Hoe werkt een Nas eigenlijk?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.194
Waarderingsscore
583
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik zo'n ding nog niet heb.

Maar mijn harde schijven op mijn computers beginnen vol te raken, en er staat veel dubbel op, dus ik wil alles op 1 ding gaan zetten wat ik op alle pc's en laptops kan bereiken, dus het zal wel een nas of server gaan worden die ten alle tijden bereikbaar moet zijn over het netwerk hier. 

Wat is wijsheid? Een Nas of een pc die altijd aanstaat? 

Kenners en gebruikers graag info.

Tevens wil ik er ook nog een apparaatje bij hebben dat ik zo'n ding op afstand kan besturen als ik bijvoorbeeld buiten zit. :biggrin:
 
Ik denk dat ik een domme vraag stel, ondanks dat deze niet bestaan... :stupid:  :biggrin:

Ik heb hier nog een goed werkende AC Ryan, eens ff zien wat daar maiximaal in kan en aan kan.
 
HA Freggel1,

Ik heb een DickStation :biggrin: van Synology type DS112j, hier schrijf ik me muziek naar toe die ik perfect vind.
Maar ook films enz. verder schrijf ik de beelden van me Foscam weg. Je kan er automatisch mee downloaden enz.
Veel te veel want ik weet nog maar de helft denk ik, maar ik mis iets van tijd.
Als je met een tablet of telefoon in de tuin zit of ergens in het land bent en je hebt toegang via je firewall tot je NAS kan je bv beelden bekijken van je Foscam.


 
Een AC Ryan is erg traag v.w.b. data-overdracht over het netwerk, dat is een nadeel. Daarnaast is het eigenlijk een mediaspeler.
Een NAS is in feite een netwerkschijf met nog een hoop mogelijkheden, waaronder ook mediaspeler maar ook gewoon opslagcapaciteit. Momenteel zijn Qnap en Synology de beste merken, beiden zijn gelijkwaardig aan elkaar.
Daarna komt Asustor, een vrij nieuwe maar wel een dochter van het bekende Asus van de moederborden.
Voorlopig zou ik het toch op Qnap of Synology houden. Er zijn echter vele types dus maak even een goed vergelijk met wat ze kunnen, met name wat ze aan kunnen (qua grootte harddisks) en snelheid.
Eenmaal aangesloten en goed ingesteld kun je ze vanaf elk apparaat wat op je netwerk zit ook benaderen.
 
Hier hebben we al 2 jaar een DS214PLAY van Synology bevalt uitstekend. full HD films streamen daar heeft deze NAS geen enkele moeite mee en al je foto's van je telefoon gaan zodra er verbinding is met je WIFI,  automatisch naar de NAS om maar eens 2 dingen op te noemen.
 
Pfffttt, ik blijf zoeken en dan vooral naar de Synology, en kan er nu eentje kopen voor ?75,- incl. hd van 1TB., een Synology Cube station CS407E .

Maar als ik naar de specs en reviews kijk is dat ding uit 2009, is hij het nog waard, want hoelang gaat zo'n ding mee???
 
Heel erg lang enige kwetsbare onderdeel is de harde schijf En pech
Maar ik zou die toch niet kopen verouderde software door de destijds gebruikt hardware. Waarschijnlijk niet meer ondersteund net als mijn qnap 109 II
 
en dan vooral naar de Synology
Heb je een speciale reden om speciaal naar Synology te zoeken? Ik zou niet eens voor tweedehands gaan. Spaar dan even door en koop een nieuwe.
Zeker iets uit 2009 is al 7 jaar oud, inmiddels hebben die apparaten meer geheugen en snellere (en soms zelfs betere) processoren. Niet te vergeten dat die oude meuk over het algemeen nog 100 mbit aansluiting heeft terwijl de nieuwere al met gigabit netwerk aansluitingen werken.
 
Thanks voor de antwoorden, we gaan inderdaad sparen voor een nieuwe.
 
Wat zijn de nadelen van een MyBook Life. Wij hebben een qnap en een mybook life. Die laatste hebben we genomen omdat deze (veel) goedkoper was dan een qnap maar ook omdat qnap opeens ophield met support voor oudere apparaten en er dus geen updates meer waren. Tot nu toe bevalt een mybook life niet slecht en we hebben hem al een behoorlijke tijd
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan