om alle elco's te vervangen.
Of is het om preventieve redenen beter dat te doen, ik las dat de elco's in de humax voeding waarschijnlijk door uitdroging na zes a zeven jaar op deze manier stuk gaan, dat verklaart misschien het epidemische verschijnsel van al die defecte hummie voedingen van de laatste tijd.

groet
alex5

Een kleine ventilator boven de voeding gemonteerd onder de koelsleuven van de bovenplaat 12V.er op(achter de ontvanger er af te halen en de voeding gaat langer mee.
Denk aan de LUCHTSTROMING (VAN BINNEN NAAR BUITEN.)

Mijn vader en ik hebben ook op het zelfde moment een Humax 5400 gekocht z'n 6 jaar geleden.
Paar weken geleden is bij mij vader ook de voeding uitgebrand, zenerdiode en een paar elco's geploft.
Nieuwe komponenten gekocht en er ingesoldeerd ( 12 euries waren we klaar ) Maar mijn vraag is kan het niet aan de lengte van de kabel liggen die naar de rotor gaat van de schotel.
Ik weet niet of bij de andere systemen ook een rotor is aangesloten.
Kan indenken als de schotel z'n 30 meter verderop staat boven op het dak, dat bij inschakelen een hoge piekstroom gaat lopen.
Bij mij is de afstand beduidend korter en ik heb nog geen last gehad van een plof voeding (gelukkig).

Dus mij vraag is branden de voedingen uit icm een rotor en staat deze dan verweg van de ontvanger.

Mogge heren.

Ja ook ik heb mijn tweede voeding er al inzitten.

Nu antwoordt op de vraag waar kan ik de onderdelen kopen.

Toets in Google humax voeding en je weet het.
Staan er al op vanaf 9,95.

Suc 6

NOOIT MEER praat ik over een opgeblazen voedingen.
Paar dagen later was het OOK met mijn voeding gedaan (vandaag).
Voor ongeveer 7 euro nieuwe onderdelen gehaald en 1/2 uurtje solderen en klaar.
Beeld is weer terug ..........
Dus kabel lengte voor draaibare schotel zal dus ook niet uitmaken.
Er zit gewoon een pruts voeding in, maar de humax heeft 24 uur 7 dagen in de week aangestaan en dat voor 5 jaar lang !

Oja C07 niet vervangen deze was nog goed en niet voorradig (gokje dat deze nog werkte)
Rest vervangen C21 100uF 85 graden (was niet hoger voorradig)

heb je aan een elco nog een bolling op de bovenkant gezien of gewoon domweg allemaal vervangen???
heb er hier laatst een gerepareerd en allen de elco met bolle bovenkant vervangen en het was weer klaar.
ben niet nieuwsgierig maar weet graag alles.

gr dustie

Ik heb de meeste domweg vervangen, maar bij 1 een uitstulping aan de zijkant gezien.
Waarschijnlijk waren de anderen gewoon goed.
Heb alleen geen multi meter die ook capaciteit kan meten.

R21 was zwart, verbrand.

bedankt voor je antwoord wilde dit weten om te kijken of er steeds dezelfde elco defect gaat heb bij de laatste humax die ik repareerde alleen de defecte elco vervangen om te zien hoe lang de anderen het vol zullen houden.

gr dustie

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan